Perustelut
Lausuntopyyntö
Vaasan hallinto-oikeus pyytää 15.11.2022 lähetetyllä kirjeellä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausuntoa valituksesta, joka liittyy Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätökseen 20.9.2022 § 89 (ASM Kiviainespalvelu oy, maa-aineslupa ja ympäristölupa sekä aloitusluvat, Metsä-Tuomela, Nurmijärvi, TUUDno-2021-1901). Lausuntoa on pyydetty 13.12.2022 mennessä. Lausunnon toimittamiselle on saatu lisäaikaa 19.12.2022 asti. Vaasan hallinto-oikeudessa asian diaarinumero on 1240/2022.
Valituksenalainen päätös
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on kokouksessaan 20.9.2022 § 89 myöntänyt eräin ehdoin ASM Kiviainespalvelu oy:lle yhteisluvan maa-aineslain 4 §:n mukaisesta maa-ainesten ottolupahakemuksesta ja ympäristönsuojelulain 39 §:n ympäristölupahakemuksesta koskien kalliokiviaineksen louhintaa ja murskausta sekä betoni- ja tiilijätteen vastaanottoa, murskausta ja hyödyntämistä. Ympäristölautakunta myönsi ASM Kiviainespalvelu oy:lle maa-aineslain 21 §:n ja ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisen luvan toiminnan aloittamiseksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Ympäristölautakunta päätöksessään sen sijaan kielsi muualta tuotavan louheen alle 40 000 tonnia vuodessa vastaanoton, varastoinnin ja murskaamisen kiinteistöllä 543-2-142-1. Lupapäätös koskee Nurmijärven kunnan Metsä-Tuomelan alueella kiinteistöjä 543-2-142-1 ja 543-402-7-88.
Valitus Vaasan hallinto-oikeuteen
Ympäristölautakunnan yhteislupapäätöksestä on tehty Vaasan hallinto-oikeuteen yksi valitus. Vaasan hallinto-oikeuteen toimitetussa 30.9.2022 päivätyssä valituksessa on esitetty, että hakemus tulee hylätä ympäristönsuojelulain 49 §:n ja naapuruussuhteista annetun lain 17 §:n nojalla. Toiminnan aiheuttamia haittoja ei voida ehkäistä lupamääräyksin, eikä paraskaan käyttökelpoinen tekniikka riitä poistamaan aiheutuvia haittoja. Valituksen mukaan lupaharkinnassa oikea päätelmä on evätä luvat. Lupahakemus on kokonaisuudessaan lainvastaisena hylättävä ja asetettava toimenpidekieltoon. Valitus on nähtävillä lautakunnassa päätösehdotuksen oheismateriaalina.
Ehdotus
Esittelijä
-
Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa valituksen johdosta Vaasan hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon.
Ympäristölautakunnan lausunto
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että valitus tulee hylätä. Hylkäysperusteena lautakunta esittää seuraavaa.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on ratkaisut ASM Kiviainespalvelu oy:n maa-ainesluvan ja ympäristöluvan yhteislupapäätöksenä maa-aineslain ja ympäristönsuojelulain perusteella. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on yhteislupapäätöksessään tutkinut luvan myöntämisedellytykset ja ottanut huomioon hakemuksen johdosta esitetyt muistutukset ja lausunnot. Lupapäätös on perusteltu ja siinä on esitetty päätöksessä sovelletut säännökset.
Nurmijärven kunnan Metsä-Tuomelan alueen maankäyttö on ratkaistu lainvoimaisissa kaavoissa. Alueella on voimassa Uudenmaan maakuntakaava, jossa Metsä-Tuomelan alue on merkitty jätteenkäsittelyalueeksi (EJ1). Merkinnällä osoitetaan merkitykseltään seudulliset jäte- ja kiertotaloustoimintojen keskittymät. Uudenmaan I. vaihekaavassa Metsä-Tuomelan alue on merkitty edellä mainittujen lisäksi alueeksi, jolla sijaitsee merkittäviä kiviainesvarantoja. Alueella on voimassa Kirkonkylän Metsä-Tuomelan asemakaava. Kaava on hyväksytty kunnanvaltuustossa 19.6.2013 ja se on lainvoimainen. Asemakaavassa kiinteistö 543-2-142-1 on merkitty teollisuus- ja varastorakennusten sekä jätteenkäsittelyn korttelialueeksi (T-EJ) ja hakemuksen 2000 m² suuruinen alue kiinteistöstä 543-402-7-88 suojaviheralueeksi (EV). Asemakaavan mukainen käyttötarkoitus edellyttää kiinteistön 543-2-142-1 tasaamista louhimalla. Kiinteistölle 543-2-142-1 on myönnetty 8.12.2020 voimassa oleva rakennuslupa varastokatokselle ja piha-alueen rakentamiselle. Rakennusluvassa on osoitettu myös tulevat ottotasot. Koska kiinteistöllä on jo aloitettu louhinta rakennusluvalla ja lupahakemusta koskeva toimenpide liittyy kaavan toteuttamiseen, toiminnalle on voitu myöntää aloituslupa. Metsä-Tuomelan alueen kaavan mukainen käyttö aiheuttaa enemmän ympäristöhaittoja ympäristössä, kuin keskimääräinen maankäyttö.
Hakemuksen liitteenä oli Promethor oy 12.5.2021 päivätty meluselvitys, jossa toiminnan aiheuttamaa melutasoa oli mallinnettu. Mallinnuksessa oli huomioitu myös muut Metsä-Tuomelan alueen merkittävää melua aiheuttavat toiminnot. Melutasojen laskennallisen mallinnuksen perusteella kiviaineksen louhinnan ja murskauksen aiheuttama päiväajan keskiäänitaso ei ylitä VNa:n 800/2010 7 §:n melutason raja-arvoja toiminta-alueen ympäristössä olevilla asuin- ja lomarakennuksilla. Melun raja-arvojen saavuttaminen ei edellytä erikseen rakennettavaa meluntorjuntaa. Melumallinnuksen mukaan myöskään alueen kaikkien toimijoiden yhteismelu ei ylitä VNp:n 993/1992 ohjearvoja. Muistutuksissa ja Nurmijärven kunnanhallituksen lausunnossa vaadittu kokonaisvaikutusten arviointi on tehty melun osalta. Melumallinnuksen tulosten perusteella voidaan arvioida, ettei lupahakemuksen mukaisesta toiminnasta aiheudu kohtuutonta meluhaittaa lähiympäristössä. Luvassa on annettu melun ympäristöön leviämisen torjumiseksi lupamääräykset 9 ja 10. Lupamääräyksellä 21 toiminnanharjoittaja on lisäksi edellytetty mittauksin osoittamaan, että meluntorjuntatoimenpiteet ovat riittävät.
Toiminnan alittaessa valtioneuvoston päätöksessä (993/1992) säädetyt ulkomelun ohjearvot, ei toiminnan katsota aiheuttavan eräistä naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17.1 §:n mukaista kohtuutonta meluhaittaa. Asiassa tulee huomioida naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17.2 §, jonka mukaan arvioitaessa rasituksen kohtuuttomuutta on otettava huomioon paikalliset olosuhteet, rasituksen muu tavanomaisuus, rasituksen voimakkuus ja kesto, rasituksen syntymisen alkamisajankohta sekä muut vastaavat seikat. Rakennusluvan mukainen tontin esirakentaminen edellyttää kivenlouhintaa ja rakennuslupa on asemakaavan mukainen. Kyse ei ole samalla alueella tapahtuvasta pitkäaikaisesta kallion louhinnasta vaan kertaluonteisesta rakennuspaikan rakentamistyöstä. Huomioimalla paikalliset olosuhteet, hakemuksessa melusta esitetyt asiat, louhintatyön tavanomaisuuden ja rasituksen keston niin hanke ei meluvaikutusten osalta aiheuta kohtuutonta meluhaittaa lähiympäristössä.
Hakemuksen liitteenä olevan melumallinnuksen mukaan melun raja-arvojen saavuttaminen ei edellytä erikseen rakennettavaa meluntorjuntaa. Tästä huolimatta lupamääräyksessä 9 on määrätty, että raaka-aine-, pintamaa- ja tuotevarastokasat on pidettävä melun leviämisen estämisen kannalta riittävän korkeina ja ne on sijoitettava siten, että melun leviäminen melulle alttiisiin kohteisiin estyy. Saman lupamääräyksen mukaan melua on lisäksi torjuttava koteloinnein, kumituksin tai muilla vastaavilla ääniteknisesti parhailla meluntorjuntatoimilla ja meluesteet on rakennettava melulähteen välittömään läheisyyteen.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on katsonut päätöksessään, että toimittaessa päätöksen mukaisesti ei lupahakemusta koskevilla kiinteistöillä tapahtuvasta kivenlouhinnasta ja murskauksesta sekä betoni- ja tiilijätteen vastaanotosta, murskauksesta ja hyödyntämisestä aiheudu yksinään tai yhdessä muiden toimintojen kanssa ympäristönsuojelulain 49 §:ssä tarkoitettua terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista taikka vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella, eikä kohtuutonta haittaa naapureille.
Ympäristölautakunta on tämän lisäksi katsonut, että hakemuksessa esitetty toimenpide lupamääräykset huomioon ottaen ei aiheuta maa-aineslain tarkoittamalla tavalla luonnon merkittävien kauneusarvojen tai erikoisten luonnonesiintymien tuhoutumista tai huomattavia tai laajalle ulottuvia vahingollisia muutoksia luonnonolosuhteissa tai tärkeän tai muun veden-hankintakäyttöön soveltuvan pohjavesialueen veden laadun tai antoisuuden vaarantumista. Hakemuksen mukaisesta toiminnasta ei aiheudu maa-aineslain tarkoittamaa kauniin maisemakuvan turmeltumista. Ympäristölautakunta katsoo, että maa-aineslupapäätöksessä annetut määräykset huomioon ottaen haettu ottaminen tai siihen liittyvät järjestelyt eivät ole ristiriidassa maa-aineslain 3 §:ssä säädettyjen rajoitusten kanssa. Lupapäätösharkinnassa on lisäksi otettu huomioon maa-aineslain 3.4 §:n mukaiset ottamispaikan sijoittamista ja ainesten ottamisen järjestämistä koskevat vaatimukset sekä ympäristönsuojelulain 11 §:n ja 12 §:n tarkoittamat sijoituspaikan vaatimukset.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus valvoo lupapäätöksen noudattamista säännöllisesti määräaikaistarkastuksin. Tämän lisäksi valvontaviranomainen tekee lupakohteessa valvontatoimenpiteitä ympäristökeskukseen tulleiden haittailmoitusten johdosta. Lupapäätöksessä toiminnanharjoittajalle on annettu määräyksiä toiminnan säännöllisestä tarkkailusta ja raportoinnista. Melun osalta toiminnanharjoittaja on velvoitettu tekemään melumittaukset vähintään kahdessa ottovaiheessa. Valvontaviranomainen valvoo lupamääräysten noudattamista, ettei toiminnasta aiheutuva melu ylitä VNp:n 993/1992 melutason ohjearvoja. Valituksen liitteenä oli melupäiväkirja toiminnan aiheuttamasta meluhaitasta muutoksenhakijan pihapiirissä. Melupäiväkirjassa esitetyt asiat otetaan huomioon yhteislupapäätöksen valvonnassa ja melupäiväkirjassa esitetyt haitat ovat ensisijaisesti luvan valvonnassa selvitettäviä asioita.
Muilta osin Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta viittaa yhteislupapäätökseen 20.9.2022 § 89. Edellä esitetyn perusteella Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että ympäristölupapäätöksestä ja maa-aineslupapäätöksestä (yhteislupapäätös) tehty valitus tulee hylätä.