Perustelut
Sosiaalihuolloin asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 24 §:n mukaan sosiaaliasiamiehen tehtävänä on mm. seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja antaa siitä selvitys vuosittain kunnanhallitukselle.
Tuusulan kunnan sosiaaliasiamiestehtävät hoidettiin kunnan oman organisaation osana hallinnon tulosalueella toimivassa Keski-Uudenmaan asiamies- ja neuvontapalveluyksikössä, joka aloitti toimintansa 1.9.2004. Yksikkö tuottaa toimialueellaan holhoustoimen yleisen edunvalvojan palvelut sekä talous- ja velkaneuvonta-, potilasasiamies- ja sosiaaliasiamiespalvelut. Järvenpään ja Keravan kaupungit tilaavat kuntien välisten yhteistoimintasopimusten nojalla palvelut Tuusulan kunnalta lukuun ottamatta holhoustoimen edunvalvontapalveluja, joita koskee 1.1.2009 lukien Järvenpään (1.1.2014 alkaen Keski-Uudenmaan) oikeusaputoimiston ja 1.10.2016 lukien Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiirin ja Tuusulan kunnan välinen ostopalvelusopimus.
Kolmen kunnan sosiaaliasiamiestehtävien hoitamisen lisäksi asiamies toimii Keski-Uudenmaan asiamies- ja neuvontapalveluyksikön esimiehenä ja antaa juridista tukea yksikön henkilökunnalle. Työajasta noin 60 prosenttia on mitoitettu kolmen kunnan sosiaaliasiamiestehtävien hoitamiseen.
Asiakkaiden yhteydenotot ovat vuonna 2017 vähentyneet. Olennainen syy tähän on perustoimeentulotukiasioiden käsittelyn siirtyminen Kelaan, mikä oli suurin sosiaalitoimen toimialaa koskeva muutos vuonna 2017. Aiemmin merkittävä osa yhteydenotoista koski toimeentulotukiasioita, mutta perustoimeentulotuen käsittelyn siirryttyä myös asiakkaiden tuen ja neuvonnan tarve tältä osin on kohdistunut enemmän Kelaan.
Sosiaaliasiamies on laatinut lain edellyttämän selvityksen.