Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 19.9.2023

§ 108 Hirvihaaran vesiosuuskunta riskienhallintasuunnitelman ja valvontatutkimusohjelman hyväksyminen, Mäntsälä

TUUDno-2023-1181

Valmistelija

  • Mikko Lappalainen, terveystarkastaja, mikko.lappalainen@tuusula.fi

Perustelut

Perustiedot

Hirvihaaran vesiosuuskunta sijaitsee etelä Mäntsälässä Hirvihaaran alueella. Vesiosuuskunta toimittaa Nivos vesi Oy:ltä ostettua talousvettä. Vesi on Nivos vesi Oy:n Mäntsälän pohjavesilaitoksilla tuottamaa talousvettä. Vesiosuuskunnalla ei ole omia vedenottamoita. Vesiosuuskunta ei normaalitilanteessa käsittele vettä.

Hirvihaaran vesiosuuskunta toimitti talousvettä vuonna 2022 keskimäärin 22,5 m3 vuorokaudessa. Osuuskunta jakaa talousvettä 84 liittyjälle. Erityisliittyjiä ovat Hirvihaaran Golf Oy, jolla vuosittain noin 15 000 pelikertaa, Hotelli Hirvihaaran Kartano Oy, jolla henkilöstöä noin 12 kpl ja keskimäärin 20 asikasta/vrk sekä Hirvihaaran koulu, jossa henkilöstöä 10 henkeä ja koululaisia 90. 

Valvontatutkimusohjelman hyväksyminen

Sosiaali- ja terveysministeriön asetusta talousveden laadusta ja valvonnasta sekä rakennusten vesilaitteistojen riskienhallinnasta (1352/2015) sovelletaan asetuksen 2 §:n mukaan, kun talousvettä toimitetaan vedenjakelualueelle vähintään 10 m³ päivässä tai vähintään 50 henkilön tarpeisiin. Asetuksen 6 §:ssä todetaan, että kunnan terveydensuojeluviranomaisen tulee huolehtia siitä, että talousvettä toimittavalle laitokselle laaditaan valvontatutkimusohjelma. Ohjelma laaditaan yhteistyössä kunnan terveydensuojeluviranomaisen, talousvettä toimittavan laitoksen ja sille mahdollisesti vettä toimittavan laitoksen kesken ja siihen tulee sisältyä, mitä asetuksen 6 § toisessa momentissa on lueteltu. Valvontatutkimusohjelma on tarkistettava vähintään kerran kuudessa vuodessa.

Kunnan terveydensuojeluviranomaisen on pyydettävä tarvittaessa lausunto aluehallintovirastolta.

Riskienhallintasuunnitelman hyväksyminen

Terveydensuojelulain 763/1994 19a § mukaan, talousvettä toimittavien laitosten on laadittava ja pidettävä ajantasalla suunnitelma riskienhallintaa varten (riskienhallintasuunnitelma). Kunnan terveydensuojeluviranomaisen on terveydensuojelulain 20 §:n mukaan hyväksyttävä talousvettä toimittavan laitoksen riskienhallintasuunnitelma. Valtioneuvoston asetusta talousveden tuotantoketjun riskienhallinnasta ja omavalvonnasta 7/2023 sovelletaan asetuksen 1 § mukaan yli 10m3 vuorokaudessa talousvettä toimittavien laitosten riskinarviointiin ja riskienhallintaan. Asetuksen 3 § määritellään mitä tieoja riskienhallintasuunnitelman tulee sisältää. Hirvihaaran vesiosuuskunnan riskinarviointi on toteutettu hyödyntäen selainpohjaisen WSP-riskienhallintasuunnitelman riskilistaa. Riskinarviointi tehtiin yhteistyössä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen Terveysvalvonnan ja vesiosuuskunnan kanssa 11.4.2023. Riskinarviointi täyttää terveydensuojelulain (763/1994) ja valtioneuvoston asetuksen 7/2023 mukaiset vaatimukset. Riskinarviointia päivitetään tarvittaessa ja se tarkastetaan viranomaisvalvonnan suunnitelmallisten tarkastusten yhteydessä.

Pyydetyt lausunnot

Etelä-Suomen aluehallintovirastolta (ESAVI) pyydettiin lausunto 8.5.2023 ja se pyydettiin toimittamaan 8.6.2023 mennessä.

ESAVI toteaa 8.6.2023 (ESAVI/19086/2023) päivätyssä lausunnossaan muun muassa seuraavaa:

Valvontatutkimusohjelmaan ja näytteenottosuunnitelmaan tulee tarkentaa mille vuosille ne on laadittu. Ohjelmassa ei mainita riskinarvioinnin hyväksymisestä.  Valvontatutkimusohjelmassa ei oltu huomioitu kaikkia terveydensuojelulain 18 § mukaisen hakemuksen sisältövaatimuksia. Vettä toimittavan laitoksen tiedot on tarpeen käsitellä ohjelmassa paremmin. Aluehallintovirasto huomauttaa, vesihuoltolakiin 12.1.2023 tulleista muutoksista tiedottamisen osalta. 

Valvontatutkimusohjelma päivitettiin aluehallintoviraston lausunnon huomioiden mukaisesti 20.6.2023. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • hyväksyä terveydensuojelulain 20 § mukaan Hirvihaaran vesiosuuskunnan riskienhallintasuunnitelman
  • toteaa, että riskienhallintasuunnitelma pidetään ajan tasalla, päivitetään tarvittaessa ja havaitut riskit huomioidaan valvontatutkimusohjelmassa
  • hyväksyä Hirvihaaran vesiosuuskunnan valvontatutkimusohjelman 2023– 2029
  • toteaa, että valvontatutkimusohjelma on päivitettävä tarvittaessa, kuitenkin viimeistään vuonna 2029

Perustelut

Hirvihaaran vesiosuuskunta on tehnyt riskienhallintasuunnitelman yhteistyössä terveydensuojeluviranomaisen kanssa 11.4.2023. Riskienhallintasuunnitelmassa on tiedot mitä asetuksen 7/2023 3 § edellyttää. Valvontatutkimusohjelma 2023- 2029 täyttää Valtioneuvoston asetuksen 7/2023 vaatimukset. Valvontatutkimusohjelmassa on huomioitu Etelä-Suomen aluehallintoviraston 8.6.2023 antama lausunto.

Maksu

Talousvettä toimittavan laitoksen riskinarvioinnin hyväksymispäätöksestä peritään Keski- Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristöterveydenhuollon maksutaksan mukaisesti 104 euron maksu käsittelyaikaan perustuen (52€/h).

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Hirvihaaran vesiosuuskunnan valvontatutkimusohjelma 2023–2029

Hirvihaaran vesiosuuskunnan riskienhallintasuunnitelma 11.4.2023

Etelä-Suomen aluehallintoviraston lausunto ESAVI/19086/2023

Sovelletut säädökset

Terveydensuojelulaki 763/1994

Terveydensuojeluasetus 1280/1994

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus talousveden laadusta ja valvonnasta sekä rakennusten vesilaitteistojen riskienhallinnasta 1352/2015

Valtioneuvoston asetus talousveden tuotantoketjun riskienhallinnasta ja omavalvonnasta 7/2023

Valtioneuvoston asetus vesihuollon tietojärjestelmästä ja tiedottamisesta 6/2023

Hallintolaki 434/2003

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 18.4.2023 § 52)

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus ympäristöterveydenhuollon maksutaksa (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 14.12.2021 § 131)

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Merkittiin tiedoksi, että terveysvalvonnan päällikkö Miia Suurkuukka poistui tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 17:25.

Tiedoksi

Hirvihaaran vesiosuuskunta, Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm