Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 12.12.2023

§ 166 Elintarvikelain 55§:n mukainen määräys Clogs Company, Nurmijärvi

TUUDno-2023-2475

Valmistelija

  • Nina Johansson, elintarviketarkastaja, nina.johansson@tuusula.fi

Perustelut

Asiaan liittyvät taustatiedot ja havainnot: 

Clogs Company Oy (y-tunnus 2107864-0) harjoittaa liikkuvaa elintarvikehuoneistotoimintaa. Toimijan kotiosoite on Jäkälätie 15, 01830 Lepsämä.

Glogs Company Oy:lla on käytössä kontti, jossa kypsennetään raakoja hampurilaispihvejä, koostetaan hampurilaisia sekä paistetaan rasvakeittimessä ranskanperunoita (Burger House). Tämän lisäksi käytössä on telttakatos, missä jauhotetaan ja paistetaan esim. muikkuja sekä kypsennetään ranskanperunoita (Cafe Muurikka).

27.7.2023 Clogs Companylle tehtiin valvontasuunnitelman mukainen tarkastus Helsingin Aurinkolahden Street Food-tapahtumaan. Tarkastuksella havaittujen vakavien epäkohtien vuoksi (elintarvikehuoneiston puhtaanapitoa oli laiminlyöty sekä työvälineet ja laitteet olivat erittäin likaisia) Burger House-kontti suljettiin väliaikaisesti viranhaltijan päätöksellä vakavan terveysvaaran vuoksi. Kontti tarkastettiin toimijan pyynnöstä uudestaan samana päivänä ja tarkastuksella todettiin, että tilat ja laitteet olivat siivottu. Tarkastuksella havaittiin puutteita myös tilojen soveltuvuudessa, jätehuollossa, käsihygieniassa (käsienpesupiste ei ollut käyttövalmiina), kylmäsäilytyslämpötiloissa ja pakollisissa elintarviketiedoissa.

1.8.2023 tehtiin tarkastus Burger House-konttiin Sipoon Street Food Festivaaleilla. Tarkastuksella havaittiin puutteita tilojen soveltuvuudessa ja riittävyydessä, käsienpesupisteen varustelussa (puuttui nestesaippua ja käsipyyhepaperi), elintarvikkeiden jäähdytyksessä sekä yleisessä siisteydessä.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen tekemissä tarkastuksissa 10.8.2023 ja 7.10.2023 havaittiin epäkohdat telttakatoksen käsienpesujärjestelyissä ja Oiva-raportin esilläpidossa.


Puutteellinen käsienpesupiste telttakatoksessa 

10.8.2023 tehdyssä tarkastuksessa Järvenpään Street Food Festivaaleilla havaittiin, että telttakatoksen puolella ei ollut omaa käsienpesupistettä. Pöytäkirjassa ohjeistettiin järjestämään telttakatokseen käsienpesupiste, sillä kontin käsienpesupiste sijaitsee sen verran kaukana, että se ei ole toimiva ja käytännöllinen ratkaisu.

7.10.2023 tehdyssä seurantatarkastuksessa Hyrylän Street Food Festivaaleilla havaittiin seuraavaa. Telttakatoksessa oli tarjolla paistettuja muikkuja, paneroituja broilerin paloja ja ranskanperunoita. Muikut jauhotettiin telttakatoksessa ennen paistoa. Katoksen käsienpesuun tarkoitettu lämminvesivaraaja ei ollut käytössä tarkastuksen aikana. Varaajassa ei ollut vettä. Käsidesiä oli saatavilla. Asiasta mainittiin työntekijälle tarkastuksen alussa ja kontin tarkastuksen jälkeen reilun puolen tunnin päästä käytiin tarkastamassa vesipisteen tilanne. Korjaavia toimenpiteitä ei ollut tehty.


Oiva-raportin esilläpito

10.8.2023 tehdyssä Oiva-tarkastuksessa havaittiin, että toimijalla ei ollut viimeisintä Oiva-raporttia (27.7.2023) asiakkaiden nähtävillä. Esillä oli vuoden 2022 Oiva-raportti (päiväys 18.10.2022).

7.10.2023 tehdyssä seurantatarkastuksessa esillä oli edelleen vuoden 2022 Oiva-raportti, vaikka edellisessä pöytäkirjassa oli annettu arvosana c (korjattavaa) ja kehotettu laittamaan uusin Oiva-raportti esille.

Oiva-raportin esilläpidossa on ollut puutteita myös 17.5.2022 sekä 18.10.2022 tehdyissä tarkastuksissa.


Asianosaisen kuuleminen 

Toimijaa on kuultu kirjallisesti 17.10.2023 päivätyssä kuulemiskirjeessä elintarvikelain 55 §:n mukaisesta määräyksestä, jota voidaan tarvittaessa tehostaa elintarvikelain 68 §:n mukaisella uhkasakolla. Kuulemiskirje toimitettiin toimijalle sähköpostilla 17.10.2023 osoitteeseen eski(at)clogs.fi. Toimija lähetti vastineen 18.10.2023 osoitteeseen yaktoimisto@tuusula.fi. Alla otteita kuulemiskirjeestä. 

