Perustelut
Tuusulan kunnanhallitus on 30.10.2023 § 411 päättänyt asettaa asemakaavaehdotuksen julkisesti nähtäville MRA 27 §:n mukaisesti ja pyytää siitä tarvittavat lausunnot.
Asemakaava koskee osaa Lahelanpelto III aluetta. Lahelanpelto III sijaitsee Hyrylän länsipuolella ja rajoittuu Lahelanpelto II asuinalueeseen. Kaavaratkaisu mahdollistaa päiväkodin ja uudenlaisen oppimisympäristön mukaisen koulukeskuksen sijoittumisen alueelle, viheraluetta sekä tarvittavat ajoneuvo- ja kevyen liikenteen verkon ratkaisut suunnittelualueella. Asemakaava-alueelle luodaan edellytykset toteuttaa päiväkodin sekä 3- sarjaisen koulun ja liikuntatilojen sijoittamisen Lahelanpellon alueelle, uusien katujen rakentaminen sekä virkistysalueiden kehittämisen että luontoarvojen suojelemisen.
Kaavaratkaisu edesauttaa kunnan strategisten tavoitteiden toteutumista siten, että tarjoamme laadukkaat ja saavutettavat palvelut uudistuvassa ympäristössä sekä olemme kasvatuksen ja koulutuksen kärkikunta vahvistaen yhdenvertaisuutta ja elinikäistä oppimista. Kaavaratkaisu perustuu Lahelan yleissuunnitelman päivityksen selvitysaineistoon sekä päivityksen osana tehtyyn koulujen sijaintivaihtoehtovertailuun. Koulutontin hankesuunnittelua on tehty Lahelan yleissuunnitelman valmistelun ohessa. Suunnittelualue on noin 17,03 hehtaaria. Opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialue, kerrosalaa on osoitettu 16 500 k-m2. Kaava-alue on osa Lahelanpellon yleissuunnitelman päivitysaluekokonaisuutta. Lahelaan vuonna 2008 laadittua yleissuunnitelmaa päivitetään vielä toteutumattomilta osilta (Ramboll Oy, KKL 25.10.2023). Kaavatyön perustaksi yleissuunnitelman päivityksessä selvitettiin ainakin koulutontin rakentamiseen soveltuvat vaihtoehtoiset alueet, tarvittava katuverkko, kunnallistekniikan alustavat suunnitelmat, pohjaveden suojelutarpeita, hulevesien hallintaa, tulva-alueet ja tulviin varautuminen, luonnonsuojelutarpeet.
Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuu kunnalle kustannuksia palvelurakentamisen myötä noin 50 miljoonaa euroa sekä katu- ja infrarakentamisesta noin 4,9 miljoonaa euroa. Kaava-alue on kunnan omistuksessa. Kaavaratkaisu on tehty kunnan aloitteesta.
Tavoitteet
Kaavaratkaisun tavoitteena on kehittää Hyrylän palveluita ja mahdollistaa laadukkaiden varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ja toisen asteen pal veluita, uudistaa ja tehostaa kunnan palveluverkkoa kuntalaislähtöisesti 7 (36) päämääränä modernit, terveet ja turvalliset toimintaympäristöt sekä koh taamisen mahdollistaminen. Kaavaratkaisun tavoitteena on mahdollistaa tarvittavien toimintaympäristöjen toteuttaminen. Koulutontille on tavoit teena toteuttaa ainakin päiväkoti ja koulutilat. Lahelan kampus mitoitetaan noin 900 oppilaalle, noin 40 esiopetus- oppi laalle sekä 8-ryhmäiselle päiväkodille. Kaavan tavoitteena on varata asemakaavaan tarvittava katutila Lahe lanorren jatkeelle sekä siitä risteävälle Lahelankaaren kadulle että viher aluetta.
Kouluverkon kehittäminen
Lahelan kampuksen uudisrakennus on osa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen uudistuvaa palveluverkkoa, joka perustuu Tuusulan kunnanvaltuuston 12.11.2018, §124 mukaiseen päätökseen Tuusulan kunnan palveluverkkosuunnitelmasta sekä 7.12.2020, § 129 päätökseen hyväksyä palveluverkkosuunnitelman päivitys ja edelleen Tuusulan kunnan palveluverkon kehittämiseen vuosina 2019–2026. Lahelan kampuksen hankesuunnitelma on hyväksytty kunnanvaltuustossa 9.10.2023, § 137. Lahelan kampus mitoitetaan yhteensä noin 1106 lapselle: 1.–9. vuosiluokkien noin 866 oppilasta, noin 42 esiopetusoppilasta sekä 8-ryhmäisen päiväkodin noin 168 lasta. Henkilökuntaa kampukselle tulee noin 120 henkilöä. Lahelan kampus on kohde, jossa järjestetään varhaiskasvatusta ja perusopetusta. Koulussa on perusopetusryhmien lisäksi pienryhmä- ja valmistavaa opetusta. Rakennukseen sijoittuu myös nuorisotyön toimintoja ja se tarjoaa tiloja kuntalaisten monipuoliseen käyttöön. Hankesuunnitelman mukaan Lahelan kampukseen sijoittuvat Vaunukankaan koulu ja päiväkoti, osa Ruotsinkylän ja Mikkolan kouluista, osa Hyrylän yläasteesta. Rakentaminen mahdollistaa osaltaan uuden palveluverkkosuunnitelman mukaisen koulu- ja päiväkotiverkon toteutumisen. Kampuksen laajuus tarkentuu hankintavaiheessa ja alueen oppilasennusteiden toteutumisen myötä. Koulu- ja päiväkotitiloja hyödynnetään tulevaisuudessa myös kuntalaisten tiloina. Tämän vuoksi uusia rakennuksia suunniteltaessa huomioidaan tarve julkisille, puolijulkisille sekä yksityisille ja puoliyksityisille tiloille.
Sivistyksen lautakuntien lausunto:
Kasvatus- ja sivistyslautakunta ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta kiittävät mahdollisuudesta lausua ja toteavat huomioinaan seuraavaa:
Lahelan kampuksen sijainnin määrittämisessä on tehty paljon yhteistyötä sivistyksen, kaavoituksen ja palveluverkon työryhmän viranhaltijoiden kesken osana Lahelan kampuksen hankesuunnittelua ja kaavoituksen oman prosessina. Kampuksen pohjoista ja eteläistä sijaintivaihtoehtoa on pohdittu tontin rakennettavuuden, kustannusten, lapsi- ja oppilasvirtojen ohjaamisen, luonto- ja virkistysalueiden läheisyyden, liikenteen sekä olemassa olevan ja tulevan rakennuskannan näkökulmista. Lahelan kampuksesta on myös järjestetty kampuksen hankesuunnittelun osana asukasilta, jossa kampuksen kaksi sijaintivaihtoehtoa erilaisine vaikutuksineen esiteltiin alueen asukkaille. Sivistyksen toimialueen viranhaltijoilla on ollut riittävät mahdollisuudet vaikuttaa kampuksen sijaintivaihtoehdon valintaan.
Aiemmassa osallistumis- ja arviointisuunnitelman lausuntovaiheessa sivistyksen lautakunnat ovat todenneet, että eteläinen sijainti tulevan Lahelanorren viereisellä tontilla on toimivin vaihtoehto alueen oppilaiden kannalta keskeisemmän sijainnin sekä liikenteellisesti paremman saavutettavuuden vuoksi. Nyt esitetty sijaintivaihtoehto on aiemman lausuntomme mukainen. Liikenneyhteyksien, erityisesti kevyen liikenteen kannalta, eteläisessä sijaintivaihtoehdossa on kiinnitettävä huomiota saavutettavuuteen Paijalan suunnasta kampuksen palvellessa Paijalan alueen yläkouluikäisiä oppilaita tulevaisuudessa.
Riittävät tontin aluevaraukset kampuksen käyttäjäryhmien pihatarpeisiin tulee varmistaa kaikissa suunnitteluvaiheissa. Lahelan kampukselle sijoittuu 8-ryhmäinen päiväkoti, noin 900 oppilaan yhtenäiskoulu ja nuorisotila. Lasten ja oppilaiden monipuolista liikkumista ja toiminnallista oppimista tukevat piha-alueet sekä riittävä pysäköinti vaativat tilaa. Kampuksen piha-alueelle tarvitaan tilat monimuotoiselle lähiliikuntapaikalle pelikenttineen. Kokonaistilatarve on huomioitu tontin koossa hyvin.
Kampuksen alueen yhteydet luonto- ja virkistysalueisiin ovat tärkeitä. Kampuksen eteläisen sijainnin vierestä on yhteys alueen viheralueisiin, mikä mahdollistaa erityisesti varhaiskasvatusikäisten lapsille lähiympäristössä tapahtuvan monimuotoisen ympäristökasvatuksen toteuttamisen.
Kasvatus- ja sivistyslautakunta ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteavat, että Lahelan kampuksen asemakaavaehdotus on tulevan kampuksen monimuotoisen toiminnan näkökulmasta hyvä ja tarkoituksenmukainen.
Ehdotus
Esittelijä
-
Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi
Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää
- antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon Lahelan kampus, asemakaavaehdotus nro 3542
Päätös
Kasvatus- ja sivistyslautakunta päätti antaa alla olevan lausunnon Lahelan kampus, asemakaavaehdotuksesta nro 3542
Kasvatus- ja sivistyslautakunnan lausunto:
Kasvatus- ja sivistyslautakunta ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta kiittävät mahdollisuudesta lausua ja toteavat huomioinaan seuraavaa:
Lahelan kampuksen sijainnin määrittämisessä on tehty paljon yhteistyötä sivistyksen, kaavoituksen ja palveluverkon työryhmän viranhaltijoiden kesken osana Lahelan kampuksen hankesuunnittelua ja kaavoituksen oman prosessina. Kampuksen pohjoista ja eteläistä sijaintivaihtoehtoa on pohdittu tontin rakennettavuuden, kustannusten, lapsi- ja oppilasvirtojen ohjaamisen, luonto- ja virkistysalueiden läheisyyden, liikenteen sekä olemassa olevan ja tulevan rakennuskannan näkökulmista. Lahelan kampuksesta on myös järjestetty kampuksen hankesuunnittelun osana asukasilta, jossa kampuksen kaksi sijaintivaihtoehtoa erilaisine vaikutuksineen esiteltiin alueen asukkaille. Sivistyksen toimialueen viranhaltijoilla on ollut riittävät mahdollisuudet vaikuttaa kampuksen sijaintivaihtoehdon valintaan.
Aiemmassa osallistumis- ja arviointisuunnitelman lausuntovaiheessa sivistyksen lautakunnat ovat todenneet, että eteläinen sijainti tulevan Lahelanorren viereisellä tontilla on toimivin vaihtoehto alueen oppilaiden kannalta keskeisemmän sijainnin sekä liikenteellisesti paremman saavutettavuuden vuoksi. Nyt esitetty sijaintivaihtoehto on aiemman lausuntomme mukainen. Liikenneyhteyksien, erityisesti kevyen liikenteen kannalta, eteläisessä sijaintivaihtoehdossa on kiinnitettävä huomiota saavutettavuuteen Paijalan suunnasta kampuksen palvellessa Paijalan alueen yläkouluikäisiä oppilaita tulevaisuudessa.
Riittävät tontin aluevaraukset kampuksen käyttäjäryhmien pihatarpeisiin tulee varmistaa kaikissa suunnitteluvaiheissa. Lahelan kampukselle sijoittuu 8-ryhmäinen päiväkoti, noin 900 oppilaan yhtenäiskoulu ja nuorisotila. Lasten ja oppilaiden monipuolista liikkumista ja toiminnallista oppimista tukevat piha-alueet sekä riittävä pysäköinti vaativat tilaa. Kampuksen piha-alueelle tarvitaan tilat monimuotoiselle lähiliikuntapaikalle pelikenttineen. Kokonaistilatarve on huomioitu tontin koossa hyvin.
Kampuksen alueen yhteydet luonto- ja virkistysalueisiin ovat tärkeitä. Kampuksen eteläisen sijainnin vierestä on yhteys alueen viheralueisiin, mikä mahdollistaa erityisesti varhaiskasvatusikäisten lapsille lähiympäristössä tapahtuvan monimuotoisen ympäristökasvatuksen toteuttamisen.
Kasvatus- ja sivistyslautakunta ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteavat, että Lahelan kampuksen asemakaavaehdotus on tulevan kampuksen monimuotoisen toiminnan näkökulmasta hyvä ja tarkoituksenmukainen.
Kasvatus- ja sivistyslautakunta näkee tärkeänä, että ennen lopullista päätöksentekoa tehdään riskiarvioinnit kustannuksista, rakennuspaikasta sekä ilmastomuutoksen vaikutuksesta rakennuspaikkaan mm. hulevesiin.