Kasvatus- ja sivistyslautakunta, kokous 23.4.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 34 Toisen asteen oppikirjat ja niihin liittyvät oheismateriaalit 2025-2027 (2029), liittyminen Hansel Oy:n tulevaan kilpailutukseen ja sopimukseen

TUUDno-2024-840

Valmistelija

  • Seppo Kärpänen, rehtori, seppo.karpanen@tuusula.fi
  • Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi
  • Inkeri Kontiola, hankintapäällikkö, inkeri.kontiola@tuusula.fi

Perustelut

Taustaa 

Tuusulan kunta on liittynyt Hansel Oy:n yhteishankintasopimukseen toisen asteen oppimateriaalien hankinnassa kasvatus- ja sivistyslautakunnan päätöksellä 23.3.2021 § 21. Hansel Oy on valmistelemassa toisen asteen oppikirjojen ja niihin liittyvien oheismateriaalien yhteishankintaa puitesopimuksena. Tämä puitejärjestely on jatkoa Toisen asteen oppimateriaalit 2021–2023 (2025) puitejärjestelylle, joka päättyy 28.3.2025. Liittyminen tulee tehdä 17.5.2024 mennessä. Puitejärjestely on vain siihen etukäteen liittyneiden asiakkaiden käytettävissä. Tavoitteena on, että uusi sopimuskausi alkaa 15.2.2025.

Oppivelvollisuusiän nostoa koskeva lainmuutos tuli voimaan 1.8.2021 alkaen ja toi mukanaan muun muassa opetuksen järjestäjille velvollisuuden hankkia toisen asteen opetuksessa käytettävät oppimateriaalit oppilaille maksuttomasti. Tuusulan lukiossa oppikirjat ja niiden oheismateriaali hankitaan pääsääntöisesti digitaalisina. Siten ne ovat opiskelijalla käytettävissä tarvittavissa aineissa koko opiskelun ajan. Tietokoneet ja sähköinen oppimateriaali tarjoavat opiskelijalle hyvän mahdollisuuden rytmittää opiskelua yksilöllisemmin ja valmistautua kirjoituksiin itselleen parhaiten sopivalla aikataululla.  

Kilpailutuksen kautta saatavan toimittajan tulee voida toimittaa lukion tarpeisiin eri kustantamoiden materiaalit ja oheismateriaalit. Eri kustantamoiden digitaalisten materiaalien lisenssien hallinta ja laskutus toivotaan tapahtuvan yhden toimijan kautta. 

Tuusulan lukion kaikkien toimipisteiden digikirja- ja muut kirjahankinnat ovat vuositasolla yhteensä noin 250 000 - 300 000 euroa.


Yhteishankintayksikkö 

Julkisten hankintojen osaaminen on syyskuun 2019 alusta koottu yhteen yhtiöön. Jatkossa kaikki julkishallinnon yhteishankinnat kilpailuttaa Hansel Oy. Omistus- ja yritysjärjestelyn myötä Hansel Oy:n omistajat ovat 2.9.2019 alkaen valtiovarainministeriö (65 %) ja Suomen Kuntaliitto ry (35 %). 

Hansel Oy on hankintalain (1397/2016) mukainen yhteishankintayksikkö, jolta kunta-asiakkaat voivat tietyin edellytyksin hankkia sen kilpailuttamia tavaroita ja palveluja järjestämättä omaa tarjouskilpailua. 

Hankintalain 4 §:n mukaan yhteishankintayksiköllä tarkoitetaan lain 5 §:ssä tarkoitettua hankintayksikköä, joka tarjoaa yhteishankintatoimintoja ja mahdollisesti hankintojen tukitoimintoja sen suoraan tai välillisesti omistaville hankintayksiköille tai sellaisille hankintayksiköille, joiden oikeudesta käyttää yhteishankintayksikön toimintoja on erikseen säädetty. Edellytyksenä on, että yhteishankintayksikkö toimii edellä mainittujen tehtävien hoitamiseksi, ja että se on nimenomaisesti perustettu hoitamaan näitä tehtäviä, taikka näiden tehtävien hoitaminen on säädetty tai määrätty yhteishankintayksikön toimialaksi. 


Hankinnan kohde 

Tavoitteena on, että kilpailutuksen perusteella muodostetaan yhden toimittajan puitejärjestely, jonka kautta siihen liittyneet asiakkaat voivat hankkia toisen asteen opetuksessa tarvittavia oppimateriaaleja. 

Hankinnan kohteena tulee olemaan kokonaisratkaisu, joka sisältää eri kustantajien painetut ja digitaaliset oppimateriaalit sekä kaikki tuotteiden tilaamiseen ja toimittamiseen liittyvät palvelut. Oppimateriaaleilla tarkoitetaan painettuja ja digitaalisia oppikirjoja, opetusaineistoja ja tehtäviä sekä oppimateriaaleihin liittyviä oheismateriaaleja kuten opettajien oppaita ja työkappaleita, oppimissovelluksia, kokeita, oppimispelejä, karttoja, äänikirjoja, cd-/dvd-levyjä. Oppikirjoja ja niihin liittyviä oheismateriaaleja on saatavilla eri kielisinä, vähintään suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. 


Sopimuskausi 

Sopimuskausi on 2 vuotta (lisäksi mahdollisuus 1 + 1 vuoden optiolle). Tavoitteena on, että sopimuskausi alkaa 15.2.2025.  


Hyödyt Tuusulan kunnalle 

  • turvaamme hankintojen lainmukaisuuden
  • vältämme omasta kilpailutuksesta aiheutuvat prosessikustannukset. 
  • suuren volyymin ansiosta saamme käyttöömme kilpailukykyiset hinnat. 
  • saamme keskitetyn hankintakanavan eri kustantajien oppimateriaaleille 
  • käytössämme on laaja valikoima eri kustantajien painettuja ja digitaalisia oppimateriaaleja 
  • logistisesti tehokas, joustava ja vaivaton ratkaisu 
  • asiakastyöryhmässä voimme vaikuttaa hankinnan sisältöön
  • Hansel Oy:n asiantuntijoiden tuki koko sopimuskauden ajan käytössämme
  • Hansel vastaa sopimushallinnasta koko sopimuskauden ajan

 

Ympäristövastuu

  • Kuljetusreittien optimointi ja kuljetuksista aiheutuvien päästöjen seuranta ja raportointi, tavoitteena päästöjen vähentäminen
  • Ympäristöystävälliset pakkausmateriaalit ja –tavat

 

Sosiaalinen vastuu

Kilpailutusten valmistelun yhteydessä selvitetään seuraavien sosiaaliseen vastuullisuuteen liittyvien ehtojen sisällyttämistä:

  • Hanselin Code of Conduct –vastuullisuuden vähimmäisvaatimukset
  • Heikommassa työmarkkina-asemassa olevan työttömän työnhakijan työllistämistä koskeva työllistämisehto

 

Taloudellinen vastuu

  • Toimittajalta vaaditaan riittävää taloudellista suorituskykyä (mm. riskiluokka- ja liikevaihtovaatimus).
  • Sopimustoimittajan taloudellista suorituskykyä valvotaan automatisoidusti Hanselin toimesta koko sopimuskauden ajan.

 

Hansel Oy on voittoa tavoittelematon osakeyhtiö, jonka tavoitteena on säästää yhteiskunnan varoja lisäämällä tuottavuutta valtion, kuntien, korkeakoulujen ja seurakuntien hankintatoimeen. Toiminta rahoitetaan sopimustoimittajilta perittävillä palvelumaksulla, joka perustuu tehtyihin hankintoihin. Palvelumaksu tässä sopimuksessa on 0,4 % hankinnan arvosta. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää

  • että Tuusulan kunta liittyy Hansel Oy:n tulevaan tarjouskilpailuun Toisen asteen oppikirjat ja niihin liittyvät oheismateriaalit 2025-2027 (2029), ja tarjouskilpailun perusteella solmittaviin sopimuksiin koko sopimuskauden ajaksi. 

  • valtuuttaa hankintapäällikön täyttämään sähköisen sitoumuksen verkkopalvelussa Hansel Oy:n yhteishankintaan liittymisestä tähän yhteishankintasopimukseen.

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- muutoksenhakijan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Jos oikaisuvaatimuksen tekijän puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, kirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimuskirjelmään valtakirja.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset oikaisuvaatimuksen tekijälle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimuksen tekijän, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava oikaisuvaatimuskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimus on toimitettava Tuusulan kunnalle virka-aikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä käyttäen alla olevia yhteystietoja:
Tuusulan kunta, Kasvatus ja sivistyslautakunta
osoite: Kotorannankuja 10, Pl 60, 04301 Tuusula
sähköposti: kirjaamo@tuusula.fi
puh. vaihde: 09 87 181

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä Tuusulan kunnan asiakaspalvelupisteeseen os. Autoasemankatu 2, 04300 Tuusula. Avoinna ma-to klo 8.00-15.00 ja pe klo 8.00-12.00.