Perustelut
Asiaselostus
Tuusulan kunnan yhdyskuntatekniikassa on laadittu Kotkantien ja Haukantien suojatie- ja liikennejärjestelyiden parantamisen katusuunnitelmaehdotus, piir.no 2070/1-7. Katusuunnitelmaehdotus on ollut nähtävillä 14.2.–27.2.2019. Nähtävilläoloaikana jätettiin yksi kirjallinen muistutus.
Katusuunnitelmaselostus
Lähtökohdat
Katusuunnitelmaehdotus koskee Kotkantien ja Haukantien liikenne- ja suojatiejärjestelyjen parantamista. Kotkantie ja Haukantie sijoittuvat Etelä-Tuusulaan, Riihikallioon. Alueen liikenneturvallisuutta on päätetty parantaa kuntalaispalautteen vuoksi.
Kotkantielle ja Haukantien-Varpusenkujan risteykseen tehtiin vuoden 2018 lopussa tärinämittaukset suunniteltujen korotettujen hidasteiden vuoksi. Tärinämittausraportin mukaan hidasteet olisi voitu tehdä molempiin kohteisiin, mutta Haukantien korotettu hidaste päätettiin jättää toteuttamatta joukkoliikennereitin ja asukkaiden vastustuksen vuoksi. Kotkantielle korotettu hidaste päätettiin toteuttaa.
Maaperä
Maaperä on savea, hiekkaa ja moreenia.
Liikenne- ja katutekniset ratkaisut
Haukantie on alueellinen kokoojakatu. Haukantien suojatie Varpusenkujan suuntaan tehdään risteyksen koillispuolelle. Suojatielle rakennetaan Varpusenkujan puolelle 2 metriä leveä odotustila. Suojatiemerkkeihin lisätään tehostevarret ja kohteessa kokeillaan suojatiehuomiovalo-järjestelmää.
Kotkantie on asuntokatu, jonka ajoradan leveys on noin 6 metriä. Kotkantien korotettu hidaste on suunniteltu lyhyelle puistojaksolle. Korotus on suunniteltu ajorataan nähden kavennettuna 5,5 metriä leveänä, 8 cm korkeana ja metrin pituisilla luiskilla. Korotetun hidasteen tasanteen pituus on 5 metriä. Molemmille puolille ennen hidastetta asennetaan havainnepylväät lisäämään hidasteen näkyvyyttä.
Päällysteet ja istutukset
Kotkantien korotetun hidasteen luiskat tehdään betonikivistä, jotka asennetaan maakosteaan betoniin. Hidasteen korotusosa tehdään asfalttimassasta.
Odotustilojen rakennekerrospaksuudeksi on suunniteltu 0,79 metriä. Odotustilat päällystetään asfaltilla. Odotustilojen reunakivet tehdään liimattavista betonisista reunakivistä. Reuna-alueet nurmetetaan.
Kuivatus
Kuivatus ohjataan avo-ojiin ja nyk. sadevesikaivoihin.
Esteettömyys
Haukantien suojatiestä tehdään esteetön lisäämällä betonikivistä varoitusalueet molemmin puolin ennen suojatietä.
MUISTUTUS
Muistutus on jätetty yhteisesti 3 kiinteistön (As. Oy Tuusulan Merikotka Hietarinteenkuja 1, Kiinteistö Kytölä Kotkantie 16 ja Kotkantie 19) toimesta 26.2.2019.
"Muistutus koskee
Tuusulan kunnan yhdyskuntatekniikassa laadittua Kotkantien katusuunnitelmaehdotusta, piir.no 2070/1-7. Muistutuksen tekijät As. Oy Tuusulan Merikotka Hietarinteenkuja 1, kiinteistöt Kotkantie 16 ja Kotkantie 19.
Finnrock consulting yrityksen tekemä tärinämittaus suoritettiin Hietarinteenkuja 1, Kotkantie 15 ja Kotkantie 19 kiinteistön sokkeliin asennettavalla mittarilla. Mittausjakson jälkeen kiinteistöjen asukkaille ei ole suoritettu haastatteluja, eikä toimitettu mittausraporttia tarkasteltavaksi. Päätös toteuttaa korotettu hidaste on siis tehty kuulematta asianomaisia ja ilman tutkimusraportin julkistamista.
Väliaikaisten hidasteiden aikana kärsimme kohonneesta meluhaitasta ajoneuvojen kiihdytysten ja jarrutusten vuoksi, sekä tärinästä autojen ajaessa huomattavaa ylinopeutta hidasteiden yli. Myös aamuliikenteessä oli aistinvaraisesti ilmanlaadussa huomattavaa heikkenemistä ylimääräisistä pakokaasupäästöistä johtuen, jota hidaste aiheutti. Väliaikaisten hidasteiden aikana autot valitsivat kevyen liikenteenväylän ajoreitikseen välttääkseen hidasteen aiheuttaman esteen. Kevyen liikenteen väylälle siirtymiseen hyödynnettiin hidastetta edeltävän kiinteistön Kotkantie 19 pihaan johtavaa liuskaa, kevyen liikenteen väylältä poistuttiin sulavasti Hietarinteenkujan kohdalta, tämä aiheutti suuria riskejä muille tiellä liikkujille.
Lisäksi Kotkantietä kulkee koululaisia kahteen kouluun Riihikallioon ja Hyrylään yläasteelle ja lukioon, mopoilla kulkevat nuoret käyttivät hidastetta keulimis-/ leikkimispaikkana, aiheuttaen toiminnalla melua ja vaaratilanteita.
Mittausjakson aikana rekisteröitiin raportin mukaan myös useita tärinätapahtumia. Hidasteet aiheuttivat mittausraportinkin mukaan kohonneita lukemia MP8 mittarilla asettuen värähtelyluokkaan C, jotka olivat havaittavissa, sekä vuorotyötä tekeviä häiritsevää.
Suunnittelussa on lisäksi valittu hidasteen luiskaksi betonikiveä ja korotus asfalttimassaa, joka tyypiltään on enemmän värähtelyä sekä melutasoa nostavaa, kun vastaavasti tärinämittauksessa asennettuna ollut kumimassainen hidaste. Materiaalin ollessa eri todellista tärinä ja meluhaittaa ei pystytä todentamaan oikeaksi. Vain suuntaa antavaksi. Jos värähtelyluokka nousi tutkimuksissa luokkaan C MP8-mittarilla on todennäköistä, että arvot kohoavat suuresti näin ollen myöskään kiinteistöille mahdollisesti aiheutuvia vaurioriskejä ei voida pitää merkityksettöminä vaan todennäköisinä.
Päätelmä
Tulemme omasta puolestamme vastustamaan hidasteiden rakentamista Kotkantielle. Kotkantie on päättyvä tie. Maaperän ollessa savea, hiekkaa ja moreenia ei pystytä takaamaan vanhemmille kiinteistöille tärinän aiheuttamaa vahinkoa. Tämä suunniteltu yksi hidaste ei myöskään tule poistamaan ylinopeuksia, eikä parantamaan näin ollen liikenneturvallisuutta Kotkantiellä, sen sijaan se aiheuttaa kyseisellä osalla Kotkantietä asukkaille tärinä- ja meluhaittoja, sekä asukkaille haitallisia pakokaasupäästöjä."
VASTINE:
Muistutuksessa 3 viereistä lähikiinteistöä vastustaa Kotkantielle suunnitellun korotetun hidasteen rakentamista. Lähiasukkaiden vastustus otetaan suunnitelmassa huomioon jättämällä Kotkantielle suunniteltu korotettu hidaste toteuttamatta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Petri Juhola, vt. kuntakehitysjohtaja, petri.juhola@tuusula.fi
Tekninen lautakunta päättää hyväksyä
- Kotkantien ja Haukantien suojatie- ja liikennejärjestelyiden parantamisen katusuunnitelmaehdotus, piir.no 2070/1-7 vastineessa esitetyin muutoksin.