Kunnanhallitus, kokous 5.6.2023

§ 234 Taiteen ja kulttuurin palveluverkko

TUUDno-2023-1162

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
Mika Savola, kiinteistönhoitopäällikkö, mika.savola@tuusula.fi
Riitta Laurila, suunnitteluarkkitehti, riitta.laurila@tuusula.fi
Ulla Kinnunen, kulttuuri- ja museotoimenjohtaja, ulla.kinnunen@tuusula.fi
Jyri Olkkonen, projektitoimiston päällikkö, jyri.olkkonen@tuusula.fi
Tiina Louhikoski, rakennuspäällikkö, tiina.louhikoski@tuusula.fi
Pirjo Siren, kuntakehitysjohtaja, pirjo.siren@tuusula.fi
Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Perustelut

Yleistä

Kesäkuun valtuuston 19.6.2023 tuodaan päätettäväksi esitys taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatiloista. Selvitettävät vaihtoehdot ovat  

VE 1 Taidekasarmin peruskorjaus  

VE 2 Uudisrakennus Rantatiellä vastapäätä Halosenniemeä  

VE 3 Hyökkälän koulun suojellun osan remontointi  

Päätöksenteon tueksi on tehty keväällä 2023 selvitys kunkin kokonaisuuden sisältämien eri vaihtoehtojen strategisista, toiminnallisista ja taloudellisista vaikutuksista.  Selvityksen ovat tuottaneet yhteistyössä Granlund Oy ja WSP Finland Oy.


Taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen nykytila ja tarpeet ovat

  • Työ- ja kokoelmatilat museo- ja kulttuuripalveluiden henkilökunnalle, noin 20 henkilöä
  • Kokoelmatilat taiteelle, esineille ja arkistomateriaalille (1000 m2)
  • Pysyvää tilaa ei ole ja museokokoelmat sijaitsevat tällä hetkellä 7 eri sijainnissa, akuuttina 1. luokan taide. Henkilökunnalle ei tule työtiloja palvelukeskukseen
  • Aineistoa käsitellään jatkuvasti, ja aineiston liikuttaminen vaarantaa pysyvyyden
  • Yksikään nykyisistä tiloista ei ole ideaali kokoelmille
  • Museotoiminnan kehittäminen: kulttuurihistoria, nykytaide ja yleisötyö (350 m2)
  • Asiakaspalvelu: tutkijatila, käsikirjasto (80jm)


Vaihtoehtojen vertailu

Vaihtoehtojen arviointi on toteutettu pohtimalla teknisen, strategisen, toiminnallisen laadun ja talouden näkökulmia. Osa-alueiden keskeiset näkökulmat perusteluineen on arvioitu positiivisiksi (+) tai negatiivisiksi (−).

 
VE 1
Taidekasarmin peruskorjaus  

Tekninen näkökulma

−  Tilat eivät riitä sekä näyttely- että kokoelmatilojen tarpeisiin. Tarvitaan muita tiloja kokoelmille, mikä haastaa kulttuuriomaisuuden säilymisen tuleville sukupolville.

−  Liikenteen ja pysäköinnin järjestäminen on haastavaa.

  • Pysäköinnille ei pystytä esittämään alueita.
  • Rakennus avautuu väärään suuntaan alueen muuhun toimintaan nähden.
  • Huoltoreittien järjestäminen on erittäin haasteellista.
     

−  Vaihtoehdon perusparannustarpeet ovat laajat.

  • Rakennuksessa on kapeat oviaukot, tila on matala ja kantavien seinien haasteet tuovat ongelmia tilaratkaisujen tekemiseen.
  • Alapohjaa voi olla tarpeen avata raportissa mainittua laajemmalla tavalla.
     

−  Ilmastotarkastelun kannalta vaihtoehto toisi olemassa olevalle rakennukselle jatkokäyttöä.

  • Rakennuksen energiatehokkuus on normien mukainen, mutta ei energiatehokas.
  • Vaihtoehdossa jää jäljelle edelleen monta kokoelmien säilyttämisen sijaintipaikkaa, mikä liikkuminen näiden välillä välttämätöntä ja on huono päästöjen kannalta.
     

Strateginen näkökulma

+ Vaihtoehto sijaitsee Hyrylän keskustassa, jossa on muita toimintaa tukevia palveluita lähellä.

+ Sijainti on tulevan kaupallisen keskustan aluetta.

  • On mahdollista tarkastella rakennukselle muitakin käyttötarkoituksia.
     

Toiminnan ja laadun näkökulma

−  Taidekasarmin tila on pieni sekä henkilökunnalle että näyttelyille, eikä vaihtoehto ratkaise kokonaistarvetta.

  • Työyhteisö hajautuu.
  • Kokoelmille ei ole tilaa, joten muualta löydettävä tilaa noin 1000m2.
  • Käytössä ei ole tarvittavaa pysäköintialuetta.
  • Taidekuljetuksista muodostuu ongelma tulevaisuudessa.
  • Toiminnan järjestämisen kannalta rakennus aukeaa väärään suuntaan suhteessa tulevaan aukioon ja alueen muihin palveluihin.
     

Talouden näkökulma

−  Investointihinta on korkeahko: korjauskustannukset (päivitetty vuoden 2020 arviosta) 1 083 000 €

  • Muutostöissä ei ole arvioitu museo- ja näyttelytilan tekniikan kustannuksia eikä turvatekniikkaa.
     

−  Käyttötalouden kulut nousevat korkeaksi, koska vaihtoehdossa on huomioitava Taidekasarmin kulut ja lisäksi muiden tilojen kulut, koska koko tilatarve ei ratkea tässä vaihtoehdossa.

  • Taidekasarmin nykyiset käyttökustannukset 57 700 € / vuosi
  • maksetaan vuokria useista eri tiloista
  • lisätyötilat, kulut liikkumisesta eri paikkojen välillä
  • kokoelmatilat eri puolilla kuntaa tai vuokrattuna muualta (Vantaan kokoelmakeskus tai Suomen Pankin tilat) 600 m2 = 100 000 e/vuosi
     

VE 2 Uudisrakennus Rantatiellä vastapäätä Halosenniemeä  

Tekninen näkökulma

+ Vaihtoehto on uudiskohde, jossa on uudet rakenteet. Uudisrakennuksessa voidaan olla varmoja rakennuksen kunnosta.

+ Uudiskohde mahdollistaa rakennuksen suunnittelun toiminnalle.

+ Uudiskohde mahdollistaa kulttuuriomaisuuden säilymisen tuleville sukupolville, koska olosuhteet voidaan suunnitella kokoelmatarpeeseen sopivaksi.  

+ Ilmastotarkastelun kannalta vaihtoehdossa saataisiin energiatehokas rakennus.

  • Riskinä kuitenkin se, että kustannusten vuoksi laajuus toteutuisi karsittuna, jolloin kokoelmat jäisivät useisiin sijainteihin ja liikkuminen niiden välillä lisäisi päästöjä.


Strateginen näkökulma

−  Rantatien alueella sopiva tontti Senaatin omistuksessa. Tonttikeskustelun avaamisen riskinä on ison kaavamuutoksen alkaminen alueella, mikä ei ole toivottavaa. Avoimen kulttuurimaiseman säilyminen alueella on tärkeää.

−  Realistista aikataulua vaihtoehdolle ei ole.

+ Sijainti tukee Rantatien matkailullista edistämistä ja Halosenniemen kehittämistä.


Toiminnan ja laadun näkökulma

+ Sijainti Rantatiellä on hyvä.

+ Vaihtoehto hoitaisi myös Halosenniemen asiakaspalvelutoiminnot.

−  Saavutettavuus erityisesti lapsiryhmien kulttuurikasvatuksen kannalta on huono.

−  On epävarmaa, saadaanko kaikki toiminnot mahtumaan uudisrakennukseen - työntekijät, kokoelmat, museotoiminta ja asiakaspalvelu.

−  Rantatielle ei välttämättä tarvita enää uutta museota. Uudella museolla on tarpeena esimerkiksi nykytaiteen ja kulttuurihistorian näyttelyiden pitäminen.


Talouden näkökulma

−  Investoinnin hinta-arvio uudisrakennukselle on korkea, 10-20 miljoonaa euroa.

  • Toteuttavuus lähivuosina heikko johtuen investoinnin suuruudesta:
  • Korkeasta hinnasta johtuen on todennäköistä, että hanke toteutuisi liian suppeana.
     

o   Riskinä on kokoelmatilojen puuttuminen.

o   Investointihinnan vertailukohteina ovat

§  Chappe -museo Tammisaaressa 9 miljoonaa euroa, avautui 2023, kokoelmatilat muualla, joten tämä hinta ei sisällä mitään kokoelmatiloja

§  Serlachius -museo Mäntässä 20 miljoonaa euroa, sisältää kokoelmatiloja ja isot näyttelysalit, avautui 2014, joten hinta-arvio ole suoraan pätevä tänään

− Käyttötalouden osalta vaihtoehdon tilavuokra tai palvelumaksu uudisrakennuksessa voi olla korkea. Mikäli kaikki toiminnot eivät mahdu, kokoelmatilat on vuokrattava eri puolilla kuntaa tai muualta (Vantaan kokoelmakeskus tai Suomen Pankin tilat) 600 m2 = 100 000 e/vuosi.

 
VE 3 Hyökkälä

Tekninen näkökulma

+ Vaihtoehto mahdollistaa työ- ja kokoelmatilojen tarpeen kokonaistoteutuksen.

+ Vaihtoehto mahdollistaa kulttuuriomaisuuden säilymisen tuleville sukupolville, koska olosuhteet kokoelmille voidaan toteuttaa sopiviksi.

− Riskinä on perusparannusten ja muutostöiden onnistuminen erityisesti rakennuksen noppamaisessa osassa.

  • Väestösuojan tarve on selvittämättä.
     

+ Suojeltu, puikkomainen osa hyvässä kunnossa (peruskorjaus 2016)

+ Ilmastotarkastelussa vaihtoehdossa suojellulle rakennukselle voidaan osoittaa käyttötarkoitus.

  • Energiatehokkuus toteutuisi nykynormien mukaisena, ei silti energiatehokkaana ratkaisuna.
  • Koko työtila- ja kokoelmatarve keskitettäisiin samaan paikkaan, jolloin voidaan luopua 7 sijainnissa olevista kokoelmatiloista.
  • Kuljetuskustannukset ja henkilöstön liikkuminen tilojen välillä vähenevät.


Strateginen näkökulma

+ Vaihtoehdossa suojellulle rakennukselle osoitetaan käyttötarkoitus. Rakennuksen historia sopii uuteen käyttötarkoitukseen. Hyökkälän rakennuksen suojellun osan ovat suunnitelleet arkkitehdit Viljo Rewell ja Osmo Sipari.

+  Vaihtoehto aloittaa Rantatien kulttuurihistoriallisen kokonaisuuden.

+  Vaihtoehto tukee Kirkkotien ja Rantatien kulttuurimatkailun edistämistä.

+ Sijainti on lähellä keskustaa, rakennukseen tarvitaan kuitenkin oma museokauppa ja kahvila.

+ Aikataulu on tiedossa: Muutostyöt voivat käynnistyä kesällä 2025, ja tilat voisivat olla käytössä 8/2026 ja viimeistään 1/2027.


Toiminnan ja laadun näkökulma

+ Tila on riittävän iso työntekijöille, kokoelmille ja museotoiminnalle.

  • Työyhteisön yhtenäisyys on merkittävä arvo.
  • Vaihtoehdossa on mahdollisuus museotoiminnan monipuoliseen kehittämiseen.
     

+ Vaihtoehto ratkaisee kokoelmien keskittämisen tarpeen yhteen tilaan.

  • Vaihtoehto säätää kustannuksia käyttötaloudessa ja liikkumisessa (työaika, työergonomia), kun voidaan luopua 7 eri sijainnista kokoelmien säilyttämisessä.
     

+ Pihalle mahtuisi veistos- ja tapahtumapuisto. Piha toimisi myös Tuusulaan taiteiden yön tapahtumapaikkana.

+ Tontti mahdollistaa riittävän pysäköintialueen.

+ Pääsy taidekuljetusautoilla onnistuu.

+ Vaihtoehto olisi ensimmäinen esteetön museokohde.


Talouden näkökulma

− Investoinnit ovat selvityksen mukaan korkeat, 4,9 miljoonaa euroa.

+ Käyttötaloudessa on mahdollista saada säästöjä, koska koko tilatarve sijoittuu yhteen rakennukseen.

  • Voidaan luopua 7 eri sijainnissa olevista kokoelmatiloista.
  • Kustannussäästöä tulee myös työajan käytöstä ja liikkumisesta.
     

+Tontin myyntituloja voidaan saada 4-9 miljoonaa euroa toteutusvaihtoehdosta riippuen.


YHTEENVETO

Taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen tarpeen ratkaisemiseksi vaihtoehto 3) Hyökkälän koulun suojellun osan remontointi tarjoaa toiminnan ja kokonaistaloudellisuuden kannalta parhaan ratkaisun.

Toiminnan näkökulmasta asianmukaiset tilat vahvistavat tarjottavan palvelun laatua, pitkäjänteinen toiminnan kehittäminen työyhteisössä mahdollistuu ja työntekijät sitoutuvat työyhteisöönsä.

Vaihtoehdon 3) Hyökkälä valitseminen mahdollistaa Tuusulan kunnalle taiteen ja kulttuurin palveluverkon kehittämisen kulttuuriympäristössä. Vaihtoehto vahvistaa kulttuurikunnan brändiä tarjoten suojellulle rakennukselle uuden käyttötarkoituksen.

Ehdotus

Esittelijä

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää ehdottaa tekniselle lautakunnalle ja edelleen kunnanhallitukselle esitettyjen selvitysten perusteella

  • taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen ratkaisuksi vaihtoehtoa 3 Hyökkälän koulun suojellun osan remontointi
  • Taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen hankesuunnittelun käynnistämistä Hyökkälän koulun suojeltuun osaan siten, että se yhdistetään samaan hankesuunnitelmaan varhaiskasvatuksen Etelä-Tuusulan uuden palveluverkkoratkaisun kanssa
  • että Kasvun ja ympäristön toimialue selvittää ja tarkentaa rakenneavauksin ennen 19.6.2023 tehtävää valtuuston päätöstä mahdollista Hyökkälän kiinteistön korjausinvestointihintaa. Mikäli rakenneavauksissa selviää seikkoja, jotka nostavat korjausinvestointihintaa merkittävästi, asia on tuotava uudestaan kunnanhallituksen käsittelyyn.

 

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että 

VALTUUSTO päättää

  • että taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen palveluverkko toteutetaan vaihtoehdon 3 (Hyökkälän koulun suojellun osan remontointi) pohjalta.

---

Asiaa esittelivät kokouksessa sivistysjohtaja Tiina Simons ja sivistyksen kehittämispäällikkö Katja Elo.

Esittelijä täydensi päätösesitystä seuraavin lisäyksin, jotka ovat tekstissä tummennettuna:

"Mikäli rakenneavauksissa selviää seikkoja, jotka nostavat korjausinvestointihintaa merkittävästi tai tuovat esille mahdollista sisäilmariskiä, asia on tuotava uudestaan kunnanhallituksen kautta lautakuntien käsittelyyn".

Lautakunta päätti asiasta muutetun päätösesityksen mukaisesti.

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti ehdottaa tekniselle lautakunnalle ja edelleen kunnanhallitukselle esitettyjen selvitysten perusteella

  • taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen ratkaisuksi vaihtoehtoa 3 Hyökkälän koulun suojellun osan remontointi
  • taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen hankesuunnittelun käynnistämistä Hyökkälän koulun suojeltuun osaan siten, että se yhdistetään samaan hankesuunnitelmaan varhaiskasvatuksen Etelä-Tuusulan uuden palveluverkkoratkaisun kanssa
  • että Kasvun ja ympäristön toimialue selvittää ja tarkentaa rakenneavauksin ennen 19.6.2023 tehtävää valtuuston päätöstä mahdollista Hyökkälän kiinteistön korjausinvestointihintaa. Mikäli rakenneavauksissa selviää seikkoja, jotka nostavat korjausinvestointihintaa merkittävästi tai tuovat esille mahdollista sisäilmariskiä, asia on tuotava uudestaan kunnanhallituksen kautta lautakuntien käsittelyyn.

 

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti ehdottaa kunnanhallitukselle, että 

VALTUUSTO päättää

  • että taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen palveluverkko toteutetaan vaihtoehdon 3 (Hyökkälän koulun suojellun osan remontointi) pohjalta.

Valmistelija

Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
Mika Savola, kiinteistönhoitopäällikkö, mika.savola@tuusula.fi
Riitta Laurila, suunnitteluarkkitehti, riitta.laurila@tuusula.fi
Ulla Kinnunen, kulttuuri- ja museotoimenjohtaja, ulla.kinnunen@tuusula.fi
Jyri Olkkonen, projektitoimiston päällikkö, jyri.olkkonen@tuusula.fi
Tiina Louhikoski, rakennuspäällikkö, tiina.louhikoski@tuusula.fi
Pirjo Siren, kuntakehitysjohtaja, pirjo.siren@tuusula.fi
Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Perustelut

Yleistä

Kesäkuun valtuuston 19.6.2023 tuodaan päätettäväksi esitys taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatiloista. Selvitettävät vaihtoehdot ovat  

VE 1 Taidekasarmin peruskorjaus  

VE 2 Uudisrakennus Rantatiellä vastapäätä Halosenniemeä  

VE 3 Hyökkälän koulun suojellun osan remontointi  

Päätöksenteon tueksi on tehty keväällä 2023 selvitys kunkin kokonaisuuden sisältämien eri vaihtoehtojen strategisista, toiminnallisista ja taloudellisista vaikutuksista.  Selvityksen ovat tuottaneet yhteistyössä Granlund Oy ja WSP Finland Oy.


Taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen nykytila ja tarpeet ovat

  • Työ- ja kokoelmatilat museo- ja kulttuuripalveluiden henkilökunnalle, noin 20 henkilöä
  • Kokoelmatilat taiteelle, esineille ja arkistomateriaalille (1000 m2)
  • Pysyvää tilaa ei ole ja museokokoelmat sijaitsevat tällä hetkellä 7 eri sijainnissa, akuuttina 1. luokan taide. Henkilökunnalle ei tule työtiloja palvelukeskukseen
  • Aineistoa käsitellään jatkuvasti, ja aineiston liikuttaminen vaarantaa pysyvyyden
  • Yksikään nykyisistä tiloista ei ole ideaali kokoelmille
  • Museotoiminnan kehittäminen: kulttuurihistoria, nykytaide ja yleisötyö (350 m2)
  • Asiakaspalvelu: tutkijatila, käsikirjasto (80jm)


Vaihtoehtojen vertailu

Vaihtoehtojen arviointi on toteutettu pohtimalla teknisen, strategisen, toiminnallisen laadun ja talouden näkökulmia. Osa-alueiden keskeiset näkökulmat perusteluineen on arvioitu positiivisiksi (+) tai negatiivisiksi (−).

 
VE 1
Taidekasarmin peruskorjaus  

Tekninen näkökulma

−  Tilat eivät riitä sekä näyttely- että kokoelmatilojen tarpeisiin. Tarvitaan muita tiloja kokoelmille, mikä haastaa kulttuuriomaisuuden säilymisen tuleville sukupolville.

−  Liikenteen ja pysäköinnin järjestäminen on haastavaa.

  • Pysäköinnille ei pystytä esittämään alueita.
  • Rakennus avautuu väärään suuntaan alueen muuhun toimintaan nähden.
  • Huoltoreittien järjestäminen on erittäin haasteellista.
     

−  Vaihtoehdon perusparannustarpeet ovat laajat.

  • Rakennuksessa on kapeat oviaukot, tila on matala ja kantavien seinien haasteet tuovat ongelmia tilaratkaisujen tekemiseen.
  • Alapohjaa voi olla tarpeen avata raportissa mainittua laajemmalla tavalla.
     

−  Ilmastotarkastelun kannalta vaihtoehto toisi olemassa olevalle rakennukselle jatkokäyttöä.

  • Rakennuksen energiatehokkuus on normien mukainen, mutta ei energiatehokas.
  • Vaihtoehdossa jää jäljelle edelleen monta kokoelmien säilyttämisen sijaintipaikkaa, mikä liikkuminen näiden välillä välttämätöntä ja on huono päästöjen kannalta.
     

Strateginen näkökulma

+ Vaihtoehto sijaitsee Hyrylän keskustassa, jossa on muita toimintaa tukevia palveluita lähellä.

+ Sijainti on tulevan kaupallisen keskustan aluetta.

  • On mahdollista tarkastella rakennukselle muitakin käyttötarkoituksia.
     

Toiminnan ja laadun näkökulma

−  Taidekasarmin tila on pieni sekä henkilökunnalle että näyttelyille, eikä vaihtoehto ratkaise kokonaistarvetta.

  • Työyhteisö hajautuu.
  • Kokoelmille ei ole tilaa, joten muualta löydettävä tilaa noin 1000m2.
  • Käytössä ei ole tarvittavaa pysäköintialuetta.
  • Taidekuljetuksista muodostuu ongelma tulevaisuudessa.
  • Toiminnan järjestämisen kannalta rakennus aukeaa väärään suuntaan suhteessa tulevaan aukioon ja alueen muihin palveluihin.
     

Talouden näkökulma

−  Investointihinta on korkeahko: korjauskustannukset (päivitetty vuoden 2020 arviosta) 1 083 000 €

  • Muutostöissä ei ole arvioitu museo- ja näyttelytilan tekniikan kustannuksia eikä turvatekniikkaa.
     

−  Käyttötalouden kulut nousevat korkeaksi, koska vaihtoehdossa on huomioitava Taidekasarmin kulut ja lisäksi muiden tilojen kulut, koska koko tilatarve ei ratkea tässä vaihtoehdossa.

  • Taidekasarmin nykyiset käyttökustannukset 57 700 € / vuosi
  • maksetaan vuokria useista eri tiloista
  • lisätyötilat, kulut liikkumisesta eri paikkojen välillä
  • kokoelmatilat eri puolilla kuntaa tai vuokrattuna muualta (Vantaan kokoelmakeskus tai Suomen Pankin tilat) 600 m2 = 100 000 e/vuosi
     

VE 2 Uudisrakennus Rantatiellä vastapäätä Halosenniemeä  

Tekninen näkökulma

+ Vaihtoehto on uudiskohde, jossa on uudet rakenteet. Uudisrakennuksessa voidaan olla varmoja rakennuksen kunnosta.

+ Uudiskohde mahdollistaa rakennuksen suunnittelun toiminnalle.

+ Uudiskohde mahdollistaa kulttuuriomaisuuden säilymisen tuleville sukupolville, koska olosuhteet voidaan suunnitella kokoelmatarpeeseen sopivaksi.  

+ Ilmastotarkastelun kannalta vaihtoehdossa saataisiin energiatehokas rakennus.

  • Riskinä kuitenkin se, että kustannusten vuoksi laajuus toteutuisi karsittuna, jolloin kokoelmat jäisivät useisiin sijainteihin ja liikkuminen niiden välillä lisäisi päästöjä.


Strateginen näkökulma

−  Rantatien alueella sopiva tontti Senaatin omistuksessa. Tonttikeskustelun avaamisen riskinä on ison kaavamuutoksen alkaminen alueella, mikä ei ole toivottavaa. Avoimen kulttuurimaiseman säilyminen alueella on tärkeää.

−  Realistista aikataulua vaihtoehdolle ei ole.

+ Sijainti tukee Rantatien matkailullista edistämistä ja Halosenniemen kehittämistä.


Toiminnan ja laadun näkökulma

+ Sijainti Rantatiellä on hyvä.

+ Vaihtoehto hoitaisi myös Halosenniemen asiakaspalvelutoiminnot.

−  Saavutettavuus erityisesti lapsiryhmien kulttuurikasvatuksen kannalta on huono.

−  On epävarmaa, saadaanko kaikki toiminnot mahtumaan uudisrakennukseen - työntekijät, kokoelmat, museotoiminta ja asiakaspalvelu.

−  Rantatielle ei välttämättä tarvita enää uutta museota. Uudella museolla on tarpeena esimerkiksi nykytaiteen ja kulttuurihistorian näyttelyiden pitäminen.


Talouden näkökulma

−  Investoinnin hinta-arvio uudisrakennukselle on korkea, 10-20 miljoonaa euroa.

  • Toteuttavuus lähivuosina heikko johtuen investoinnin suuruudesta:
  • Korkeasta hinnasta johtuen on todennäköistä, että hanke toteutuisi liian suppeana.
     

o   Riskinä on kokoelmatilojen puuttuminen.

o   Investointihinnan vertailukohteina ovat

§  Chappe -museo Tammisaaressa 9 miljoonaa euroa, avautui 2023, kokoelmatilat muualla, joten tämä hinta ei sisällä mitään kokoelmatiloja

§  Serlachius -museo Mäntässä 20 miljoonaa euroa, sisältää kokoelmatiloja ja isot näyttelysalit, avautui 2014, joten hinta-arvio ole suoraan pätevä tänään

− Käyttötalouden osalta vaihtoehdon tilavuokra tai palvelumaksu uudisrakennuksessa voi olla korkea. Mikäli kaikki toiminnot eivät mahdu, kokoelmatilat on vuokrattava eri puolilla kuntaa tai muualta (Vantaan kokoelmakeskus tai Suomen Pankin tilat) 600 m2 = 100 000 e/vuosi.

 
VE 3 Hyökkälä

Tekninen näkökulma

+ Vaihtoehto mahdollistaa työ- ja kokoelmatilojen tarpeen kokonaistoteutuksen.

+ Vaihtoehto mahdollistaa kulttuuriomaisuuden säilymisen tuleville sukupolville, koska olosuhteet kokoelmille voidaan toteuttaa sopiviksi.

− Riskinä on perusparannusten ja muutostöiden onnistuminen erityisesti rakennuksen noppamaisessa osassa.

  • Väestösuojan tarve on selvittämättä.
     

+ Suojeltu, puikkomainen osa hyvässä kunnossa (peruskorjaus 2016)

+ Ilmastotarkastelussa vaihtoehdossa suojellulle rakennukselle voidaan osoittaa käyttötarkoitus.

  • Energiatehokkuus toteutuisi nykynormien mukaisena, ei silti energiatehokkaana ratkaisuna.
  • Koko työtila- ja kokoelmatarve keskitettäisiin samaan paikkaan, jolloin voidaan luopua 7 sijainnissa olevista kokoelmatiloista.
  • Kuljetuskustannukset ja henkilöstön liikkuminen tilojen välillä vähenevät.


Strateginen näkökulma

+ Vaihtoehdossa suojellulle rakennukselle osoitetaan käyttötarkoitus. Rakennuksen historia sopii uuteen käyttötarkoitukseen. Hyökkälän rakennuksen suojellun osan ovat suunnitelleet arkkitehdit Viljo Rewell ja Osmo Sipari.

+  Vaihtoehto aloittaa Rantatien kulttuurihistoriallisen kokonaisuuden.

+  Vaihtoehto tukee Kirkkotien ja Rantatien kulttuurimatkailun edistämistä.

+ Sijainti on lähellä keskustaa, rakennukseen tarvitaan kuitenkin oma museokauppa ja kahvila.

+ Aikataulu on tiedossa: Muutostyöt voivat käynnistyä kesällä 2025, ja tilat voisivat olla käytössä 8/2026 ja viimeistään 1/2027.


Toiminnan ja laadun näkökulma

+ Tila on riittävän iso työntekijöille, kokoelmille ja museotoiminnalle.

  • Työyhteisön yhtenäisyys on merkittävä arvo.
  • Vaihtoehdossa on mahdollisuus museotoiminnan monipuoliseen kehittämiseen.
     

+ Vaihtoehto ratkaisee kokoelmien keskittämisen tarpeen yhteen tilaan.

  • Vaihtoehto säätää kustannuksia käyttötaloudessa ja liikkumisessa (työaika, työergonomia), kun voidaan luopua 7 eri sijainnista kokoelmien säilyttämisessä.
     

+ Pihalle mahtuisi veistos- ja tapahtumapuisto. Piha toimisi myös Tuusulaan taiteiden yön tapahtumapaikkana.

+ Tontti mahdollistaa riittävän pysäköintialueen.

+ Pääsy taidekuljetusautoilla onnistuu.

+ Vaihtoehto olisi ensimmäinen esteetön museokohde.


Talouden näkökulma

− Investoinnit ovat selvityksen mukaan korkeat, 4,9 miljoonaa euroa.

+ Käyttötaloudessa on mahdollista saada säästöjä, koska koko tilatarve sijoittuu yhteen rakennukseen.

  • Voidaan luopua 7 eri sijainnissa olevista kokoelmatiloista.
  • Kustannussäästöä tulee myös työajan käytöstä ja liikkumisesta.
     

+Tontin myyntituloja voidaan saada 4-9 miljoonaa euroa toteutusvaihtoehdosta riippuen.


YHTEENVETO

Taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen tarpeen ratkaisemiseksi vaihtoehto 3) Hyökkälän koulun suojellun osan remontointi tarjoaa toiminnan ja kokonaistaloudellisuuden kannalta parhaan ratkaisun.

Toiminnan näkökulmasta asianmukaiset tilat vahvistavat tarjottavan palvelun laatua, pitkäjänteinen toiminnan kehittäminen työyhteisössä mahdollistuu ja työntekijät sitoutuvat työyhteisöönsä.

Vaihtoehdon 3) Hyökkälä valitseminen mahdollistaa Tuusulan kunnalle taiteen ja kulttuurin palveluverkon kehittämisen kulttuuriympäristössä. Vaihtoehto vahvistaa kulttuurikunnan brändiä tarjoten suojellulle rakennukselle uuden käyttötarkoituksen.

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Siren, kuntakehitysjohtaja, pirjo.siren@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää esitettyjen selvitysten perusteella

  • valita taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen ratkaisuksi vaihtoehdon 3, Hyökkälän koulun suojellun osan remontointi
  • käynnistää taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen hankesuunnittelun Hyökkälän koulun suojeltuun osaan siten, että se yhdistetään samaan hankesuunnitelmaan varhaiskasvatuksen Etelä-Tuusulan uuden palveluverkkoratkaisun kanssa
  • että kasvun ja ympäristön toimialue selvittää ja tarkentaa rakenneavauksin ennen 19.6.2023 tehtävää valtuuston päätöstä mahdollista Hyökkälän kiinteistön korjausinvestointihintaa. Mikäli rakenneavauksissa selviää seikkoja, jotka nostavat korjausinvestointihintaa merkittävästi tai tuovat esille mahdollista sisäilmariskiä, asia on tuotava uudestaan kunnanhallituksen kautta lautakuntien käsittelyyn
  • ehdottaa valtuustolle, että

 

VALTUUSTO päättää, että

  • taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen palveluverkko toteutetaan vaihtoehdon 3 (Hyökkälän koulun suojellun osan remontointi) pohjalta.

Päätös

Tekninen lautakunta päätti ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää esitettyjen selvitysten perusteella

  • valita taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen ratkaisuksi vaihtoehdon 3, Hyökkälän koulun suojellun osan remontointi
  • käynnistää taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen hankesuunnittelun Hyökkälän koulun suojeltuun osaan siten, että se yhdistetään samaan hankesuunnitelmaan varhaiskasvatuksen Etelä-Tuusulan uuden palveluverkkoratkaisun kanssa
  • että kasvun ja ympäristön toimialue selvittää ja tarkentaa rakenneavauksin ennen 19.6.2023 tehtävää valtuuston päätöstä mahdollista Hyökkälän kiinteistön korjausinvestointihintaa. Mikäli rakenneavauksissa selviää seikkoja, jotka nostavat korjausinvestointihintaa merkittävästi tai tuovat esille mahdollista sisäilmariskiä, asia on tuotava uudestaan kunnanhallituksen kautta lautakuntien käsittelyyn
  • ehdottaa valtuustolle, että 

 

VALTUUSTO päättää, että

  • taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen palveluverkko toteutetaan vaihtoehdon 3 (Hyökkälän koulun suojellun osan remontointi) pohjalta.

 

Lisäksi tekninen lautakunta päätti

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

 

Valmistelija

  • Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
  • Mika Savola, kiinteistönhoitopäällikkö, mika.savola@tuusula.fi
  • Riitta Laurila, suunnitteluarkkitehti, riitta.laurila@tuusula.fi
  • Ulla Kinnunen, kulttuuri- ja museotoimenjohtaja, ulla.kinnunen@tuusula.fi
  • Jyri Olkkonen, projektitoimiston päällikkö, jyri.olkkonen@tuusula.fi
  • Tiina Louhikoski, rakennuspäällikkö, tiina.louhikoski@tuusula.fi
  • Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi
  • Pirjo Siren, kuntakehitysjohtaja, pirjo.siren@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää esitettyjen selvitysten perusteella

  • valita taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen ratkaisuksi vaihtoehdon 3, Hyökkälän koulun suojellun osan remontointi
  • käynnistää taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen hankesuunnittelun Hyökkälän koulun suojeltuun osaan siten, että se yhdistetään samaan hankesuunnitelmaan varhaiskasvatuksen Etelä-Tuusulan uuden palveluverkkoratkaisun kanssa
  • että kasvun ja ympäristön toimialue selvittää ja tarkentaa rakenneavauksin ennen 19.6.2023 tehtävää valtuuston päätöstä mahdollista Hyökkälän kiinteistön korjausinvestointihintaa. Mikäli rakenneavauksissa selviää seikkoja, jotka nostavat korjausinvestointihintaa merkittävästi tai tuovat esille mahdollista sisäilmariskiä, asia on tuotava uudestaan kunnanhallituksen kautta lautakuntien käsittelyyn
  • ehdottaa valtuustolle, että 

 

VALTUUSTO päättää, että

  • taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen palveluverkko toteutetaan vaihtoehdon 3 (Hyökkälän koulun suojellun osan remontointi) pohjalta.

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • ottaa asian valtuuston kokouksen 19.6.2023 esityslistalle sekä täydentää esityslistaa ja antaa ehdotuksensa ennen valtuuston kokousta.

Kokouskäsittely

Sivistysjohtaja Tiina Simons ja kehityspäällikkö Katja Elo selostivat asiaa kokouksessa. 

Käsittelyn aikana esittelijä muutti ehdotustaan kuulumaan seuraavasti: 

Kunnanhallitus päättää

  • ottaa asian valtuuston kokouksen 19.6.2023 esityslistalle sekä täydentää esityslistaa ja antaa ehdotuksensa ennen valtuuston kokousta.
     

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun Kati Lepojärvi teki palautusesityksen asian palauttamiseksi takaisin valmisteluun Johanna Sipiläisen kannattamana. Kati Lepojärvi esitti seuraavat perustelut palautusesitykselleen: "Esitän että taiteen ja kulttuurin työ- ja kokoelmatilojen ratkaisu ja sen rahoittamispäätös palautetaan valmisteluun, selvitetään kokouksessa mainittuja mahdollisia muita vaihtoehtoja, ja tuodaan päätöksentekoon uudelleen, kun kunnanhallitukselle on esitelty kunnan palveluverkon tulevien säästötarpeiden kokonaisuus."

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu palautusesitys, on asia ratkaistava äänestämällä. Kunnanhallitus hyväksyi puheenjohtajan esityksen, että ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat Lepojärven tekemää palautusesitystä, äänestävät "ei". 

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 9 "jaa"-ääntä (Kalle Ikkelä, Outi Huusko, Karita Mäensivu, Mika Mäki-Kuhna, Laura Åvall, Lilli Salmi, Elisa Latilila, Anna Yltävä, Arto Lindberg) ja 4 "ei"-ääntä (Johanna Sipiläinen, Ari Koponen, Kati Lepojärvi, Ari Nyman). 

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 9 jaa-ääntä, 4 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi esittelijän muutetun ehdotuksen tulleen kunnanhallituksen päätökseksi. 


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.