Perustelut
Lausuntopyyntö
Vaasan hallinto-oikeus pyytää 20.10.2022 päivätyllä lausuntopyynnöllä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausuntoa valituksesta, joka koskee Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan yhteislupapäätöstä 19.4.2022 § 46 (VHO:n diaari 597/2022). Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on pyytänyt lisäaikaa lausunnon jättämiseen 16.12.2022 asti.
Valituksenalainen päätös
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on kokouksessaan 19.4.2022 § 46 myöntänyt eräin ehdoin Destia oy:lle yhteisluvan maa-aineslain 4 §:n mukaisesta maa-ainesten ottolupahakemuksesta ja ympäristönsuojelulain 39 §:n mukaisesta ympäristölupahakemuksesta (kalliokiviaineksen louhinta ja murskaus). Ympäristölautakunta on hylännyt toimintaa koskevat maa-aineslain 21 §:n ja ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaiset aloituslupahakemukset. Lupapäätös koskee Tuusulan kunnan Ruotsinkylän kiinteistöä Kaura 858-411-4-351/4.
Valitukset Vaasan hallinto-oikeuteen
Ympäristölautakunnan yhteislupapäätöksestä on tehty Vaasan hallinto-oikeuteen yksi valitus. Valituksessa vaaditaan päätöksen hylkäämistä ja palauttamista uudelleen käsiteltäväksi. Valitus on nähtävillä lautakunnassa päätösehdotuksen oheismateriaalina.
Ehdotus
Esittelijä
-
Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa valituksen johdosta Vaasan hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon.
Ympäristölautakunnan lausunto
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että valitus tulee hylätä. Hylkäysperusteena lautakunta esittää seuraavaa:
Tuusulan ns. Focus-alueen maankäyttö on ratkaistu lainvoimaisessa ja oikeusvaikutteisessa osayleiskaavassa. Lupapäätöstä koskeva toiminta liittyy oikeusvaikutteisen osayleiskaavan esirakentamiseen.
Maa-aineslain 6.1 §:n mukaan lupa ainesten ottamiseen on myönnettävä, jos asianmukainen ottamissuunnitelma on esitetty eikä ottaminen tai sen järjestely ole ristiriidassa maa-aineslain 3 §:ssä säädettyjen rajoitusten kanssa. Asiaa harkittaessa on otettava huomioon myös lupamääräysten vaikutus. Alueella, jolla on voimassa toimenpiderajoitus yleiskaavan tai asemakaavan laatimista tai muuttamista varten, lupa voidaan myöntää, jollei ottaminen tuota huomattavaa haittaa kaavan laatimiselle tai muuttamiselle, turmele kaupunki- tai maisemakuvaa eikä muutenkaan ole ristiriidassa 3 §:ssä säädettyjen rajoitusten kanssa. Jos hankkeeseen sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia, päätöksestä on käytävä ilmi, miten mainitun lain mukainen arviointi on otettu huomioon. Maa-aineslupaan on maa-aineslain 11 §:n mukaan liitettävä määräykset siitä, mitä hakijan on noudatettava hankkeesta aiheutuvien haittojen välttämiseksi tai rajoittamiseksi, jolleivat sanotut seikat käy ilmi ottamissuunnitelmasta.
Ympäristönsuojelulain 48 §:n mukaan lupaviranomaisen on tutkittava ympäristöluvan myöntämisen edellytykset ja otettava huomioon asiassa annetut lausunnot ja tehdyt muistutukset ja mielipiteet. Lupaviranomaisen on muutoinkin otettava huomioon, mitä yleisen ja yksityisen edun turvaamiseksi säädetään. Ympäristölupa on myönnettävä, jos toiminta täyttää ympäristönsuojelulain ja jätelain sekä niiden nojalla annettujen säännösten vaatimukset. Lupa-asiaa ratkaistaessa on noudatettava, mitä luonnonsuojelulaissa ja sen nojalla säädetään.
Destia oy on yhteislupahakemuksessaan esittänyt suunnittelualueella olevien pintamaiden määrän. Pintamaiden keskimääräiseksi paksuudeksi on arvioitu 0,5...1 metriä kerrospaksuuden kuitenkin vaihdellessa. Lupahakemuksen mukaan alueella arvioidaan olevan pintamaita noin 60 000 m3. Hakemuksen mukaan määrä on laskennallinen arvio, mutta kuvaa riittävällä tarkkuudella pintamaamäärän suuruusluokkaa. Kaivannaisjätesuunnitelman mukaan alueen pintamaita käytetään ottamisalueen suojarakenteisiin, jälkihoitoon ja maisemointiin, pintamaita kuljetetaan myös ottamisalueen ulkopuolelle hyödynnettäväksi.
Yhteislupapäätöksen lupamääräyksen 15 mukaan maa-ainesten ottamisessa syntyneitä kaivannaisjätteitä voi hyödyntää alueella vain, mikäli niiden käyttö perustuu maankäyttö- jä rakennuslain mukaiseen lupaan tai ilmoitukseen, hyväksyttyyn tie- tai katusuunnitelmaan tai vastaavaan suunnitelmallisen käytön osoittavaan menettelyyn. Lupamääräyksen 15 perusteella ottamisalueelle ei synny sellaisia kaivannaisjätealueita, joiden ympäristökuormitusta olisi tarpeen arvioida siten, kun kaivannaisjätteistä annetussa valtioneuvoston asetuksessa (190/2013) on säädetty.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että Destia oy:n maa-aineslupahakemuksessa esitetty selvitys ottamisalueella olevien pintamaiden määräksi on ollut lupatarveharkinnan kannalta riittävä. Hakemuksessa esitetyillä tiedoilla lupaviranomainen on voinut tehdä lupaharkinnan kannalta riittävän arvion sekä kalliokiviaineksen että pintamaiden käsittelyn ja kuljetuksen päästövaikutuksista.
Lupahakemuksen mukaan hakijan suunnitelmapiirustuksissa on käytetty maanmittauslaitoksen tasokoordinaattijärjestelmää ETRS-GK25 ja korkeusjärjestelmää N2000. Alueella olevien pintamaiden määrän olennainen kasvu lupahakemuksessa esitetystä siten, kun valittaja on sen itse arvioinut, tulisi vähentämään alueella olevan kalliokiviaineksen määrää ja siten vähentämään kalliokiviaineksen irrotuksesta ja jalostuksesta aiheutuvia ympäristöhaittoja.
Destia oy on yhteislupahakemuksessa esittänyt, että ottamisalueelle kuljetaan Tuusulanväylältä Kulomäentien, Puusepäntien ja Ruohosuontien kautta. Hakemuksen mukaan alueelle kulku voi muuttua muiden toiminnanharjoittajien toiminnan alkaessa/edetessä ja alueen kaavoituksen mukaisen esirakentamisen edetessä. Tieoikeuksista ei ole vielä olemassa sopimuksia. Hakemuksen mukaan kuljetuksista aiheutuu raskasta liikennettä aktiivisena aikana noin 20–50 käyntiä työpäivässä. Lisäksi murskausurakan aikana on alueelle suuntautuvaa kaluston kuljetuslogistiikkaa ja työntekijöiden henkilöautoliikennettä. Yhteislupahakemuksen melumallinnuksessa ottamisalueen liikennöinti on esitetty Ruohosuontien, Puusepäntien ja Kulomäentien kautta.
Destia oy on vastineessaan yhteislupahakemuksen johdosta annettuihin lausuntoihin ja muistutuksiin todennut, että Destia oy ohjaa kuljetukset Ruohosuontien sijaan Kehä IV:n käytävään rakennettavan uuden työmaatien kautta, mikäli työmaatien rakentamisesta päätetään jatkossa alueen muiden toimijoiden kanssa. Kulkua ei hakemusta laadittaessa ole voitu osoittaa Kehä IV:n louhintoja varten rakennettavan työmaatien kautta, sillä kyseistä työmaatietä ei ole vielä perustettu. Vastineen mukaan lähtökohtaisesti liikenne pyritään ohjaamaan siten, että siitä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa lähimmälle asutukselle.
Valituksenalaisen yhteislupapäätöksen lupamääräyksen 13 mukaan kiviainesten poiskuljetukset tulee järjestää lupahakemuksessa esitettyä kulkuväylää pitkin. Kuljetuksia varten tulee olla kiinteistön omistajan suostumus siltä osin, kuin se koskee liikennöintiä ottamisalueen rajan ulkopuolella, ei kuitenkaan yleisillä tai yksityisillä teillä. Tarvittaessa kulkuoikeus tulee järjestää yksityistie- tai rasitetoimituksessa. Lupamääräyksen mukaan toiminnanharjoittajan tulee esittää lupaviranomaiselle korvaava kulkuväylä heti, kun toiminta-alueelle tapahtuva liikennöinti on järjestettävissä korvaavaa ja ympäristöhäiriöltään vähäisempää kulkureittiä pitkin. Kuljetusten seurauksena ei saa kulkeutua irtomaa-aineksia tie- tai katualueelle. Luvan haltijan on huolehdittava ottoalueen liikennealueiden pölynsidonnasta vedellä kastellen tai muulla ympäristölle vaarattomalla tavalla
Yhteislupapäätöksen lupamääräyksen 13 perusteluissa todetaan, että lupahakemuksissa esitetty kuljetusreitti on esitetty kulkemaan asuinalueen välittömässä läheisyydessä sijaitsevan Puusepäntien kautta. Destia oy:n kiviaineskuljetukset aiheuttavat tälle tielle merkittävän lisän raskaan kaluston kuljetuksia. Liikenteen aiheuttamista melupäästöistä Destia oy:n kuljetukset ovat tiellä hallitsevia. Liikenteen aiheuttaman kohtuuttoman naapuruussuhdehaitan poistamiseksi kuormauksen ja kuljetuksen yöaikaista toiminta-aikaa on rajoitettu.
Yhteislupapäätöstä koskevalla kiinteistöllä 858-411-4-351/4 on kiinteistörekisteriin merkitty tieoikeus kiinteistön pohjoisassa kulkevalle Huhtariihin yksityistielle (000-2005-K24024/1). Kiinteistöllä 858-411-4-351/4 ei ole kiinteistörekisteriin osoitettua kulkuoikeutta Ruohosuontien yksityistielle (000-2005-K23240). Kulku- tai käyttöoikeuden puuttuessa liikennönti Ruohosuontien ykistyistien kautta edellyttää tiekunnan lupaa tai tarvittaessa yksityistietoimitusta. Puusepäntien hoito- ja kunnostusvastuu on Tuusulan kunnalla, joten tieosuuden käyttöoikeus on Puusepäntiellä verrattavissa yleiseen katu- tai tiealueeseen. Raskaan liikenteen kuljetuksista aiheutuvat liikenneturvallisuuteen liittyvät näkökohdat eivät kuulu ympäristönsuojelulain nojalla ympäristölupa-asian yhteydessä huomioon otettaviin seikkoihin.
Maa-aineslain ja ympäristönsuojelulain mukaisessa yhteislupapäätöksessä ympäristönsuojeluviranomainen ei voi määrätä suunnittelualueen liikennöintiä tapahtuvaksi yksityisen omistaman, tässä tapauksssa Peab Industri oy:n omistaman kiinteistön läpi. Tuusulan Focus-alueen esirakentamisessa syntyvän irtilouhitun ja murskatun kiven poiskuljetusliikenteen aiheuttamien ympäristöhaittojen kannalta vähiten ympäristöhäiriötä aiheuttava kuljetussuunta olisi osayleiskaavassa osoitettu Kehä IV -tielinjaus. Tielinjauksen avaaminen edes työmaatasoiseksi ei ole kuitenkaan toteutunut Focus-alueen lupapäätöksistä tehtyjen valitusten ja erityisten hallintaoikeuksien vanhentumisen vuoksi. Tuusulan kunta on laittanut Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnassa vireille uuden yhteislupahakemuksen, joka sisältää myös Kehä IV -tienlinjauksella olevien kalliokiviaineksien louhinnan ja jalostuksen. Lupahakemuksen käsittely Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa on kesken. Destia oy:n yhteislupapäätöksen liikennettä koskevassa lupamääräyksessä on otettu huomioon Kehä IV -tielinjauksen mahdollinen myöhempi liikennöintimahdollisuus.
Puusepäntien asuinalue sijaitsee Tuusulan Sammonmäen työpaikka-alueen välittömässä läheisyydessä ja lentomelualueella. Puusepäntien varrella sijaitsee useita asuinkäyttöön tarkoitettuja rakennuksia. Rakennusten piha-alueet rajoittuvat Puusepäntiehen. Puusepäntien lopussa (numerot 27 ja 29) sijaitsee kaksi teollisuusrakennusta. Destia oy:n lupahakemuksen liitteenä esitetyn melumallinnuksen perusteella liikenteen aiheuttama päiväajan keskiäänitaso LAeq 7-22 ei ylitä tasoa 55 dB(A) Puusepäntien asuinrakennusten piha-alueella. Puusepäntien pohjoispuolella olevat asuinalueet on osoitettu uudessa asemakaavassa teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi, jolla ympäristö asettaa toiminnan laadulle erityisiä vaatimuksia (TY-17).
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että Destia oy:n yhteislupapäätöksessä on otettu huomioon liikennöinnistä Puusepäntielle aiheutuva naapuruussuhdelain mukainen haitta siten, kun lupamääräyksen 13 perustelussa on esitetty. Ympäristölautakunta on liikennöintiä koskevassa lupamääräyksessä pyrkinyt ohjaamaan toiminta-alueen liikennöinti vähemmän ympäristöhäiriötä aiheuttavalle reitille heti, kun se teknisesti on mahdollista. Vaihtoehtoisen työmaaliikenteen reitin toteuttaminen esim. nykyiseltä Ruohosuontieltä itään Kehä IV -tielinjaukselle ei edellytä miljoonien kalliokuutioiden louhintaa.
Suunnittelualueella on 5.4.2017 voimaan tullut oikeusvaikutteinen Focus-alueen osayleiskaava. Yhteislupapäätöksen 19.04.2022 § 46 mukainen kiviainesten otto- ja jalostustoiminta koskee oikeusvaikutteisessa kaavassa osoitettujen teollisuus- ja varastoalueiden (T-2), liikennealuiden (L) ja lentoliikenteen alueen (LL-2) esirakentamista. Focus-alueen luontoarvot on selvitetty osayleiskaavatyön yhteydessä. Tuusulan osayleiskaava-alueiden luontoselvityksessä 2013 ja 2014 (Fauntatica 23.1.2015) on esitetty kahta osayleiskaava-aluetta koskevien luontoselvitysten tulokset. Maastoselvityksissä inventoitiin alueelta suojelun arvoisia luontotyyppejä, linnustoa sekä EU:n luontodirektiivissä suojeltujen liito-oravan, viitasammakon ja lepakoiden esiintymistä. Lisäksi paikannettiin lito-oravalle sopivia elinympäristöjä. Maastotöissä huomioitiin myös muiden uhanalaisten ja huomionarvoisten lajien esiintymiä.
Luontoselvityksesta koskevalla alueella oli havaittu EU:n luontodirektiivin IV-liitteen laji, kirjoverkkoperhonen (Euphydryas maturna). Lisäksi löydettiin seitsemän uhanalaisten perhoslajien toukkavaiheen ravintokasvien runsasta esiintymää, jotka ovat perhoslajien potentiaalisia elinpaikkoja. Neljä isomaksaruohon (Sedum telephium) runsasta esiintymää sopivat elinpaikaksi erittäin uhanalaiselle (EN) kalliosinisiivelle (Scolitantides orion). Kalliosinisiipeä on tavattu Vantaalta, jolloin on mahdollista, että lajia esiintyy myös Tuusulassa. Kaksi mustakonnanmarjan (Actaea spicata) esiintymää sopivat elinpaikaksi vaarantuneelle (VU) usvapikkumittarille (Eupithecia immundata). Imikkää (Pulmonaria obscura) kasvaa runsaasti lehdossa selvitysalueen luoteisosassa. Imikkä on silmälläpidettävän varjopatinayökkösen (Euchalcia modestoides) ja vaarantuneen kirjotäpläkoin (Ethmia quadrillella) toukkavaiheen ravintokasvi. Mikään edellä esitetyistä perhoshavainnoista tai perhoslajien potentiaalisista kasvupaikoista ei kuitenkaan sijainnut Destia oy:n yhteislupapäätöstä koskevalla alueella.
Muilta osin Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta viittaa yhteislupapäätökseen 19.4.2022 § 46. Edellä esitetyn perusteella Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että ympäristölupapäätöksestä ja maa-aineslupapäätöksestä (yhteislupapäätös) tehty valitus tulee hylätä.
Pöytäkirja tarkastetaan ja hyväksytään tämän asian osalta heti kokouksessa.
Täytäntöönpano
Päätösote / Vaasan hallinto-oikeus/kirjaamo sähköisesti (viite diaarinumero 597/2022).