Kunnanhallitus, kokous 25.2.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 58 Riihikallion koulun väistötilat

TUUDno-2019-239

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Ritva Lappalainen, projektijohtaja
Esa Koskinen, rakennuspäällikkö
Mikko Heikkilä, hankesuunnittelija, mikko.heikkila@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunnan tilapalvelut on kilpailuttanut Riihikallion koululle väistötilat korvaamaan koulurakennuksen 1960- ja 1970 –luvulla rakennettujen koulutilojen yleisopetusluokat tiloissa todettujen sisäilmaongelmien sekä koululla v. 2021-2023 toteutettavien rakennustöiden vuoksi. Väistötilat vuokrataan määräajaksi. 

Tarjousta pyydettiin kahdesta eri vaihtoehdosta: 

Vaihtoehto 1: 

Siirrettävän, 2-kerroksisen, 450 oppilaalle mitoitetun, tilapäisen koulurakennuksen suunnittelun, rakennusluvan haun ja toteutuksen LVISA-töineen kokonaisurakkana täysin valmiiksi saatettuna. 

Vaihtoehto 2: 

Siirrettävän, 3-kerroksisen, 650 oppilaalle mitoitetun, tilapäisen koulurakennuksen suunnittelun, rakennusluvan haun ja toteutuksen LVISA-töineen kokonaisurakkana täysin valmiiksi saatettuna. 

Toteutettavaksi valittava vaihtoehto ratkaistaan sen jälkeen, kun on saatu lautakuntapäätös Riihikallion koulun kehittämisen ja laajentamisen ratkaisumallista, koska väistötilan ratkaisuun vaikuttaa koulukeskuksen uudistamisvaihtoehto.  

Tilakeskus on valmistellut hankintaa yhdessä Sivistyksen toimialueen, Riihikallion koulun, kunnan hankintapalveluiden sekä WSP Finland Oy:n kanssa.  

Riihikallion koulusta on laadittu strateginen kehittämissuunnitelma, joka valmistui joulukuussa 2018. Kehittämissuunnittelun tuloksena päädyttiin esittämään kolmea vaihtoehtoista kehittämisratkaisua: vaihtoehdot 1 ja 2 edellyttävät väistötiloja 650 oppilaalle, vaihtoehto 3 edellyttää väistötiloja 450 oppilaalle.  

Tavoitteena on laatia Riihikallion koulun peruskorjauksen ja laajennuksen hankesuunnittelu vuoden 2019 aikana, toteutussuunnittelu 2020-2021 ja rakentaminen 2021-2023. Rakennustöiden valmistuttua väistötiloista voidaan luopua. 

Väistötilat toteutetaan KVR-urakkana. Tilaelementtirakennus hankitaan ns. avaimet käteen -periaatteella käyttökuntoisina valmiiksi paikoilleen asennettuina, kiintokalusteineen ja LVISA-töineen sekä vuokrausajan jälkeen purettuna, poiskuljetettuna sekä rakennuspaikalla asentamisvaiheessa toimitukseen kuuluneet rakenteelliset ja tekniset järjestelmät purettuina ja palautettuina entiselleen. 

Kohteen valmistumisaika on heinäkuu 2019. 

Vuokrasopimus tehdään valitun toimittajan kanssa 48 kuukauden (4 vuotta) määräajaksi, jonka jälkeen sopimusta voidaan tarvittaessa jatkaa kaksi vuotta, 12 kk kerrallaan. 

 

Tarjouspyyntö 

Tarjouspyyntö ja hankintailmoitus julkaistiin Cloudia-kilpailutusjärjestelmän kautta 21.12.2018. Hankinnan perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan osuus on 40 pistettä ja laadun osuus on 60 pistettä. 

Tarjouspyyntöä koskevat lisäkysymykset sekä niihin vastaukset toimitettiin Cloudia-kilpailutusjärjestelmän kautta. 

 

Saapuneet tarjoukset ja tarjousten käsittely 

Tarjouksia saatiin annettuun määräaikaan (22.1.2019 klo 13:00) mennessä kolme (3) kappaletta. Määräajan jälkeen saapuvia tarjouksia ei tullut. 

Tarjouksen antoivat: Elementit-E Oy, Fixcel Group Oy sekä Parmaco Oy. 

 

Tarjoajien kelpoisuus ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus 

Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden arviointi. Tarjoajien kelpoisuus todettiin tarjousten liitteinä olevien dokumenttien perusteella. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä vaaditut ehdot. 

 

Tarjousvertailu 

Hankinnan valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. 

 

Tarjousten pisteytys suoritettiin molempien vaihtoehtojen osalta erikseen. 

Hintapisteytys suoritettiin kaavan: (pienin annettu vertailuhinta x maksipisteet) / tarjottu vertailuhinta mukaisesti. 

Vertailuhinta on urakkahinta, joka sisältää kaikki tilaajan väistötilatoimittajalle, varsinaisen vuokra-ajan aikana maksettavaksi koituvat kustannukset (rakennuksen kuljetus-, perustamis-, rakentamis-, purkamis-, poiskuljetus-, kunnossapito-, vuokra- yms. –kustannukset) lisättynä optiokuukausien (12+12 kk) yhteenlasketulla vuokrasummalla.  

Laatupisteytyksen suoritti 23.1.2019 arviointiryhmä, johon kuuluivat Tilapalveluiden, Sivistyksen toimialueen sekä koulun edustajat. 

 

Tarjousten vertailun mukaan:  

Vaihtoehdon 1 voittajaksi valitaan Fixcel Group Oy yhteispistein 96,16. Voittaneen tarjouksen vertailuhinta on 4 467 390,00 euroa (alv 0 %) antaen 38,16 hintapistettä. Tarjouksen laatupisteet ovat 58. Voittaneen tarjouksen hinta varsinaiselta vuokra-ajalta (48 kk) on 3 325 200,00 euroa (alv 0 %), jolloin kuukausivuokraksi tulee 69 275,00 euroa/kk (alv 0 %). 

VE1 voittaja (Fixcel Group Oy):

  • tilojen kuukausivuokra varsinaisella vuokra-ajalla (4 vuotta = 48 kk) on 69 275 €/kk (alv 0%), joka on 33,66 €/brm²/kk
  • 1. optiovuoden vuokra on 25,61 €/brm²/kk
  • 2. optiovuoden vuokra on 20,64 €/brm²/kk

 

Vaihtoehdon 2 voittajaksi valitaan Fixcel Group Oy yhteispistein 94,64. Voittaneen tarjouksen vertailuhinta on 7 309 731,00 euroa (alv 0 %) antaen 36,64 hintapistettä. Tarjouksen laatupisteet ovat 58. Voittaneen tarjouksen hinta varsinaiselta vuokra-ajalta (48 kk) on 5 441 232,00 euroa (alv 0 %), jolloin kuukausivuokraksi tulee 113 359,00 euroa/kk (alv 0 %). 

VE2 voittaja (Fixcel Group Oy):

  • tilojen kuukausivuokra varsinaisella vuokra-ajalla (4 vuotta = 48 kk) on 113 359 €/kk (alv 0%), joka on 36,72 €/brm²/kk
  • 1. optiovuoden vuokra on 27,93 €/brm²/kk
  • 2. optiovuoden vuokra on 22,51 €/brm²/kk

 

Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä. 

Kokonaishinta sisältää valmiin rakennuksen, kaikkine töineen (avaimet käteen periaatteella), 48 kuukauden vuokran sekä rakennuksen poiskuljetuksen jälkitöineen.  

 

Hankintapäätös ja sopimus 

Vaihtoehdon 1 mukaiseksi väistötilojen toimittajaksi esitetään valittavaksi Fixcel Group Oy yhteenlaskettuun urakka- ja kuukausivuokrahintaan 3 325 200,00 euroa (alv 0 %). Vuokrahinta on laskettu neljän vuoden (48 kk) ajalta. 

Vaihtoehdon 2 mukaiseksi väistötilojen toimittajaksi esitetään valittavaksi Fixcel Group Oy yhteenlaskettuun urakka- ja kuukausivuokrahintaan 5 441 232,00 euroa (alv 0 %). Vuokrahinta on laskettu neljän vuoden (48 kk) ajalta. 

Tilapalvelut ja Sivistyksen toimialue esittää jatkosuunnittelun lähtökohdaksi rakentamisen vaihtoehtoa 3. Rakentamisen vaihtoehto 3:ssa osa opetuksesta (1-sarja) järjestetään koulun nykyisissä tiloissa, jolloin väistötilat tarvitaan 450 oppilaalle. Väistötilavaihtoehdoista valittavaksi esitetään näillä perusteilla väistötilavaihtoehto 1.   

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valitun toimittajan kanssa tehdään kirjallinen hankintasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. 

Ehdotus

Esittelijä

Virpi Lehmusvaara tuulehmuvi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää 

  • hyväksyä Riihikallion koulun siirtokelpoisen väistötilan hankinnan vaihtoehto 1:n mukaisesti Fixcel Group Oy:ltä yhteenlaskettuun urakka- ja kuukausivuokrahintaan 3 325 200,00 euroa (alv 0 %). Vuokrahinta on laskettu neljän vuoden (48 kk) ajalta. 

  • valtuuttaa tilapalvelupäällikön allekirjoittamaan vuokrasopimuksen 

  • hyväksyy sivistyksen toimialalle tulevan vuokrakustannuksen, joka esitetään osavuosikatsauksen yhteydessä ennakoimattomana kulueränä vuodelle 2019 

  • päättää hyväksyä rakennustyöt käynnistettäväksi sen jälkeen, kun päätös on saanut lainvoiman 

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirja tämän asian osalta välittömästi kokouksessa. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Ritva Lappalainen, projektijohtaja
Esa Koskinen, rakennuspäällikkö
Mikko Heikkilä, hankesuunnittelija, mikko.heikkila@tuusula.fi

Perustelut

Asiaselostus

Tuusulan kunnan tilapalvelut on kilpailuttanut Riihikallion koululle väistötilat korvaamaan koulurakennuksen 1960- ja 1970 –luvulla rakennettujen koulutilojen yleisopetusluokat tiloissa todettujen sisäilmaongelmien sekä koululla v. 2021-2023 toteutettavien rakennustöiden vuoksi. Väistötilat vuokrataan määräajaksi. 

Tarjousta pyydettiin kahdesta eri vaihtoehdosta: 

Vaihtoehto 1: 

Siirrettävän, 2-kerroksisen, 450 oppilaalle mitoitetun, tilapäisen koulurakennuksen suunnittelun, rakennusluvan haun ja toteutuksen LVISA-töineen kokonaisurakkana täysin valmiiksi saatettuna. 

Vaihtoehto 2: 

Siirrettävän, 3-kerroksisen, 650 oppilaalle mitoitetun, tilapäisen koulurakennuksen suunnittelun, rakennusluvan haun ja toteutuksen LVISA-töineen kokonaisurakkana täysin valmiiksi saatettuna. 

Toteutettavaksi valittava vaihtoehto ratkaistaan sen jälkeen, kun on saatu lautakuntapäätös Riihikallion koulun kehittämisen ja laajentamisen ratkaisumallista, koska väistötilan ratkaisuun vaikuttaa koulukeskuksen uudistamisvaihtoehto.  

Tilakeskus on valmistellut hankintaa yhdessä Sivistyksen toimialueen, Riihikallion koulun, kunnan hankintapalveluiden sekä WSP Finland Oy:n kanssa.  

Riihikallion koulusta on laadittu strateginen kehittämissuunnitelma, joka valmistui joulukuussa 2018. Kehittämissuunnittelun tuloksena päädyttiin esittämään kolmea vaihtoehtoista kehittämisratkaisua: vaihtoehdot 1 ja 2 edellyttävät väistötiloja 650 oppilaalle, vaihtoehto 3 edellyttää väistötiloja 450 oppilaalle.  

Tavoitteena on laatia Riihikallion koulun peruskorjauksen ja laajennuksen hankesuunnittelu vuoden 2019 aikana, toteutussuunnittelu 2020-2021 ja rakentaminen 2021-2023. Rakennustöiden valmistuttua väistötiloista voidaan luopua. 

Väistötilat toteutetaan KVR-urakkana. Tilaelementtirakennus hankitaan ns. avaimet käteen -periaatteella käyttökuntoisina valmiiksi paikoilleen asennettuina, kiintokalusteineen ja LVISA-töineen sekä vuokrausajan jälkeen purettuna, poiskuljetettuna sekä rakennuspaikalla asentamisvaiheessa toimitukseen kuuluneet rakenteelliset ja tekniset järjestelmät purettuina ja palautettuina entiselleen. 

Kohteen valmistumisaika on heinäkuu 2019. 

Vuokrasopimus tehdään valitun toimittajan kanssa 48 kuukauden (4 vuotta) määräajaksi, jonka jälkeen sopimusta voidaan tarvittaessa jatkaa kaksi vuotta, 12 kk kerrallaan. 

Tarjouspyyntö 

Tarjouspyyntö ja hankintailmoitus julkaistiin Cloudia-kilpailutusjärjestelmän kautta 21.12.2018. Hankinnan perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan osuus on 40 pistettä ja laadun osuus on 60 pistettä. 

Tarjouspyyntöä koskevat lisäkysymykset sekä niihin vastaukset toimitettiin Cloudia-kilpailutusjärjestelmän kautta. 

Saapuneet tarjoukset ja tarjousten käsittely 

Tarjouksia saatiin annettuun määräaikaan (22.1.2019 klo 13:00) mennessä kolme (3) kappaletta. Määräajan jälkeen saapuvia tarjouksia ei tullut. 

Tarjouksen antoivat: Elementit-E Oy, Fixcel Group Oy sekä Parmaco Oy. 

Tarjoajien kelpoisuus ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus 

Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden arviointi. Tarjoajien kelpoisuus todettiin tarjousten liitteinä olevien dokumenttien perusteella. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä vaaditut ehdot. 

Tarjousvertailu 

Hankinnan valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. 

Tarjousten pisteytys suoritettiin molempien vaihtoehtojen osalta erikseen. 

Hintapisteytys suoritettiin kaavan: (pienin annettu vertailuhinta x maksipisteet) / tarjottu vertailuhinta mukaisesti. 

Vertailuhinta on urakkahinta, joka sisältää kaikki tilaajan väistötilatoimittajalle, varsinaisen vuokra-ajan aikana maksettavaksi koituvat kustannukset (rakennuksen kuljetus-, perustamis-, rakentamis-, purkamis-, poiskuljetus-, kunnossapito-, vuokra- yms. –kustannukset) lisättynä optiokuukausien (12+12 kk) yhteenlasketulla vuokrasummalla.  

Laatupisteytyksen suoritti 23.1.2019 arviointiryhmä, johon kuuluivat Tilapalveluiden, Sivistyksen toimialueen sekä koulun edustajat. 

Tarjousten vertailun mukaan:  

Vaihtoehdon 1 voittajaksi valitaan Fixcel Group Oy yhteispistein 96,16. Voittaneen tarjouksen vertailuhinta on 4 467 390,00 euroa (alv 0 %) antaen 38,16 hintapistettä. Tarjouksen laatupisteet ovat 58. Voittaneen tarjouksen hinta varsinaiselta vuokra-ajalta (48 kk) on 3 325 200,00 euroa (alv 0 %), jolloin kuukausivuokraksi tulee 69 275,00 euroa/kk (alv 0 %). 

VE1 voittaja (Fixcel Group Oy):

  • tilojen kuukausivuokra varsinaisella vuokra-ajalla (4 vuotta = 48 kk) on 69 275 €/kk (alv 0%), joka on 33,66 €/brm²/kk
  • 1. optiovuoden vuokra on 25,61 €/brm²/kk
  • 2. optiovuoden vuokra on 20,64 €/brm²/kk

Vaihtoehdon 2 voittajaksi valitaan Fixcel Group Oy yhteispistein 94,64. Voittaneen tarjouksen vertailuhinta on 7 309 731,00 euroa (alv 0 %) antaen 36,64 hintapistettä. Tarjouksen laatupisteet ovat 58. Voittaneen tarjouksen hinta varsinaiselta vuokra-ajalta (48 kk) on 5 441 232,00 euroa (alv 0 %), jolloin kuukausivuokraksi tulee 113 359,00 euroa/kk (alv 0 %). 

VE2 voittaja (Fixcel Group Oy):

  • tilojen kuukausivuokra varsinaisella vuokra-ajalla (4 vuotta = 48 kk) on 113 359 €/kk (alv 0%), joka on 36,72 €/brm²/kk
  • 1. optiovuoden vuokra on 27,93 €/brm²/kk
  • 2. optiovuoden vuokra on 22,51 €/brm²/kk

Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä. 

Kokonaishinta sisältää valmiin rakennuksen, kaikkine töineen (avaimet käteen periaatteella), 48 kuukauden vuokran sekä rakennuksen poiskuljetuksen jälkitöineen.  

Hankintapäätös ja sopimus 

Vaihtoehdon 1 mukaiseksi väistötilojen toimittajaksi esitetään valittavaksi Fixcel Group Oy yhteenlaskettuun urakka- ja kuukausivuokrahintaan 3 325 200,00 euroa (alv 0 %). Vuokrahinta on laskettu neljän vuoden (48 kk) ajalta. 

Vaihtoehdon 2 mukaiseksi väistötilojen toimittajaksi esitetään valittavaksi Fixcel Group Oy yhteenlaskettuun urakka- ja kuukausivuokrahintaan 5 441 232,00 euroa (alv 0 %). Vuokrahinta on laskettu neljän vuoden (48 kk) ajalta. 

Tilapalvelut ja Sivistyksen toimialue esittää jatkosuunnittelun lähtökohdaksi rakentamisen vaihtoehtoa 3. Rakentamisen vaihtoehto 3:ssa osa opetuksesta (1-sarja) järjestetään koulun nykyisissä tiloissa, jolloin väistötilat tarvitaan 450 oppilaalle. Väistötilavaihtoehdoista valittavaksi esitetään näillä perusteilla väistötilavaihtoehto 1.   

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valitun toimittajan kanssa tehdään kirjallinen hankintasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. 

Ehdotus

Esittelijä

Ritva Lappalainen

Tekninen lautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää 

  • hyväksyä Riihikallion koulun siirtokelpoisen väistötilan hankinnan vaihtoehto 1:n mukaisesti Fixcel Group Oy:ltä yhteenlaskettuun urakka- ja kuukausivuokrahintaan 3 325 200,00 euroa (alv 0 %). Vuokrahinta on laskettu neljän vuoden (48 kk) ajalta. 

  • valtuuttaa tilapalvelupäällikön allekirjoittamaan vuokrasopimuksen 

  • hyväksyä rakennustyöt käynnistettäväksi sen jälkeen, kun päätös on saanut lainvoiman 

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirja tämän asian osalta välittömästi kokouksessa. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

 

Jäsen Tommi Partanen poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi palvelussuhde/toimeksiantojääviyden vuoksi.

Esteellisyys

Tommi Partanen

Valmistelija

  • Ritva Lappalainen, projektijohtaja
  • Esa Koskinen, rakennuspäällikkö
  • Mikko Heikkilä, hankesuunnittelija, mikko.heikkila@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

  • Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä Riihikallion koulun siirtokelpoisen väistötilan hankinnan vaihtoehto 1:n mukaisesti Fixcel Group Oy:ltä yhteenlaskettuun urakka- ja kuukausivuokrahintaan 3.325.200,00 euroa (alv 0 %). Vuokrahinta on laskettu neljän vuoden (48 kk) ajalta. 
  • valtuuttaa tilapalvelupäällikön allekirjoittamaan vuokrasopimuksen 
  • hyväksyä sivistyksen toimialalle tulevan vuokrakustannuksen, joka esitetään osavuosikatsauksen yhteydessä ennakoimattomana kulueränä vuodelle 2019 
  • hyväksyä rakennustyöt käynnistettäväksi sen jälkeen, kun päätös on saanut lainvoiman.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

kasvu ja ympäristö, sivistys, Mikko Heikkilä, Inkeri Kontiola

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Kotorannankuja 10
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi