Tekninen lautakunta, kokous 16.10.2018

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 93 Tuusulan talvityöurakka 2018-2020

TUUDno-2017-941

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jari Huttunen, kunnossapitopäällikkö, jari.huttunen@tuusula.fi

Perustelut

Asiaselostus

Yhdyskuntatekniikka tulosalueen kunnossapito ja viheralueet -yksikkö kilpailutti talvityöt  1.11.2017 - 31.5.2019 sekä mahdollisuuden käyttää optioita vuodeksi kerrallaan enintään 31.5.2021 saakka. Urakka pitää sisällään katujen- ja kevytliikenneväylien auraus-ja hiekoittamistyöt valmistelu- ja viimeistelytyöt mukaan lukien. Lisäksi optiona on kysytty hiekanpoistotöiden hintaa. Töistä on pyydetty liitteen mukaiset urakkatarjoukset.

Tarjouspyyntö julkaistiin hankintalain mukaisesti 4.9.2017 hankintailmoituksen Työ- ja elinkeinoministeriön ylläpitämässä ilmoitusjärjestelmässä (HILMA) sekä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa. Kyseessä on hankintalain mukainen avoin EU- tarjousmenettely.

Urakat ovat yksikköhintaurakoita siten, että urakan maksuperusteena on urakkasopimuksen mukaisten töiden perusteella määräytyvä yksikköhinta €/km työtehtävittäin, lukuun ottamatta kausittain tehtäviä valmistelu- ja viimeistelytöitä, joista on pyydetty kokonaishinta.

Määräaikaan 9.10.2017 klo 12 mennessä saatiin tarjoukset kuudelta urakoitsijalta. Voittaneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja tarjoajien katsottiin kykenevän suoriutumaan tarjoamistaan urakoista. Voittajien valinnat perustuvat tarjouspyynnön mukaisesti edullisimpiin hintoihin. Tarjouspyyntö, tarjousten avauspöytäkirja ja vertailutaulukko urakkatarjouksista ovat liitteenä.

Yhdyskuntatekniikka esittää, että Tuusulan talvityöurakat annetaan alueittain seuraaville urakoitsijoille:

  •  Alue 3 Riihikallio: Rta-yhtiöt Oy
  • Alue 7 Kirkkotie-Rantatie-Pekkola: Rta-yhtiöt Oy
  • Alue 8 Mattila-Mahlamäki: Rta-yhtiöt Oy             
  • Alue 9 Lahela: Rta-yhtiöt Oy
  • Alue 10 Paijala: Lemmelän koneet Oy
  • Alue 11 Vaunukangas: Lemmelän koneet Oy
  • Alue 12 Nahkela: Maula Juho

Lisätiedot: kunnossapitopäällikkö Jari Huttunen, p. 040 314 3557

Liitteenä:

  • tarjouspyyntö
  • tarjousten avauspöytäkirja
  • tarjousvertailu
  • kysymykset ja vastaukset
  • urakkasopimusluonnos
  • urakkaohjelma
  • turvallisuusasiakirja

Ehdotus

Esittelijä

Petri Juhola, vt. kuntakehitysjohtaja, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • antaa Kellokosken talvityöurakan ajalla 1.11.2017 - 31.5.2019 halvimman tarjouksen jättäneille:
     
    • Alue 3 Riihikallio: Rta-yhtiöt Oy
    • Alue 7 Kirkkotie-Rantatie-Pekkola: Rta-yhtiöt Oy
    • Alue 8 Mattila-Mahlamäki: Rta-yhtiöt Oy
    • Alue 9 Lahela: Rta-yhtiöt Oy
    • Alue 10 Paijala: Lemmelän koneet Oy
    • Alue 11 Vaunukangas: Lemmelän koneet Oy
    • Alue 12 Nahkela: Maula Juho
       
  • oikeuttaa yhdyskuntatekniikan päällikön tekemään mahdolliset vähäiset tarkistukset urakka‑alueisiin ja allekirjoittamaan urakkasopimuksen urakoitsijan kanssa sekä päättämään mahdollisten optioiden käytöstä enintään 31.5.2021 saakka
     
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirja tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

 

Jäsen Lassi Lemmelä (asianosaisjäävi) ja Tommi Partanen (yhteisöjäävi) poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi esteellisyyden vuoksi.

Esteellisyys

Lassi Lemmelä, Tommi Partanen

Valmistelija

  • Jari Huttunen, kunnossapitopäällikkö, jari.huttunen@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Yhdyskuntatekniikka tulosalueen kunnossapito ja viheralueet -yksikkö kilpailutti talvityöt 1.11.2017 - 31.5.2019. Urakka-alueilla 3, 7, 8 ja 9 urakoinut RTA-Yhtiöt Oy ei kuitenkaan suoriutunut urakoista sopimuksen mukaisesti ja sen seurauksena sopimukset irtisanottiin yhdyskuntatekniikan päällikön päätöksellä 21.6.2018.

Irtisanotuista urakoista julkaistiin uusi kilpailutus 21.8.2018 hankintalain mukaisesti.

Urakat pitävät sisällään katujen- ja kevytliikenneväylien auraus-ja hiekoittamistyöt valmistelu- ja viimeistelytyöt mukaan lukien. Lisäksi optiona on kysytty hiekanpoistotöiden hintaa. Töistä on pyydetty liitteen mukaiset urakkatarjoukset. Uudet urakat ovat saman sisältöisiä urakkaohjelmaltaan ja ehdoiltaan, kuin irtisanotut urakat.

Urakat ovat yksikköhintaurakoita siten, että maksuperusteena on urakkasopimuksen mukaisten töiden perusteella määräytyvä yksikköhinta €/km työtehtävittäin, lukuun ottamatta kausittain tehtäviä valmistelu- ja viimeistelytöitä, joista on pyydetty kokonaishinta.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo koko urakka-ajalla (2+1+1 vuotta), sisältäen mahdolliset optiot, on n. 600 000 € alv 0%. Hankinnan arvo ylittää hankintalain 26 §:ssä ilmoitetun EU-kynnysarvon.

Urakat kilpailutettiin ajalle 1.10.2018 - 30.4.2020 sekä lisäksi mahdollisuus käyttää optiota vuodeksi kerrallaan enintään 30.4.2022 saakka. Ilmoitus julkaistiin Työ- ja elinkeinoministeriön ylläpitämässä ilmoitusjärjestelmässä (HILMA) sekä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa. Kyseessä on hankintalain mukainen avoin EU- tarjousmenettely. Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (1397/2016).

Tarjousten käsittely

Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Tarjousten käsittely ennen vertailua on kolmivaiheinen, ensin avataan saapuneet tarjoukset ja tämän jälkeen tarkistetaan tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuusehtojen täyttyminen. Tarjouspyynnön vastaiset tarjoukset hylätään ja vaatimukset täyttävät tarjoukset otetaan mukaan tarjousvertailuun

Tarjousten avaus,​ tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuus

Määräaikaan 24.9.2018 klo 14 mennessä saatiin tarjoukset viideltä urakoitsijalta. Voittaneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja tarjoajien katsottiin kykenevän suoriutumaan tarjoamistaan urakoista. Voittajien valinnat perustuvat tarjouspyynnön mukaisesti edullisimpiin hintoihin. Tarjouspyyntö, tarjousten avauspöytäkirja ja vertailutaulukko urakkatarjouksista sekä selontekoneuvottelupöytäkirja alueiden 3, 7 ja 8 osalta ovat liitteenä.

Tarjousvertailu

Tarjouspyynnössä mainittiin, että talvityöurakka on jaettu neljään alueeseen, joista jokaiselle valitaan yksi urakoitsija. Tarjoaja voi jättää tarjouksen joko yhteen tai useampaan alueeseen.

Tarjousten vertailuperusteena on halvin hinta, koska urakkaohjelma määrittelee työlle riittävän korkeat laadulliset vähimmäisvaatimukset, jolloin vertailtavaksi jää ainoastaan hinta.

Tarjoukset ovat nähtävillä kokouksessa.

Hankintapäätös

Alue 3 Riihikallio; halvimman tarjouksen tehnyt Tuus Kaivuu Oy
Alue 7 Kirkkotie-Rantatie-Pekkola; halvimman tarjouksen tehnyt Tuus Kaivuu Oy
Alue 8 Mattila-Mahlamäki: halvimman tarjouksen tehnyt Tuus Kaivuu Oy
Alue 9 Lahela: halvimman tarjouksen tehnyt Lemmelän Koneet Oy

Toimivalta

Tuusulan kunnanvaltuuston 11.12.2017  § 223  hyväksymän hallintosäännön  toimivaltasäännösten mukaan  lautakunta päättää hankinnoista, joiden arvo on vähintään 200.000 euroa.

Lisätiedot

Jari Huttunen, jari.huttunen@tuusula.fi, 040 314 3557

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, vt. kuntakehitysjohtaja, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • antaa talvityöurakan ajalla 1.11.2018 - 31.5.2020 edullisimman tarjouksen jättäneille:
     
    • Alue 3 Riihikallio: Tuus Kaivuu Oy
    • Alue 7 Kirkkotie-Rantatie-Pekkola: Tuus Kaivuu Oy
    • Alue 8 Mattila-Mahlamäki: Tuus Kaivuu Oy
    • Alue 9 Lahela: Lemmelän Koneet Oy
       
  • oikeuttaa yhdyskuntatekniikan päällikön tekemään mahdolliset vähäiset tarkistukset urakka-alueisiin, allekirjoittamaan urakkasopimuksen urakoitsijan kanssa ja päättämään mahdollisista sopimusten irtisanomisista sekä optioiden käytöstä enintään 31.5.2022 saakka
     
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirja tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

 

Jäsen Lassi Lemmelä (asianosaisjäävi) poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi esteellisyyden vuoksi.

Esteellisyys

  • Lassi Lemmelä

Tiedoksi

Tarjoajat, pormestari, hankintapalvelut, yhdyskuntatekniikka

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä Tuusulan kunnan asiakaspalvelupiste TuusInfoon os. Autoasemankatu 1, 04300 Tuusula. 

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Ensisijaisesti valitus tehdään hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi