Perustelut
Opetuksen järjestäjän ja koulun ylläpitäjän velvollisuus on vuosittain seurata ja arvioida koulujen tavoitteiden toteutumista. Arviointia on Tuusulan kouluissa suoritettu lukuvuoden aikana ja sen päättyessä. Arvioinnin pohjana on käytetty kasvatus- ja sivistyslautakunnan hyväksymiä opetussuunnitelmaan perustuvia lukuvuosisuunnitelmia, joihin asetettuihin tavoitteisiin toteutunutta opetusta arvioinnissa verrataan. Arviointi on järjestetty siten, että kouluilta kerätään tiedot samanmuotoisella lomakkeella.
Tuusulan lukion lukuvuosi 2024-2025 sujui hyvin. Hakijamäärät olivat hyvät kevään yhteishaussa. Keskiarvorajat pysyivät melko korkeana Hyrylän ja Jokelan toimipisteissä. Hyrylässä keskiarvoraja oli 8,08 ja Jokelassa 7,62. Kellokoskella keskiarvoraja oli 7,00. Lukuvuoden aikana valmistui 181 ylioppilasta.
Lukuvuoden tavoitteet, hyvinvointi ja kestävä tulevaisuus, ovat pääosin toteutuneet. Istumajärjestykset, kiitollisuusseinät, ystävänpäivätapahtumat, mielenterveyspäivä, hyvinvointiaamupalat ovat vahvistaneet kouluyhteisöjä kaikissa toimipisteissä. Myös palautekyselyt ja niiden pohjalta tehdyt toimenpiteet ovat olleet tärkeässä roolissa lukion toimintaa kehitettäessä. Keväällä 2025 toteutettiin myös kouluterveyskysely, jonka tulokset saadaan syksyllä 2025.
Opiskelijaedustajat opekokouksissa ja yhteisöllisessä opiskeluhuollossa ovat olleet oleellisia yhteisöllisyyden vahvistamisessa. Myös tiimitoiminta jatkui aktiivisena kaikissa toimipisteissä.
Opiskelijoiden tuen hankkeessa palkkasimme määräaikaisesti toisen erityisopettajan ja kehitimme tukiopetusta sekä muita tuen muotoja. Hankkeen myötä olimme valmiita syksyllä 2025 voimaan tulevaan lukion tuen uudistukseen.
Yhteisöllisen opiskeluhuollon vahvistamisen ja kehittämisen hanketta jatkettiin. Hankkeen avulla palkattu kouluvalmentaja on ollut erittäin tärkeä osa kouluyhteisöä, hänestä on tullut opiskelijoiden keskuuteen helposti lähestyttävä ja luotettava aikuinen, jolla on aikaa kuunnella ja voi tarvittaessa viedä asioita eteenpäin. Kouluvalmentajan toimi vakinaistettiin syksystä 2025 alkaen. Itämeri- ja UNESCO-toiminta jatkui Oriveden lukion johdolla ja teimme aktiivisesti kansainvälistä yhteistyötä esimerkiksi liettualaisten, ruotsalaisten ja virolaisten koulujen kanssa.
Myös muuta kansainvälisyystoimintaa jatkettiin, Syksyn Agora-projektin (kohteena oli Slovenia ja Italia). Juutalaisvainokurssi ja siihen liittyvä matka Puolaan toteutui suunnitellusti. Platonin Akatemia toteutettiin Moniossa keväällä 2025. Moniossa vieraili lukuvuoden aikana useita kansainvälisiä ryhmiä, joille opiskelijat esittelivät rakennusta ja opetustiloja.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Marianne Liimatainen, sivistysjohtaja, marianne.liimatainen@tuusula.fi
Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää