Rakennusvalvontajaosto, kokous 29.8.2017

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 9 Kiinteistö Oy Hyrylän Upseerikerho, luvaton puidenkaato, jatkotoimenpiteet

TUUDno-2017-621

Valmistelija

  • Kaisa Seuna, johtava rakennustarkastaja

Perustelut

Asian tausta

Tuusulan rakennusvalvonnan valvontatarkastajan käynnillä 24.7.2017 havaittiin , että kiinteistöjen 858-401-1-8 ja 858-401-1-792 alueella, osoitteessa Tykkitie 1, 04300 Tuusula on kaadettu suurikokoisia puita yhteensä 7-8 kpl. Kaadetusta puista 4 kpl on tammia, arviolta useamman kymmenen vuoden ikäisiä, loppujen ollessa kookkaita kuusia. Puiden kaatamiseen ei oltu haettu toimenpidelupaa, eikä kaataminen perustunut muuhunkaan viranomaishyväksyntään kuten esim. myönnettyyn rakennuslupaan. Valvontatarkastaja on pyytänyt asiassa vastinetta ja johtava rakennustarkastaja on vastaanottanut kaksi selitystä.

Vastine

Viimeisessä vastineessa on korostettu, että sekä osayleiskaavaa että asemakaavaehdotuksia käsiteltäessä sekä kunnan virkamiesten että luottamusmiesten taholta on painotettu suojellun rakennuksen esteetöntä näkymistä risteysalueelle ensiarvoisen tärkeänä asian. Keskusteluissa on myös tullut ilmi liikennesuunnitelmat, joiden mukaan Järvepääntien/Tykkitien risteys tulee olemaan eräs pääyhteyksistä koko Rykmentinpuiston alueelle ja sen seurauksena risteysalue levenee osin nelikaistaiseksi. Tämä tietenkin vaatisi nyt kaadettujen puiden poistoa joka tapauksessa. Kiinteistössä harjoitetaan laadukasta kuntalaisia palvelevaa ravintolatoimintaa. Yksi palvelun menestykseen merkittävästi vaikuttavista tekijöistä on kuntalaisille tarjottavien palvelujen (rakennuksen julkisivun) näkyvyys ympäristöön. Vastineen antaja pahoittelee päätöksentekoprosessissa mahdollisesti tapahtunutta sekaannusta ja kirjoittaa uskovansa kuitenkin, että lukumäärältään vähäisten puiden kaato lopulta toteuttaa mainittua kuntapäättäjien tahtoa ja eduksi kuntalaisille.

Kaavallinen tilanne/maisematyöluvan tarve

Tapahtumapaikalla on voimassa Rykmentinpuiston osayleiskaava kaavamerkinnällä C, eli keskustatoimintojen alue. Osayleiskaavamääräyksen mukaan ”Asemakaavan hyväksymiseen asti rakentamiseen osoitetuilla alueilla (AK, A, AP,C,P, TP, PY) maisemaa muuttava maanrakennustyö, puiden kaataminen tai muu näihin verrattava toimenpide on luvanvaraista kuten maankäyttö- ja rakennuslain 128 §:ssä on säädetty”.

MRL:n säännökset maisematyöluvan tarpeesta sekä rangaistuksista toimittaessa ilman lupaa

MRL 128 §

Maisematyölupa

Maisemaa muuttavaa maanrakennustyötä, puiden kaatamista tai muuta näihin verrattavaa toimenpidettä ei saa suorittaa ilman lupaa (toimenpiderajoitus):

1) asemakaava-alueella;

2) ranta-asemakaava-alueella, jos ranta-asemakaavassa niin määrätään;

3) yleiskaava-alueella, jos yleiskaavassa niin määrätään, lukuun ottamatta puiden kaatamista yleiskaavassa maa- ja metsätalousvaltaiseksi alueeksi osoitetulla alueella; eikä

4) alueella, jolla on voimassa 53 §:ssä tarkoitettu rakennuskielto asemakaavan laatimiseksi tai jolle rakennuskielto on yleiskaavan laatimista tai muuttamista varten määrätty.

(21.4.2017/230)

Lupaa ei tarvita yleis- tai asemakaavan toteuttamiseksi tarpeellisten taikka myönnetyn rakennus- tai toimenpideluvan mukaisten töiden suorittamiseen eikä vaikutuksiltaan vähäisiin toimenpiteisiin.

Lupa ei ole myöskään tarpeen, jos toimenpide perustuu maantielain mukaiseen hyväksyttyyn tiesuunnitelmaan tai ratalain mukaiseen hyväksyttyyn ratasuunnitelmaan. (2.2.2007/112)

Maisematyölupaa koskevia säännöksiä ei sovelleta sellaiseen maa-ainesten ottamiseen, johon tarvitaan maa-aineslaissa (555/1981) tarkoitettu lupa.”

 

Maisematyölupa olisi tarvittu MRL 128 § 1 momentin kohdan 3) mukaisesti. Kyseessä ei ollut maisemaa vähäisesti muuttava toimenpide, jolloin maisematyölupaa ei tarvittaisi.

 

”MRL 185 §

Rangaistukset

Joka ilman tässä laissa edellytettyä lupaa tai ilmoitusta aloittaa rakentamisen tai ryhtyy muuhun toimenpiteeseen vastoin tätä lakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä ja määräyksiä taikka muutoin laiminlyö hänelle näissä säädetyt tai määrätyt rakentamista tai ympäristön hoitoa koskevat velvollisuutensa, on tuomittava rakentamisrikkomuksesta sakkoon.

Rangaistus vastoin tätä lakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä taikka kaava- tai lupamääräyksiä tai kieltoja tehdyistä ympäristön turmelemisesta ja rakennussuojelurikoksesta säädetään rikoslain (39/1889) 48 luvun 1–4 ja 6 §:ssä.”

”MRL 186 §

Ilmoitus syytteen nostamiseksi

Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen on rakennustyön keskeyttämistä taikka uhkasakon tai teettämisuhan käyttämistä edellyttävän teon tai laiminlyönnin todettuaan ilmoitettava asiasta poliisille esitutkintaa varten.

Ilmoitus saadaan jättää tekemättä, jos tekoa tai laiminlyöntiä olosuhteet huomioon ottaen on pidettävä vähäisenä, eikä yleisen edun ole katsottava vaativan syytteen nostamista.”

Koska kyse on ilman lupaa tehdystä toimenpiteestä eikä toimenpiteen katosota olevan vähäinen, yleinen etu vaatii, että asia tulee lähettää poliisille tutkittavaksi.

 

Esittelijän arvio tapahtuneesta

 

Rakennusvalvonta katsoo, että puiden kaato osayleiskaavan mukaisella C alueella olisi suoraan kaavamääräyksen nojalla edellyttänyt maankäyttö- ja rakennuslain 128 §:n mukaista maisematyölupaa. Alueelle ei ole vielä hyväksytty lainvoimaista asemakaavaa, joten puiden kaatamista tai säilyttämistä ei ole ratkaistu asemakaavatasolla. Myöskään ei ole hyväksytty sellaista MRL 128 § 2. mom. rakennuslupaa tai toimenpidelupaa, joka vapauttaisi maisematyöluvan tarpeesta. Kaadetut puut ovat olleet kohtuullisen suurikokoisia ja sijainneet kaupunkikuvallisesti erittäin näkyvällä paikalla vilkkaan liikenneväylän näkymäalueella. Tämän vuoksi kaatamista on vaikea pitää vaikutuksiltaan vähäisenä toimenpiteenä. Puiden kaato on herättänyt yleistä huomiota ja osin paheksuntaa, jota ilmentää toimenpiteen tuomitsevat yleisönosastokirjoitukset paikallislehdessä ja sosiaalisessa mediassa.

 

Maankäyttö- ja rakennuslain 185 §:n rangaistussäännöksen mukaan ryhtyminen toimenpiteeseen ilman lain edellyttämää lupaa voi edellyttää tuomitsemista rakentamisrikkomuksesta sakkoon. Mikäli taas on toimittu vastoin lakia taikka kaava- tai lupamääräyksiä ja kyse on ympäristön turmelemisesta saattaa asiaan soveltua rikoslain 48 luvun 1-4 ja 6 §:n rangaistussäännökset.

 

Yhteenveto

 

Esittelijä katsoo, että edellä kuvatuin perustein puiden kaataminen olisi edellyttänyt maisematyölupaa. Toimenpidettä ei voida pitää vaikutuksiltaan vähäisenä. Puiden kaato on herättänyt huomiota kuntalaisissa. Asiasta on syytä tehdä ilmoitus poliisille esitutkintaa varten.

Liitteet:

-  kiinteistön omistajan vastineet

- valokuvia

-  yleiskaavaote ja määräykset

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Kaisa Seuna, johtava rakennustarkastaja

Rakennusvalvontajaosto päättää

 

-merkitä tiedoksi rakennusvalvonnan ottamat valokuvat ja selityspyynnön sekä asiassa saadut vastineet

 

-merkitä tiedoksi otteen Rykmentinpuiston osayleiskaavasta

 

-ilmoittaa asiasta poliisille esitutkintaa varten (tutkintapyyntö)

 

-tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Kiinteistö Oy Hyrylän Upseerinkerho, poliisi