”Lähtökohta Hyrylän tapahtumaan oli ensimmäinen syysmyrskypäivä ja ulkolämpötila oli n.+4 celsiusta ja tuuli puuskissa yli 20 m/s.”

Liikkuvan elintarvikehuoneiston toiminta on luonteeltaan ja olosuhteiltaan yleensä riskialttiimpaa ja erilaista kuin vastaava toiminta sisätilassa sijaitsevassa kiinteässä elintarvikehuoneistossa. Toimijan velvollisuus on varmistaa elintarvikkeiden turvallisuus olosuhteista riippumatta.

Elintarvikealan toimijan on kiinnitettävä erityistä huomiota ulkona tapahtuvan elintarvikkeiden säilytyksen, käsittelyn, myynnin ja tarjoilun olosuhteisiin. Mikäli toimintaan liittyy erityisiä riskejä, kuten raa’an kalan tai muun helposti pilaantuvan elintarvikkeen käsittelyä, asettaa tämä suurempia vaatimuksia liikkuvan elintarvikehuoneiston olosuhteille ja niiden hallinnalle. Pääsääntö on, että mitä riskialttiimmasta elintarvikkeiden käsittelystä on kysymys, sitä tiukemmat olosuhdevaatimukset sille asetetaan.


Puutteellinen käsienpesupiste:

”Teltan pesupiste. Kuten alussa mainitsin kelin. Energiaa ja aikaa  meni todella paljon telttojen turvalliseen kiinnitykseen ja sitomiseen, jotta saadaan asiakkaille turvallinen ympäristö. Tuulet olivat niin kovia, että meillä rikkoontui 1 teltan kattokin.

Syy käsipesupisteen vedettömyyteen oli se, että vedenlämmitin lensi nurin aamulla kun seinä kaatoi koko pöydän ja vettä ei ollut heti lisää, kun se oli jo kaadettu säiliöön. Kun sain teltan kiinnitykset kuntoon, niin hain vettä lisää kaupasta ja säiliö on täytetty ja lämmitetty sen jälkeen.”

Pakkaamattomia elintarvikkeita käsittelevien tai myyvien henkilöiden on huolehdittava hyvästä käsihygieniasta. Tätä varten elintarvikkeiden myynti- tai tarjoilualueella on oltava mahdollisuus käsien hygieeniseen pesuun. Mikäli liikkuvassa elintarvikehuoneistossa käsitellään helposti pilaantuvia pakkaamattomia elintarvikkeita, on käsienpesupiste sijoitettava elintarvikkeiden käsittelypisteen yhteyteen.


Oiva-raportin esilläpito:

”Tähän voin kommentoida, että emme tule laittaamaan kontin seinään tuollaista oivaa, jonka nyt laitoit, koska se ei pidä paikkaansa.

Oivan päivitys seinään on jäänyt nyt vaiheeseen, koska olemme havitelleet, että saisimme laminoidun version, mutta kun ei ole tullut aikaa juosta missään tekemässä sitä. Otamme nyt tulostetun paperin pelkästään.

Myönnän kyllä ton oivan roikkumisen, mutta noita muita en kyllä kuittaa. Ei kertakaikkiaan ole aika ja energia riittänyt. Toi kova siivoominenkin on pidentänyt tuota muutoinkin pitkää päivää, sekä arjen valmistelut seuraavaan tapahtumaan on vienyt aikaa paljon.”

Kun toimijalle on edellisellä tarkastuskerralla annettu Oiva-raportin esilläpidosta arvosana c (korjattavaa) eikä raportin esilläpidossa aiemmin todettua epäkohtaa ole korjattu, Oiva-arvosana on Ruokaviraston ohjeen mukaan d (huono). Liikkuvissa elintarvikehuoneistoissa Oiva-raportti on sijoitettava kuluttajan kannalta tarkoituksenmukaiseen paikkaan siten, että se on sopivalla korkeudella ja helposti kuluttajien luettavissa. Esillä on pidettävä aina viimeisin kyseisen myynti- tai tarjoilupisteen Oiva-raportti.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • antaa Clogs Company Oy:lle (Y-tunnus 2107864-0) seuraavan elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen:


Päävelvoitteet

1.    Telttakatoksessa sekä konttiravintolassa tulee olla käytössä asianmukaiset käsienpesupisteet toiminnan aikana.

2.    Viimeisin Oiva-raportti tulee olla kuluttajalle näkyvillä myynti/tarjoilupaikassa  (Ruokaviraston määräyksen elintarvikevalvonnan valvontatiedoista 12/2021). ​​​​​​ 

Määräaika

Päävelvoitteiden 1 ja 2 toimenpiteet tulee tehdä välittömästi.

Uhkasakko

Määräyksen tehosteeksi asetetaan 3000 euron uhkasakko (Elintarvikelaki 68 §), mikäli päävelvoitteita ei noudateta. Uhkasakko on voimassa, jos yksikin päävelvoitteista 1-2 on korjaamatta tai niissä havaitaan epäkohtia jatkossa.

 

Perustelut määräyksen antamiselle

Puutteelliset käsienpesupisteet

Toimijalla ei ollut telttakatoksessa asianmukaista, annettujen ohjeiden mukaista vesipistejärjestelmää käsienpesuun. Puutteellinen käsihygienia voi vaarantaa elintarviketurvallisuuden, koska toimija käsittelee raakoja kaloja telttakatoksessa. Kontissa on kiinteä vesipistejärjestelmä, mutta se ei 27.7.2023 tehdyssä tarkastuksessa ollut käyttövalmiudessa. 1.8.2023 tehdyssä tarkastuksessa kontin käsienpesupisteenvarustelusta puuttui nestesaippua ja kertakäyttöiset käsipyyhkeet.      

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004 liitteen ll , luvun III mukaan tiloissa on oltava tarkoituksenmukaiset tilat riittävän henkilökohtaisen hygienian ylläpitämiseksi (näihin kuuluvat muun muassa käsien hygieeniseen pesuun ja kuivaamiseen tarvittavat tilat).

Pakkaamattomia elintarvikkeita käsittelevien tai myyvien henkilöiden on huolehdittava hyvästä käsihygieniasta. Mikäli toimija käsittelee helposti pilaantuvia pakkaamattomia elintarvikkeita, on liikkuvassa elintarvikehuoneistossa oltava käsienpesumahdollisuus sekä mahdollisuus työvälineiden ja -laitteiden pesuun ja puhdistamiseen työn aikana. Käsienpesupisteessä on oltava juoksevaa kuumaa ja kylmää tai etukäteen sopivanlämpöiseksi sekoitettua vettä. Käsienpesupiste sijoitettava elintarvikkeiden käsittelypisteen yhteyteen.

Kädet on pestävä riittävän usein niin, että pakkaamattomaan elintarvikkeeseen kosketaan vain puhtain käsin. Kun käytetään suojakäsineitä, on kädet pestävä ennen niiden käyttöä. Suojakäsineiden tarkoituksena on suojata elintarvikkeita käsissä olevilta mikrobeilta. Jos suojakäsineitä käytetään, niitä on käytettävä hygieenisesti ja ne on vaihdettava riittävän usein.

Oiva-raportin esilläpito:

Viimeisin Oiva-raportti ei ollut esillä 10.8.2023 eikä 7.10.2023 tehdyissä tarkastuksissa. Tarkastuksilla oli esillä 18.10.2022 annettu Oiva-raportti (yleisarvosana hyvä). 27.7.2023 tehdyssä tarkastuksessa yleisarvosana oli huono ja 10.8.2023 tehty Oiva-raportti oli yleisarvosanaltaan korjattavaa. Toimija on tahallaan halunnut johtaa kuluttajaa harhaan, koska esillä on ollut vanha Oiva-raportti, mikä ei arvosanoiltaan vastaa vuoden 2023 toimintaa. 

Valvontatietojen julkaisuvelvollisuus koskee pääsääntöisesti kaikkia suunnitelmallisen elintarvikevalvonnan piiriin kuuluvia elintarvikehuoneistoja. Liikkuvan elintarvikehuoneiston suunnitelman mukaisesta tarkastuksesta muodostuu Oiva-raportti, joka on pidettävä asiakkaiden nähtävillä myyntipaikalla. Liikkuvissa elintarvikehuoneistoissa Oiva-raportti on sijoitettava kuluttajan kannalta tarkoituksenmukaiseen paikkaan siten, että se on sopivalla korkeudella ja helposti kuluttajien luettavissa (elintarvikelaki 297/2021 16 §). Esillä on pidettävä aina viimeisin kyseisen myynti- tai tarjoilupisteen Oiva-raportti.

 

Täytäntöönpano

Keski-Uudenmaan ympäristökunnan edellä mainittu päätös tullaan määräämään noudatettavaksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, ellei valitusviranomainen toisin määrää.

 

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

1.    Tarkastuskertomus 10.8.2023

2.    Tarkastuskertomus 7.10.2023

3.    Kuuleminen 17.10.2023

4.    Toiminnanharjoittajan vastine kuulemiseen 18.10.2023

 

Sovelletut oikeusohjeet ja säännökset

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus elintarvikelainsäädäntöä koskevista yleisistä periaatteista ja vaatimuksista (EY) 178/2002, artiklat 17-19

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004 elintarvikehygieniasta, artikla 4 ja liite II

Elintarvikelaki 297/2021 6 §, 15 §, 40 §, 55 §, 68 §, 74 § ja 78 §

Valtioneuvoston asetus elintarvikevalvonnasta 72/2020

Hallintolaki 434/2003

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 19.9.2023 § 109)

Ruokaviraston määräys elintarvikevalvonnan valvontatiedoista 12/2021

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Clogs Company Oy saantitodistuksella  

Muutoksenhaku

Hallintovalitus hallinto-oikeudelle

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisten katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä Tuusulan kunnan internet-sivulla.

Tiedoksi saantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle

Postiosoite: Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000

sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:
1.    päätös, johon jaetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
2.    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset
3.    vaatimusten perustelut
4.    mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm