Valmistelija
Henna Lindström, vs. kaavoituspäällikkö, henna.lindstrom@tuusula.fi
Perustelut
Asiaselostus
Maakuntavaltuusto hyväksyi Uusimaa kaava 2050 -kaavakokonaisuuden kokouksessaan 25.8.2020. Pöytäkirjan julkaisemisen jälkeen alkaa 30 vuorokauden valitusaika. Tuusulan hallintosäännön mukaan maakuntakaavan hyväksymispäätöksestä valittaminen on kunnanhallituksen päätösvallassa.
Valtuusto lausui Uusimaa kaava 2050 -ehdotuksesta kokouksessaan 11.11.2019 (§ 148). Alla on lueteltu aiheet, joista valtuusto lausui sekä lainattu pääkohdat Uudenmaan liiton vastineesta. Vastine kokonaisuudessaan on liitteenä.
Valtuusto: Focuksen alueelle tulee sallia monimuotoisia kaupan konsepteja.
Uudenmaan liitto: Focuksen kaupan alue on luokiteltu tilaa vaativan kaupan alueeksi, koska muuten alueella olisi haitallisia vaikutuksia lähimmän keskustan kaupan toiminnalle ja sen kehittämiselle. Tuusulan eteläosassa olevat kohdemerkinnät sijoittuvat taajamatoimintojen kehittämisvyöhykkeen ulkopuolelle, jolloin kaupan osalta seudullisesti merkittävän vähittäiskaupan suuryksikön seudullisuuden koon alaraja on lähtökohtaisesti 4 000 k-m2 yleisten suunnittelumääräysten mukaan. Vähittäiskaupan suuryksikön seudullisuuden koon alaraja voi kuitenkin olla myös edellä mainittua suurempi tai pienempi kunnan tekemään selvitykseen perustuen. Keskustahakuinen vähittäiskauppa on tällöin merkitykseltään paikallista kauppaa.
Valtuusto: Kaavaan on lisättävä myös Finest Bay Area -rautatietunnelin mukainen linjaus.
Uudenmaan liitto: Vain Pasilan ja Helsingin kautta kulkevasta Tallinna-tunnelin linjauksesta on olemassa riittävät selvitykset ja seudulliset päätökset mm. osana seudullista suunnittelua, maakuntakaavaprosessia ja MAL 2019-suunnittelua. --- Muut kaavaluonnoksessa esitetyt linjausvaihtoehdot eivät kytkeydy riittävän hyvin Suomen valtakunnalliseen liikennejärjestelmään, niistä ei ole riittävän kattavia selvityksiä, eivätkä ne tue samalla tavalla Helsingin ja Tallinnan välistä kaksoiskaupunkikehitystä. Muistutuksessa esitettyä linjausta ei ole perusteltua lisätä vaihemaakuntakaavaehdotukseen.
Valtuusto: Liitekartalla osoitettu raskaan liikenteen palvelualueen kohdemerkintä tulee poistaa.
Uudenmaan liitto: Liitekartta ei ole oikeusvaikutteinen. Täten liitekartalla esitetyt raskaan liikenteen palvelualueet eivät vaaranna oikeusvaikutteisella kaavakartalla osoitettua tuotannon ja logistiikkatoimintojen kehittämisalueen ja kaupan alueen toteuttamista. Liitekartan merkinnän poistamiselle Focus-alueelta ei ole perusteita.
Valtuusto: Lentorata tulee merkitä sitovana Hyrylään, sekä edelleen Ristikytöön.
Uudenmaan liitto: Lentorata on ensisijaisesti nopean kaukoliikenteen rata, joka yhdistää Helsinki-Vantaan lentoaseman valtakunnan raideverkkoon. Sitä ei suunnitella taajamajuna- ja paikallisliikennettä palvelevaksi. Kaukoliikenteen toimintavarmuuden vuoksi radalle ei tule liikennettä, joka pysähtyisi muilla kuin kaukoliikenteen asemilla eli lentoasemalla ja Pasilassa. Rata on linjattu tämän mukaisesti mahdollisimman lyhyenä. Vaihemaakuntakaavoissa ei esitetä asemia.
Valtuusto: Palojoen metsän luonnonsuojelualue tarkentuu kunnan yleis- ja asemakaavatyössä.
Uudenmaan liitto: Merkitään tiedoksi.
Valtuusto: Tuusulanjärven ranta-alueilla tulee voida suorittaa kunnostamis- ja hoitotoimenpiteitä. Maakuntakaavassa ei pidä erilaisia ympäristön suojelumerkintöjä alueella kiristää eikä laajentaa. Maakuntakaavassa ei tule määritellä Tuusulanjärven eteläpään osalta toteutustapaa, vaan merkintä "Voimassa olevien maakuntakaavojen suojelualue, joka esitetään Uusimaa-kaavassa" on kumottava nykyisestä voimassa olevasta maakuntakaavasta. Natura-alueen suojeluperustetta lintuvesi ei pidä jatkotoimissa millään tavalla kiristää, Natura-alueella maa-alueen ja veden välinen raja on määrittelemätön ja Natura-alueen rajaus on virheellinen tai vähintään epämääräinen.
Uudenmaan liitto: Vaihemaakuntakaavaehdotuksissa osoitetaan Natura-alueet ympäristöhallinnon ajantasaisen paikkatietoaineiston pohjalta. Kaavaehdotuksissa ei esitetä muutoksia Natura-alueita koskevissa päätöksissä esitettyihin rajauksiin eikä niiden perusteisiin. -- Suojelualuemerkinnän toteuttaminen eli perustaminen luonnonsuojelualueeksi edellyttää luonnonsuojelulain mukaista menettelyä. Tässä yhteydessä maakuntakaavan suojelualuemerkinnän rajaus tarkentuu. Menettelystä vastaa Uudenmaan ELY-keskus. Jos alueelle laaditaan yksityiskohtaisempi kuntakaava, voi maakuntakaavan suojelualuemerkintä tarkentua myös kuntakaavan ratkaisuilla. --- Kaavakartassa osoitetun Tuusulanjärven eteläpään suojelualuemerkinnän perusteena on Natura-alueen toteuttamistapa luonnonsuojelulain kautta sekä valtion omistamat, luonnonsuojelualueiksi soveltuvat kohteet. Suojelualuemerkinnän kumoamiselle ei ole perusteita.
Tuusulan valtuuston antaman lausunnon pohjalta Uusimaa kaava 2050:n kaavaselostusta täydennettiin kuvauksella raskaan liikenteen palvelualueiden merkityksestä kuntakaavoitusta. Muilta osin muistutus ei antanut aihetta muuttaa kaavaehdotuksia.
Maakuntavaltuuston hyväksymä kaava-aineisto löytyy Uudenmaan liiton sivuilta osoitteesta: https://www.uudenmaanliitto.fi/aluesuunnittelu/valmistelussa_uusimaa-kaava_2050/kaavan_eteneminen_ja_aineistot/valtuuston_hyvaksyma_kaava
Ehdotus
Esittelijä
Henna Lindström, vs. kaavoituspäällikkö, henna.lindstrom@tuusula.fi
Kuntakehityslautakunta päättää
- ehdottaa kunnanhallitukselle, että
KUNNANHALLITUS päättää
- merkitä tiedoksi Uudenmaan maakuntavaltuuston hyväksymispäätöksen Uusimaa kaava 2050 -kokonaisuudesta
- että kunnanhallitus ei käytä valitusoikeutta asiassa
- tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.