Valmistelija
Johanna Aho, johtava rakennustarkastaja, johanna.aho@tuusula.fi
Perustelut
Valmistelu:
Uusi rakentamislain mukainen rakennusjärjestys on valmisteltu viranhaltijatyöryhmässä. Työryhmään ovat kuuluneet rakennusvalvonnan, kaavoituksen, yhdyskuntatekniikan, Tuusulan veden, maankäytön, paikkatiedon, elinvoiman, ympäristöterveyden, ympäristönsuojelun, ympäristövalvonnan ja hallintopalveluiden asiantuntijoita. Valmistelua hankaloitti lainsäädännön keskeneräisyys. Hyväksyttyyn rakentamislakiin tehtiin Petteri Orpon hallituksen toimesta niin sanottu korjaussarja (HE 101/2024) ennen kuin rakentamislaki oli astunut voimaan. Ehdotuksen valmisteluvaiheessa rakentamislain korjaussarja oli astunut voimaan ja RakL 17 §:n mukaan rakennusjärjestyksen määräykset voivat muutoksen jälkeen koskea rakentamisen sekä korjaus- ja muutostöiden osalta vain 42 §:n 1 momentin mukaista rakentamislupaa edellyttäviä rakennuskohteita, kun kyse on rakennuspaikasta, rakennuksen koosta ja sen sijoittamisesta sekä rakennuksen sopeuttamisesta ympäristöön. Tällä on olennainen vaikutus rakennusjärjestyksen ohjausvaikutuksiin.
Aiempi käsittely:
- Rakennusjärjestyksen uudistaminen vastaamaan 1.1.2025 voimaan astunutta rakentamislakia käynnistettiin marraskuussa 2023.
- Tuusulan kuntakehityslautakunta asetti kokouksessaan 22.11.2023 osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtäville.
- Kuntakehityslautakunta asetti kokouksessaan 11.2.12.2025 rakennusjärjestysluonnoksen nähtäville ajalla 16.12.2024-15.1.2025. Osallistumis- ja arviointisuunnitelman alustavaa aikataulua korjattiin rakennusjärjestyksen luonnoksen nähtävilleasettamispäätöksen yhteydessä.
- Kuntakehityslautakunta päätti kokouksessaan 14.5.2025 ehdottaa kunnahallitukselle rakennusjärjestysehdotuksen asettamisesta nähtäville.
- Kunnahallitus päätti kokouksessaan 19.5.2025 asettaa rakennusjärjestysehdotuksen nähtäville ajalla 20.5.-19.5.2025.
Vaikutusten arviointi:
Rakentamislain mukaisen rakennusjärjestysehdotuksen vaikutuksia on arvioitu suhteessa aiempaan maankäyttö- ja rakentamislain (MRL) mukaiseen rakennusjärjestykseen siltä osin kuin se on ollut mahdollista. Koska MRL ja tämän rakennusjärjestyksen pohjana oleva 1.1.2025 voimaan tullut rakentamislaki ovat osittain sisällöltään todella erilaisia, on vaikutusten arvioiminen voinut osittain olla hankalaa ja niihin liittyy epävarmuuksia. Vaikutusten arvioinnin pohjana on kuitenkin ollut vielä voimassa oleva maankäyttö- ja rakennusasetus (MRA) 1 §, jolloin rakennusjärjestyksen välittömiä ja välillisiä vaikutuksia on peilattu suhteessa voimassa olevaan rakennusjärjestykseen seuraavasti:
- vaikutukset ihmisten elinoloihin ja elinympäristöön kohdissa ”Turvallisuusvaikutukset ja Vaikutukset asuinympäristön viihtyisyyteen”
- vaikutukset maa- ja kallioperään, veteen, ilmaan ja ilmastoon kohdassa ”Ympäristövaikutukset”
- vaikutukset kasvi- ja eläinlajeihin, luonnon monimuotoisuuteen ja luonnonvaroihin kohdassa ”Ympäristövaikutukset”
- vaikutukset alue- ja yhdyskuntarakenteeseen, yhdyskunta- ja energiatalouteen sekä liikenteeseen kohdassa ”Yhdyskuntarakenteen ja liikenteen sekä energiataloudelliset vaikutukset"
- vaikutukset kaupunkikuvaan, maisemaan, kulttuuriperintöön ja rakennettuun ympäristöön kohdassa ”Kaupunkikuvalliset ja arkkitehtoniset vaikutukset”
- vaikutukset elinkeinoelämän toimivan kilpailun kehittymiseen kohdassa ”Taloudelliset vaikutukset”
Rakennusjärjestysehdotuksesta saadut lausunnot ja mielipiteet:
Määräaikaan mennessä tuli lausuntoja ehdotuksesta yhteensä viisi kappaletta ja mielipiteitä yksi. Näistä on laadittu erillinen yhteenveto vastauksineen, mikä on esityksen liitteenä.
Rakennusjärjestysehdotuksen muutokset saatujen lausuntojen ja muistutusten jälkeen
Lausunoissa ei ollut olennaisia korjausvaatimuksia. Lausuntojen perusteella määräys- ja perustelutekstejä on osittain tarkennettu. Saadussa muistutuksessa kyseenalaistettiin rakennuspaikan vähimmäiskokovaatimus sekä nostettiin esille rakennusjärjestyksellä mahdollistettava vapaa-ajan asuntojen käyttötarkoituksen muutos ilman poikkeamiskäsittelyä. Tämä ehdotus ei kuitenkaan ole lain mukaisesti mahdollinen esitetyllä Kurinhaka-Kurinrinne alueella osayleiskaavan ensisijaisen määräysvallan vuoksi. Sen sijaan muistutuksessa esille nostettu pykälän 19.1 rakennusoikeuden määrittely oli aiheellinen ja pykälää on muutettu vastaamaan MRL:n mukaista sääntelyä. Tähän ei ollut tarkoitus tehdä muutosta kiinteistöjen yhdenvertaisuuteen perustuen.
Lausuntojen ja mielipiteen perusteella rakennusjärjestysehdotukseen ehdotetut suurimmat muutokset ovat:
- 7 §, Luvanvaraisuudesta vapautetun rakentamisen, osalta luvanvaraisuudesta vapautettujen toimenpiteiden listan tarkennus ja ryhmittely
- 9.4 §, Kiinteät muinaisjäännökset ja arkeologiset kohteet, muotoilu Keski-Uudenmaan alueellisen vastuumuseon ehdouksen mukaissti
- 10.1 §, Pihan korkeusasema, pengerrykset ja istutuksen, täydentäminen pensasaitojen vaatimuksilla
- 19.1 §, Ranta-alueen asuinrakennuspaikan enimmäiskerrosala, teksti korjattu vastaamaan nykyistä sääntelyä
- 13 §, Melu, määräystä tarkennettu
- 34 §, Voimajohtoalueet ja ilmajohdot, määräystä ja perusteluosaa tarkennettu Fingrid OYJ:n ehdotuksen mukaisesti
Perusteluosan vaikutusten arviointia on osittain tarkennettu sekä tarkennettujen pykälien osalta on avattu perusteluja ja soveltamisohjetta. Tehdyt muutokset on esitetty esityksen oheismateriaalina olevissa rakennusjärjestys 2025 ehdotus muutoksilla muistutusten ja lausuntojen jälkeen ja rakennusjärjestyksen perusteluosa ehdotus muutoksilla muistutusten ja lausuntojen jälkeen -dokumenteissa sinisellä tekstillä. Varsinaiset rakennusjärjestys 2025 ehdotus ja tähän liittyvät liitekartat sekä rakennusjärjestyksen perusteluosa ovat esityksen liitteinä.
Rakennusjärjestysehdotukseen tehdyt korjaukset eivät ole määräysten osalta olennaisia, joten ehdotuksen asettaminen uudelleen nähtäville ei ole tarpeen.
Ehdotus
Esittelijä
Petri Juhola, vt. kuntakehitysjohtaja, petri.juhola@tuusula.fi
Kuntakehityslautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää
- antaa lausuntoihin ja muistutuksiin laaditut vastineet
- ehdottaa valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää
- hyväksyä Tuusulan rakennusjärjestyksen
- määrätä rakennusjärjestyksen täytäntöönpantavaksi muutoksenhausta huolimatta
Lisäksi kuntakehityslautakunta päättää
- tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.
Päätös
Kuntakehityslautakunta päätti ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää
- antaa lausuntoihin ja muistutuksiin laaditut vastineet
- ehdottaa valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää
- hyväksyä Tuusulan rakennusjärjestyksen
- määrätä rakennusjärjestyksen täytäntöönpantavaksi muutoksenhausta huolimatta
Lisäksi kuntakehityslautakunta päätti
- tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.
Kokouskäsittely
Puheenjohtajan avattua keskustelun Sanna Kervinen teki ja Sakari Mäkisen kannattamana ehdotuksen asian jättämisestä pöydälle.
Koska oli tehty kannatettu pöydälle jättämisehdotus, puheenjohtaja esitti toimitettavaksi nimenhuutoäänestyksen. Lautakunta hyväksyi puheenjohtajan esityksen, että ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista tässä kokouksessa, äänestävät "JAA" ja ne, jotka kannattavat Sanna Kervisen tekemää pöydälle jättämisehdotusta, äänestävät "EI".
Suoritetussa äänestyksessä annettiin
- 8 "JAA"ääntä (Roope Syvälahti, Liisa Sorri, Margita Winqvist, Sanna Takala, Päivö Kuusisto, Jari Räsänen, Kirsti Ruislehto, Jari Anttalainen)
- 5 "EI"-ääntä (Eeva-Liisa Nieminen, Juha Koivu, Lilli Salmi, Sanna Kervinen, Sakari Mäkinen)
Suoritetussa äänestyksessä annettiin 8 jaa-ääntä, 5 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi että lautakunta päätti jatkaa asian käsittelyä tässä kokouksessa.