Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 15.8.2023

§ 92 Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen, Delta Telineet Oy, Nurmijärvi

TUUDno-2023-1513

Valmistelija

  • Riina Vallenius, Elintarviketarkastaja, riina.vallenius@tuusula.fi

Perustelut

Liitteet

1. Kuuleminen 19.6.2023

2. Tarkastuskertomus 9.6.2023

3. Tarkastuskertomus 16.5.2023

Asiaan liittyvät taustatiedot ja havainnot:

Delta Telineet Oy harjoittaa raa'an lihan tukkumyyntiä osoitteessa Puistotie 13, 05200 Rajamäki. Toiminta on rekisteröity alkaneeksi 9.1.2023.

Terveysvalvonnan valvontasuunnitelman mukaisella Oiva-tarkastuksella 16.5.2023 havaittiin epäkohtia sen toiminnassa. Toiminnan epäkohtia olivat puutteellinen omavalvontajärjestelmä ja puutteelliset tiedot myytävien lihojen jäljitettävyystiedoista. Toimija ei ollut ohjeista ja kehotuksesta huolimatta laatinut toiminnalleen omavalvontajärjestelmää hallintapisteineen. Lisäksi toimija ei ole toimittanut tarkastajalle tietoja laitoksesta, josta hankkii raa'at lihat, eikä asiakkaille toimitettaviin asiakirjoihin ollut lisätty lihan jäljitettävyystietoja.

Tarkastuksen jälkeen toimijalle annettiin toimenpidekehotus korjata toimintansa epäkohdat. Toimijalle annettiin määräajaksi korjata toimintansa 5.6.2023 mennessä. Seurantatarkastuksella 9.6.2023 havaittiin, että toimija ei ole korjannut toimintansa epäkohtia annettuun määräaikaan mennessä.

Toimijalle on ennen tarkastuksia annettu ohjeistusta ja neuvontaa liittyen omavalvonnan laatimiseen ja jäljitettävyystietojen liittämiseen asiakkaille jätettäviin asiakirjoihin. Omavalvonnan laatiminen on ohjeistettu toimijalle sähköisesti 19.1.2023, jolloin toimija ohjeistiin laatimaan omavalvonnan hallintajärjestelmät ja kartoittaa toimintansa riskit. Toimija ohjeistettiin 9.6.2023 tarkastuskertomuksessa omavalvonnan päivittämiseen.

Keski-Uudenmaan Ympäristökeskus sai 13.3.2023 tiedon, että toimijan asiakkaille jättämät asiakirjat ovat jäljitettävyystietojen osalta puutteellisia. Toimijaa ohjeistettiin tällöin 13.3.2023 sähköpostin välityksellä jäljitettävyystietojen merkitsemiseen asiakirjoihin.

Asianomaisen kuuleminen

Toimijaa on kuultu 19.6.2023 päivätyllä kuulemiskirjeellä elintarvikelain 55 §:n mukaisesta määräyksestä,​ jota voidaan tarvittaessa tehostaa elintarvikelain 68 §:n mukaisella uhkasakolla. Kuulemisasiakirja on lähetetty toimijalle sähköpostitse. Toimija ei ole jättänyt asiasta vastinetta määräaikaan mennessä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jaana Niemi-Aro, hygieenikkoeläinlääkäri, jaana.niemi-aro@tuusula.fi

Ympäristölautakunnan määräys

Keski-​Uudenmaan ympäristölautakunta antaa Delta Telineet Oy:lle, Puistotie 13, 05200 Rajamäki, (y-tunnus: 2950935-3) seuraavan elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen:

Päävelvoitteet

1. Toiminnalle tulee laatia toiminnan kattava omavalvontajärjestelmä hallintapisteineen 15.9.2023 mennessä

2. Myytäville eläinperäisille elintarvikkeille tulee välittömästi antaa ajantasaiset jäljitettävyystiedot (tuotteen nimi, elintarvikkeen määrä, lähettävän elintarvikealan toimijan nimi ja osoite, vastaanottajan yhteystiedot, erän tai lähetyksen yksilöivä viite, lähetyspäivä, tuotteen valmistaja/pakkaaja). Määräaika: heti

Määräaika

Omavalvontajärjestelmä on toimitettava tarkastettavaksi Keski-​Uudenmaan ympäristökeskuksen terveysvalvontaan 15.9.2023 mennessä. Jäljitettävyystiedot on korjattava heti seuraaviin myyntieriin. 

Ympäristölautakunnan edellä mainittu päätös tullaan määräämään noudatettavaksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta,​ ellei valitusviranomainen toisin määrää.
 

Uhkasakko:
Päävelvoitteiden tehostamiseksi asetetaan seuraavat uhkasakot:

Päävelvoite 1: 1000 euroa

Päävelvoite 2: 2000 euroa

Perustelut määräyksen antamiselle

Maa- ja metsätalousministeriön naudanlihan merkitsemisestä antamassa asetuksessa (434/2008) on säädetty pakollisen naudanlihan merkintäjärjestelmän sisällöstä ja vaatimuksista 3 § Toimijan on mm. kuvattava pakollinen naudanlihan merkintäjärjestelmä kirjallisesti omavalvontasuunnitelmaan asetuksen vaatimalla tavalla.

Jäljitettävyyden osalta toimijalla tulee olla järjestelmä, jonka avulla toimija pystyy yhdistämään vastaanottamiensa ja lähettämiensä elintarvivike-erien tiedot toisiinsa.

 Lisäksi toimijan on huolehdittava, että seuraavat  eläinperäisten elintarvikkeiden tiedot ovat vastaanottajan käytettävissä silloin, kun toimituserä otetaan vastaan:

  1. tarkka kuvaus elintarvikkeesta
    1. vastaanotettujen ja lähetettyjen elintarvikkeiden nimikkeet siinä muodossa ja sillä tarkkuudella, että nimikkeet on luotettavasti ja riittävän selkeästi yhdistettävissä kyseisten elintarvikkeiden pakkausmerkinnöissä (tai muissa tiedoissa) esitettyihin tietoihin ja nimikkeisiin
  2. elintarvikkeen määrä
  3. sen elintarvikealan toimijan nimi ja osoite, joka on lähettänyt elintarvikkeen
  4. lähettäjän (omistajan), jos se on eri kuin elintarvikkeen lähettänyt elintarvikealan toimija, nimi ja osoite
  5. sen elintarvikealan toimijan nimi ja osoite, jolle elintarvike on lähetetty
  6. vastaanottajan (omistajan), jos se on eri kuin se elintarvikealan toimija, jolle elintarvike on lähetetty, nimi ja osoite
  7. erän tai lähetyksen (tapauksen mukaan) yksilöivä viite
  8. lähetyspäivä.

 

Elintarvikelain 297/2021 § 15 mukaan elintarvikealan ja kontaktimateriaalialan toimijalla on oltava  järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella.

Toimijalle on annettu toimenpiteeksi päivittää omavalvontaansa seuraavat asiat:

- Kuvaus toiminnasta
- Riskien määrittäminen ja hallinta
- Naudan lihan merkintäjärjestelmä
- Tavaran hankinta
- Elintarvikkeiden kuljetuksen aikainen lämpötilan seuranta
- Elintarvikkeiden jäljitettävyys
-Takaisinvetosuunnitelma, toiminta mahdollisissa takaisinvetotapauksissa
- Elintarvikkeiden säilytys ja varastointi.
- Ruhojen kuljetuksen kuvaus, miten ruhot ovat suojattu kuljetuksen aikana?
- Siivoussuunnitelma
- Omavalvonnan kirjausten, lomakkeiden ja kuormakirjojen arkistointi

Yhteenveto

Delta Telineet Oy ei ole toiminut annettujen kehotuksen mukaisesti. Elintarvikkeita toimitetaan jälleen myyntiin ilman jäljitettävyysasiakirjoja ja toiminnan omavalvontajärjestelmää. Toimija on jo ennen tarkastuksia ohjeistettu liittämään asiakkaiden lähetyslistoihin lihan jäljitettävyystiedot. Ohjeistus jäljitettävyystiedoista on annettu sähköisesti 13.3.2023. Toimija on ohjeistettu täydentämään omavalvontaansa myös ennen tarkastuksia. Täydennysohjeistus on lähetetty toimijalle sähköisesti 19.1.2023. Toimija ei ole kehotuksesta huolimatta ryhtynyt riittäviin toimenpiteisiin, jolloin katsotaan, että epäkohtien poistamiseksi ja asioiden korjaamisen varmistamiseksi on tarpeen antaa elintarvikelain 55 §:ssä tarkoitettu määräys.

Täytäntöönpano      

Päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta,​ ellei valitusviranomainen toisin määrää.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Kuuleminen 19.6.2023
Tarkastuskertomus 9.6.2023
Tarkastuskertomus 16.5.2023

Sovelletut oikeusohjeet

Elintarvikelaki 297/2021 1 §, 2 §, 6 §, 55 §, 68 §, 71 §; 78 §
Maa- ja metsätalousministeriön naudanlihan merkitsemisestä antamassa asetus (434/2008) 3 §, 4 §
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 1169/2011 artikla 7 ja 14
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2015/2283 artikla 3, 4 ja 6
Keski-​Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-​Uudenmaan ympäristölautakunta 18.4.2023 § 52)

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Saantitodistuksella Delta Telineet Oy

Muutoksenhaku

Hallintovalitus hallinto-oikeudelle

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisten katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä Tuusulan kunnan internet-sivulla.

Tiedoksi saantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle

Postiosoite: Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000
Faksi: 029 56 42079
sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:
1.    päätös, johon jaetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
2.    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset
3.    vaatimusten perustelut
4.    mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.