Kunnanhallitus, kokous 23.1.2023

§ 25 Maankaatopaikka Etelä-Tuusulaan, aloite

TUUDno-2020-2658

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Tommi Partanen teki seuraavan usean valtuutetun allekirjoittaman aloitteen:

Rakentamisen yhteydessä joudutaan lähes poikkeuksetta suorittamaan kaivuutöitä, joista jääville maamassoille ei löydy loppusijoituspaikkaa Etelä-Tuusulasta. Sopimus Tuusulan maamassojen vastaanotosta Vantaan kaupungin Kulomäen maankaatopaikalle loppui jo vuosia sitten, eikä vastaavaa paikkaa sen jälkeen ole ollut. Tästä johtuen kaivuumassoja ajetaan ympäri uuttamaata sijaitseville maankaatopaikoille, lisäten näin myös ympäristökuormitusta.
 
Lähivuosina on odotettavissa lisääntyvää asunto- ja työpaikkarakentamista runsaan kaavoituksen johdosta, mikäli onnistumme luomaan vetovoimatekijöitä kuntaamrne. 

Kunnalla olisi mahdollisuus saada kaivattuja lisätuloja maankaatomaksujen muodossa, etenkin jos maamassoja otettaisiin vastaan myös muiden kaupunkien ja kuntien alueilla sijaitsevilta työmailta. 

Mikäli kunnan omistamilta maa-alueilta ei tarkoituksenmukaista aluetta löydy, tulee kunnan puoltaa vahvasti yksityisten toimijoitten hakemuksia kyseiseen toimintaan Tuusulan eteläisillä alueilla. 

Päätös

Aloite lähetettiin kunnanhallituksen valmisteltavaksi.

Valmistelija

Jari Huttunen, kunnossapitopäällikkö, jari.huttunen@tuusula.fi
Päivi Hämäläinen, maankäyttöpäällikkö, paivi.hamalainen@tuusula.fi
Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi
Henna Lindström, yleiskaavasuunnittelija, henna.lindstrom@tuusula.fi

Perustelut

Tommi Partanen ja useat muut valtuutetut jättivät 09.11.2020 valtuustoaloitteen ”Maankaatopaikka Etelä-Tuusulaan”:

”Rakentamisen yhteydessä joudutaan lähes poikkeuksetta suorittamaan kaivuutöitä, joista jääville maamassoille ei löydy loppusijoituspaikkaa Etelä-Tuusulasta. Sopimus Tuusulan maamassojen vastaanotosta Vantaan kaupungin Kulomäen maankaatopaikalle loppui jo vuosia sitten, eikä vastaavaa paikkaa sen jälkeen ole ollut. Tästä johtuen kaivuumassoja ajetaan ympäri Uuttamaata sijaitseville maankaatopaikoille, lisäten näin myös ympäristökuormitusta.

Lähivuosina on odotettavissa lisääntyvää asunto- ja työpaikkarakentamista runsaan kaavoituksen johdosta, mikäli onnistumme luomaan vetovoimatekijöitä kuntaamme.

Kunnalla olisi mahdollisuus saada kaivattuja lisätuloja maankaatomaksujen muodossa, etenkin jos maamassoja otettaisiin vastaan myös muiden kaupunkien ja kuntien alueilla sijaitsevilta työmailta.”

Valtuusto päätti lähettää aloitteen kunnanhallitukselle valmisteltavaksi ja kunnan johtoryhmä kasvun ja ympäristön toimialueelle valmisteltavaksi.

 

Vastaus aloitteeseen

Ylijäämämaiden vastaanottoalueen etsintä Etelä ja Keski-Tuusulan alueelta (FCG 2014) -selvityksessä etsittiin vaihtoehtoisia alueita Etelä-Tuusulassa syntyvien ylijäämämaiden läjittämiseen. Selvityksessä löydettiin seitsemän toiminnan kannalta potentiaalista kohdetta, joista kolme sijoittui kunnan maille: Vähäsuonkallio, Kavaankallio ja Kivimäki. Ruskelan Kivimäkeä esitettiin lisättäväksi Tuusulan yleiskaavaan 2040 ehdotusvaiheessa, mutta merkintä poistettiin päätöskäsittelyssä (KKL 27.10.2021 § 88).

Selvityksessä löydettiin potentiaalisia sijaintivaihtoehtoja myös yksityisten omistamilta kiinteistöiltä, kuten Senkkerin maa-ainesalueen pohjoisosasta Raatipellolta. Raatinpellon alueelle osoitetaan valtuuston 14.11.2022 § 133 hyväksymässä Tuusulan yleiskaavassa 2040 yhdyskuntateknisen huollon alueen kohdemerkintä. Alueen rajaus ja toiminnan vaikutusten selvittäminen täsmentyvät tarkemmalla suunnittelulla ja ympäristöluvan yhteydessä. Alueelle voidaan sijoittaa maa-ainesten käsittelyä, varastointia ja ylijäämämaiden loppusijoittamista sekä niihin liittyvää toimintaa.

Voimassa olevissa maakuntakaavoissa Senkkerinmäen/Kiilan alueelle on merkitty ylijäämämaiden loppusijoitukseen varattu alue, jätteenkäsittelyalue ja alue, jolla sijaitsee merkittäviä kiviainesvarantoja. Kiertotalous- ja maa-ainesten läjitystoiminta alueella toteuttaa maakuntakaavan tavoitteita. Alueella on kokonaisuudessaan maantieteellisen sijaintinsa, olosuhteidensa ja kokonsa puolesta suuri kehittämispotentiaali seudullisena kiertotalouden keskittymänä.

Euroopan unionin vuoteen 2030 ulottuvan maaperästrategian mukaan neitseellisten maa-ainesten käyttöä tulee vähentää ja painopistettä maa-ainesten käytössä tulee siirtää kierrätykseen ja uusiokäyttöön. Tämä edellyttää maa-ainespankkia. Maa-ainespankki ja hyödyntämiskelpoisen maa-aineksen uusiokäyttö vaativat riittävät käsittely- ja varastotilat sekä niiden yhteyteen myös loppusijoituspaikan massoille, joita ei voida hyödyntää. Toiminta ei ole taloudellisesti eikä todennäköisesti ympäristönsuojelullisestikaan kannattavaa, jos käsittely, varastointi ja loppusijoitus eivät sijaitse toistensa vieressä. Maa-ainespankin sijoittumiseen vaikuttaa sijainti, jonka tulisi olla keskeinen massojen siirron, ilmastovaikutusten ja taloudellisten liikennöintikustannusten näkökulmasta. Lisäksi sijainti tulee olla sellainen, että liikenteen vaikutukset ympäristöön ovat hallittavissa ja haitat minimoitavissa.

Maa-ainespankin kehittämisen heikkoutena Raatinpellon alueella on se, ettei kunta omista maita. Toimintaa voisi syntyä myös yleiskaavan maa- ja metsätalousalueelle luvilla, mutta maanhankinta kyseiseen tarpeeseen on vaikeaa maa-alueiden niukan tarjonnan vuoksi. Kunnassa on tiedostettu tarve löytää toiminnalle sijaintipaikkoja kunnan alueelta ja niiden vaatimien maa-alueiden hankkimiseen pyritään aktiivisesti muun maanhankinnan ohessa. Myös maanomistajia kannustetaan tarjoamaan omistamiaan alueita kyseessäolevaan käyttötarkoitukseen.

 

Ehdotus

Esittelijä

Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää

  • hyväksyä edellä olevan selvityksen aloitteen johdosta
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • katsoa Tommi Partasen 9.11.2020 § 124 tekemän ja usean valtuutetun allekirjoittaman aloitteen tulleen käsitellyksi.

 

Päätös

Kuntakehityslautakunta päätti

  • hyväksyä edellä olevan selvityksen aloitteen johdosta
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • katsoa Tommi Partasen 9.11.2020 § 124 tekemän ja usean valtuutetun allekirjoittaman aloitteen tulleen käsitellyksi.


Lisäksi kuntakehityslautakunta päätti

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan avattua keskustelun esittelijä muutti ehdotustaan lisäten seuraavan kohdan vastaukseen:

Seepsula Oy:n Senkkerin alueen nykyisellä toiminnalla on maa-aines- ja ympäristöluvan yhteiskäsittelypäätös vuodelta 2021. Alueen toiminnasta on tehty kolme aiempaa ympäristövaikutusten arviointimenettelyä. Lisäksi on tehty kolme YVA-menettelyn ajantasaisuuspäätöstä. Parhaillaan on vireillä Seepsula Oy:n Senkkerin luoteisosan louhintaa ja maanvastaanottoa koskeva ympäristövaikutusten arviointi. Tuusulan kunnanhallitus on antanut ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta lausunnon 21.11.2022 § 411. Arvioitavana hankkeena on nykyisen louhinta-alueen laajentaminen luoteeseen sekä suojavallin rakentaminen pilaantumattomista ylijäämämaista. Suojavallin pohjoisosan tukiranka rakennetaan louheesta ja osassa vaihtoehdoista myös betoni- ja tiilijätteestä. Hankealue on tällä hetkellä pääosin metsätalouskäytössä ja alueen koko on yhteensä noin 67 hehtaaria.

 

Lautakunta hyväksyi lisäyksen yksimielisesti.

Valmistelija

  • Henna Lindström, yleiskaavasuunnittelija, henna.lindstrom@tuusula.fi
  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi
  • Päivi Hämäläinen, maankäyttöpäällikkö, paivi.hamalainen@tuusula.fi
  • Jari Huttunen, kunnossapitopäällikkö, jari.huttunen@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä edellä olevan vastauksen aloitteen johdosta
  • ehdottaa valtuustolle, että 

 

VALTUUSTO päättää

  • katsoa Tommi Partasen 9.11.2020 § 124 esittämän ja usean valtuutetun allekirjoittaman aloitteen tulleen käsitellyksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.