Perustelut
Lainsäädännöllinen tausta
Varhaiskasvatuslain 5 §:n mukaan kunta voi järjestää varhaiskasvatusta omana tuotantona tai hankkia ne sopimukseen perustuen muulta palvelujen tuottajalta siten kuin kuntalain 8 ja 9 §:ssä säädetään.
Kunta voi myös antaa palvelun käyttäjälle sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain (569/2009) mukaisen palvelusetelin.
Varhaiskasvatuslain 14 §:n mukaan lapsen vanhemmilla tai muilla huoltajilla, jotka eivät valitse kunnan järjestämää varhaiskasvatuspaikkaa, on lapsen muulla tavalla tapahtuvan hoidon tai varhaiskasvatuksen järjestämiseksi oikeus lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain (1128/1996) mukaiseen tukeen.
Kunnan on pyrittävä järjestämään varhaiskasvatusta lähellä palvelun käyttäjiä ottaen huomioon asutuksen sijainti sekä liikenneyhteydet.
Varhaiskasvatuksen tuottaminen ja järjestäminen
Tuusulan kunnan hallintosäännön 25 § 5. kohdan mukaisesti kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää tehtävänään olevien palvelujen tuottamisesta ja järjestämisestä.
Tuusulan kunnassa varhaiskasvatusta järjestetään kunnallisena toimintana, palvelusetelillä sekä yksityisen hoidon tuella ja siihen liittyvillä kuntalisillä. Palveluseteli on kustannustehokas tapa tuottaa varhaiskasvatusta kunnassa, siksi kunnan tulee huolehtia palveluseteliarvon riittävyydestä ja näin varmistaa palvelusetelituottajien pysyvyys kunnassa.
Kasvatus- ja sivistyslautakunnassa 22.3.2023 § 27 Varhaiskasvatuksen palvelusetelipäiväkodiksi hyväksyminen on päätetty, että Tuusulan kuntaan voi hakeutua palvelusetelipäiväkodiksi kahdesti vuodessa siten, että elokuussa toimintansa aloittava päiväkoti hakeutuu palvelusetelipäiväkodiksi saman vuoden tammikuussa ja tammikuussa toimintansa aloittava päiväkoti hakeutuu palvelusetelituottajaksi edellisen vuoden elokuussa.
Palvelusetelin arvo
Valtuusto päätti 23.5.2022 ottaa käyttöön Tuusulan kunnan varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen tulosidonnaisen palvelusetelin 1.8.2023 alkaen. Valtuusto päätti palvelusetelin enimmäisarvoksi 870 euroa ja alle 3-vuotiaan osalta kertoimen 1,52. Palvelusetelituottajia on tällä hetkellä yhteensä 10 kpl.
Vuoden palvelusetelimenot nykyarvolla olisivat noin 3,2 milj. euroa. Nykyarvolla palvelusetelikulujen budjettivaje on 560 000 euroa, koska palvelusetelin käyttäjiä on ennakoitua enemmän.
Palvelusetelin arvon käyttöönottamisen jälkeen maailman tilanne on muuttunut siten, että yleiset elinkustannukset ovat kasvaneet merkittävästi ja yksityiset palveluntuottajat ovat joutuneet sopeuttamaan toimintaansa kasvaneisiin kuluihin. Kulujen sopeuttaminen yksinään ei ole riittävä toimenpide takaamaan palveluntuottajien toiminnan kannattavuutta. Yksityiselle sosiaalipalvelualalle on tullut lisäksi palkankorotuksia, jotka lisäävät yksityisen varhaiskasvatuksen palveluntuottajien kustannuksia.
Palvelusetelin arvo on ollut heikompi kuin yksityisen hoidon tuen ja sen kuntalisän summa, joten osa palveluntuottajista on joutunut pidättäytymään yksityisen hoidon tuessa palveluseteliin siirtymisen sijasta. Ne päiväkodit, joissa on paljon yli 3-vuotiaita lapsia, kärsivät palvelusetelin matalasta arvosta enemmän kuin päiväkodit, joissa on paljon alle kolmevuotiaita lapsia. Alle kolmevuotiaiden kerroin vaikuttaa siten, että päiväkoti on saanut heistä suhteessa suurempaa korvausta kuin yli kolmevuotiasta lapsista. Tuusulassa yksityisissä pienissä päiväkodeissa on tällä hetkellä enemmän yli kolmevuotiaita lapsia, joten saatavat palvelusetelit eivät kata toiminnan kustannuksia.
Kuuma -kuntien vertailussa Tuusula sijoittuu palveluseteliarvoltaan pienimpien joukkoon. Vaihteluväli on 834€ - 920€ välillä.
Esiopetuksen ostaminen yksityiseltä päivähoitopalvelun tuottajalta
Esiopetus on perusopetuslain mukaista toimintaa ja se kuuluu valtakunnallisesti opetushallinnon toimialaan. Tuusulan kunnassa on päätetty, että esiopetus kuuluu sivistyksen toimialueen kasvatus- ja sivistyslautakunnan vastuualueelle.
Tuusulan kunta hyväksyy yksityisen päiväkodin esiopetuksen tuottajaksi, jos yksikössä on vähintään viisi esiopetusikäisiä lasta. (Esiopetuksen järjestämisen periaatteet Tuusulassa, kasvatus- ja koulutuslautakunta 21.1.2014).
Toimintakaudesta 2022–2023 alkaen esiopetuskorvausta on maksettu 425 e/kk/esioppilas elokuusta toukokuuhun täysiltä kuukausilta.
Esiopetuskorvaus ei riitä enää kattamaan esiopetuksen järjestämisen kustannuksia, koska kustannukset ovat nousseet merkittävästi. Esiopetuskorvaus + täydentävän varhaiskasvatuksen palveluseteli ovat suuruudeltaan nyt yhteensä 860 euroa. Summa jää alle yli 3-vuotiaalle maksettavan palvelusetelin arvon, joka on 870 euroa.
Esitetään esiopetuskorvauksen korottamista 460 euroon. Jos esiopetuskorvaus on esitetyn mukainen palveluntuottaja saa samanarvoisen korvauksen esiopetuskorvauksesta ja täydentävän varhaiskasvatuksen palvelusetelistä kuin 3-5-vuotiaan palvelusetelistä siinä tapauksessa, että palvelusetelinarvoa korotetaan myös esitetyllä tavalla. Esiopetuskorvauksen ja täydentävän varhaiskasvatuksen järjestämisestä saadun korvauksen suuruus tulee olla vähintään yhtä paljon kuin yli 3-vuotiaalle maksettava korvaus.
Esiopetuskorvaus maksetaan nykyisen käytännön mukaisesti Tuusulan kunnan sivistyksen toimialueen toimesta.
Yhteenveto vaikutuksista
Kuntalaisen näkökulmasta palvelusetelin korotus mahdollistaa yksityisen varhaiskasvatuksen käytön. Positiivisena vaikutuksena on asiakasmaksujen alentuminen ja mahdollisten uusien palvelusetelituottajien saaminen.
Yksityisille palveluntuottajille korotuksen arvioidaan mahdollistavan nykyisten asiakkaiden pysymisen ja uusien asiakkaiden hakeutumisen palveluihin.
Palvelusetelin ja esiopetuskorvauksen korottaminen mahdollistaa yksityisen varhaiskasvatuksen toimintaedellytykset nykyisessä taloustilanteessa aikaisempaa paremmin.
Palvelusetelin nykyarvon vuosikustannukset on arvioitu olevan 3 216 000 euroa. Setelin korotuksen jälkeen vuosikustannukset ovat 3 492 000 euroa. Esiopetuskorvauksen vuosikustannukset ovat nykyarvolla 370 000 euroa ja korotuksen jälkeen 414 000 euroa. Palvelusetelin ja esiopetuskorvauksen korotuksella arvioidaan olevan vaikutusta kustannusten nousuun vuositasolla 320 000 euroa.
Vuonna 2024 lisäkustannusten arvioidaan olevan korotusten myötä palvelusetelin osalta 207 000 euroa ajalla 1.4. - 31.12.2024 ja esiopetuskorvauksen osalta 18 000 euroa ajalta 1.8. - 31.12.2024.
Varhaiskasvatuspalveluihin palvelusetelin korotuksella arvioidaan olevan positiivisia vaikutuksia, sillä korotuksen arvioidaan vähentävän lasten siirtymää yksityisestä varhaiskasvatuksesta kunnalliseen varhaiskasvatukseen.
Ehdotus
Esittelijä
-
Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi
Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että
KUNNANHALLITUS päättää
- palvelusetelin arvon korottamisesta 920 euroon sekä alle kolmevuotiaiden varhaiskasvatuksen kertoimen korottamisesta 1,55 alkaen 1.4.2024
- esiopetuksen korvauksen korottamisesta 460 euroon 1.8.2024 alkaen.
Lisäksi kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää
- jatkaa palvelutuottajaksi hakeutumisaikaa 31.3.2024 saakka, jotta uudeksi palvelusetelituottajaksi voi tulla hyväksytyksi 1.8.2024 alkaen
- tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.