Kunnanhallitus, kokous 21.2.2022

§ 70 Holhoustoimen edunvalvontapalkkion perimän yleisen edunvalvonnan tuntiperusteisen palkkion suuruus

TUUDno-2022-352

Valmistelija

  • Harri Lipasti

Perustelut

Hallintosäännön 5 luvun 24 §:ssä määritellään kunnanhallituksen tehtävistä mm. seuraavaa ” päättää valtuuston määrittelemien yleisten perusteiden ja lainsäädännön mukaisesti maksujen perusteista ja euromääristä toimialalla siltä osin kuin tehtävä ei kuulu muulle toimielimelle.”

Kunnanhallitus on 3.3.2008 (§129) päättänyt mm. 

  • hyväksyä Keski-Uudenmaan asiamies- ja neuvontapalveluyksikön perittäväksi kunnalle päämiehen varoista edunvalvonnan päättymisen jälkeen suoritettavista tehtävistä ennen omaisuuden luovuttamista siihen oikeutetuille 91 euroa tunnilta sekä matkakulut Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen mukaan
  • hyväksyä Keski-Uudenmaan asiamies- ja neuvontapalveluyksikön perittäväksi kunnalle päämiehen varoista edunvalvojan palkkion määräytymisen perusteista 14.12.2001 annetun oikeusministeriön ohjeen 2 §:ssä tarkoitettuna erityiskorvauksena ja saman ohjeen 5 §:ssä tarkoitettuna korvauksena 91 euroa tunnilta sekä matkakulut Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen mukaan
  • että edellä tarkoitettujen palkkioiden ja korvausten perimisestä voidaan luopua tai niitä alentaa niissä tapauksissa, joissa ohjeiden mukaan määräytyvän palkkion tai korvauksen periminen olisi kohtuutonta ottaen huomioon päämiehen tai kuolinpesän varat ja muut asiaan vaikuttavat seikat. 

 

Kunnanhallituksen päätös vastaa silloisia säännöksiä ja määräyksiä. Keski-Uudenmaan asiamies- ja neuvontapalveluyksikkö toimii 1.1.2019 lukien nimellä holhoustoimen edunvalvontapalvelut.     

Holhoustoimilain (442/1999) 44 pykälän 1-2 momentin mukaan 

  • alaikäisen vanhemmalla ja alaikäisen huoltajalla, joka toimii hänen edunvalvojanaan, on oikeus saada alaikäisen varoista korvaus tarpeellisista kuluistaan.
  • täysi-ikäisen edunvalvojalla ja alaikäiselle määrätyllä muulla kuin 1 momentissa tarkoitetulla edunvalvojalla on oikeus saada päämiehensä varoista korvaus tarpeellisista kuluistaan sekä tehtävänsä laatuun ja laajuuteen ja päämiehen varoihin nähden kohtuullinen palkkio. Edunvalvoja on palkkion lisäksi oikeutettu saamaan erityiskorvausta päämiehen hyväksi tehdystä tarpeellisesta, erityistä ammattitaitoa tai huomattavaa työmäärää vaativasta tehtävästä, jos tehtävän hoitaminen edunvalvojan toimesta on ollut päämiehen edun mukaista. 

 

ja saman 5 momentin mukaan 

  • palkkion suuruudesta säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksella 

Edunvalvojan palkkion suuruudesta annetun valtioneuvoston asetuksen (696/2012) mukaan

  • edunvalvojan holhoustoimesta annetun lain (442/1999) 44 pykälän 2 momentin mukainen palkkio muodostuu vuotuisesta perusmaksusta ja lisämaksuista.

 

Jos edunvalvoja on määrätty kertaluonteiseen tai muuten rajattuun tehtävään, johon ei liity yleisesti päämiehen taloudellisten asioiden ja omaisuuden hoitamista, hän on oikeutettu saamaan tehtävästään palkkion esittämänsä kohtuullisen laskun mukaisesti. (1 §)
Perusmaksun ja lisämaksun määrä on asetuksessa määrätty erikseen. Nämä tulevat säännönmukaisesti perityksi, kun edunvalvojan tehtävään liittyy yleisesti päämiehen taloudellisten asioiden ja omaisuuden hoitamisen. Pääosa edunvalvonnan tehtävistä on tällaisia.  
Kohtuullisen laskun määrää kertaluonteisista tai muuten rajatuista tehtävistä, johon ei liity yleisesti päämiehen taloudellisten asioiden ja omaisuuden hoitamista, ei asetuksessa ole määritelty. Näitä tehtäviä vuositasolla on yksikössä joitain kymmeniä, ja niistä yhteensä perittävien palkkioiden voidaan arvioida asettuvan n. 10 000 - 20 000 euron tasoon.  

Oikeusministeriön asettama yleisen edunvalvonnan kehittämistyöryhmä, jonka jäsen esittäjä on, on 31.8.2021 päivitetyssä ohjeessaan Edunvalvontapalkkion laskemisesta ja perimisestä edunvalvontatoimistoissa lausunut mm. seuraavaa:
”Työryhmä on suositusta laatiessaan ja palkkion kohtuullisuutta arvioidessaan käyttänyt sopivilta osin vertailuna ja ohjeena valtioneuvoston asetusta oikeusavun palkkioperusteista ja mm. suositellut, että tällaisen erityistehtävän palkkiona
-    suositellaan toimenpiteiden mukaista tuntilaskutusta ja
-    tuntipalkkiosuosituksena 110 euroa. 
Todettakoon, että oikeusavun palkkioperusteista annetun valtioneuvoston asetuksen 2008/290 6 §:n mukaan oikeusavun tuntipalkkion määrä on mainittu 110 euroa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää 

  • hyväksyä holhoustoimen edunvalvontapalvelut -yksikön perittäväksi kunnalle edunvalvojan palkkion suuruudesta annetun valtioneuvoston asetuksen (696/2012) 1 §:n 2 momentin mukaisesta kertaluonteisesta tai muuten rajatusta tehtävästä, johon ei liity yleisesti päämiehen taloudellisten asioiden ja omaisuuden hoitamista, kohtuullisen laskun mukaisena palkkiona edunvalvonnan kehittämistyöryhmän suosituksen mukaan 110 euroa tunnilta
  • että edellä tarkoitetun palkkion perimisestä voidaan luopua tai sitä alentaa niissä tapauksissa, joissa määräytyvän palkkion periminen olisi kohtuutonta ottaen huomioon päämiehen tai kuolinpesän varat ja muut asiaan vaikuttavat seikat.  

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

edunvalvonta

Muutoksenhaku

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- muutoksenhakijan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Jos oikaisuvaatimuksen tekijän puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, kirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimuskirjelmään valtakirja.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset oikaisuvaatimuksen tekijälle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimuksen tekijän, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava oikaisuvaatimuskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimus on toimitettava Tuusulan kunnalle virka-aikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä käyttäen alla olevia yhteystietoja:
Tuusulan kunta, Kunnanhallitus
osoite: Kotorannankuja 10, Pl 60, 04301 Tuusula
sähköposti: kirjaamo@tuusula.fi
puh. vaihde: 09 87 181

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä Tuusulan kunnan asiakaspalvelupisteeseen os. Autoasemankatu 2, 04300 Tuusula. Avoinna ma-to klo 8.00-15.00 ja pe klo 8.00-12.00.