Valtuusto, kokous 8.3.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 27 Sulan ja Rykmentinpuiston yrityskortteleiden hinnoittelu

TUUDno-2021-18

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Timo Mattila, maankäyttöneuvottelija, timo.mattila@tuusula.fi

Perustelut

Hallintosäännön mukaisesti asemakaavan mukaisten tonttien hinnoittelusta päättää kunnanvaltuusto. Kuntalain (410/2015) 130 §:n mukaisesti kunnan tulee hinnoitella markkinoilla kilpailutilanteessa toimiville tahoille luovuttamansa yritys- ja tuottajamuotoiset tontit markkina-arvon mukaisesti perustuen puolueettoman arvioitsijan arvioon. Tätä hintapäätösesitystä varten kunta on tilannut kuntalain pykälän 130 mukaisesti ulkopuolisen puolueettoman auktorisoidun kiinteistöarvioijan hinta-arvion.

Tässä päätöksessä hinnoitellaan yhteensä kuusi korttelia. Näistä kaksi sijoittuu Sulan työpaikka-alue I -asemakaavan (kaavanumero 3613) alueelle ja neljä tulevan Rykmentinpuiston yritysalue -asemakaavan (kaavanumero 3544) alueelle. Rykmentinpuiston yritysalueen kaavasta ei tässä kohtaa hinnoitella Tuusulan itäväylän itäpuolelle jääviä kortteleita. Kyseisten kortteleiden rakentuminen on riippuvainen Tuusulan Itäväylän aluevaraussuunnittelmasta ja sen aikataulusta. Suunnitelman laatimisesta vastaa ELY. Kun aluevaraussuunnitelma on tehty ja alueen infran rakentuminen tarkentuu, tuodaan itäpuolen korttelit valtuustolle hinnoiteltavaksi.

Rykmentinportin ja Sulan markkinointi

Rykmentinportin yrityspuisto ja Sulan yrityskorttelit ovat herättäneet kiinnostusta jo ennen varsinaisen markkinoinnin käynnistymistä. Etelä-Tuusulan isojen tonttien varanto on ollut rajallinen ja alueen valmistuminen tarjoaa houkuttelevia sijoitusmahdollisuuksia suurille hankkeille lähellä pääkaupunkia ja lentokenttää - eli loistavan logistisen sijainnin. Alue sopii erityisesti tehokasta logistiikkaa sekä runsasta ja monipuolista työvoimaa tarvitseville yrityksille. Rykmentinportin profiloinnilla alueesta rakentuu Tuusulan yritysalueiden lippulaiva näkyvälle paikalle Tuusulan itäväylän varteen.

Rykmentinpuiston ja Sulan markkinointi toteutetaan pääasiassa digitaalisien kanavien kautta sekä suoramarkkinointina kohderyhmäyrityksiin erityisesti pk-seudulla sekä pk-seudulle sijoittuville pohjoisen Suomen yrityksille. Huomiota kiinnitetään viestintään myös paikallisille, kehittyville yrityksille sekä olennaisille sidosryhmille. Kansallisessa ja kansainvälisessä markkinoinnissa tehdään yhteistyötä KUUMA-seudun kanssa (Helsinki Ring of Industry).

Alueen markkinointiviestintää ja markkinointiaineistoja on alettu valmistella kunnan brändin mukaisesti ja Rykmentinpuiston brändiin nojaten. Rykmentinportin alueelle on luotu verkkosivusto (www.rykmentinportti.fi), jota vielä tulla kehittämään eteenpäin. Verkkosivulta löytyy Rykmentinportin pdf-esite, ja alueesta on tuotettu video, joka on katsottavissa kunnan Youtube-kanavalla (https://youtu.be/8f5xpL18Qxo). Rykmentinportin aluetta osoittamaan on tilattu kyltti, jonka asennus paikalleen tapahtuu talven 2021 aikana (arviolta viikolla kahdeksan). Alueen markkinointiviestinnän suunnittelu ja toteutus tapahtuvat kuntatoimialan viestinnän, elinkeinopalveluiden ja maankäytön tiiviissä yhteistyössä. Kunnan markkinointiviestinnästä vastaa viestintä/viestintäpäällikkö, Rykmentinportin ja Sulan alueen myynnistä ja markkinoinnin toimenpiteistä elinvoimajohtaja sekä yritysasiamies.

Myyntitapa

Nyt hinnoiteltavat kohteet esitetään yhtä poikkeusta lukuun ottamatta hinnoiteltavaksi kiinteällä myyntihinnalla. Kiinteä myyntihinta mahdollistaa kunnalle suorat kauppaneuvottelut mikä tarjoaa keinot valita hankkeista kiinnostavimmat ja toisaalta luo edellytykset reagoida nopeasti tarjolle tuleviin hankkeisiin.

Sulan työpaikka-alue I -asemakaavan kortteli 5514 esitetään asetettavaksi pohjahinnalla tarjouskilpailuun. Kortteli sijaitsee hyvällä ja kysytyllä paikalla ja sekä sen käyttötarkoitusmerkintä että koko ennustavat korttelille hyvää kysyntää.

Hinnoiteltavat kohteet ja hintaesitykset

Sula

Kortteli 5514

TY-16, tuotanto- varasto ja toimistorakentamista

Pinta-ala, noin 15 018 m²

Rakennusoikeus, noin 6 007 k-m²

Esitys hinnaksi: 150 euroa / k-m², tarjouskilpailun pohjahinta

 

Kortteli 5524, KM-5 käyttötarkoitusalue

KM-5, liikerakennusten korttelialue, jolle saa sijoittaa vähittäiskaupan suuryksikön

Pinta-ala noin 50 464 m²

Rakennusoikeutta 17 000 k-m²

Esitys hinnaksi: 140 euroa / k-m², kiinteä myyntihinta

 

Rykmentinpuisto

Korttelit 5741 - 5744

T-16 - Teollisuuden ja varastorakennusten korttelialueita

Pinta-alat ja rakennusoikeudet:

5741 noin 20 513 m² / noin 8 205 k-m²

5742 noin 64 139 m² / noin 32 070 k-m²

5743 noin 42 286 m² / noin 16 914 k-m²

5744 noin 76 660 m² / noin 38 330 k-m²

Esitys hinnaksi: 150 euroa / k-m², kiinteä myyntihinta

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • asettaa Rykmentinpuiston yritysalue -asemakaavan (kaavanumero 3544) kortteleiden 5741-5744 kiinteäksi myyntihinnaksi 150 euroa / k-m²
  • asettaa Sulan työpaikka-alue I -asemakaavan (kaavanumero 3613) korttelin 5524 KM-5 käyttötarkoitusalueen kiinteäksi myyntihinnaksi 140 euroa / k-m²
  • asettaa Sulan työpaikka-alue I -asemakaavan (kaavanumero 3613) korttelin 5514 pohjahinnaksi 150 euroa / k-m²
  • että Sulan työpaikka-alue I -asemakaavan korttteli 5514 myydään tarjouskilpailulla
  • että jos ensimmäisessä tarjouskilpailussa ei tule hyväksyttäviä tarjouksia, asetetaan kortteli 5514 pohjahinnalla jatkuvaan myyntiin tarjouskilpailulla
  • että tämä päätös hinnoittelusta ja myyntitavoista on voimassa 31.12.2022 saakka.

---

Avattuaan asiasta keskustelun puheenjohtaja teki seuraavan muutosesityksen:

Päätösehdotuksen 1. kohta muutetaan seuraavaksi:

  • asettaa Rykmentinpuiston yritysalue -asemakaavan (kaavanumero 3544) kortteleiden 5741-5744 kiinteäksi myyntihinnaksi  ja mahdollisen tarjouskilpailun pohjahinnaksi 150 euroa / k-m².

 

Kunnanhallitus hyväksyi muutosesityksen yksimielisesti.

Päätös

Kunnanhallitus päätti ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • asettaa Rykmentinpuiston yritysalue -asemakaavan (kaavanumero 3544) kortteleiden 5741-5744 kiinteäksi myyntihinnaksi  ja mahdollisen tarjouskilpailun pohjahinnaksi 150 euroa / k-m²
  • asettaa Sulan työpaikka-alue I -asemakaavan (kaavanumero 3613) korttelin 5524 KM-5 käyttötarkoitusalueen kiinteäksi myyntihinnaksi 140 euroa / k-m²
  • asettaa Sulan työpaikka-alue I -asemakaavan (kaavanumero 3613) korttelin 5514 pohjahinnaksi 150 euroa / k-m²
  • että Sulan työpaikka-alue I -asemakaavan korttteli 5514 myydään tarjouskilpailulla
  • että jos ensimmäisessä tarjouskilpailussa ei tule hyväksyttäviä tarjouksia, asetetaan kortteli 5514 pohjahinnalla jatkuvaan myyntiin tarjouskilpailulla
  • että tämä päätös hinnoittelusta ja myyntitavoista on voimassa 31.12.2022 saakka.

 

Maankäyttöpäällikkö Päivi Hämäläinen ja elinvoimajohtaja Kristiina Salo olivat asiantuntijoina kokouksessa.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • asettaa Rykmentinpuiston yritysalue -​asemakaavan (kaavanumero 3544) kortteleiden 5741-​5744 kiinteäksi myyntihinnaksi  ja mahdollisen tarjouskilpailun pohjahinnaksi 150 euroa / k-​m²
  • asettaa Sulan työpaikka-​alue I -​asemakaavan (kaavanumero 3613) korttelin 5524 KM-​5 käyttötarkoitusalueen kiinteäksi myyntihinnaksi 140 euroa / k-​m²
  • asettaa Sulan työpaikka-​alue I -​asemakaavan (kaavanumero 3613) korttelin 5514 pohjahinnaksi 150 euroa / k-​m²
  • että Sulan työpaikka-​alue I -​asemakaavan korttteli 5514 myydään tarjouskilpailulla
  • että jos ensimmäisessä tarjouskilpailussa ei tule hyväksyttäviä tarjouksia,​ asetetaan kortteli 5514 pohjahinnalla jatkuvaan myyntiin tarjouskilpailulla
  • että tämä päätös hinnoittelusta ja myyntitavoista on voimassa 31.12.2022 saakka.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

kasvu ja ympäristö, maankäyttö

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Lisätietoja
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua, joka on hallinto-oikeudessa 260 euroa. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua. Maksua ei myöskään peritä, jos hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi.