Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 18.3.2025

§ 41 Tarpaper Recycling Finland Oy, Asetetun uhkasakon tuomitseminen hallintopakkoasiassa, Mäntsälä

TUUDno-2023-1623

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Leena Mehtätalo-Khanal, Ympäristötarkastaja, leena.mehtatalo-khanal@tuusula.fi

Perustelut

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen viranhaltija on tehnyt päätöksen § 63, 28.08.2023 Tarpaper Recycling Finland Oy:n ympäristönsuojelulain (527/2014) 119 §:n mukaisesta ilmoituksesta koeluonteisesta jätteen käsittelystä. Ilmoitus sisälsi hakemuksen jätelain (646/2011) 5b §:n mukaisesta jätteeksi luokittelun päättymisestä. Koeluonteista toimintaa on saanut harjoittaa ilmoituksen mukaisesti aikavälillä 2.10.2023-30.9.2024. 

 

Koeluonteisen toiminnan ilmoituksen tekijä 

Tarpaper Recycling Finland Oy, Niemenkatu 73, 15140 Lahti, y-tunnus 2584787-​3 

 

Toiminnan sijainti 

Koeluontoinen toiminta on ilmoitettu tapahtuvaksi Mäntsälän kunnassa sijaitsevalla kiinteistöllä Marjala 505-​ 407-​31-​25,​ os. Suoniityntie 12. 

 

Muut luvat ja päätökset 

Tarpaper Recycling Oy:llä on samalla kiinteistöllä voimassa oleva ympäristönsuojelulain (527/2014) mukainen ympäristölupa kattohuopajätteen siirtokuormausasemalle. Päätös on annettu 10. 11. 2020 (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 125 §).  

Tarpaper Oy:llä on ollut voimassa Mäntsälän kunnan kaavoitusjohtajan päätöksellä 14.1.2019 § 2 annettu maanvuokrasopimus koskien kiinteistöä Marjala 505- 407- 31- 25. Sopimus on ollut voimassa 5 vuotta alkaen allekirjoituspäivästä 7.3.2019. 

 

Asian käsittely 

Toiminnanharjoittajalle on toimitettu 28.8.2024 päivätty tarkastuskertomus, joka sisälsi kehotuksen koetoimintaa koskevan selvityksen toimittamisesta. Kehotuksen mukaan toiminnanharjoittajan tuli toimittaa selvitys siitä, onko koeluonteista toimintaa harjoitettu koetoimintailmoituksen mukaisesti ajanjaksolla 2.10.2023 - 30.9.2024 sekä, mikäli koetoimintaa on harjoitettu, selvitys siitä, millä tavoin koetoimintapäätöksessä annettuja määräyksiä on noudatettu. Toiminnanharjoittajaa on samalla kuultu ympäristönsuojelulain (527/2014, YSL) 175 §:n mukaisen määräyksen antamisesta ja uhkasakkolain (1113/1990) mukaisen tehosteen asettamisesta. 

Valvontaviranomainen ei ole vastaanottanut koetoimintaa koskevaa selvitystä määräaikaan 4.10.2024 mennessä. Toiminnanharjoittaja ei antanut asiassa vastinetta määräaikaan 25.10.2024 mennessä. 

Ehdotus

Esittelijä

Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • antaa Tarpaper Recycling Finland Oy:lle ympäristönsuojelulain 175 § mukaisen määräyksen: 
     

Päävelvoite 

Toiminnanharjoittajan on toimitettava Keski-Uudenmaan ympäristönsuojeluviranomaiselle selvitys koetoimintaan liittyen kolmen viikon kuluessa  tämän määräyksen tiedoksisaannista. Selvityksessä tulee käydä ilmi, onko koetoimintaa harjoitettu koetoimintailmoituksen mukaisesti aikavälillä 2.10.2023-30.9.2024. Mikäli koetoimintaa on harjoitettu, selvityksestä tulee käydä ilmi, millä tavoin koetoimintapäätöksen (28.08.2023, § 68) määräyksiä on noudatettu. 

Tehoste 

Päävelvoitteen noudattamiseksi Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa ympäristönsuojelulain 184 §:n ja uhkasakkolain 6 §:n mukaisen kiinteän 1 000 euron uhkasakon. 

 

Päätöksen noudattaminen 

Tätä hallintopakkomääräystä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei muutoksenhakuviranomainen toisin päätä (ympäristönsuojelulaki 200 §). 

 

Perustelut 

Oikeusohjeet 

 

YSL:n 6 §:n mukaan toiminnanharjoittajan on oltava selvillä toimintansa ympäristövaikutuksista, ympäristöriskeistä ja niiden hallinnasta sekä haitallisten vaikutusten vähentämismahdollisuuksista (selvilläolovelvollisuus). 

YSL:n 175 §:n mukaan valvontaviranomainen voi kieltää sitä, joka rikkoo ympäristönsuojelulakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa. YSL:n 184 §:n mukaan viranomainen voi tehostaa antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla. 

YSL:n 185 §:n mukaan ennen tässä luvussa tarkoitetun määräyksen antamista viranomaisen on varattava sille, jota määräys koskee, tilaisuus tulla kuulluksi asiassa siten kuin hallintolaissa säädetään. Tarvittaessa on kuultava myös muita asianosaisia, muita valvontaviranomaisia, lupaviranomaista ja yleistä etua valvovia viranomaisia. 

 

Tosiseikat 

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen viranhaltija on tehnyt päätöksen § 63, 28.08.2023 Tarpaper Recycling Finland Oy:n ympäristönsuojelulain (527/2014) 119 §:n mukaisesta ilmoituksesta koeluonteisesta jätteen käsittelystä. Ilmoitus sisälsi hakemuksen jätelain (646/2011) 5b §:n mukaisesta jätteeksi luokittelun päättymisestä. Koeluonteista toimintaa on saanut harjoittaa ilmoituksen mukaisesti aikavälillä 2.10.2023-30.9.2024. 

Ympäristönsuojeluviranomaisen tietoon on 15.3.2024 tullut, että kiinteistöllä Marjala 505-​ 407-​31-​25,​ os. Suoniityntie 12 sijaitseva kattohuopajätevarasto on täynnä ja Tarpaper Recycling Oy:n ja Mäntsälän kunnan välistä kiinteistön vuokrasopimusta ei ole uusittu, eikä kiinteistön omistaja saa toiminnanharjoittajaan yhteyttä  

Toiminnanharjoittaja osallistui ja antoi asiassa selvityksen 15.5.2024 pidetyssä teams kokouksessa, johon osallistuivat toiminnanharjoittajan lisäksi Mäntsälän kunnan edustaja ja ympäristönsuojeluviranomainen.  Toiminnanharjoittaja kertoi tapaamisessa uusivansa alueen vuokrasopimuksen sekä, että koetoimintaa tullaan toteuttamaan koetoimintailmoituksen mukaisesti. 

Ympäristönsuojeluviranomaisen tietoon on 5.8.2024 tullut, että vuokrasopimusta ei edelleenkään ollut uusittu. Ympäristönsuojeluviranomainen on 16.8.2024 ilmoittanut toiminnanharjoittajalle koetoimintaa koskevasta tarkastuksesta kiinteistöllä Marjala 505-​ 407-​31-​25,​ os. Suoniityntie 12 sekä pyytänyt tarkastusta ennen toiminnanharjoittajan toimittamaan selvityksen koetoimintapäätöksen määräysten osalta. Toiminnanharjoittaja ei toimittanut pyydettyä selvitystä. Toiminnanharjoittaja ei saapunut tarkastukselle, joka pidettiin ilmoitetun mukaisesti 28.8.2024.  

Ympäristönsuojeluviranomainen on kehottanut 28.8.2024 päivätyssä tarkastuskertomuksessa toiminnanharjoittajaa toimittamaan selvityksen koskien koeluontoisen toiminnan harjoittamista, sekä pyytänyt vastineen tarkastuskertomuksen johdosta.  

Toiminnanharjoittaja ei ole toimittanut selvitystä annettuun määräaikaan mennessä valvontaviranomaiselle, eikä jättänyt vastinetta tarkastuskertomukseen annettuun määräaikaan mennessä. 

 

Sovelletut oikeusohjeet 

Ympäristönsuojelulaki (527/2014,​ YSL): 6,​ 7,​ 172 175,​ 184,​ 185,​ 200 §  

Hallintolaki (434/2003): 31-34,​ 36,​ 43-​45,​ 54,​ 55,​ 60 §  

Uhkasakkolaki (1990/1113): 6,​ 7,​ 8,​ 19,​ 22,​ 23 §  

Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 27.5.2024 § 54  

Keski-​Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-​Uudenmaan ympäristölautakunta 19.9.2023 § 109) 

 

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Leena Mehtätalo-Khanal, Ympäristötarkastaja, leena.mehtatalo-khanal@tuusula.fi

Perustelut

Asian tausta ja vireilletulo

Tarpaper Recycling Finland Oy:tä on velvoitettu Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätöksellä 12.11.2024  § 121 toimittamaan selvitys koskien koeluonteista jätteenkäsittelytoimintaa kiinteistöllä Marjala 505-​ 407-​31-​25 kolmen viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Selvityksestä tuli käydä ilmi, onko koetoimintaa harjoitettu koetoimintailmoituksen mukaisesti aikavälillä 2.10.2023-30.9.2024, sekä mikäli koetoimintaa on harjoitettu, selvityksestä olisi tullut käydä ilmi, millä tavoin koetoimintapäätöksen (28.08.2023, § 68) määräyksiä oli noudatettu.  

Päävelvoitteen tehostamiseksi on asetettu kiinteä uhkasakko, tuhat (1 000) euroa. Päätös on annettu tiedoksi 20.11.2024, siten määräaika päätöksen noudattamiselle on ollut 12.12.2024. Päätös on lainvoimainen. 

 

Päävelvoitteen noudattaminen 

Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle ei ole toimitettu koetoimintaa koskevaa selvitystä 12.12.2024 mennessä, eikä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätöksen 12.11.2024 § 121 päävelvoitetta siten ole noudatettu määräaikaan mennessä. 

 

Kuuleminen uhkasakon tuomitsemisesta 

Tarpaper Recycling Finland Oy:tä on kuultu uhkasakon tuomitsemisesta uhkasakkolain 22 § mukaisesti 10.1.2025 päivätyllä kuulemiskirjeellä. Selitys tuli antaa 14 vuorokauden kuluessa kirjeen tiedoksisaannista. Kuulemiskirje on annettu tiedoksi 16.1.2025 ja siten selitys tuli toimittaa 31.1.2025 mennessä. Tarpaper Recycling Finland Oy ei jättänyt asiasta vastinetta tai selitystä määräaikaan mennessä.   

 

Seuranta 

Selvitystä ei edelleenkään ole toimitettu 5.3.2025 mennessä. Toiminnanharjoittajaan ei olla saatu yhteyttä puhelimitse. Toiminnanharjoittaja ei osallistunut myöskään ympäristöluvan mukaisen toiminnan tarkastukselle, joka toteutettiin 12.2.2025, eikä ilmoittanut syytä tarkastukselta pois jäämiselle.  

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • tuomita uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n nojalla Tarpaper Recycling Finland Oy:n maksamaan ympäristölautakunnan päätöksessä 12.11.2024  § 121 asetetun kiinteän uhkasakon. Sakon määrä on yhteensä tuhat (1.000) euroa. 

 

Päätöksen perustelut 

Asianosaista on pyydetty toimittamaan viranomaiseen koeluontoista jätteenkäsittelytoimintaa koskien riittävä selvitys asian ratkaisemiseksi, sekä asetettu selvityksen toimittamiselle määräaika hallintolain 31 §, 32 § ja 33 § mukaisesti. Toiminnanharjoittaja ei ole toimittanut pyydettyä selvitystä asetettuun määräaikaan mennessä. 

YSL:n 6 §:n mukaan toiminnanharjoittajan on oltava selvillä toimintansa ympäristövaikutuksista, ympäristöriskeistä ja niiden hallinnasta sekä haitallisten vaikutusten vähentämismahdollisuuksista (selvilläolovelvollisuus).   

YSL:n 175 §:n mukaan valvontaviranomainen voi kieltää sitä,​ joka rikkoo ympäristönsuojelulakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä,​ jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa. YSL:n 184 §:n mukaan viranomainen voi tehostaa antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla.  

Uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaan uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta. 

Uhkasakkolain 22 §:n mukaan asianosaiselle on ennen uhkasakon tuomitsemista koskevan asian ratkaisemista varattava tilaisuus selityksen antamiseen siten kuin hallintolain (434/2003) 34 §:ssä säädetään. 

 

SOVELLETUT OIKEUSOHJEET 

Ympäristönsuojelulaki (527/2014,​ YSL): 6,​ 7,​ 172 175,​ 184,​ 185,​ 200 §    

Uhkasakkolaki (1990/1113) 10 §, 19 §, 22 §, 23 §, 24 § 

Hallintolaki (434/2003): 31-​34,​ 36,​ 43-​45,​ 54,​ 55,​ 60 §    

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 18.4.2023 § 52) 

Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 9.12.2024 § 126)   

 

MUUTOKSENHAKU 

Uhkasakon maksettavaksi tuomitsemista koskevaan päätökseen saa hakea muutosta valittamalla siten kuin hallinnonkäyttölaissa (586/1996) säädetään  

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Määräaika valituksen tekemiselle on kolmekymmentä (30) päivää tämän päätöksen tiedoksisaannista. Valitusosoitus on liitteenä. 

Tiedoksi

Asiaote ja valitusosoitus sekä tilisiirtolomake uhkasakon maksamista varten saantitodistuksella Tarpaper Recycling Finland Oy ( Niemenkatu 73, 15140, Lahti)
Uhkasakkolain 19 §:n mukainen rekisteröinti (tuomitseminen), Rekisterimerkintä (ympäristönsuojelulain mukaisen uhkasakon tuomitseminen) koskee kiinteistöä 505- 407- 31- 25 , Etelä-Suomen maanmittauslaitos, kiinteistörekisterimerkinnät PL 86, 00521 Helsinki.  
Mäntsälän kunnan kirjaamo