Perustelut
Tuusulan kunnassa on haluttu olla vetovoimaisesti mukana Uudenmaan alueen kilpailussa osaavista ja pätevistä ammattilaisista. Aikoinaan onkin haluttu lisätä tehtäväkohtaiseen palkkaan kuntakohtainen osuus, joka tuolloin vastasi I ja II kalleusluokkien palkkojen erotusta. Kunta ei voi itse päättä kumpaan kalleusluokkaan kuuluu. Tuusula kuuluu II kalleusluokkaan.
Peruspalkat ovat OVTES:ssa määriteltyjä palkkoja, joita ei voi muuttaa. Palkkajärjestelmissä peruspalkat ovat OVTES:n osalta peruskoodattua tietoa eli pohjatietoa, joiden perusteella lasketaan erinäisiä palkaneriä. Em. syistä tuota erotusta ei ole voitu liittää suoraan peruspalkkaan vaan järjestelmäteknisistä syistä kalleusluokkien erotus piti maksaa erillisenä lisänä, joka nimettiin Tuusula-lisäksi.
OVTES:iin lisättiin osio G varhaiskasvatuksen henkilöstö 1.9.2021 alkaen. OVTES määrittää myös osio G:n piiriin kuuluvan varhaiskasvatuksen henkilöstön tehtäväkohtaiset palkat. Näiden palkkauksen osalta noudatetaan KVTES:n palkkarakennetta. Osio G osalta palkkaus ja esim. vuosilomat poikkeavat muusta OVTES:sta. KVTES:n sekä OVTES:n osio G:n osalta on 1.2.2025 tullut voimaan taso-palkkamalli, joka tulee ottaa käyttöön 1.10.2025 mennessä. Samankaltaista palkkausuudistusta suunnitellaan liittotasolla myös OVTES osalta.
Aloitteessa esitettyä rajausta ei olisi perusteltua tehdä vain OVTES osio G osalle, koska soveltaminen on palkkauksen osalta KVTES mukainen ja näin ollen tulisi kohdentua myös KVTES:n piiriin kuuluville varhaiskasvatustyöntekijöille.
Jos KVTES:n piiriin kuuluville varhaiskasvatuksen viranhaltijoille/työntekijöille ryhdyttäisiin maksamaan erillistä Tuusula-lisää, se sotisi räikeästi yhdenvertaisuusperiaatetta vastaan. Tasapuolisen ja yhdenvertaisen kohtelun periaatteen mukaan ko. lisä tulisi maksaa kaikille KVTES:n piiriin kuuluville viranhaltijoille ja työntekijöille. Tämä aiheuttaisi kuitenkin kohtuuttoman nousun kunnan palkkakustannuksiin.
Tällä hetkellä Tuusula-lisää maksetaan n. 500 opettajalle. Jos tälle henkilömäärälle maksetaan 100 e/kk lisää se tarkoittaa n. 50.000 e/kk lisäkustannuksia. Kun tähän lisätään varhaiskasvatuksen henkilöstö (OVTES/132, KVTES/330) se tarkoittaisi 46.000 e/kk lisäkustannuksia. Em. henkilömäärissä ei ole huomioitu määräaikaisia tai sijaisia. Vuositasolla palkkakustannukset kokemuslisien ja lomarahojen vaikutus huomioiden tarkoittaisi n. 1,26 miljoonan euron (=vaikutus kokemuslisiin n. 7.700 e + 96.000 e lomarahoineen) nousua palkkakustannuksiin. Summassa ei ole huomioitu työnantajan sivukuluja.
Valtuustoaloitteen mukaisen muutoksen/lisäyksen kustannusvaikutus kuukausi- ja vuositasolla olisi siis huomattava. Palkankorotuksista on neuvoteltu tänäkin keväänä liitto/järjestötasolla. Neuvotteluissa on mukana keskitettyjä ja paikallisia eriä sekä yleiskorotuksia. Useampana aiempana vuotena kunnassa on neuvoteltu paikallisella tasolla järjestelyeristä ja kohdennuksia on tehty nimenomaan OVTES osio G tehtäväkohtaisiin palkkoihin. Tällä on haluttu kohentaa pito- ja vetovoimaisuutta osaavan ja pätevän henkilöstön saavuttamiseksi. Näitä kohdennuksia ei ole erikseen nimetty Tuusula-lisäksi, mutta niitä voisi sellaisina pitää, ovathan ne pelkästään Tuusulassa voimassa olevia, vaan ne on liitetty osaksi tehtäväkohtaista palkkaa. Palkat eivät siis ole tilastollisesti vähäisempiä kuin muissa Uudenmaan ympäristökunnissa. Tehtäväkohtaiset palkat ovat myös selvästi liittotasolla neuvoteltuja vähimmäispalkkoja korkeammat (keskimääräisesti 250e/kk).
Palkankorotukset ja käytettävät erät ovat olleet viime vuosina poikkeuksellisen suuria, ja näistä aiheutuvat palkkakustannusten nousut ovat olleet huomattavia. Liittotasoisten päätösten myötä korotukset kohdentuvat kaikkiin työehtosopimuksiin ja ovat siten osa kokonaisvaltaista palkkaohjelmaa. Kuntatasoisilla päätöksillä on voitu paikallisesti harkiten lisätä vaikuttavuutta. Tuusulassa tämä on toteutettu kohdentaen paikallisia eriä nimenomaan varhaiskasvatukseen. Näin on pyritty lisäämään Tuusulan kunnan houkuttelevuutta työnantajan haasteellisellakin pidetyssä varhaiskasvatuksen osaajien keskuudessa.
Edellä mainituista syistä ei nähdä tarkoituksenmukaisena kohdentaa yksittäiselle virka- ja työehtosopimuksen osalle muuta henkilöstöä enempää palkkaeuroja. Tästä syystä pidetään perusteltuna, ettei valtuustoaloitteen mukaisiin toimenpiteisiin tule ryhtyä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Marianne Liimatainen, sivistysjohtaja, marianne.liimatainen@tuusula.fi
Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää
- hyväksyä edellä olevan selvityksen aloitteen johdosta
- ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää
- katsoa Janne Hermusen ja Ari Loposen aloitteen 3.3.2025 § 42 tulleen käsitellyksi.