Kunnanhallitus, kokous 28.8.2023

§ 341 Peab Industri Oy, ympäristölupahakemus, Focus-alue, Tuusula

TUUDno-2017-109

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Henna Lindström, yleiskaavasuunnittelija, henna.lindstrom@tuusula.fi

Perustelut

Kunnanhallitus päätti kokouksessaan 5.6.2017 § 290 ja § 291 palauttaa uudelleen valmisteluun Lemminkäinen Infra Oy:n ympäristölupa- ja aloituslupahakemuksesta sekä maa-aineslupa- ja aloituslupahakemuksesta laaditut lausuntoehdotukset (kuntakehityslautakunnan 31.5.2017 § 87 kunnanhallitukselle ehdottamat lausunnot). Lausuntojen antamiseen kunnanhallitus pyysi lisäaikaa Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselta syyskuun 2017 loppuun saakka. Tuusulassa 1.6.2017 voimaan tulleen hallintosäännön mukaan lausunnot ympäristö- ja maa-ainesluvista antaa kunnanhallitus. Asian aikaisempi käsittely on liitteenä.

Ottosuunnitelma kohdistuu Focus-alueelle, josta on suunniteltu kansainväliset mitat täyttävää yritysaluetta. Focus-alueen kokonaispinta-ala on yli 10 k-m² ja sen rakennusoikeus noin miljoona kerrosneliömetriä. Focus-alueen toteutuminen luo kuntaan merkittävän määrän uusia työpaikkoja. Focus-alueen keskeisiä vahvuuksia on sen erinomainen sijainti Helsinki-Vantaan lentoaseman kupeessa, hyvien liikenneyhteyksien varrella. Lentoasemalla on merkittävä positiivinen vaikutus elinkeinoelämään Suomessa, Uudellamaalla ja erityisesti lentokentän ympäryskunnissa. Tulevaisuudessa nämä vaikutukset tulevat korostumaan lentoaseman kehittymisen myötä. Koska lentoaseman ja sen lähiympäristön kehittyminen ovat Suomen ja Uudenmaan kilpailukyvyn kannalta ratkaisevan tärkeitä, on alueen kehittymisedellytykset turvattava kaikissa tilanteissa. Yhtenä Focus-alueen keskeisenä tekijänä on Kehä IV:n toteuttaminen.

Haettu toiminta on lainvoimaisen Focus -osayleiskaavan mukaista. Laajamittainen kiviainestenotto on edellytys itse Focus -hankkeen toteutukselle. Focus -osayleiskaavaan on merkitty ohjeellinen louhittavaksi tarkoitettu alueen osa sekä alimmat sallitut louhintatasot, joita lupien myöntämisessä tulee noudattaa. Mikäli toiminnan seurauksena alueen läpi kulkevia voimalinjoja joudutaan uudelleen sijoittamaan tai muuten uudelleen rakentamaan, tulee voimalinjojen sijoittamismahdollisuudet tutkia yhtenä kokonaisuutena louhinta-aluetta laajemmalta alueelta.

Aloitusluvan myöntäminen nähdään hankkeen käynnistymisen kannalta myönteiseksi, mikäli hakija sitoutuu aloittamaan louhinnan välittömästi aloitusluvan myöntämisen jälkeen. Lupahakemusten asiakirja-aineistosta ei kuitenkaan ilmene selvästi, että kiviainesten otto ja murskaus toteutettaisiin Focus -hankkeen edistämisen kannalta kunnan näkökulmasta riittävän ripeässä aikataulussa. Itse asiassa hakemusasiakirjoista ei voida luotettavasti arvioida, missä aikataulussa kiviaineksen otto ja murskaus on tarkoitus toteuttaa. Kunnan kannalta riskinä ja selkeänä haittana Focus -hankkeelle nähdään se, että kiviainesten ottaminen ja murskaus pitkittyy ja kestää liian kauan. Tämä olisi omiaan hidastamaan ja jopa estämään Focus –hankkeen asemakaavoittamista ja rakentumista lopulliseen laajuuteensa.

Edellä mainituista syistä kunnanhallitus kannattaakin ympäristöluvan myöntämistä määräajaksi ja ottoluvan myöntämistä huomattavasti haettua lyhemmälle ajanjaksolle, jotta Focus-alueen kehittäminen voi edetä suunnitellun aikataulun mukaisesti eikä alueen toteuttaminen lainvoimaisen osayleiskaavan mukaiseen käyttöön viivästy kohtuuttomasti. Luvat tulisi myöntää esim. 3 vuoden määräajalle.

Lisätietoja: projektipäällikkö Patrik Skogster puh. 040 314 3558, rakennuslakimies Sakari Eskelinen puh. 040 314 3037, kaavasuunnittelija Petteri Puputti puh. 040 314 3515 ja yleiskaavasuunnittelija Henna Lindström puh. 040 314 3513

Ehdotus

Esittelijä

Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja

Kunnanhallitus päättää

  • antaa ylläolevan lausunnon Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle Lemminkäinen Infra Oy:n ympäristölupahakemuksesta ja aloituslupahakemuksesta sekä maa-aineslupahakemuksesta ja aloituslupahakemuksesta.
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

---

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun esittelijä muutti lausuntoehdotuksen seuraavaksi:

Ottosuunnitelma kohdistuu Focus-alueelle, josta on suunniteltu kansainväliset mitat täyttävää yritysaluetta. Focus-alueen kokonaispinta-ala on yli 10 k-m² ja sen rakennusoikeus noin miljoona kerrosneliömetriä. Focus-alueen toteutuminen luo kuntaan merkittävän määrän uusia työpaikkoja. Focus-alueen keskeisiä vahvuuksia on sen erinomainen sijainti Helsinki-Vantaan lentoaseman kupeessa, hyvien liikenneyhteyksien varrella. Lentoasemalla on merkittävä positiivinen vaikutus elinkeinoelämään Suomessa, Uudellamaalla ja erityisesti lentokentän ympäryskunnissa. Tulevaisuudessa nämä vaikutukset tulevat korostumaan lentoaseman kehittymisen myötä. Koska lentoaseman ja sen lähiympäristön kehittyminen ovat Suomen ja Uudenmaan kilpailukyvyn kannalta ratkaisevan tärkeitä, on alueen kehittymisedellytykset turvattava kaikissa tilanteissa. Yhtenä Focus-alueen keskeisenä tekijänä on Kehä IV:n toteuttaminen.

Haettu toiminta on lainvoimaisen Focus -osayleiskaavan mukaista. Laajamittainen kiviainestenotto on edellytys itse Focus -hankkeen toteutukselle. Focus -osayleiskaavaan on merkitty ohjeellinen louhittavaksi tarkoitettu alueen osa sekä alimmat sallitut louhintatasot, joita lupien myöntämisessä tulee noudattaa. Mikäli toiminnan seurauksena alueen läpi kulkevia voimalinjoja joudutaan uudelleen sijoittamaan tai muuten uudelleen rakentamaan, tulee voimalinjojen sijoittamismahdollisuudet tutkia yhtenä kokonaisuutena louhinta-aluetta laajemmalta alueelta.

Lupahakemusten asiakirja-aineistosta ei kuitenkaan ilmene selvästi, että kiviainesten otto ja murskaus toteutettaisiin Focus -hankkeen edistämisen kannalta kunnan näkökulmasta riittävän ripeässä aikataulussa. Itse asiassa hakemusasiakirjoista ei voida luotettavasti arvioida, missä aikataulussa kiviaineksen otto ja murskaus on tarkoitus toteuttaa. Kunnan kannalta riskinä ja selkeänä haittana Focus -hankkeelle nähdään se, että kiviainesten ottaminen ja murskaus pitkittyy ja kestää liian kauan. Tämä olisi omiaan hidastamaan ja jopa estämään Focus –hankkeen asemakaavoittamista ja rakentumista lopulliseen laajuuteensa.

Edellä mainituista syistä kunnanhallitus ei puolla hakemusta, koska hakemuksen mukainen louhinta ja sen aikataulu voivat vaarantaa alueen kehittämisen osayleiskaavan mukaisesti ja asemakaavatyötä.

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • antaa seuraavan lausunnon Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle Lemminkäinen Infra Oy:n ympäristölupahakemuksesta ja aloituslupahakemuksesta sekä maa-aineslupahakemuksesta ja aloituslupahakemuksesta:

Ottosuunnitelma kohdistuu Focus-alueelle, josta on suunniteltu kansainväliset mitat täyttävää yritysaluetta. Focus-alueen kokonaispinta-ala on yli 10 k-m² ja sen rakennusoikeus noin miljoona kerrosneliömetriä. Focus-alueen toteutuminen luo kuntaan merkittävän määrän uusia työpaikkoja. Focus-alueen keskeisiä vahvuuksia on sen erinomainen sijainti Helsinki-Vantaan lentoaseman kupeessa, hyvien liikenneyhteyksien varrella. Lentoasemalla on merkittävä positiivinen vaikutus elinkeinoelämään Suomessa, Uudellamaalla ja erityisesti lentokentän ympäryskunnissa. Tulevaisuudessa nämä vaikutukset tulevat korostumaan lentoaseman kehittymisen myötä. Koska lentoaseman ja sen lähiympäristön kehittyminen ovat Suomen ja Uudenmaan kilpailukyvyn kannalta ratkaisevan tärkeitä, on alueen kehittymisedellytykset turvattava kaikissa tilanteissa. Yhtenä Focus-alueen keskeisenä tekijänä on Kehä IV:n toteuttaminen.

Haettu toiminta on lainvoimaisen Focus -osayleiskaavan mukaista. Laajamittainen kiviainestenotto on edellytys itse Focus -hankkeen toteutukselle. Focus -osayleiskaavaan on merkitty ohjeellinen louhittavaksi tarkoitettu alueen osa sekä alimmat sallitut louhintatasot, joita lupien myöntämisessä tulee noudattaa. Mikäli toiminnan seurauksena alueen läpi kulkevia voimalinjoja joudutaan uudelleen sijoittamaan tai muuten uudelleen rakentamaan, tulee voimalinjojen sijoittamismahdollisuudet tutkia yhtenä kokonaisuutena louhinta-aluetta laajemmalta alueelta.

Lupahakemusten asiakirja-aineistosta ei kuitenkaan ilmene selvästi, että kiviainesten otto ja murskaus toteutettaisiin Focus -hankkeen edistämisen kannalta kunnan näkökulmasta riittävän ripeässä aikataulussa. Itse asiassa hakemusasiakirjoista ei voida luotettavasti arvioida, missä aikataulussa kiviaineksen otto ja murskaus on tarkoitus toteuttaa. Kunnan kannalta riskinä ja selkeänä haittana Focus -hankkeelle nähdään se, että kiviainesten ottaminen ja murskaus pitkittyy ja kestää liian kauan. Tämä olisi omiaan hidastamaan ja jopa estämään Focus –hankkeen asemakaavoittamista ja rakentumista lopulliseen laajuuteensa.

Edellä mainituista syistä kunnanhallitus ei puolla hakemusta, koska hakemuksen mukainen louhinta ja sen aikataulu voivat vaarantaa alueen kehittämisen osayleiskaavan mukaisesti ja asemakaavatyötä.

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

 

 

Valmistelija

Saku Nurminen, ympäristötarkastaja, saku.nurminen@tuusula.fi

Perustelut

Päätös ympäristönsuojelulain 39 §:n mukaisesta ympäristölupahakemuksesta, joka koskee kalliokiviaineksen louhintaa ja murskausta. Päätös sisältää ratkaisun ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaiseen aloituslupahakemukseen toiminnan aloittamiseksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Luvan hakija:

YIT Infra Oy, PL 169, 00181 HELSINKI       

Toiminta ja sen sijainti:

Lupapäätöstä koskeva alue sijoittuu Tuusulan kunnan Ruotsinkylään ns. Focus-alueelle. Ympäristölupahakemus koskee kiinteistöjä Huhtariihi 2 858-411-18-43 ja Stenbacka 858-411-30-0. Lupahakemusta koskevan alueen sijainti on esitetty liitekartalla. Hakemuksen johdosta laadittu ehdotus ympäristöluvaksi on liitteenä.

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Katariina Serenius

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää myöntää YIT Infra Oy:lle kalliokiviaineksen louhinnan ja murskauksen ympäristöluvan sekä aloitusluvan Tuusulan kiinteistölle Huhtariihi 2 858-411-18-43 ja Stenbacka 858-411-30-0 liitteen mukaisesti.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Sakari Eskelinen, lakimies, sakari.eskelinen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

Vaasan hallinto-oikeus on varannut Tuusulan kunnanhallitukselle tilaisuuden antaa vastine koskien valitusta Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätöksestä 18.6.2018 § 63 YIT Infra Oy, ympäristölupapäätös ja aloituslupapäätös, Tuusula, Focus-alue, kalliokiviaineksen louhinta ja murskaus. Lausunto pyydetään antamaan 12.9.2018 mennessä

Valitus
Kysymyksessä on Pia Herstin, Jussi Lepolan, Dimitrj Zaitsoffin ja Olga Zaitsoffin jättämä valitus, jossa vaaditaan ettei toimintaa saa aloittaa alueella ennen kuin päätös on lainvoimaisesti ratkaistu ja lisäksi koko päätös on hylättävä.

Valitusta perustellaan aluksi sillä, että hankealueelta on tehty vain osittain YVA -menettely ja vaaditaan hankealueesta poistettavaksi alue, jota YVA -menettely ei ole koskenut. Ympäristölupapäätöstä pidetään valituksessa asetuksen 800/2010 vastaisena ja etäisyyksiä louhittavien kallioiden ja asutuksen välillä liian lyhyinä kiinteistön 7.43 pihapiiristä mitattuna. Valituksen mukaan hakijan omistamalla kiinteistöllä 18.26 on majoitustoimintaa ja hakijan ilmoitus asumattomuudesta ei siten pitäisi paikkaansa. Asetuksen 800/2010 etäisyysvaatimukset koskevat tätäkin kiinteistöä. Myös valittajien omistamien kiinteistöjen 18:40 ja 18:49 piha-alueiden oleskelutiloista on alle 300 m suunnitellun ottoalueen rajasta.

Valituksessa moititaan lupamääräyksiä 19 ja 7 puutteellisiksi ja vaaditaan niitä täydennettävän mm. keskeytysmääräyksen osalta liittyen pölyn, melun ja tärinän ohjearvojen ylittymiseen lähikiinteistöillä. Lisäksi vaaditaan lisättäväksi määräys räjäytysten ennakkoilmoittamisesta. Valituksessa moititaan tietoja alueen kaivoista ylimalkaisiksi ja 10 vuotta vanhoja pohjavesitietoja hakemusvaiheessa esitettyinä myös vanhentuneiksi.

Valituksessa todetaan asetuksen 800/2010 6 §:n edellyttävän erityisiä toimia, mikäli murskaamo sijoitetaan alle 500 metrin päähän asuinrakennuksesta tai niiden välittömässä läheisyydessä sijaitsevia oleskeluun tarkoitetuista piha-alueista. Tämän vuoksi alueelle olisi rakennettava suojavarustein katettu kiinteä murskaamon, johon louhe kuljetetaan maansiirtoautoin tms.

Valituksen tarkka sisältö ilmenee liitteenä olevasta valituskirjelmästä.

Kunnanhallituksen lausunto
Focus-alueesta rakentuu kansainväliset mitat täyttävä yrityspuisto, joka sijaitsee Helsinki-Vantaan-lentokentän pohjoispuolella ja tulevan Kehä IV:n varrella. Yli 10 neliökilometrin laajuinen alue tarjoaa erinomaisia mahdollisuuksia liiketoimintaan ja synnyttää tuhansia työpaikkoja. Focus-alueen ja sen nyt kyseessä olevan osa-alueen toteutuksen edistäminen on tärkeää koko maan ja Helsingin Seudun kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta. Tuusula on määritellyt Focus-alueen hankkeet kunnan kaavoitussuunnitelmassa tärkeimpien joukkoon. Kunnalla on vahva tahto edistää myös Kehä IV:n toteutusta.

Voimassa olevan osayleiskaavan lisäksi, alueen kehittäminen on huomioitu niin Uudenmaan maakuntakaavassa kuin sen eri vaihekaavoissa ja se tultaneen huomioimaan myös entistä painokkaammin laadinnassa olevassa Helsingin seudun vaihemaakuntakaavassa. Alueen merkitys osana lentoaseman ympärille rakentuvaa kokonaisuutta kasvaa.

Kuten ympäristölupapäätöksestä ilmenee, alue on pääosin asetettu Tuusulan kunnanvaltuuston 9.10.2017 § 183 päätöksellä MRL 53 §:n mukaiseen rakennuskieltoon asemakaavan laatimista varten. Rakennuskielto on määrätty kahdeksi vuodeksi alkaen 9.10.2017. Alueen käyttö Focus-osayleiskaavan mukaiseen tarkoitukseen edellyttää laajamittaista louhintaa. Esitetyt korkotasot ovat lupahakemuksessa lainvoimaisen ja oikeusvaikutteisen osayleiskaavan mukaiset, joten maa-ainesten ottamista voidaan pitää alueen esirakentamisena. Kunta pyrkii aktiivisesti hankkimaan alueelta maata ja edistämään alueen kaavoitusta. Alueen asemakaavallinen suunnittelu on käynnistymässä ja alue tullaan tasaamaan viimeistään rakentamisen yhteydessä.

Kunnanhallituksen käsityksen mukaan valituksenalaisessa ympäristölupapäätöksessä kuvatut etäisyydet, kuten mm. etäisyydet louhintakohteen ja ympäröivän asutuksen välillä, on ilmoitettu oikein. Hallinto-oikeus ja luvan myöntänyt viranomainen voi tarvittaessa varmistaa ne viranpuolesta. Mitä tulee väitteisiin erään kiinteistön käytöstä majoitustoimintaan, kunnanhallitus toteaa, että luvansaaja kyseisen kiinteistön omistajana selvittänee asian todenperäisyyden omassa vastineessaan.

Lupaehtojen mahdolliseen muutostarpeeseen ottanee perusteellisesti kantaa Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta omassa lausunnossaan Vaasan hallinto-oikeudelle.

Kunnanhallitus toteaa omana kantanaan, että toisin kuin valituksessa vaaditaan, myönnetty aloitusoikeus sekä koko ympäristölupapäätös on syytä pitää voimassa. Valitus on hylättävä. Koska Focus -hankkeen toteutus on edellä mainitulla tavalla erittäin tärkeää, kunnanhallitus haluaa myös osaltaan kiirehtiä valituksen käsittelyä.

Ehdotus

Esittelijä

Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi valituskirjelmän liitteineen
  • antaa perusteluosan mukaisen lausunnon Vaasan hallinto-oikeudelle toimitettavaksi
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Saku Nurminen, ympäristötarkastaja, saku.nurminen@tuusula.fi

Perustelut

Vastinepyyntö

Vaasan hallinto-oikeus pyytää 16.8.2018 saapuneella lähetteellä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan vastinetta valituksesta, joka koskee Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan ympäristölupapäätöstä 12.6.2018 § 63 (VHO:n diaari 00895/18/5109). Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on pyytänyt lisäaikaa vastineen jättämiseen 19.9.2018 asti.

Valituksenalainen päätös

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on kokouksessaan 12.6.2018 § 63 myöntänyt eräin ehdoin YIT Infra Oy:lle ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen kalliokiviaineksen louhinnan ja murskauksen ympäristöluvan Tuusulan tiloille Huhtariihi 2 858-411-18-43 ja Stenbacka 858-411-30-0. Toiminnalle on myönnetty myös ympäristönsuojelulain 199 §:n mukainen aloituslupa.

Valitukset Vaasan hallinto-oikeuteen

Ympäristölautakunnan ympäristölupapäätöksestä on tehty Vaasan hallinto-oikeuteen yksi valitus. Valituksessa vaaditaan aloitusluvan kumoamista ja koko päätöksen hylkäämistä. Valitus on tämän päätöksen liitteenä. 

Ehdotus

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa valituksen johdosta Vaasan hallinto-oikeudelle seuraavan vastineen.

Ympäristölautakunnan vastine

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että valitus tulee hylätä. Hylkäysperusteena lautakunta esittää seuraavaa:

Ympäristölupapäätöstä koskevalla alueella on lainvoimainen osayleiskaava, jonka toteuttaminen edellyttää maanpinnan tasaamista kalliota louhimalla. YIT Infra Oy:n ympäristölupahakemuksissa esitetty hanke on kiviainesten otto- ja jalostustoiminnalle tavanomainen. Kivenlouhinnan ja -murskauksen aiheuttamat ympäristövaikutukset tunnetaan yleisellä tasolla varsin hyvin. Kyseisille toiminnoille on annettu lisäksi kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta annettu asetus (MURAUS-asetus, 800/2010), joka normitasoisena määrittää näille toiminnoille ympäristönsuojelun vähimmäisvaatimukset.

Morenia Oy, Lemminkäinen Infra Oy ja Finavia ovat 2.10.2009 saattaneet vireille Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa Focus-alueen maa-ainestenottohanketta koskevan ympäristövaikutusten arviointiselostuksen. YVA-menettelyn tarve on määräytynyt YVA-asetuksen hankeluettelon kohdan 2 b perusteella (kiven, soran tai hiekan otto louhinta- tai kaivualueen pinta-ala on yli 25 hehtaaria tai otettava ainesmäärä vähintään 200 000 kiintokuutiometriä vuodessa). YVA:n mukaisen hankealueen pinta-ala on ollut noin 93 hehtaaria, josta kalliota louhitaan noin 78,5 hehtaarin kokoiselta alueelta. YVA-hankealueelta on suunniteltu louhittavan kalliota yhteensä noin 9,3 milj. m3ktr.

Uudenmaan ELY-keskus on YVA-lain tarkoittaman yhteysviranomaisena antanut lausunnon arviointiselostuksesta 11.2.2010 (UUDELY/3/07.04/2010). Lausunnon mukaan arviointiselostus on käsitelty YVA-lainsäädännön vaatimalla tavalla ja se on kattanut riittävästi YVA-asetuksen 10 §:ssä mainitut arviointiselostuksen sisältövaatimukset. Yhteysviranomaisen lausunnossa on esitetty kuitenkin joitakin lisäselvitys- ja tarkennustarpeita, jotka lausunnon mukaan tulee esittää viimeistään tulevissa lupaprosesseissa. Morenia Oy, Lemminkäinen Infra Oy ja Finavia Oyj ovat täydentäneet yhteysviranomaisen lausunnon perusteella YVA-selostuksessa esitettyjä tietoja.

YIT Infra Oy:n ympäristölupaa koskeva toimialue on pääosin ympäristövaikutusten arviointimenettelyn hankevaihtoehdon VE1 mukainen. Lupahakemuksessa esitetty ottovaihe 2 sijoittuu kuitenkin YVA-rajauksen ulkopuolelle. Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn tarkoituksena on varmistaa, että ympäristövaikutukset selvitetään riittävällä tarkkuudella silloin, kun hanke aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia. YVA-menettelyn tavoitteena on myös lisätä kaikkien mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa hankkeiden suunnitteluun. Vaikka YIT Infra Oy:n lupahakemusalueen pohjoispuolella oleva ottovaihe 2 (4,3 ha) sijoittuukin YVA-alueen ulkopuolelle, on Focus-alueen maa-ainesten oton YVA-menettely ollut riittävä ympäristölupahakemuksen käsittelyn kannalta. Vaiheen 2 maa-ainesten otto ei edellytä erillistä ympäristövaikutusten arviointimenettelyä. Lupahakemuksessa esitetyt murskaustoiminnot sijoittuvat YVA-alueelle. Vaiheen 2 maa-ainesten ottoa koskevat tiedot on esitetty vireillä olevassa maa-aineslupahakemuksessa ja ympäristölupahakemuksessa. Lupahakemuksissa on esitetty esim. louhinnan ja murskauksen uusi melumallinnus (Ramboll Finland Oy 13.9.2016), joka täydentää YVA-selostuksessa esitettyjä tietoja. Ympäristölupalupaha­kemuksessa esitetyt tiedot ja hakemusasiakirjat ovat olleet lupaharkinnan kannalta riittävät.

Maa-ainesten oton suoja-alueista on määrätty maa-ainesluvan ja ympäristöluvan lupamääräyksissä. Ympäristöluvan suoja-aluemääräys on annettu kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta annetun asetuksen (800/2010) mukaisena. Maa-ainesluvan suoja-aluemääräys on annettu ympäristöhallinnon suunnitteluohjeen (Maa-ainesten kestävä käyttö, ympäristöhallinnon ohjeita 1/2009) mukaisena. Suoja-aluemääräykset ovat sisällöltään yhtenevät. Lupapäätöksissä määrätyille suoja-alueille jäävän kallion louhinta ei ole mahdollista maa-aines- tai ympäristöluvalla. Kaava-alueen toteuttamiseen liittyvät louhinnat toteutetaan tältä osin myöhemmissä maankäyttö- ja rakennuslain mukaisissa lupamenettelyissä.

Ympäristöluvan lupamääräyksessä 2 tarkoitettu 300 metrin suoja-alue koskee etäisyyttä asumiseen tai loma-asumiseen käytettävään rakennukseen tai sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevaan oleskeluun tarkoitettuun piha-alueeseen tai muuhun häiriölle alttiiseen kohteeseen. Lähimmät kiinteistöt, jotka rajoittavat edellä mainitun suoja-alueen vuoksi kiviainesten ottoa sijaitsevat ottoalueen koillis- ja pohjoispuolella. Ympäristöluvan hakija on hakemuksessaan ilmoittanut, että hakijan omistama kiinteistö Koivulehto 858-411-18-26 ei ole asuinkäytössä. Suoja-aluemääräys tulee sovellettavaksi ja valvottavaksi vasta kiviainesten oton aikana.

Myös toiminnan melua ja ilman laatua koskevat määräykset (melutasot, suojaustoimenpiteet, tarkkailu) on annettu MURAUS-asetuksen mukaisena. Ympäristölupapäätöksen lupamääräyksessä 6 on määrätty toimintaa koskevista enimmäismelutasoista. Ympäristölupamääräyksessä 13 on määrätty melun tarkkailusta ja raportoinnista. MURAUS -asetuksen 5 §:n (314/2017) mukaan ilmanlaadusta alueilla, joilla asuu tai oleskelee ihmisiä ja joilla ihmiset saattavat altistua ilman epäpuhtauksille, säädetään ilmanlaadusta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (79/2017). Ympäristöluvan lupamääräyksessä 12 on määrätty toiminnasta aiheutuvien hiukkaspäästöjen tarkkailusta ja raportoinnista.

Ympäristölupamääräyksen 7 mukaan ennen toiminnan aloittamista on arvioitava toiminnan aiheuttaman tärinän vaikutukset ja määritettävä ne toimenpiteet, jotka tarvitaan tärinän aiheuttaman vahinkojen välttämiseksi. Louhintatyöhön liittyvässä riskianalyysissä tulee ottaa huomioon käytettävä räjähdysainemäärä, maa- ja kallioperän tärinänjohtavuus sekä räjäytyskohteen ja arvioitavien rakennusten (tai muiden tärinälle herkkien laitteiden) välinen etäisyys sekä muut mahdolliset tärinän leviämiseen vaikuttavat tekijät. Riskianalyysin tuloksen perusteella on tehtävä tarvittavat kiinteistökatselmukset ja tärinänmittaussuunnitelmat. YIT Infra Oy:n ympäristölupahakemuksen mukaan louhintaräjäytyksiä on vuodessa noin 30 kappaletta. Kalliokiviaineksen irtilouhinnat (räjäytykset) ovat lyhytkestoisia ja niistä aiheutuu ympäristöön maaperän kautta leviävän tärinän lisäksi myös ilmanpainevaikutus (värinä). Suomessa maaperän kautta leviävän tärinän raja-arvot ja suositukset on laadittu lähinnä rakenteiden vaurioitusriskin kannalta. Räjäytys- ja louhintatyön turvallisuudesta on määrätty valtioneuvoston asetuksessa räjäytys- ja louhintatyön turvallisuudesta (644/2011). Asetuksen määritelmien mukaan asutulla alueella tarkoitetaan aluetta, joka ulottuu 200 metrin etäisyydelle asutusta rakennuksesta tai paikasta, jossa ihmisiä tavallisesti oleskelee. Kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (800/2010) ei ole annettu tärinää koskevia raja-arvoja tai tarkkailu- ja raportointivelvoitteita. MURAUS-asetuksen mukaan kallion louhinnan etäisyys asuttuun alueeseen tulee olla vähintään 300 metriä. Suomen rakennusinsinöörien liitto RIL ry:n julkaisussa RIL 253-2010 on esitetty rakentamisen aiheuttaman tärinän ohjearvot. Ohjearvot ovat ohjeellisia ja ne edustavat hyvää rakentamistapaa tärinän vaikutusten huomioon ottamisessa. Oppaassa on esitetty ohjearvot erikseen sekä louhintatärinän että muiden maa- ja pohjarakennustöiden aiheuttamien tärinöiden arvointiin. Louhinnasta rakennuksiin kohdistuvan tärinän mitoitus- ja ohjearvot on esitetty RIL 253-2010 kappaleessa 3.6. Louhintatärinän heilahdusnopeuden huippuarvon määrääminen ympäristöluvassa RIL 253-2010 oppaassa esitettyyn tärinän häiritsevyysarvoon (0,4...0,8 mm/s) valituksessa esitetyllä tavalla ei ole mahdollista ympäristönsuojelulain 52 §:n 3 momentin perusteella ottaen huomioon kivenlouhinnan luonne, alueen ominaisuudet, jolla toiminnan vaikutukset ilmenevät (etäisyydet), toiminnan vaikutus ympäristöön kokonaisuutena, ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi tarkoitettujen toimien merkitys ympäristön kokonaisuuden kannalta sekä tekniset ja taloudelliset mahdollisuudet toteuttaa nämä toimet.

Ympäristöluvan melua, pölyä ja tärinää koskevia määräyksiä annettaessa on otettava huomioon toiminnan lähiympäristö. Lupamääräykset ovat toiminnanharjoittajaa sitovia ja toiminnanharjoittajan on ryhdyttävä epäkohdan havaittuaan korjaaviin toimenpiteisiin ympäristölupamääräyksen 19 edellyttämällä tavalla. Ympäristölupamääräyksen 19 mukainen erityinen määräys lentotoimintaan liittyvistä vaaratilanteista on annettu Finavia Oyj:n lausunnon perusteella. Kysessä oleva velvoite koskee toiminnanharjoittajaa myös ilmailulain (846/2014) 159 §:n perusteella.

Louhintaräjäytyksistä tulee ilmoittaa räjäytysajankohtana siten, kun räjäytys- ja louhintatyön turvallisuudesta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (644/2011) on säädetty. Ympäristölupapäätöksessä toiminnanharjoittajalle ei ole määrätty valituksessa mainittua Jyväskylän kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen määräämää tiedotusvelvoitetta asuinkiinteistöille 500 metrin etäisyydelle toiminta-alueen reunasta. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että ympäristölupapäätöksen lupamääryksiä voidaan täydentää valituksessa esitetyn tiedotusvelvoiteen osalta. 

