Perustelut
Esittely ja hankinnan kohde
Tuusulan kunta/Tilapalvelut on pyytänyt urakkatarjoukset Tuusulan uimahallin peruskorjauksesta kokonaisurakkana. Kokonaisurakassa rakennusurakoitsija toimii päätoteuttajan roolissa ja LVIAS-urakat ovat päätoteuttajan aliurakoina. Kunta on sopimussuhteessa ainoastaan kokonaisurakoitsijaan.
Uimahallin peruskorjauksen ehdotussuunnitelmat on hyväksytty teknisen lautakunnan kokouksessa 24.9.2024 § 88.
Tuusulan uimahalli on rakennettu vuonna 2004. Rakennuksen on vuosien kuluessa tehty osittaisia korjauksia ja muutoksia. Myös iv-koneita on uusittu ja tehty ilmanvaihdon parannuksia. Kiinteistön pohjakerroksessa on teknisten tilojen ja voimailutilan lisäksi myöhemmin (vuonna 2010) rakennetut ampumarata/liikuntatilat (3 kpl) aputiloineen. Ensimmäisessä kerroksessa on 5 kappaletta, pääasiassa teräsrakenteisia sisäaltaita, allastilojen puku- ja pesutilat, kuntosali, kahvila sekä aulatilat. Ilmanvaihtokonehuoneet sijaitsevat ullakkokerroksessa ja pohjakerroksessa.
Rakennuksen bruttoala on 4 940 m2 ja tilavuus 26 600 m3.
Uimahallista on teetetty kuntoarvio (Vahanen Oy, 2021) ja rakenteiden kuntotutkimus (Kiwa Inspecta Oy, 2022). Hallin rakenteissa on sekä käytössä, että myös tutkimuksissa havaittu vesivuotoja ja niiden aiheuttamia korroosiovaurioita betoni- ja teräsrakenteissa.
Peruskorjauksen tavoitteena on saada korjattua kaikki syntyneet rakennevauriot ja ehkäistä uusien vaurioiden syntyminen. Samalla uusitaan myös talotekniikkaa siinä laajuudessa kuin sitä rakennekorjausten takia joudutaan purkamaan, ja mikäli rakenneavausten yhteydessä havaitaan uusimistarvetta, ja mikäli kuntoarviossa on edellytetty uusittavan (0–10 vuoden sisällä). Myös korjattavien tilojen pinnat uusitaan siinä laajuudessa, kun korjaustoimet ja/tai nykyisten pintojen kunto edellyttävät, kuitenkin siten, että uusittavat pinnat muodostavat ehyen, laajemman kokonaisuuden, eikä uusimisesta saa jäädä ”paikkauksen makua”.
Peruskorjaukseen sisältyy myös pääsisäänkäynnin ja aulatilan uudistaminen, kahvilatilojen tilamuutokset, uusi huoltohissi nykyisen huoltoluiskan tilalle sekä jätekeräys-tilojen (syväkeräys) uusiminen. Hankkeen yhteydessä parannetaan myös kellarin teknisten tilojen poistumisturvallisuutta ja uusitaan vanhentunutta talotekniikkaa.
Peruskorjauksen tavoitteena on myös parantaa kiinteistön esteettömyyttä, energiatehokkuutta sekä pyrkiä vähähiilisiin ratkaisuihin.
Rakennuslupapäätös on saatu 23.10.2024. Toteutussuunnitelmat ovat valmistuneet lokakuussa 2024. Rakennustyöt pyritään käynnistämään huhtikuun 2025 alussa, jolloin työt valmistuisivat helmikuun 2026 loppuun mennessä.
Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus Hankintailmoitukset.fi (HILMA) portaalissa 3.12.2024 numerolla 2024-151499. Hankinnasta julkaistiin korjausilmoitus HILMA-sivustolla 16.12.2024 numerolla 2024-151806.
Korjausilmoituksella aikaistettiin hyväksyttävän referenssikohteen valmistumisvuotta yhdellä vuodella.
Kilpailun kuluessa tarjouspyyntöön liitettiin yksi lisäkirje, jolla täydennettiin ja täsmennettiin alkuperäistä tarjouspyyntöä.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä kysymyksiä. Määräaikaan 3.1.2025 klo 10:00 mennessä saatiin 8 kpl kysymyksiä. Esitettyihin kysymyksiin vastattiin tarjouspalvelu.fi -portaalin kautta 16.12.2024.
Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (1397/2016). Hankinnan arvo ei ylitä hankintalain 26 §:ssä ilmoitettua EU-kynnysarvoa.
Saapuneet tarjoukset ja tarjousten käsittely
Tarjouksia saatiin asetettuun määräaikaan 20.1.2025 klo 10:00 mennessä 3 kappaletta. Tarjouksen antoivat:
- Pylon Rakennus Oy, y-tunnus: 0738421–1
- Rakennus- ja insinööritoimisto Tricon Oy, y-tunnus: 1038535–4
- Rakennusliike Kemppe Oy, y-tunnus: 0671466–1
Tarjoukset avattiin suljetussa tilaisuudessa, joka järjestettiin 20.1.2025 verkkotilaisuutena.
Tarjoajien kelpoisuus ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus
Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi.
Tarjouspyynnössä on edellytetty, että tarjoajan viimeisimmän vahvistetun tilinpäätöksen liikevaihdon tulee olla ollut vähintään 6 milj. euroa (alv 0 %) ja luottokelpoisuuden vähintään A+ (Rating Alfa). Kokonaisurakoitsijalta oli edellytetty kolmea referenssikohdetta, joista ainakin yhden tuli olla uimahalli (yli 1000 brm²), yhden julkinen rakennus ja yhden peruskorjauskohde. Lisäksi laatoitusurakoitsijalta oli edellytetty väh. 5 kpl referenssikohteita uimahallien tai kylpylöiden laatoitustöistä, joiden laatoitusala on yli 500 m².
Myös kokonaisurakoitsijan sekä laatoitusurakoitsijan työnjohdolle oli asetettu koulutus- ja kokemusvaatimukset. Lisäksi laatoitusurakoitsijan työntekijöille oli asetettu kokemusvaatimus sekä märkätilojen vedeneristyksen henkilösertifikaatti -vaatimus.
Tarkastuksessa todettiin, että Pylon Rakennus Oy:n referenssikohteissa ei ollut vaadittua uimahallikohdetta. Pylon Rakennus Oy:ltä pyydettiin asiaan selvitystä. Selvitystä ei saatu määräaikaan 27.1.2025 mennessä.
Pylon Rakennus Oy:n tarjous päätettiin sulkea pois hankintamenettelystä jäljempänä mainituin perustein.
Muut tarjoukset todettiin tarjouspyynnönmukaisiksi ja ne täyttivät tarjouspyynnössä esitetyt vähimmäisvaatimukset.
Sovellettavat oikeusohjeet
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä ”hankintalaki) 105 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön tulee ilmoittaa käyttämänsä vaatimukset hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.
Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että hankintayksikkö on velvollinen noudattamaan asettamiaan vähimmäisvaatimuksia. Hankintalain tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että hankintayksikkö sulkee hankintamenettelystä sellaiset tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
Tarjousvertailu
Tarjousten vertailuperusteena oli halvin hinta. Tarjouspyyntöasiakirjoissa on vähimmäisvaatimukset asetettu riittävän korkealle, jolloin vertailtavaksi jää ainoastaan hinta.
Tarjousten vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä.
Selonottoneuvotteluihin pyydettiin halvimman tarjouksen antanut tarjoaja. Neuvottelut pidettiin 24.1.2025 verkkotilaisuutena. Neuvotteluihin osallistuivat: Rakennusliite Kemppe Oy:n edustajat, Tuusulan kunnan edustajina Patrik Kalteva, Toni Lainekivi ja Mikko Heikkilä, sekä rakennuttajakonsultit Pasi Hulkkonen ja Marita Jokinen RAPP Valvontakonsultit Oy:stä.
Selonottoneuvottelussa tuli esiin, että tarjoaja oli ymmärtänyt tarjouspyyntökirjeen tilaajan esittämällä tavalla. Urakoitsija ilmoitti, ettei ole havainnut tarjouslaskennan aikana ristiriitaisuuksia.
Hankintapäätös ja sopimus
Edullisimman tarjouksen antoi Rakennusliike Kemppe Oy, kokonaishintaan 3 944 000,00 euroa (alv 0 %).
Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valitun toimittajan kanssa tehdään kirjallinen hankintasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.
Hankkeen kokonaiskustannukset
Kunnanvaltuuston 9.12.2024 § 132 hyväksymässä talousarviossa TA2025 ja taloussuunnitelmassa 2025–2029 on uimahallin peruskorjaukselle varattu yhteensä 3,9 milj. euroa vuosille 2024–2025.
Hankinnan (kokonaisurakan) arvo on 3 944 000,00 euroa. Koko hankkeen arvonlisäverottomat kustannukset ovat:
- kokonaisurakka 3 944 000,00 euroa
- arvioidut rakennuttajakustannukset 500 000,00 euroa
- arvioitu hankevaraus 321 700,00 euroa
Yhteensä 4 765 700,00 euroa, alv 0 %. Hankkeen kokonaiskustannukset ylittävät hankkeelle TA2025:ssä varatun budjetin 865 700,00 eurolla.
Kustannusten kasvu johtuu suunnittelun edetessä ja tarkentuessa havaituista mm. talotekniikan korjaus- ja uusimistarpeista, joita luonnosvaiheessa ei ollut kyetty arvioimaan. Taloteknisillä korjauksilla saadaan aikaan merkittäviä energiasäästöjä.
Talousarvion 2026 käsittelyn yhteydessä tullaan esittämään lisärahoitusta 1 000 000,00 euroa vuodelle 2026. Lisärahoituksella katetaan TA2025:ssä varatun kokonaisbudjetin ylitys sekä ylityksen aiheuttama hankevarauksen (lisä- ja muutostyöt) lisäystarve. Taloussuunnitelmassa 2025–2029 ei hankkeelle ole varattuna rahaa vuodelle 2026.
Toimivalta
Tuusulan kunnanvaltuuston 9.12.2024 § 126 hyväksymän hallintosäännön toimivaltasäännösten mukaan tekninen lautakunta päättää talonrakennushankkeiden urakkasopimuksista, joiden arvo on enintään 4 000.000 euroa.
Lisätiedot:
Kai Lange, tilapalvelupäällikkö, kai.lange@tuusula.fi, p. 040 314 3550
Patrik Kalteva, rakennuspäällikkö, patrik.kalteva@tuusula.fi, p. 040 314 2243
Mikko Heikkilä, hankesuunnittelija, mikko.heikkila@tuusula.fi, p. 040 314 4566
Liitteet:
Tarjouspyyntö ja hankintailmoitus, avauspöytäkirja, vertailutaulukko