Kunnanhallitus, kokous 18.11.2024

§ 399 Jätetaksa 2025, Kiertokapula Oy, lausunto jätelautakunta Kolmenkierrolle

TUUDno-2024-412

Valmistelija

  • Jari Huttunen, kunnossapitopäällikkö, jari.huttunen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

Jätehuoltoviranomainen jätelautakunta Kolmenkierto on asettanut Kiertokapula Oy:n jätemaksutaksaluonnokset nähtäville ajalle 15.10.-20.11.2024. Jätelain 79 §:n mukaan jätemaksun perusteista määrätään kunnan hyväksymässä taksassa. Jätelautakunta päättää taksan hyväksymisestä nähtävillä olon jälkeen. Yhteinen jätelautakunta pyytää lausuntoa Kiertokapula Oy:n osakaskunnilta jätemaksutaksaluonnoksista. Lausunto pyydetään toimittamaan jätelautakunnalle 20.11.2024 mennessä.

Taksojen tärkeimpiä muutoksia ja huomioita:

Kunnilla ja pakkausten tuottajilla on velvoite järjestää asuinkiinteistöjen pakkausjätteiden keräys yhteistoiminnassa siten, että pakkausten tuottajat vastaavat 80 prosentista koko pakkausjätehuollon kustannuksista. Kunnat järjestävät pakkausjätteiden kiinteistökohtaisen erilliskeräyksen ja pakkausten tuottajat maksavat kunnille korvauksia keräyksestä ja kuljetuksesta. Korvausten määrä perustuu yhteistoiminnasta laadittuun valtakunnalliseen sopimukseen. Korvausten määrä vaihtelee eri jätejakeiden välillä. Tuottajayhteisöjen maksamat korvaukset jätehuoltoyhtiöille, ei kuitenkaan ole riittäviä, joten asuinkiinteistöjen osalta esitetään keräystä tuettavan sekajätteen kuljetusosaan sisällytettävällä tuella.

Sekajäteastian tyhjennyshinnan käsittelyosaan on sisällytetty 80% biojätteen käsittelyn kustannuksista, mikä toki ohjaa jätelain 78§ mukaisesti jätteiden lajittelun ja sekajätteen määrän vähentämiseen, mutta biojätteen erilliskeräyksen tukeminen ei ohjaa lainkaan kestävämpään kiinteistöillä tapahtuvaan kompostointiin, jolloin käsittely olisi kunkin kiinteistön vastuulla. Tässä toimintamallissa biojätteiden kotikompostoijat toimivat erilliskerätyn biojätteiden maksumiehinä, saamatta maksuilleen minkäänlaista vastinetta. Sekajäteastian kuljetushintaan on sisällytetty myös muiden jätejakeiden kuljetuksen järjestämiseen liittyviä kustannuksia sekä tuottajavastuun alaisten jätteiden kuljetuskustannuksia. Sekajäteastian kokonaiskustannus kertyy näin ollen, suurelta osin muista kuin sekajätteen keräilystä ja käsittelystä.

Vuoden 2025 esitetyt taksahinnat perusteluineen

Taksaluonnoksen mukaan esimerkiksi 240 litran sekajäteastian tyhjennysmaksu olisi 1.1.2025 alkaen 8,21 euroa ja 140 litran biojäteastian tyhjennysmaksu puolestaan 6,43 euroa. Vastaavankokoisten jäteastioiden tyhjennysmaksut ovat tällä hetkellä (1.1.2024 alkaen al. korjattu vastaamaan nykyistä) sekajäte: 7,96 euroa ja biojäte 6,16 euroa. Sekajätteen tyhjennyshintojen nousu olisi 3,19 %. Muiden jätejakeiden ja lisäpalveluiden puolestaan 4,9 %. Jäteastioiden tyhjennysmaksuja nostavat monet eri tekijät, jotka on lueteltu Kiertokapula Oy:n esityksessä. Tyhjennysmaksu koostuu laskennallisesti kahdesta osasta, jotka ovat kuljetus- ja käsittelyosa.

Jätehuollon perusmaksu

Jätehuollon perusmaksu on esitetty pysyvän samansuuruisena kuin vuonna 2024

Kommentteja taksaesitykseen

Vuoden 2024 taksaan otettiin todellisten kustannusnousujen ja sopimusten indeksikorotusten lisäksi myös ns. ennakoivia korotuksia seuraavasti:

Kuljetusosassa on myös varauduttu kuljetuskustannusten nousuun ensi vuoden aikana 5 % verran, jotta taksamuutoksia ei jouduttaisi tekemään kesken vuotta.

Tyhjennysmaksun käsittelyosan korotukseen vaikuttaa sekajätteen käsittelylaitoksen (Fortum Waste Solutions Oy) vastaanottohinnan eli niin kutsutun porttihinnan ennakoitu korotus, jonka on arvioitu olevan 6,7 %.

Tuusulan kunta vastusti vuoden 2024 lausunnossaan ennakoivien korotusten lisäämistä taksaan mahdollisten nousujen varalle, koska kuljetussopimuksissa on määritelty yksiselitteisesti hinnantarkistusperiaatteet ja indeksiehdot.

Se ei ilmene taksaesityksestä, eikä sen ohjessa toimitetussa materiaalissa, että onko taksan kuljetusosuuden 2,66% indeksikorotuksessa huomioitu vuoden 2024 taksassa oleva ns. varautumismaksu, jolla varauduttiin mahdolliseen kesken vuoden tapahtuvaan kuljetushintojen nousuun. Kuluvan vuoden ajan asiakkaat ovat maksaneet 5% sopimusta korkeampaa kuljetusmaksua rahastoon, koska kesken vuoden 2024 ei tapahtunut sellaista kuljetuskustannusten nousua, mihin oltiin varauduttu, niin onko tämä osuus jäänyt liiketoiminnan voitoksi, vai näkyyskö se jollain tavoin taksassa?

Jätemaksutaksassa ja tässä taksaesityksessä on paljon subventointia eri jätejakeiden välillä, kuljetuksien osalta eikä ainakaan esittelytekstin mukaan ole huomioitu ennakkoon maksettuja ”varautumisrahastoa” ja kaiken lisäksi muutoshintana on käytetty vuoden 2024 taksoja, joissa nämä ennakkomaksut olivat mukana.

Näitä ennakoituja varausmaksuja jätteidentuottajat ovat siis maksaneet ”rahastoon” koko vuoden 2024, vaikka mahdolliset skenaariot kovista kuljetushintojen nousuista ole toteutunut ja nyt esitetään kuljetussopimusindeksiin perustuen 2,66% korotusta kuljetusmaksuihin, tosiasiassa kuljetusmaksujen tulisi laskea n. 2,5%, jos ennakkoon maksettu varautumiskorotus poistetaan.

Tuottajavastuun alaisten jätteiden keräilykustannukset tulee kattaa tuottajayhteisöltä sekä kiinteistökohtaisen keräilypalvelun käyttäjiltä perittävin korvauksin, eikä sitä tule tukea sekajätteiden käsittely tai kuljetusmaksuin.

Biojätteen käsittelyhintojen ja erilliskerättävien jätteiden kuljetushintojen subventointeja perustellaan ohjauksella jätteiden lajitteluun ja sekajätteen määrän vähentämisellä, niin ohjauksen tulisi enemmän tukea jätteen synnyn vähentämiseen ja omatoimiseen käsittelyyn esim. biojätteen osalta. Näin myös kuljetusten ympäristöhaitat vähenisivät.

Jätemaksutaksan tulee olla läpinäkyvä ja tarkastelua kestävä, mitä tämä taksa ei ole, joten taksaesitys pitäisi ottaa kokonaan uudelleen valmisteluuna ja tuoda selkeämmin esille jätejakeittain sopimusten mukaiset käsittely ja kuljetushinnat, mahdolliset subventoinnit ja indeksimuutokset perusteineen hintoihin viimeisen kolme vuoden ajalta. Selvittää subventointien laillisuus tuottajavastuun piiriin kuuluvien jätteiden osalta sekä purkaa varautumisrahastotyyppiset lisät taksoista.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää      

  • merkitä tiedoksi ehdotuksen Kiertokapula Oy:n jätemaksutaksasta 2025
  • antaa seuraavan lausunnon jätelautakunta Kolmenkierrolle toimitettavaksi: 
    • esittää, että taksa-esitys otetaan uudelleen valmisteluun ja
    • että, taksan tarkastelussa huomioitaisiin nykyisessä taksassa olevat ennakkovarautumismaksut,
    • liitetään selkeät jätelajikohtaiset kustannustaulukot sekä käsittely- että kuljetushinnoista ja hintojen muutoksista viimeisen kolmen vuoden ajalta
    • vastustaa tuottajavastuun piiriin kuuluvien jätteiden keräilyn ja käsittelyn kustannusten maksamista sekajätteiden keräilyyn lisättävillä tuilla.
  •  tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Esteellisyys

  • Kalle Ikkelä

Kokouskäsittely

Kalle Ikkelä ilmoitti olevansa hallintolain 28.1 pykälän kohdan 5 mukaisesti esteellinen (yhteisöjäävi) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Puheenjohtajana toimi 1. varapuheenjohtaja Anna Yltävä. 

Tiedoksi

jatelautakunta@hameenlinna.fi

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.