Ympäristölupapäätöstä koskeva alue ei sijaitse luokitellulla pohjavesialueella. Focus-alueelle on asennettu kaksi kalliopohjaveden havaintoputkea sekä yksi maaperän pohjaveden havaintoputki kesällä 2009. Näistä yksi putki, KVP 1, sijaitsee noin 100 m itään ottoalueesta. Kyseisessä havaintoputkessa kalliopohjaveden pinta on mitattu olevan tasolla +43,10 (28.8.2009). Ottoalueen itäosassa on asfalttiasematoimintaan liittyviä havaintoputkia. Etelä-Suomen aluehallintoviraston YIT Infra Oy:lle myöntämässä Sammomäen asfalttiaseman ympäristöluvassa on määrätty pohjaveden tarkkailusta asfalttiseman alueella. Lähin käytössä oleva asfalttiaseman tarkkailupiste sijaitsee suunnittelualueen välittömässä läheisyydessä. Asfalttiasema-alueen ja sen lähiympäristön pohjaveden pinnankorkeuden ja pohjaveden laadun tarkkailua on tehty säännöllisesti vuosina 2009-2018. YIT Infra Oy:n Sammonmäen asfalttiseman vesientarkkailun vuosiraportti v. 2017 toimitetaan tiedoksi Vaasan hallinto-oikeudelle tämän vastineen liitteenä. 

MURAUS-asetuksen 4, 6, 8 ja 13 §:n vaatimukset kivenmurskaamon sijoittamisesta alle 500 metrin etäisyydelle lähimmistä asuinrakennuksesta on otettu huomioon ympäristölupamääräyksissä 3, 4, 5, 12 ja 13. Osa määräyksistä on annettu MURAUS-asetusta tiukempana. Louheen syötön tapahtuessa suoraan esimurskaimeen (kaivinkoneella), sijoittuu murskauslaitos yleensä aina louhintarintauksen välittömään lähisyyteen. Lupapäätöstä koskevassa tapauksessa ensimmäinen louhintarintaus on nykyisen Ruohosuontien suuntainen.  

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on myöntänyt 12.6.2018 § 64 YIT Infra Oy:lle maa-ainesten ottamiseen maa-ainesluvan ja aloitusluvan kiinteistöille Huhtariihi 2 858-411-18-43 ja Stenbacka 858-411-30-0. Maa-aineslupapäätöksestä on valitettu Helsingin hallinto-oikeuteen. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta toimittaa tämän vastineen liitteenä Vaasan hallinto-oikeudelle tiedoksi maa-aineslupapäätöksen ja lautakunnan vastineen maa-aineslupapäätöksestä tehtyyn valitukseen (lautakunta 21.8.2018 § 74) . Helsingin hallinto-oikeus on välipäätöksellään 6.9.2018 hylännyt täytäntöönpanon kieltämistä koskevan vaatimuksen.

Ympäristölupaa koskevan alueen tuleva käyttötarkoitus on osoitettu lainvoimaisessa oikeusvaikutteisessa osayleiskaavassa. Osayleiskaavassa on osoitettu myös tulevat ottotasot. Lupahakemuksessa esitetty maa-ainesten ottaminen liittyy osayleiskaavan toteuttamiseen kaava-aluetta tasaamalla. Koska lupahakemusta koskeva toimenpide liittyy kaavan toteuttamiseen, toiminnalle on voitu myöntää ympäristönsuojelulain 199 §:n mukainen aloituslupa. Aloituslupaa myönnettäessä on otettu huomioon myös kunnanhallituksen lausunnossaan esittämät seikat, jotka liittyvät kunnan kehittämisen kannalta tärkeän Focus-alueen asemakaavatyöhön ja lopulliseen rakentumiseen.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että toimittaessa ympäristölupapäätöksen mukaisesti ei lupahakemusta koskevilla tiloilla tapahtuvasta kivenlouhinnasta ja murskauksesta aiheudu yksinään tai yhdessä muiden toimintojen kanssa ympäristönsuojelulain 49 §:ssä tarkoitettua terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista taikka vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella, eikä kohtuutonta haittaa naapureille. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että ympäristölupapäätöksestä 12.6.2018 § 63 tehty valitus tulee hylätä.

Täytäntöönpano

Päätösote / Vaasan hallinto-oikeus (vastineen mukaan liitettynä YIT Infra Oy:n Sammonmäen asfalttiseman vesientarkkailun vuosiraportti v. 2017, Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan maa-aineslupapäätös 12.6.2018 § 64 ja lautakunnan vastine maa-aineslupapäätöksestä tehtyyn valitukseen 21.8.2018 § 74).

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

.

Valmistelija

  • Petteri Puputti, projektipäällikkö, petteri.puputti@tuusula.fi
  • Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, jukka-matti.laakso@tuusula.fi
  • Sakari Eskelinen, lakimies, sakari.eskelinen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

​​​Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnassa on vireillä otsikon mukainen hakemusasia. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus pyytää kunnan lausuntoa hakemuksesta. Lausunto tulee antaa 1.9.2023 mennessä.

Hakemuksen mukainen hankekuvaus

Peab Industri Oy:n hakemuksen mukainen hanke sijaitsee Tuusulan kunnan Ruotsinkylässä Focus-alueella, kiinteistöillä Kaukokiito 858-411-18-52 ja Stenbacka 858-411-30-0. Alueen sijainti ilmenee liitekartasta. Hakemus koskee olemassa olevaa kiviainesaluetta.
Hakijalla on Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan 12.6.2018 § 63 myöntämä lainvoimainen kalliokiviaineksen louhimisen ja murskaamisen ympäristölupa em. kiinteistöille Kaukokiito ja Stenbacka. Vaasan hallinto-oikeus on päätöksellään 8.10.2019 (nro 19/0358/1) muuttanut ympäristölupapäätöksen merkitsemistä, tarkkailua ja tiedottamista koskevia lupamääräyksiä.
Ottaminen on jaettu vaiheisiin I ja II. Vaiheessa I ottamista on yhteensä noin 1300 000 m3 ja vaiheessa II noin 230 000 m3. Louhintatasot vastaavat lainvoimaisen osayleiskaavan mukaisia tasoja.  Alueella on aloitettu louhinta syksyllä 2018. Vuodesta 2019 alkaen alueella on tehty myös murskausta. Alueella on tällä hetkellä vaiheessa I louhittavaa vielä noin 460 000 m3, eli noin 1 288 000 tonnia. Yhteensä otettavaa on siis enintään noin 690 000 m3.

Hakija on laittanut 28.11.2022 Keski-Uudenmaan ympäristölautakuntaan vireille hakemuksen lainvoimaisen ympäristölupapäätöksen muuttamiseksi.
Muutosta haetaan voimassa olevaan ympäristölupaan siten, että vuosittainen enimmäislouhintamäärä kasvatetaan vastaamaan luvan sallimaa vuosittaista enimmäismurskausmäärää, eli 760 000 tonnia. Muutosta haetaan myös muualta Focus-osayleiskaava-alueelta tuotavaan kiviaineksen (louheen) vastaanottomäärään siten, että Focus-alueelta tuotavalle määrälle ei aseteta muuta rajoitetta, kuin se, että vuosittainen enimmäismurskausmäärä on enintään 760 000 tonnia. Lisäksi haetaan muutosta siten, että murskausta toteutettaisiin osittain kahdella erillisellä murskauslaitoksella yhtäaikaisesti. Muutokselle haetaan aloituslupaa mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Voimassa olevan ympäristöluvan hakemuksessa on arvioitu, että louhintaa tehdään vuosittain enintään 560 000 tonnia. Hakemuksessa on lisäksi esitetty, että alueella murskataan myös muualta tuotavaa kiviainesta enintään 200 000 tonnia vuodessa. Hakemuksessa murskauksen on sanottu tapahtuvan murskauslaitoksella, jossa murskaimia on 3-5 kappaletta. Vuosittaisia enimmäismurskausmääriä ei olla siis kasvattamassa, eikä esitettyjen muutosten lisäksi haeta muita muutoksia ympäristölupaan tai sen voimassaoloon.

Vuosittainen louhintamäärän kasvattaminen suhteessa voimassa olevaan ympäristölupaan vaikuttaa poraukseen käytettävään aikaan, räjäytyskertojen lukumäärään sekä näistä aiheutuviin päästöihin. Verrattuna kuitenkin aiemmassa hakemuksessa esitettyyn, vuosittainen poraustuntien ja räjäytysten määrä ei tule kasvamaan haetun muutoksen myötä. Räjäytyksistä aiheutuvaan tärinään haettavalla muutoksella ei ole vaikutusta. Rikotuksen tuntimäärä on kasvanut aiemmassa esitetystä, johtuen voimalinjojen läheisyydessä tehtävästä- louhinnasta, jonka takia louhelohkareiden koko jää suureksi ja rikotuksen tarve on siten tavanomaista suurempi. Voimassa olevan ympäristöluvan salliman kokonaismurskausmäärän murskaaminen osittain kahdella murskauslaitoksella lisää hetkellistä melua ja pölyä.

Alueella jatketaan melutarkkailua lupapäätöksen mukaisesti kuten tähänkin saakka. Mikäli toimintaa tehdään kahdella murskauslaitoksella, tehdään melumittaus tässä tilanteessa. Vesitarkkailua jatketaan yhteistarkkailuna hyväksytyn tarkkailusuunnitelman mukaisesti. Valvonta viranomainen voi tarvittaessa määrätä hiukkauspitoisuusmittauksista.

Toiminnanharjoittajan tekemä muutoshakemuskoskeva yleisötiivistelmä, kuten karttakin, on liitteenä. Muutoshakemuksessa ei esitetä ottamisalueen laajentamista, mutta hakemuksessa esitetty muutos lisää nykyisestä toiminnasta aiheutuvia melu-, pöly- ja tärinäpäästöjä. Muutokset päästöihin on esitetty hakemuksessa ja sen liitteissä.

Muutosta ei olla hakemassa maa-aineslupaan eikä kirjattujen erityisten oikeuksien sisältöön. Muutoshakemuksella, joka koskee nimenomaisesti otetun kiviaineksen käsittelyä, ei siten ole vaikutusta otto- ja vuokraoikeuksiin. 

Toimintakuvaus ja perustelut

Tarkoituksena on tuoda muualta Focus-alueilta louhe murskattavaksi dumpperilla tai vastaavalla kalustolla suoraan murskauslaitokseen ilman välivarastointia. Murskauksen jälkeen murskattua tuotetta varastoidaan vastaavasti kuin alueelta louhittua kiviainesta. Louheen vastaanotto muualta Focus-alueelta riippuu alueen muiden toimijoiden hankkeiden ja lupa-asioiden etenemisestä, eikä käytettävät kuljetusreitit ole tässä vaiheessa tiedossa.

Kuten Tuusulan kunnanhallitus ympäristölupahakemuksesta antamassa Iausunnossaan on todennut, se on ollut huolissaan, tuleeko ottaminen tapahtumaan riittävän nopealla aikataululla Focus-hankkeen edistämisen kannalta. Kunnan kannalta riskinä ja selkeänä haittana Focus-hankkeelle nähtiin se, että kiviainesten ottaminen ja murskaus pitkittyy ja kestää liian kauan. Lausunnossa todettiin, että tämä olisi omiaan hidastamaan ja jopa estämään Focus-hankkeen asemakaavoittamista ja rakentumista lopulliseen laajuuteensa. Näistä syistä kunnanhallitus ei puoltanut hakemusta, vaikka totesikin laajamittaisen kiviainestenoton olevan edellytys itse Focus-hankkeen toteutukselle. Peab on käynyt vuoropuhelua Tuusulan kunnan edustajien kanssa myös syksyllä 2022 ja keväällä 2023 ja alueen tasaaminen mahdollisimman nopeasti on molempien yhteinen tahtotila. 
Peab toteaakin edellä esitettyyn vedoten, että vuosittaiselle louhintamäärän muutokselle on siis painavat perusteet alueen kaavoituksen ja alueen jatkokäytön näkökulmasta, eikä se näe ympäristönsuojelulain mukaista estettä haettavalle vuosittaiselle enimmäislouhintamäärän muutokselle.
Louheen vastaanottaminen Peab:n jo avatulle alueelle, jossa on tilaa sekä murskauslaitokselle että varastokasoille, edesauttaa vielä avaamattomien Focus-osayleiskaava-alueiden nopeampaa toteuttamista. Suuren kysynnän vuoksi murskausta voi olla tarve tehdä kahdella erillisellä murskauslaitoksella. Koko vuosittaista toiminta-aikaa ei tulla tekemään kahdella laitoksella. Arviolta toinen murskauslaitos toimii alueella läpi vuoden ja toinen laitos tarpeen mukaan.

