Perustelut
Ympäristöterveydenhuoltoa säätelevien lakien mukaan ympäristöterveydenhuollon viranomaisvalvonnan on oltava suunnitelmallista. Kunnan tulee laatia vuosittain oma, valtakunnalliseen valvontaohjelmaan perustuva, ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelma.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus vastaa ympäristöterveydenhuollon viranomaistoiminnasta Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven ja Tuusulan alueilla. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on aloittanut toimintansa 1.4.2009. Nurmijärvi liittyi yhteistoiminta-alueeseen ympäristönsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon toimintojen osalta 1.1.2013.
Kunnan ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmasta annettu asetus (VNA 665/2006) on kumottu eikä valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin sisällöstä säädetä enää lainsäädännössä. Valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi tulee kuitenkin tehdä 31.3.2025 mennessä.
Elintarvikevalvontasuunnitelman toteutumisen arviointi
Elintarvikevalvonnan toteuma
Vuonna 2024 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimialueella tehtiin yhteensä 953 elintarvikevalvonnan tarkastusta. Sopijakuntien alueelle tehdyistä tarkastuksista 868 oli valvontasuunnitelman mukaisia tarkastuksia. Muut tarkastukset olivat toiminnan aloittamiseen liittyviä tai ruokamyrkytysepäilyn perusteella tehtyjä tarkastuksia. Vuodelle 2024 oli suunniteltu seurantatarkastukset mukaan lukien 816 elintarvikehuoneiston tarkastusta, joten suunnitelma toteutui.
Valvontasuunnitelma vuodelle 2024 tehtiin Ruokaviraston riskiluokitusohjeen (1028/04.02.00.01. 2022/6) perusteella.
Elintarvikevalvonta toteutui hyvin riskiperusteisen suunnitelman mukaisesti.
Elintarvikehuoneistoilmoituksia käsiteltiin 169 kpl ja lisäksi tehtiin viisi päätöstä elintarviketuotantolaitoksen toiminnan aloittamisesta tai toiminnan muutoksesta.
Tarkastusten kattavuus
Tarkastusten kattavuutta voidaan arvioida, kun verrataan tarkastettujen kohteiden määrää kaikkiin elintarvikehuoneistoihin. Tiedot elintarvikevalvonnan kohteista syötetään Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa valtakunnalliseen tietojärjestelmään. Vuonna 2024 alueella oli 1262 toiminnassa olevaa elintarvikehuoneistoa. Vuonna 2024 tarkastettiin 648 elintarvikehuoneistoa eli noin 51% kaikista elintarvikehuoneistoista. Elintarviketuotannon määrän tai toiminnan vuoksi suuririskisimmät kohteet tarkastettiin kattavasti vuonna 2024. Tarkastuksilla havaituista puutteista annettiin kohteille toimenpidekehotus. Tarkastajan arvion perusteella vakaviksi todettujen puutteiden korjausten eteneminen tarkastettiin jo kuluneena vuonna.
Elintarvikelainsäädännön noudattaminen
Kaikki elintarvikehuoneistojen tarkastukset tehtiin Ruokaviraston ohjeistamina OIVA-hymy tarkastuksina, näissä kohteen elintarvikelainsäädännön noudattamista arvioidaan neliportaisen asteikon mukaisesti (oivallinen, hyvä, korjattavaa ja huono).
Oiva-arvosanat jakautuivat Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimialueella seuraavasti (suluissa vuoden 2023 osuudet)
- oivallinen 42 % (34 %)
- hyvä 36 % (41 %)
- korjattavaa 20 % (21 %)
- huono 2 % (2 %)
Eniten korjattavaa oli ravintoloissa, 59kpl ravintalotarkastuksista todettiin elintarviketurvallisuutta heikentäviä epäkohtia, jotka tuli korjata. Kaikkien elintarvikehuoneistojen osalta eniten korjattavaa oli elintarvikkeiden lämpötilahallinnassa, mikä on huolestuttavaa, sillä sillä on suora yhteys mm. ruokamyrkytysriskiin.
Vuoden 2024 aikana annettiin 12 elintarvikelain mukaista määräystä, lisäksi tuomittiin yksi uhkasakko ja yksi keskeyttämisuhka.
Elintarvikenäytteenotto
Elintarvikenäytteenotto sujui vuonna 2024 suunnitellusti. Elintarvikevalvonnan näytteenottoprojekti kohdistui ravintoloiden itse ennakkoon valmistamien kastikkeiden hygieeeniseen laatuun. Näytteitä otettiin 25 alueen ravintolasta yhteensä 46kpl. Kastikkeet olivat pääosin hyvälaatuisia. Viisi kastiketta todettiin laadultaan huonoksi. Näistä kolmessa ylittyi hiivojen määrä, yhdessä kastikkeessa oli enterobakteereja ja yhdessä kastikkeessa sekä aerobisten mikrobien kokonaispesäkeluku että hiivojen määrä olivat liian korkeat.Huonot näytetulokset johtivat toimenpiteisiin toimipaikoissa ja uusintanäytteet otettiin toimijan kustannuksella.
Projektinäytteiden lisäksi Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa otettiin näytteitä ruokamyrkytysepäilyjen selvittämiseksi ja eläinperäisiä elintarvikkeita ennen vähittäismyyntiä käsittelevistä laitoksista otettiin listeria-pintapuhtausnäytteitä.
Elintarvikevalvonnan kehittäminen
Elintarvikevikevalvonnassa tehtiin vuonna 2024 ristiinauditointi Vantaan kaupungin elintarvikevalvonnan kanssa. Auditointi keskittyi korjattavaa arvosanan käyttöön valvonnassa ja siihen johtiko toistuvat epäkohdat hallinnollisten pakkokeinojen, kuten määräysten käyttöön.
Elintarvikevalvonnasta saadut tulot
Elintarvikevalvonnasta kertyi tuloja 363 232 euroa, tästä rekisteröinti-ilmoitusten ja hakemusten käsittelyn osuus oli 25 138 euroa. Valvonnasta saadut tulot ohjautuvat terveysvalvonnan tulosyksikölle.
Elintarvikevalvonnan raportointi
Elintarvikevalvonnan tarkastuspöytäkirjat ja elintarvikehuoneistojen ilmoituskäsittely tehdään valtakunnallisessa Vati-asiakastietojärjestelmässä. Aluehallintovirasto käyttää samaa tietojärjestelmää, joten tietoja ei enää raportoida erikseen.
Terveydensuojelulain mukaisen valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi
Terveydensuojeluvalvonnan toteuma
Terveydensuojelulain mukaiseen suunnitelmalliseen valvontaan sisältyy julkisten tilojen kuten koulujen, päiväkotien, vanhainkotien ja liikuntapaikkojen terveydellisten olosuhteiden valvonta. Terveydensuojelulain mukaiseen suunnitelmalliseen valvontaan kuuluu myös talous- ja uimaveden valvonta.
Vuodelle 2024 oli suunniteltu 257 terveydensuojelulain mukaista tarkastusta. Suunnitelman mukaisia tarkastuksia tehtiin 290 kpl. Suunnitelmallisista tarkastuksista osa oli epäkohtien vuoksi tehtyjä seurantatarkastuksia, tämän vuoksi tarkastuksia tehtiin suunniteltua enemmän. Tarkastuksilla havaituista puutteista annettiin kohteille toimenpidekehotus. Eniten suunnitelmallisia tarkastuksia tehtiin kouluihin ja päiväkoteihin. Suunnitelmallisten tarkastusten lisäksi tehtiin 92 tarkastusta toimenpidepyyntöjen johdosta, näistä suurin osa oli asunnontarkastuksia.
Kaikista terveydensuojelulain mukaan valvottavista kohteista tarkastettiin 25 % vuoden 2024 aikana. Tämä tarkoittaa, että terveydensuojeluvalvonta oli melko kattavaa, koska terveydensuojelulain nojalla tarkastettavista kohteista keskimäärin 30 % tulisi tarkastaa vuoden aikana. Osaan tehtiin suunnitelmallinen tarkastus ja osa tarkastettiin toiminnan aloittamisen johdosta.
Toimialueen kouluihin tehtiin 24 tarkastusta ja päiväkoteihin 44 tarkastusta.
Terveydensuojeluvalvonta toteutui täysin suunnitellussa laajuudessa vuonna 2024.
Suunnitelmallisen valvonnan lisäksi terveysvalvonnan edustajat ovat osallistuneet noin kahdeksaankymmenneen sisäilmatyöryhmän kokoukseen. Sisäilmatyöryhmistä osa on alueellisia ja osa kohdekohtaisia. Eri ryhmien kokoontumistiheys vaihtelee muutamasta kerrasta vuodessa lähes kuukausittaisiin kokouksiin.
Terveydensuojelulain mukaiset talousveden ja uimarantavesien valvontanäytteet otettiin suunnitellusti. Uimahallit ottivat itse valvontatutkimusohjelmien mukaiset uimavesinäytteet, joiden tulokset raportoitiin Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Talousveden valvontatutkimusohjelmia hyväksyttiin kaksi vuoden 2024 aikana.
Terveydensuojelulain mukaisia hallintopakkotoimenpiteitä jouduttiin käyttämään kolmessa terveydensuojelulain mukaisessa kohteessa. Yksi tapaus koski kohteen sisäilmaan vaikuttavia rakennusteknisiä epäkohtia, yksi kohde sai meluun liittyvän määräyksen ja yksi määräys koski lintujen ruokintaa.
Terveysvalvontaa työllisti myös kolme vesiin liittyvää häiriötilannetta. Talousvesivalvonnassa annettiin kaksi keittokohotusta, nämä olivat lyhytaikaisia ja koskivat melko rajattua aluetta Tuusulassa. Lisäksi syksyllä 2024 tapahtui jätevesipumppaamon rikkoontuminen lähellä Tervanokan talviuintipaikkaa Järvenpäässä. Uimista kehotettiin välttämään ja uimaveden laatua seurattiin tämän jälkeen viikoittain. Kuukauden kuluttua päästöstä oli saatu kahdet perättäiset tulokset, jotka täyttivät uimaveden laatuvaatimukset
Terveydensuojeluvalvonnasta saadut tulot
Terveydensuojeluvalvonnasta kertyi tuloja 122 916 euroa.
Terveydensuojeluvalvonnan raportointi
Terveydensuojeluvalvonnan valvontatoimenpiteet kirjataan valtakunnalliseen Vati-asiakastietojärjestelmään. Kyseisessä järjestelmässä tehdään myös ilmoituskäsittely ja kirjoitetaan tarkastuspöytäkirjat. Aluehallintovirasto käyttää samaa tietojärjestelmää, joten tietoja ei enää raportoida erikseen.
Tupakkalain mukaisen valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen valvontasuunnitelmassa vuodelle 2024 oli suunniteltu 71 kpl tupakkalain mukaista tupakan vähittäismyynnin tarkastusta. Tarkastuksia tehtiin 96 kpl. Tupakan vähittäismyyntilupia myönnettiin 18 kpl.
Tupakkalain mukaan taloyhtiöt voivat hakea kunnan terveysviranomaiselta tupakointikieltoa huoneistojen parvekkeille, huoneistojen käytössä oleville pihoille sekä sisälle huoneistoihin, mikäli savua voi kulkeutua muutoin kuin poikkeuksellisesti muiden asukkaiden parvekkeille, pihoille tai huoneistoihin. Tällaisia tupakointikieltopäätöksiä tehtiin 12 kpl vuoden 2024 aikana.
Tupakan vähittäismyynnin valvonnasta saatiin tuloja 100 355 euroa. Valvonnasta saadut tulot ohjautuvat terveysvalvonnan tulosyksikölle.
Eläinlääkintähuollon suunnitelman toteutumisen arviointi
Eläinlääkäripalveluita on annettu ympäristökeskuksen omalla yhteisvastaanotolla sekä tilakäynneillä. Mäntsälän kunnalle eläinlääkäripalvelut hankitaan ostopalveluna Helsingin yliopistolta. Eläinlääkäripalveluita on ollut saatavilla virka- ja päivystysaikana ja asiakkaat ovat päässeet kohtuullisessa ajassa eläinlääkärin vastaanotolle. Vuonna 2024 koko Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toiminta-alueella on hoidettu 13 000 potilasta, joista päivystysaikana 2 600.
Eläinlääkäripäivystys
Eläinlääkäripäivystyksessä valtakunnalliset kriteerit avun saatavuudelle pääosin täyttyvät. Päivystysaikainen keskitetty yhteydenottopalvelu on käytössä. Eläinlääkintähuolto ei järjestä eriytettyä suur- ja pieneläinpäivystystä, koska sopijakuntien alue on hyvin pieneläinvoittoista. Suureläimet ovat saaneet päivystyksessä tarvitsemansa hoidon. Sopijakuntien alueella sekä lähialueilla on yksityisiä päivystäviä klinikoita, joille voi tarvittaessa lähettää sekä suur- että pieneläimiä.
Ostopalveluiden laadun arviointi
Eläinlääkäripalvelut on hankittu Mäntsälän kunnalle ostopalveluna. Ostopalvelua koskevassa sopimuksessa on huomioitu palvelun laadunvarmennus, seuranta ja reklamaatiot.
Yksityiset eläinlääkäripalvelut
Sopijakuntien alueella sekä lähialueilla on useita yksityisiä eläinlääkäripalveluja antavia klinikoita ja ammatinharjoittajia. Ympäristökeskuksen eläinlääkäripalvelut ovat mitoitettu niin, että sekä suur- että pieneläimille voidaan järjestää päivystysaikainen palvelu sekä tarjota kiireellistä eläinlääkäripalvelua ja ajanvaraukseen perustuvaa palvelua myös virka-aikana.
Tuotantoeläinten terveydenhuoltopalvelut
Ympäristökeskuksen eläinlääkärit tarjoavat terveydenhuoltopalveluja alueellaan. Kunnaneläinlääkärin kanssa tehtyjä terveydenhuoltosopimuksia on tällä hetkellä ainoastaan Nurmijärven alueella. Mäntsälän alueella palvelu ostetaan Helsingin yliopistolta.
Työjärjestelyt
Kaikilla eläinlääkäreillä on mahdollisuus ajanvarausperusteiseen työhön. Työajasta varataan osa kiireelliselle ja osa kiireettömälle työlle.
Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonta
Valvonnan toteutuminen
Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvontaa ympäristökeskuksessa tekee pääosin kaksi valvontaeläinlääkäriä. Praktikkoeläinlääkärit tekevät myös sekä eläintautien etttä eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvontaa. Hyvinvoinnin valvonta on keskittynyt epäilyn perusteella tehtäviin tarkastuksiin. Ilmoituksia tuli yhteensä n. 520 kpl. Epäilyyn perustuvia tarkastuksia ja niitä seuranneita uusintatarkastuksia tehtiin yhteensä n. 220 kpl. Osaan kohteista tehtiin useampi käynti. Ilmoituksia tehtiin eniten lemmikkieläinten hoidon laiminlyönneistä.
Eläintautilainsäädännön mukaisia tarkastuksia kohdistui tehtiin n. 60 kpl. Pääosa näistä oli hevosten vientitarkastuksia.
Korjaavat toimenpiteet
Tarkastuksella havaitut lievät eläinten hyvinvointiin liittyvät epäkohdat pyritään oikaisemaan antamalla neuvoja ja ohjausta. Mikäli lainsäädäntöä on rikottu, annetaan määräyksiä tai kieltoja sekä määräaika asioiden korjaamiseksi. Uusintatarkastus tehdään määräajan umpeuduttua. Neuvonnalla, ohjauksella, määräyksillä ja kielloilla on velvoitettu tarkastuksen/päätöksen kohdetta saattamaan eläintenpito lainsäädännön vähimmäisvaatimusten mukaiseksi.
Puutteiden analyysi
Tavallisimmat syyt valvontaeläinlääkärille tehtäviin ilmoituksiin ovat havaitut puutteet eläinten pitopaikassa, hoitamaton sairaus tai riittämätön ruokinta ja vesi. Sairauden hoidon laiminlyönti johtuu yleensä taloudellisista syistä. Lisäksi ilmoituksia tuli paljon koirien riittämättömästä liikunnasta.
Eläimen hylkääminen hoidotta on tavallisin syy välittömiin toimenpiteisiin. Hylkäämisen taustalla on usein omistajan elämän kriisi, päihteet tai vakava sairaus.
Pätevyyden ja osaamisen varmistaminen sekä valvontaeläinlääkäreiden perehtymisen tukeminen.
Henkilöstöä rekrytoitaessa on virkaan/tehtävään asetettu pätevyysvaatimukset. Eläinlääkäreiden kohdalla pätevyys (laillisuus toimia työssään) tarkistetaan Ruokaviraston eläinlääkärirekisterin tietopalvelusta. Valittaessa henkilöä tehtävään huomioidaan henkilön pätevyys, työkokemus ja yleinen soveltuvuus tehtävään. Vuosilomien sijaisia ja ulkopuolisia päivystäviä eläinlääkäreitä valittaessa sovelletaan samoja perusteita kuin vakituisten valinnassa. Eläinlääkintähuollon henkilökunta on osallistunut soveltuviin koulutuksiin sekä valvontatehtävien, eläintautien että kliinisen eläinlääkinnän osalta. Valvontaeläinlääkärin työtä tukevat työyhteisön muut työntekijät sekä valvontaeläinlääkärikollega. Praktikkoeläinlääkärit ovat myös tehneet yhteiskäyntejä valvontaeläinlääkärin kanssa.