Kuntakehityslautakunta, kokous 21.8.2019

§ 98 Vanhakylä-Ruskelan metsästysseura ry, oikaisuvaatimus maankäyttöpäällikön päätöksestä 28.6.2019 § 70 metsästysvuokrasopimusten uusiminen ajalle 1.1.2020–31.12.2024

TUUDno-2019-715

Valmistelija

  • Tuija Palkki, maankäyttöinsinööri, tuija.palkki@tuusula.fi
  • Päivi Hämäläinen, maankäyttöpäällikkö, paivi.hamalainen@tuusula.fi

Perustelut

Vanhakylä-Ruskelan Metsästysseura ry on jättänyt 6.7.2019 päivätyn liitteenä olevan oikaisuvaatimuksen maankäyttöpäällikön viranhaltijapäätöksestä 28.6.2019 § 70. Oikaisuvaatimuksessaan Vanhakylä-Ruskelan Metsästysseura ry vaatii Terrisuolla sijaitsevan kiinteistön 858-412-2-72 vuokraamista itselleen. 

Vanhakylä-Ruskelan Metsästyseura esittää liitteenä olevan oikaisuvaatimuksensa perusteina sitä, että maa-alue on heidän metsästysalueensa sisällä ja hirvieläinten metsästys alueella päättyy, mikäli aluetta ei vuokrata heille ja että aluerajauksissa ei ole kunnioitettu kylärajoja.

Maankäyttöpäällikön päätöksen mukaan Terrisuolla sijaitseva kiinteistö vuokrataan Rusutjärven Metsästysseura ry:lle. Rusutjärven metsästysseura ry kertoi aikovansa anoa hirvieläinten metsästyslupia alueelle yhteislupana Metsästysseura AWE ry:n kanssa. Rusutjärven Metsästysseura ry on todistanut, että heillä on metsästysoikeuksia alueille, jotka rajoittuvat kunnan omistamaan Terrisuon alueeseen, joten kyseinen alue ei ole Vanhakylä-Ruskelan metsästysseuran alueiden sisällä. 

Suomen riistakeskus päättää hirvieläinten pyyntiluvista, kunnalla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa pyyntilupaharkintaan.

Maankäyttöpäällikön päätöksen mukaan Vanhakylä- Ruskelan Metsästyseura ry:lle ollaan vuokraamassa n. 170 ha ja Rusutjärven Metsästysseura ry:lle n. 48 ha kunnan maa-alueita. Oikaisuvaatimuksen alainen Terrisuon kiinteistö on pinta-alaltaan 32,6 ha. Maankäyttöpäällikön päätöksessä esitetty vuokra-aluieden rajaus Terrisuon kiinteistön kohdalla on sama kuin vuosina 2014-2019 voimassa olevissa vuokrasopimuksissa. Aluerajaukset on pyritty tekemään luonnollisia rajauksia pitkin (esim. tiet, joet), jotka pystyy havaitsemaan maastossa toisin kuin kylärajat.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole tuotu esille mitään sellaista uutta asiaa, mikä ei olisi ollut tiedossa viranhaltijapäätöstä tehtäessä. Oikaisuvaatimus on perusteettomana hylättävä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää

  • todeta, että päätös on syntynyt laillisessa järjestyksessä eikä päätöksentekijä ole ylittänyt hänelle säädettyä toimivaltaa eikä päätös ole muutoinkaan lainvastainen

  • ettei oikaisuvaatimuksessa ole esitetty perusteltua syytä päätöksen muuttamiseen

  • hylätä tehdyn oikaisuvaatimuksen

  • pysyttää oikaisuvaatimuksen alaisen päätöksen voimassa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin

Tiedoksi

Asianosaiset, maankäyttö/Hämäläinen, maankäyttö, kaavoitus

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot

Ensisijaisesti valitus tehdään hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

tai

Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm