Perustelut
Tuusulan kunnanhallitus päätti 10.3.2025 § 86 kokouksessa antaa lausunnon Työ- ja elinkeinoministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain muuttamisesta, vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain sekä rikosrekisterilain 6 b §:n muuttamisesta. Hankintalakiin ja erityisalojen hankintalakiin ehdotettavilla muutoksilla on tarkoitus huomioida pääministeri Orpon hallituksen hallitusohjelman hankintalakiin liittyvät tavoitteet. Muutoksilla lisätään tehokuutta ja kustannussäästöjä julkisissa hankinnoissa.
Tuusulan kunnan lausunto on viety lausuntopalvelu.fi palveluun 10.3.2025. Työ ja elinkeinoministeriön 10.7.2025 uutisoinnin mukaan se vastaanotti yli 620 lausuntoa muutoksista hankintalakiin. Lakiluonnos oli lausuntokierroksella 15.1.–11.3.2025. Lausuntoyhteenveto on julkaistu Hankeikkunassa. Hankintalain valmistelu jatkuu lausuntopalautteen pohjalta työ- ja elinkeinoministeriössä. Tavoitteena on, että hallitus antaa esityksensä eduskunnalle syysistuntokaudella 2025. Hankeikkunan mukaan arvioitu esittelyviikko on 37/2025, joka on 8.9. alkava viikko.
Tuusulan kunnan varautuminen
Hankintalakia koskevan esityksen merkittävin muutosehdotus koskee sidosyksikkösääntelyä ja siihen esitettyä 10 % vähimmäisomistusvaatimusta. Kunnan kannalta tärkein asia on varautua lakimuutoksen voimaantuloon, jossa työryhmän esityksen merkittävin muutosehdotus koskee sidosyksikkösääntelyä ja siihen esitettyä 10 % vähimmäisomistusvaatimusta. Esityksen mukaan laki tulisi voimaan 1.1.2026.
Tuusulan kunta on tällä hetkellä mukana Inhouse-yhtiöissä, joissa osassa kunnan omistusosuus ylittää 10 prosentin omistusosuuden ja osassa jäädään sen alle. Sidosyksiköitä omistusosuutta koskeva 10 % minimiomistusosuusvaatimus tulisi voimaan 1.7.2027 ja jätealalla 1.7.2028. Konkreettisesti lain voimaantulon ajankohta tarkoittaisi sitä, että Tuusulan kunta ei voi enää käyttää sopimuksia ko. ajankohtien jälkeen. Tämän lisäksi on huomioitava se, että lain voimaan tullessa voimassa olevat hankintalain 15 §:n mukaiset sopimukset on irtisanottava 1.1.2026 mikäli 10 %:n vähimmäisomistusosuus ei täyty. Kunnan tulee varautua ja valmistautua siihen, että hankintalain muutos ja sidosyksikköyhtiöitä koskeva 10 %:n minimiomistusosuusvaatimus tulee voimaan.
Yhtiöt ja kunnan omistusosuudet
Yhtiöt, joiden osalta kunnan pitää arvioida ja päättää toimenpiteistä ovat:
Yhtiö |
Osakemäärä |
Omistusosuus |
Keski-uudenmaan työterveys Oy |
45 |
13,8 % |
Kiertokapula Oy |
29 |
9,95 % |
Koha-Suomi Oy |
39 718 |
2,06 % |
Numera Oy |
20 579 |
0,60 % |
Tiera Oy |
37 214 |
1,18 % |
Monetra Oulu Oy |
1 |
0,06075 % |
Vaihtoehdot ja omistajapoliittiset linjaukset
Määräysvallan puuttuessa, jokin vaihtoehto seuraavista vaihtoehdoista on väistämättä valittava.
- Otetaan palvelu omaksi toiminnaksi eli tuotetaan itse
- Siirrytään markkinaehtoisen toimijan asiakkaaksi - kilpailutetaan
- Tehdään sidosyksiköstä markkinaehtoinen toimija
- Myydään sidosyksikkö markkinaehtoiselle toimijalle
- Vähennetään sidosyksikön omistajien määrää lunastamalla osa omistajista ulos
- Myydään / siirretään / pilkotaan liiketoiminta alle 10 omistajan yhteenliittymille sidosyksikköaseman säilyttämiseksi
Kunnan tulisi päättää yhtiökohtaiset linjaukset ja toimenpiteet loppuvuoden 2025 aikana. Yhtiökohtaisten toimenpiteiden lisäksi kunnan on erityisesti ennakoitava ja ryhdyttävä valmistelemaan mahdollisia kilpailutuksia siirtymäajat huomioiden. Siirtymäajan päätyttyä voimassa olevia sopimuksia, jotka eivät täytä hankintalain 15 §:ssä säädettyjä sidosyksikköhankintoja koskevia edellytyksiä, arvioitaisiin suorahankintoja koskevien pykälien 40 § ja 41 § perusteella. Siirtymäaikasäännös mahdollistaa 15 §:n mukaisten määräaikaisten sopimusten solmimisen 30.6.2026 asti omistusosuusvaatimuksesta riippumatta, mutta sopimusten voimassaoloaika on korkeintaan vuosi.
Yhtiöt, joissa kunnan omistusosuus on alle 10 %, palvelut tulee kilpailuttaa (Koha-Suomi Oy, Numera Oy, Kuntien Tiera Oy ja Monetra Oulu Oy). Työterveyshuollon (Keski-Uudenmaan työterveysyhtiö) osalta tarkoituksena olisi suunnata markkinoiille ja mahdollisesti irtautua yhtiöstä myymällä osuus toisille omistajille tai myydään yhtiö markkinatoimijalle. Jäteyhtiön (Kiertokapula Oy) osalta tunnustellaan muiden omistajien suunnitelmat, suunnataan markkinoille tai myydään / pilkotaan yhtiö alle 10 omistajan yhteenliittymille sidosyksikköaseman säilyttämiseksi.
Hankintalain muutoksen käsittelyn etenemistä seurataan tiiviisti.
Omistajapoliittiset linjaukset kunnan tytäryhtiöt
Asumispalvelut
Kunnalla on asumispalveluyhtiö Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy, jonka kautta tarjotaan vuokra-asumista ja täydennetään yksityistä vuokra-asuntotarjontaa. Lähivuosien tavoitteena on optimoida asuntojen omistuksen määrä ja käynnistää myös uudistuotantoa. Yhtiö on strateginen ja tukee osaltaan asumistarjonnallaan Tuusulan väestökehitystä. Tuusula konsernin osana yhtiön on pyrittävä ylijäämäiseen tulokseen ja taloudellisesti kestävän perustan ja toiminnan varmistamiseksi.
Liikuntapalvelut
Liikuntapalveluja ja mahdollisuuksia liikunnalliseen harrastukseen kuntalaisille ja seuroille tuottavat Kellokosken jäähalli Oy, Tuusulan jäähalli Oy sekä Tuusulan urheilukeskus. Yhtiöiden osalta tavoite on ylijäämäinen tulos, jotta ne pystyvät itse taloudellisesti rahoittamaan operatiivisen toimintansa. Tavoitteena on selvittää ja arvioida liikuntapalvelujen kokonaisuuden toteutus yhden yhtiön toimesta.
Toimitilapalvelut
Toimitilapalveluja tarjoavista kiinteistöyhtiöstä Tuusulan kunnan strategian kannalta Kiinteistöosakeyhtiö Koskensillantien pysäköintilaitos Oy tukee osaltaan kunnan asuinalueiden rakentumista tarjoamalla/myymällä/vuokraamalla asunto-osakeyhtiöille pysäköintipaikkoja. Kiinteistö Oy Riihikallion lähipalvelukeskus vuokraa omistamiaan tiloja yritystoimijoille. Yhtiön liiketoiminta ei ole kunnan ydintoimintaa ja se tulisi lakkauttaa käynnistämällä vapaaehtoinen selvitystila. Kiinteistö Oy Tuusulan vanha kunnantalon toimintaa ja roolia arvioidaan osana Tuusulan kunnan strategiaa ja kehitystä. Kiinteistö Oy Kerava-Tuusula paloasema vuokraa kiinteistöä hyvinvointialueelle. Kiinteistössä harjoitettava toiminta ei ole kunnan ydintoimintaa ja yhtiön omistamien tilojen myymistä hyvinvointialueelle / sijoittajille on edistettävä.
Yleiset periaatteet
Yleisenä periaatteellisena linjauksena kunnan tulee säännöllisesti arvioida konserniin kuuluvia yhteisöjä sekä omistamisen suhdetta markkinoihin. Tämän lisäksi kunnan on oltava aktiivinen ja selkeä omistaja. Vastuullisuus ja eettisyys korostuvat omistamisen periaatteena.
Hallintosäännön 25 §:n mukaan elinvoimajaosto edistää Tuusulan kunnan elinvoimaa, kilpailukykyä ja vetovoimaa sekä seuraa ja ennakoi kunnan toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja analysoi kunnan tulevaisuuden näkymiä tehtäväalueellaan. Eliniovimajaosto tekee esitykset kunnan kehittämisen kannalta tärkeimmistä elinkeinopoliittisista ratkaisuista ja periaatteista.
Hallintosäännön 2 §:n mukaan kunnanhallitus vastaa kunnan omistajaohjauksesta.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Annaliisa Oksanen, kansliapäällikkö, annaliisa.oksanen@tuusula.fi
Elinvoimajaosto päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että
KUNNANHALLITUS päättää
- että suunnataan markkinoille ja kilpailutetaan alle 10 % omistusosuuden yhtiöiden palvelut;
- että työterveyshuollon osalta irtaudutaan yhtiöstä, suunnataan markkinoille ja kilpailutetaan;
- että Jäteyhtiön osalta tunnustellaan muiden omistajien suunnitelmat, suunnataan markkinoille tai myydään / pilkotaan yhtiö alle 10 omistajan yhteenliittymille sidosyksikköaseman säilyttämiseksi;
- että tytäryhtiöiden omistajaohjaus toteutetaan esittelyteksin mukaisesti.