Kunnanhallitus, kokous 15.9.2025

§ 415 Työnantajabrändin hyväksyminen

TUUDno-2025-1913

Valmistelija

  • Paula Miettinen, viestintäpäällikkö, paula.miettinen@tuusula.fi

Perustelut

Strategiakauden 2021–2025 strategisiin keinoihin kuuluvat osaaminen ja kyvykkyydet. Osaamiselle ja kyvykkyyksille on luotu oma keino-ohjelmansa, jolla on pyritty varmistamaan, että kunnassa on tulevaisuudessa riittävä määrä henkilöstöä ja strategian toteuttamisen kannalta vaadittavaa osaamista. Vuonna 2025 Osaaminen ja kyvykkyydet –ohjelman yhtenä painopisteenä on ollut rekrytointiprosessin ja työnantajamielikuvan kehittäminen sekä brändistrategian luominen rekrytoinnin tueksi. Vuonna 2025 strategiasta johdettuna vuositavoitteena (1.3) on työnantajamielikuvan koheneminen, vetovoiman ja pitovoiman vahvistuminen.

Työajantajabrändin määritelmä

Brändillä viitataan mielikuvien kokonaisuuteen. Työnantajamielikuvien rakentamisessa voidaan nojautua työnantajan tarjoamiin hyötyihin ja työnantajan ominaisuuksiin. Mielikuvien rakentumisessa myös omakohtaiset ja muilta kuullut kokemukset ovat avainasemassa. 

Työnantajabrändi on kestävällä pohjalla, kun se perustuu organisaation todelliseen tilanteeseen, hakijoiden ja työntekijöiden mielikuviin ja kokemuksiin. Samalla työnantajabrändi voi olla tavoitteellinen ja katsoa tulevaisuuteen, kunhan sen maalailemat tavoitemielikuvat perustuvat siinä mielessä todellisuuteen, että työnhakija- ja työntekijäkokemusta kehitetään mielikuvien viitoittamaan suuntaan.

Työnantajabrändin laatiminen ja sisältö

Nykytilan selvittämiseksi ja tulevaisuuden suunnan määrittämiseksi on tehty taustatyötä: kysely koko henkilöstölle ja vuoden ajanjaksolla kuntaan töihin hakeneille, johdon ja HR:n haastatteluita, henkilöstön työpajatyöskentelyä ja kilpailijoiden analysointia. Kunnan johtoryhmä on käsitellyt työnantajabrändin.
 

Valmis työnantajabrändi sisältää:

  • kunnan strategian toteuttamiseen perustuvan osaamistarpeen määrittelyn
  • analyysin työnantajamielikuvan ja työntekijäkokemuksen nykytilasta
  • keskeiset valinnat (tavoitepositio, tavoitteet, kehittämiskohteet, työnantajalupaus, visuaalinen ilme, kohderyhmät, erottautuminen)
  • toimeenpanon kuvauksen, toimenpiteet
  • onnistumisen seurannan (mittarit ja indikaattorit).

    Toimenpiteet liittyvät sekä hakija- ja työntekijäkokemuksen kehittämisen että markkinointiviestintään satsaamisen. Onnistumisen mittaamisessa käytetään HR:n henkilöstökyselyjä. Lisäksi uusitaan laajempi kysely työntekijöille ja töihin hakeneille.


Toimeenpano

Käytännössä työnantajabrändin toimeenpanosta vastaavat HR ja viestintä yhdessä. Brändin uskottavaan rakentamiseen tarvitaan myös muuta organisaatiota, etenkin esihenkilöitä, joille työnantajabrändistrategia ja työnantajabrändityö tehdään tutuksi erillisen suunnitelman mukaisesti. Työnantajabrändityötä johtaa kunnan johtoryhmä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Annaliisa Oksanen, kansliapäällikkö, annaliisa.oksanen@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä työnantajabrändin.