Aloittamista vakuutta vastaan perustellaan haettavien muutosten osalta sillä, että niistä ei aiheudu jo luvanvaraisesta toiminnasta eroavia vaikutuksia. Haettu louhin ja murskaus tullaan joka tapauksessa tekemään alueella, haetut muutokset mahdollistavat niiden nopeamman loppuunsaattamisen. 

Hakijan esittämä aikatauluarvio

Mikäli hakemus tullaan käsittelemään vuoden 2023 alkupuoliskolla, jolla mahdollistettaisiin, että alueelta on mahdollista louhia 760 000 tonnia saman vuoden aikana, saataisiin hakijan mukaan vaihe I tehtyä vuosien 2023-2024 aikana, mikäli kysyntä jatkuu samankaltaisena kuin vuosina 2021-2022. Tämän jälkeen alueelle jäisi vielä vaiheen II (voimalinjojen alle jäävä alue) mukaisesti otettavaa kiviainesta noin 230 000 m3, eli noin 644 000 tonnia. Vaiheen II toteuttaminen riippuu kysynnän lisäksi voimalinjojen siirtämisestä.

Hankealueen ja välittömän ympäristön kaavoituksellinen ja maankäytöllinen tilanne

Hankealueella on voimassa Focus-alueen osayleiskaava, jossa toiminta sijoittuu teollisuus- ja varastotoimintojen alueelle (T-2). Osayleiskaavassa on myös esitetty louhinnan likimääräiset korkeustasot. Focus-alueella on tällä hetkellä vireillä osayleiskaavaan täydentävän Focus-alueen maankäytön yleissuunnitelman laatiminen. Yleissuunnitelman ehdotus oli nähtävillä 11.5.-12.6.2023 välisenä aikana. Yleissuunnitelman ehdotuksessa hankealue on esitetty T-aluevarauksena tuotannon, varastoinnin ja logistiikan alueena. Hankealueen pohjoisreunassa kulkee Focus-alueen suunniteltu pääkatuyhteys ja alueella nykyisin olevat voimalinjat on esitetty siirrettävän rakennettavan katuyhteyden pohjoisreunalle. Yleissuunnitelma ei ole virallinen kaavataso. Alueen asemakaavoitus on lähdössä liikkeelle tämän vuoden aikana.

Kunnanhallituksen lausunto

Kunnanhallitus toteaa, että kunnan tavoitteena on alueen tasaaminen louhimalla ennen alueen muuttumista työpaikka-alueeksi ja hanke on omiaan edistämään Focus-alueen rakentumista osayleiskaavan mukaiseen käyttöön. Alueelle on myönnetty useita maa-aines- ja ympäristölupia ja osa lupahakemuksista on vielä vireillä. Alueen louhimista osayleiskaavassa esitetyllä tavalla voidaan näin ollen pitää selviönä. 

Lupahakemuksessa ei ole yksilöity miltä Focus-alueen ottoalueelta murskattavat kiviainekset tulevat ja mitä reittiä kuljetukset hankealueelle tapahtuisivat. Tällä hetkellä kaikki ottoalueet sijoittuvat lähekkäin Focus-alueen keskiosien kortteli- tai liikennealueille, kuten myös Peab Industrin toinen avaamaton louhinta-alue Österskogin tilalla (858-411-2-329), joten alueen sisäinen liikennöinti on oletettavasti järjesteltävissä niin, ettei se aiheuta ylimääräistä kuormitusta lähialueen asutukselle. Yhteyden toteutuksesta on kuitenkin sovittava maanomistajien kanssa. Murskauksen painopiste siirtyy samalla hieman itään lähemmäs asutusta, mikäli alueen sisäisiä kuljetuksia aletaan toteuttamaan lupahakemuksessa esitetyllä tavalla. Toisaalta murskauksen vuotuinen kokonaismäärä säilyy ennallaan nykyiseen lupaan nähden. Ratkaisua puoltaa myös, että käsitelty kiviaines voidaan kuljettaa pois kiinteistöltä asfalttiaseman ja Artesaaninkujan kautta, jolloin kuljetukset eivät rasita asutettuja kiinteistöjä.

Koska hankkeen voidaan katsoa nopeuttavan alueen käyttöönottoa ja louhintojen loppumista alueella, kunta suhtautuu siihen lähtökohtaisesti myönteisesti. Ottonopeuden kasvattamisella ja toisen murskauslaitoksen käyttöönotolla on todettu olevan mm. meluvaikutuksia. Vuotuisen ottomäärän kasvattamisen vaikutukset vaikuttaisivat kuitenkin jäävän lyhytaikaisiksi louhittavan kiviaineksen hupenemisen vuoksi. Varsinaisen ottoalueen louhintojen on esitetty päättyvän vuoden 2024 kuluessa. Rikotuksen määrän kasvaminen ja murskaaminen osittain kahdella murskauslaitoksella lisää hetkellistä melua ja pölyä. Hakemuksessa on esitetty, että toiminta kuitenkin saavuttaa valtioneuvoston ohjearvot. Vaikutusten kuvaaminen ja arviointi hakemuksessa vaikuttaisi jääneen muutoin hieman ohueksi ja mm. muutoksia ei ole huomioitu melumallinnuksissa vaan ne perustuvat aiempiin selvityksiin. Murskauksen kokonaismäärän pysyessä samana on melumallinnuksen päivittämisen tarpeellisuuteen vaikea ottaa kantaa ja kunta luottaa asian suhteen lupaviranomaisen arvioitikykyyn ja siihen että vaikutukset tullaan selvittämään lupaprosessissa riittävällä tarkkuudella. Toiminta-alueen lähiympäristössä on tehty melutarkkailua vuosittain (2019-2022) ja mittaustulosten mukaan toiminnan keskiäänitaso on alittanut jokaisena vuonna päiväajan raja-arvot. Kunta pitää hakemuksessa esitettyä melutarkkailun jatkamista kannatettavana ratkaisuna ja mallinnusta konkreettisempana toimena meluvaikutusten hillinnässä.

Kunnanhallituksella ei ole muuta huomautettavaa hakemuksesta. Kunnanhallitus puoltaa aloitusluvan myöntämistä. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi ympäristöluvan muutoshakemuksen ja aloituslupahakemuksen liitteineen
  • antaa perusteluosan mukaisen lausunnon Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Projektipäällikkö Petteri Puputti selosti asiaa kokouksessa. 

Tiedoksi

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus