Valtuusto, kokous 9.12.2019

§ 173 Hyvinvointisuunnitelma 2019 - 2021

TUUDno-2019-39

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Perustelut

Hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman valmistelu käynnistyi tammikuussa 2019 hyvinvointikertomuksen laadinnalla vuosilta 2017-2018. Valmistelutyö jaettiin kahteen osaan. Keväällä 2019 laadittiin hyvinvointikertomus ja syksyllä 2019 laaditaan hyvinvointisuunnitelma.

Hyvinvointikertomus koottiin poikkihallinnollisena yhteistyönä HYTE-ryhmän koordinoimana yhteistyössä toimialueiden, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan sekä kunnassa toimivien vaikuttamistoimielinten (LAPE-neuvosto, VANE, IKNE) kanssa. Hyvinvointikertomus hyväksyttiin valtuustossa 10.6.2019

Hyvinvointisuunnitelman laadinta käynnistyi kesäkuussa jatkona kertomuksen laadinnalle. Hyvinvointisuunnitelmaa laaditaan osallistavassa prosessissa ja suunnitelma tuodaan käsittelyyn syksyllä 2019 talousarvion aikataulussa. Hyvinvointisuunnitelman tavoitteita ja toimenpiteitä tarkennetaan ja painopisteitä valitaan vuosittain vuosisuunnittelun ja talousarvion laadinnan yhteydessä.

Ehdotus

Esittelijä

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää

  • merkitä tiedoksi hyvinvointisuunnitelman valmistelutilanteen.
  • työskennellä kokouksessa hyvinvointisuunnitelman laadinnan parissa.  

Päätös

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta

  • merkitsi tiedokseen valmistelutilanteen
  • ohjeisti hyvinvointisuunnitelman laadintaa.

Valmistelija

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Perustelut

Hyvinvointisuunnitelman laadinta on jatkunut elo-syyskuussa osallistuvassa prosessissa. Suunnitelma oli tarkoitus tuodaan käsittelyyn syyskuun lautakuntiin, mutta toimialueiden toiveesta aikataulua päätettiin lykätä kuukaudella. Hyvinvointisuunnitelman luonnos tuodaan lautakuntien käsittelyyn lokakuussa ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan hyväksyttäväksi marraskuussa, jonka jälkeen suunnitelma etenee kunnanhallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi talousarvion aikataulussa.

Ehdotus

Esittelijä

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää

  • merkitä tiedoksi hyvinvointisuunnitelman valmistelutilanteen.

Päätös

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta 

  • merkitsi tiedoksi hyvinvointisuunnitelman valmistelutilanteen.

Valmistelija

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Perustelut

Laki ja kuntastrategia hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman pohjana

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia laaja hyvinvointikertomus ja -suunnitelma valtuustokausittain. Hyvinvointikertomus- ja suunnitelma on yksi kunnan strategisista asiakirjoista, joka syventää, täsmentää ja toteuttaa kuntastrategian tavoitteita tuusulalaisten hyvinvoinnin edistämisen osalta. Hyvinvointisuunnitelma toimii jatkossa kokoavana asiakirjana erillisille hyvinvointia edistäville strategisille asiakirjoille. Hyvinvoinnin edistämisen kokonaisuuteen kuuluvista erillisistä asiakirjoista on tarkoitus luopua. Hyvinvointisuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio.

Kuntatasoisen hyvinvointikertomuksen- ja suunnitelman lisäksi tulee laatia alueellinen hyvinvointikertomus- ja suunnitelma. Alueellisen hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman laadinta käynnistyi kesällä Keusote-kuntayhtymän koordinoimana ja sen on määrä valmistua loppuvuodesta 2019. Alueellinen kertomus ja suunnitelma laaditaan Keusoten ja Keusote-kuntien yhteistyönä.

Hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman laadinnan eteneminen

Tuusulassa hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman valmistelu käynnistyi tammikuussa 2019 ja valmistelutyö jaettiin kahteen osaan. Hyvinvointikertomus vuosilta 2017-2018 laadittiin keväällä 2019 ja syksyllä 2019 laaditaan hyvinvointisuunnitelma vuosille 2020-2021. Hyvinvointikertomus kertoo tuusulalaisten hyvinvoinnista ja sen menneestä kehityksestä useiden eri indikaattoreiden valossa. Hyvinvointisuunnitelmassa asetetaan hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet tuleville vuosille. Tavoitteiden toteutumista seurataan vuosittain. Hyvinvointisuunnitelman painopisteitä, tavoitteita ja toimenpiteitä tarkennetaan aina vuosisuunnittelun ja talousarvion laadinnan yhteydessä.

Hyvinvointikertomus vuosilta 2017-2018 koottiin poikkihallinnollisena yhteistyönä HYTE-ryhmän koordinoimana yhteistyössä toimialueiden, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan sekä kunnassa toimivien vaikuttamistoimielinten (lapsi- ja perheasiain neuvosto, vammaisneuvosto, ikäihmisten neuvosto) kanssa. Kertomus perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) suositukseen kunnan hyvinvointikertomuksen minimisisällöstä. Hyvinvointikertomus käsiteltiin lautakunnissa keväällä ja se hyväksyttiin valtuustossa 10.6.2019.

Hyvinvointisuunnitelman laadinta käynnistyi kesäkuussa jatkona hyvinvointikertomuksen laadinnalle. Hyvinvointisuunnitelmaa on laadittu osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa asukkaiden, yhdistysten, vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) ja HYTE-lautakunnan kanssa. Hyvinvointisuunnitelman luonnos on koottu poikkihallinnollisessa yhteistyössä HYTE-ryhmän toimesta.

Hyvinvointisuunnitelman luonnokseen toivotaan lautakuntien ja vaikuttamistoimielinten lausuntoja lokakuun aikana. Suunnitelmaa jalostetaan lausuntokierroksella saatujen kommenttien ja huomioiden pohjalta loka-marraskuun aikana. Hyvinvointisuunnitelma viedään HYTE-lautakunnan hyväksyttäväksi marraskuussa, josta se etenee valtuuston hyväksyttäväksi joulukuussa.

Hyvinvointisuunnitelman rakenne

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoiteasetanta perustuu viiteen hyvinvoinnin näkökulmaan. Rakenne poikkeaa hyvinvointikertomuksesta, jossa tuusulalaisten hyvinvointia tarkasteltiin kohderyhmittäin. Hyvinvointisuunnitelman rakennetta haluttiin uudistaa, sillä hyvinvoinnin ilmiöt ja näkökulmat ovat monesti yhteisiä kohderyhmästä riippumatta. 

1. Esipuhe

2. Yhteiskunnan megatrendit ja niiden vaikutus tuusulalaisten hyvinvointiin

3. Hyvinvoinnin näkökulmat - valtuustokauden tavoitteet ja hyvinvointisuunnitelman tavoitteet

  • Yhdenvertaisuus, identiteetti ja elämänlaatu
  • Elämäntapa, esteettömyys ja osallisuus
  • Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
  • Ympäristö, liikenne ja turvallisuus
  • Kulttuuri, sivistys ja oppiminen

4. Yhteenveto ja seuranta

 

Ehdotus

Esittelijä

Jussi Rantala, talous- ja asiakaspalvelupäällikkö

Tekninen lautakunta päättää merkitä tiedokseen hyvinvointisuunnitelman luonnoksen.

Päätös

Merkittiin tiedoksi. Jussi Rantala keräsi kommentit HYTE-ryhmää varten.

Valmistelija

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi
Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Perustelut

Perustelut

Laki ja kuntastrategia hyvinvointikertomuksen ja –suunnitelman pohjana

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia laaja hyvinvointikertomus ja –suunnitelma valtuustokausittain. Hyvinvointikertomus- ja suunnitelma on yksi kunnan strategisista asiakirjoista, joka syventää, täsmentää ja toteuttaa kuntastrategian tavoitteita tuusulalaisten hyvinvoinnin edistämisen osalta. Hyvinvointisuunnitelma toimii jatkossa kokoavana asiakirjana erillisille hyvinvointia edistäville strategisille asiakirjoille. Hyvinvoinnin edistämisen kokonaisuuteen kuuluvista erillisistä asiakirjoista on tarkoitus luopua. Hyvinvointisuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio.

Kuntatasoisen hyvinvointikertomuksen- ja suunnitelman lisäksi tulee laatia alueellinen hyvinvointikertomus- ja suunnitelma. Alueellisen hyvinvointikertomuksen ja –suunnitelman laadinta käynnistyi kesällä Keusote-kuntayhtymän koordinoimana ja sen on määrä valmistua loppuvuodesta 2019. Alueellinen kertomus ja suunnitelma laaditaan Keusoten ja Keusote-kuntien yhteistyönä.

Hyvinvointikertomuksen ja –suunnitelman laadinnan eteneminen

Tuusulassa hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman valmistelu käynnistyi tammikuussa 2019 ja valmistelutyö jaettiin kahteen osaan. Hyvinvointikertomus vuosilta 2017-2018 laadittiin keväällä 2019 ja syksyllä 2019 laaditaan hyvinvointisuunnitelma vuosille 2020-2021. Hyvinvointikertomus kertoo tuusulalaisten hyvinvoinnista ja sen menneestä kehityksestä useiden eri indikaattoreiden valossa. Hyvinvointisuunnitelmassa asetetaan hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet tuleville vuosille. Tavoitteiden toteutumista seurataan vuosittain. Hyvinvointisuunnitelman painopisteitä, tavoitteita ja toimenpiteitä tarkennetaan aina vuosisuunnittelun ja talousarvion laadinnan yhteydessä.

Hyvinvointikertomus vuosilta 2017-2018 koottiin poikkihallinnollisena yhteistyönä HYTE-ryhmän koordinoimana yhteistyössä toimialueiden, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan sekä kunnassa toimivien vaikuttamistoimielinten (lapsi- ja perheasiain neuvosto, vammaisneuvosto, ikäihmisten neuvosto) kanssa. Kertomus perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) suositukseen kunnan hyvinvointikertomuksen minimisisällöstä. Hyvinvointikertomus käsiteltiin lautakunnissa keväällä ja se hyväksyttiin valtuustossa 10.6.2019.

Hyvinvointisuunnitelman laadinta käynnistyi kesäkuussa jatkona hyvinvointikertomuksen laadinnalle. Hyvinvointisuunnitelmaa on laadittu osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa asukkaiden, yhdistysten, vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) ja HYTE-lautakunnan kanssa. Hyvinvointisuunnitelman luonnos on koottu poikkihallinnollisessa yhteistyössä HYTE-ryhmän toimesta.

Hyvinvointisuunnitelman luonnokseen toivotaan lautakuntien ja vaikuttamistoimielinten lausuntoja lokakuun aikana. Suunnitelmaa jalostetaan lausuntokierroksella saatujen kommenttien ja huomioiden pohjalta loka-marraskuun aikana. Hyvinvointisuunnitelma viedään HYTE-lautakunnan hyväksyttäväksi marraskuussa, josta se etenee valtuuston hyväksyttäväksi joulukuussa.

Hyvinvointisuunnitelman rakenne

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoiteasetanta perustuu viiteen hyvinvoinnin näkökulmaan. Rakenne poikkeaa hyvinvointikertomuksesta, jossa tuusulalaisten hyvinvointia tarkasteltiin kohderyhmittäin. Hyvinvointisuunnitelman rakennetta haluttiin uudistaa, sillä hyvinvoinnin ilmiöt ja näkökulmat ovat monesti yhteisiä kohderyhmästä riippumatta. 

1. Esipuhe

2. Yhteiskunnan megatrendit ja niiden vaikutus tuusulalaisten hyvinvointiin

3. Hyvinvoinnin näkökulmat - valtuustokauden tavoitteet ja hyvinvointisuunnitelman tavoitteet

  • Yhdenvertaisuus, identiteetti ja elämänlaatu
  • Elämäntapa, esteettömyys ja osallisuus
  • Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
  • Ympäristö, liikenne ja turvallisuus
  • Kulttuuri, sivistys ja oppiminen
     

4. Yhteenveto ja seuranta

 

Sivistyksen lautakunnat työskentelevät Hyvinvointisuunnitelman luonnoksen 2020-2021 parissa kokouksessa yhdessä ja antavat ko. suunnitelman luonnoksesta lausunnon.

Ehdotus

Esittelijä

Virpi Lehmusvaara tuulehmuvi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää antaa lausunnon hyvinvointisuunnitelman luonnoksesta työskentelyn jälkeen kokouksessa.

Päätös

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päätti antaa liitteen mukaiset huomiot lausuntona hyvinvointisuunnitelman 2020-2021 luonnokseen.

Kokouskäsittely

Kasvatus- ja sivistyslautakunta sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta työskentelivät ryhmissä tarkastellen hyvinvointisuunnitelman luonnosta. 

Ryhmät antoivat raportin havainnoistaan ja ryhmien havainnoista laadittu kooste on tämän päätöksen liitteenä.

Valmistelija

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi
Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Perustelut

Perustelut

Laki ja kuntastrategia hyvinvointikertomuksen ja –suunnitelman pohjana

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia laaja hyvinvointikertomus ja –suunnitelma valtuustokausittain. Hyvinvointikertomus- ja suunnitelma on yksi kunnan strategisista asiakirjoista, joka syventää, täsmentää ja toteuttaa kuntastrategian tavoitteita tuusulalaisten hyvinvoinnin edistämisen osalta. Hyvinvointisuunnitelma toimii jatkossa kokoavana asiakirjana erillisille hyvinvointia edistäville strategisille asiakirjoille. Hyvinvoinnin edistämisen kokonaisuuteen kuuluvista erillisistä asiakirjoista on tarkoitus luopua. Hyvinvointisuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio.

Kuntatasoisen hyvinvointikertomuksen- ja suunnitelman lisäksi tulee laatia alueellinen hyvinvointikertomus- ja suunnitelma. Alueellisen hyvinvointikertomuksen ja –suunnitelman laadinta käynnistyi kesällä Keusote-kuntayhtymän koordinoimana ja sen on määrä valmistua loppuvuodesta 2019. Alueellinen kertomus ja suunnitelma laaditaan Keusoten ja Keusote-kuntien yhteistyönä.

Hyvinvointikertomuksen ja –suunnitelman laadinnan eteneminen

Tuusulassa hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman valmistelu käynnistyi tammikuussa 2019 ja valmistelutyö jaettiin kahteen osaan. Hyvinvointikertomus vuosilta 2017-2018 laadittiin keväällä 2019 ja syksyllä 2019 laaditaan hyvinvointisuunnitelma vuosille 2020-2021. Hyvinvointikertomus kertoo tuusulalaisten hyvinvoinnista ja sen menneestä kehityksestä useiden eri indikaattoreiden valossa. Hyvinvointisuunnitelmassa asetetaan hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet tuleville vuosille. Tavoitteiden toteutumista seurataan vuosittain. Hyvinvointisuunnitelman painopisteitä, tavoitteita ja toimenpiteitä tarkennetaan aina vuosisuunnittelun ja talousarvion laadinnan yhteydessä.

Hyvinvointikertomus vuosilta 2017-2018 koottiin poikkihallinnollisena yhteistyönä HYTE-ryhmän koordinoimana yhteistyössä toimialueiden, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan sekä kunnassa toimivien vaikuttamistoimielinten (lapsi- ja perheasiain neuvosto, vammaisneuvosto, ikäihmisten neuvosto) kanssa. Kertomus perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) suositukseen kunnan hyvinvointikertomuksen minimisisällöstä. Hyvinvointikertomus käsiteltiin lautakunnissa keväällä ja se hyväksyttiin valtuustossa 10.6.2019.

Hyvinvointisuunnitelman laadinta käynnistyi kesäkuussa jatkona hyvinvointikertomuksen laadinnalle. Hyvinvointisuunnitelmaa on laadittu osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa asukkaiden, yhdistysten, vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) ja HYTE-lautakunnan kanssa. Hyvinvointisuunnitelman luonnos on koottu poikkihallinnollisessa yhteistyössä HYTE-ryhmän toimesta.

Hyvinvointisuunnitelman luonnokseen toivotaan lautakuntien ja vaikuttamistoimielinten lausuntoja lokakuun aikana. Suunnitelmaa jalostetaan lausuntokierroksella saatujen kommenttien ja huomioiden pohjalta loka-marraskuun aikana. Hyvinvointisuunnitelma viedään HYTE-lautakunnan hyväksyttäväksi marraskuussa, josta se etenee valtuuston hyväksyttäväksi joulukuussa.

Hyvinvointisuunnitelman rakenne

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoiteasetanta perustuu viiteen hyvinvoinnin näkökulmaan. Rakenne poikkeaa hyvinvointikertomuksesta, jossa tuusulalaisten hyvinvointia tarkasteltiin kohderyhmittäin. Hyvinvointisuunnitelman rakennetta haluttiin uudistaa, sillä hyvinvoinnin ilmiöt ja näkökulmat ovat monesti yhteisiä kohderyhmästä riippumatta. 

1. Esipuhe

2. Yhteiskunnan megatrendit ja niiden vaikutus tuusulalaisten hyvinvointiin

3. Hyvinvoinnin näkökulmat - valtuustokauden tavoitteet ja hyvinvointisuunnitelman tavoitteet

  • Yhdenvertaisuus, identiteetti ja elämänlaatu
  • Elämäntapa, esteettömyys ja osallisuus
  • Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
  • Ympäristö, liikenne ja turvallisuus
  • Kulttuuri, sivistys ja oppiminen
     

4. Yhteenveto ja seuranta

 

Sivistyksen lautakunnat työskentelevät Hyvinvointisuunnitelman luonnoksen 2020-2021 parissa kokouksessa yhdessä ja antavat ko. suunnitelman luonnoksesta lausunnon.

 

 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Virpi Lehmusvaara tuulehmuvi

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää antaa lausunnon hyvinvointisuunnitelman luonnoksesta työskentelyn jälkeen kokouksessa.

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti antaa liitteen mukaiset huomiot lausuntona hyvinvointisuunnitelman 2020-2021 luonnokseen.

Kokouskäsittely

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta ja kasvatus- ja sivistyslautakunta työskentelivät ryhmissä tarkastellen hyvinvointisuunnitelman luonnosta. 

Ryhmät antoivat raportin havainnoistaan ja ryhmien havainnoista laadittu kooste on tämän päätöksen liitteenä.

Valmistelija

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Perustelut

Perustelut

Laki ja kuntastrategia hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman pohjana

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia laaja hyvinvointikertomus ja -suunnitelma valtuustokausittain. Hyvinvointikertomus- ja suunnitelma on yksi kunnan strategisista asiakirjoista, joka syventää, täsmentää ja toteuttaa kuntastrategian tavoitteita tuusulalaisten hyvinvoinnin edistämisen osalta. Hyvinvointisuunnitelma toimii jatkossa kokoavana asiakirjana erillisille hyvinvointia edistäville strategisille asiakirjoille. Hyvinvoinnin edistämisen kokonaisuuteen kuuluvista erillisistä asiakirjoista on tarkoitus luopua. Hyvinvointisuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio.
Kuntatasoisen hyvinvointikertomuksen- ja suunnitelman lisäksi tulee laatia alueellinen hyvinvointikertomus- ja suunnitelma. Alueellisen hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman laadinta käynnistyi kesällä Keusote-kuntayhtymän koordinoimana ja sen on määrä valmistua loppuvuodesta 2019. Alueellinen kertomus ja suunnitelma laaditaan Keusoten ja Keusote-kuntien yhteistyönä.

Hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman laadinnan eteneminen

Tuusulassa hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman valmistelu käynnistyi tammikuussa 2019 ja valmistelutyö jaettiin kahteen osaan. Hyvinvointikertomus vuosilta 2017-2018 laadit-tiin keväällä 2019 ja syksyllä 2019 laaditaan hyvinvointisuunnitelma vuosille 2020-2021. Hyvinvointikertomus kertoo tuusulalaisten hyvinvoinnista ja sen menneestä kehityksestä useiden eri indikaattoreiden valossa. Hyvinvointisuunnitelmassa asetetaan hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet tuleville vuosille. Tavoitteiden toteutumista seurataan vuosittain. Hyvinvointi-suunnitelman painopisteitä, tavoitteita ja toimenpiteitä tarkennetaan aina vuosisuunnittelun ja talousarvion laadinnan yhteydessä.

Hyvinvointikertomus vuosilta 2017-2018 koottiin poikkihallinnollisena yhteistyönä HYTE-ryhmän koordinoimana yhteistyössä toimialueiden, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan sekä kunnassa toimivien vaikuttamistoimielinten (lapsi- ja perheasiain neuvosto, vammaisneuvosto, ikäihmisten neuvosto) kanssa. Kertomus perustuu Terveyden ja hyvin-voinnin laitoksen (THL) suositukseen kunnan hyvinvointikertomuksen minimisisällöstä. Hyvinvointikertomus käsiteltiin lautakunnissa keväällä ja se hyväksyttiin valtuustossa 10.6.2019.

Hyvinvointisuunnitelman laadinta käynnistyi kesäkuussa jatkona hyvinvointikertomuksen laadinnalle. Hyvinvointisuunnitelmaa on laadittu osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa asukkaiden, yhdistysten, vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) ja HY-TE-lautakunnan kanssa. Hyvinvointisuunnitelman luonnos on koottu poikkihallinnollisessa yhteistyössä HYTE-ryhmän toimesta.
Hyvinvointisuunnitelman luonnokseen toivotaan lautakuntien ja vaikuttamistoimielinten lausuntoja lokakuun aikana. Suunnitelmaa jalostetaan lausuntokierroksella saatujen kommenttien ja huomioiden pohjalta loka-marraskuun aikana. Hyvinvointisuunnitelma viedään HYTE-lautakunnan hyväksyttäväksi marraskuussa, josta se etenee valtuuston hyväksyttäväksi joulukuussa.

Hyvinvointisuunnitelman rakenne

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoiteasetanta perustuu viiteen hyvinvoinnin näkökulmaan. Rakenne poikkeaa hyvinvointikertomuksesta, jossa tuusulalaisten hyvinvointia tarkasteltiin kohderyhmittäin. Hyvinvointisuunnitelman rakennetta haluttiin uudistaa, sillä hyvinvoinnin ilmiöt ja näkökulmat ovat monesti yhteisiä kohderyhmästä riippumatta.  

1. Esipuhe
2. Yhteiskunnan megatrendit ja niiden vaikutus tuusulalaisten hyvinvointiin
3. Hyvinvoinnin näkökulmat - valtuustokauden tavoitteet ja hyvinvointisuunnitelman tavoitteet
•                          Yhdenvertaisuus, identiteetti ja elämänlaatu
•                          Elämäntapa, esteettömyys ja osallisuus
•                          Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
•                          Ympäristö, liikenne ja turvallisuus
•                          Kulttuuri, sivistys ja oppiminen
4. Yhteenveto ja seuranta

Ehdotus

Esittelijä

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää

  • evästää hyvinvointisuunnitelman jatkovalmistelua.

Päätös

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta

  • merkitsi hyvinvointisuunnitelman valmistelutilanteen tiedokseen ja antoi evästykset suunnitelman jatkovalmisteluun.

Valmistelija

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Perustelut

Laki ja kuntastrategia hyvinvointikertomuksen ja –suunnitelman pohjana

Asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen on yksi kuntien keskeisimmistä tehtävistä ja kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia laaja hyvinvointikertomus ja –suunnitelma valtuustokausittain. Hyvinvointikertomus- ja suunnitelma on yksi kunnan strategisista asiakirjoista, joka syventää, täsmentää ja toteuttaa kuntastrategian tavoitteita tuusulalaisten hyvinvoinnin edistämisen osalta. Hyvinvointisuunnitelma toimii jatkossa kokoavana asiakirjana erillisille hyvinvointia edistäville strategisille asiakirjoille. Hyvinvoinnin edistämisen kokonaisuuteen kuuluvista erillisistä asiakirjoista on tarkoitus luopua. Hyvinvointisuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio.
Kuntatasoisen hyvinvointikertomuksen- ja suunnitelman lisäksi tulee laatia alueellinen hyvinvointikertomus- ja suunnitelma. Alueellisen hyvinvointikertomuksen ja –suunnitelman laadinta käynnistyi kesällä Keusote-kuntayhtymän koordinoimana ja sen on määrä valmistua loppuvuodesta 2019. Alueellinen kertomus ja suunnitelma laaditaan Keusoten ja Keusote-kuntien yhteistyönä.

Hyvinvointikertomuksen ja –suunnitelman laadinnan eteneminen

Tuusulassa hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman valmistelu käynnistyi tammikuussa 2019 ja valmistelutyö jaettiin kahteen osaan. Hyvinvointikertomus vuosilta 2017-2018 laadittiin keväällä 2019 ja syksyllä 2019 laaditaan hyvinvointisuunnitelma vuosille 2020-2021. Hyvinvointikertomus kertoo tuusulalaisten hyvinvoinnista ja sen menneestä kehityksestä useiden eri indikaattoreiden valossa. Hyvinvointisuunnitelmassa asetetaan hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet tuleville vuosille. Tavoitteiden toteutumista seurataan vuosittain. Hyvinvointi-suunnitelman painopisteitä, tavoitteita ja toimenpiteitä tarkennetaan aina vuosisuunnittelun ja talousarvion laadinnan yhteydessä.

Hyvinvointikertomus vuosilta 2017-2018 koottiin poikkihallinnollisena yhteistyönä HYTE-ryhmän koordinoimana yhteistyössä toimialueiden, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan sekä kunnassa toimivien vaikuttamistoimielinten (lapsi- ja perheasiain neuvosto, vammaisneuvosto, ikäihmisten neuvosto) kanssa. Kertomus perustuu Terveyden ja hyvin-voinnin laitoksen (THL) suositukseen kunnan hyvinvointikertomuksen minimisisällöstä. Hyvinvointikertomus käsiteltiin lautakunnissa keväällä ja se hyväksyttiin valtuustossa 10.6.2019.

Hyvinvointisuunnitelman laadinta käynnistyi kesäkuussa jatkona hyvinvointikertomuksen laadinnalle. Hyvinvointisuunnitelmaa on laadittu osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa asukkaiden, yhdistysten, vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) ja HYTE-lautakunnan kanssa. Hyvinvointisuunnitelman luonnos on koottu poikkihallinnollisessa yhteistyössä HYTE-ryhmän toimesta.
Hyvinvointisuunnitelman luonnokseen toivotaan lautakuntien ja vaikuttamistoimielinten lausuntoja lokakuun aikana. Suunnitelmaa jalostetaan lausuntokierroksella saatujen kommenttien ja huomioiden pohjalta loka-marraskuun aikana. Hyvinvointisuunnitelma viedään HYTE-lautakunnan hyväksyttäväksi marraskuussa, josta se etenee valtuuston hyväksyttäväksi joulukuussa.

Hyvinvointisuunnitelman rakenne

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoiteasetanta perustuu viiteen hyvinvoinnin näkökulmaan. Rakenne poikkeaa hyvinvointikertomuksesta, jossa tuusulalaisten hyvinvointia tarkasteltiin kohderyhmittäin. Hyvinvointisuunnitelman rakennetta haluttiin uudistaa, sillä hyvinvoinnin ilmiöt ja näkökulmat ovat monesti yhteisiä kohderyhmästä riippumatta.  

1. Esipuhe
2. Yhteiskunnan megatrendit ja niiden vaikutus tuusulalaisten hyvinvointiin
3. Hyvinvoinnin näkökulmat - valtuustokauden tavoitteet ja hyvinvointisuunnitelman tavoitteet

  • Yhdenvertaisuus, identiteetti ja elämänlaatu
  • Elämäntapa, esteettömyys ja osallisuus
  • Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
  • Ympäristö, liikenne ja turvallisuus
  • Kulttuuri, sivistys ja oppiminen

4. Yhteenveto ja seuranta

Ehdotus

Ikäihmisten neuvosto päättää

  • täsmentää antamaansa lausuntoa

Päätös

Ikäihmisten neuvosto päätti

  • täsmentää syyskuun kokouksessa antamaansa lausuntoa hyvinvointisuunnitelmasta.

 

Ikäihmisten neuvoston lausunto hyvinvointisuunnitelmasta

Ikäihmisten neuvoston mielestä power point-esitys tai muu sähköinen esitystapa ei ole kaikkien saavutettavissa ja hyvinvointisuunnitelma tulee olla saatavilla myös paperisena esim. kirjastoissa ja apteekeissa.Neuvosto toivoo hyvinvointisuunnitelmasta myös pelkän tekstin sisältävän version. 

Ikäpoliittiset toimenpiteet tulisi olla näkyvillä samalla tavoin kuin lapsipoliittiset toimenpiteet. 


Huomioita megatrendeistä

Ekologinen kestävyyskriisi

  • voisiko hävikkkiruoka-sanasta käyttää jotain muuta termiä esim. ylijäänyt ruoka?
  • muutosehdotus: jätteiden kierrätys jätehuollon kierrätyspisteissä ei kunnan toimipisteissä

Väestön muutokset

  • voitaisiinko hyvinvointisuunnitelmassa puhua ikäihmisistä vanhusten sijaan?
  • lisäysehdotus: ikäihmiset ovat voimavara yhteiskunnalle ja perheille (lstenhoidossa, omaishoidossa ja järjestötoiminnassa)
  • neuvosto toivoo monimuotoisia, yhteisöllisiä ja esteettömia asumismuotoja ikäihmisille

Demokratian haasteet

  • lisäysehdotus: huolehdimme siitä, että kuntalaisille on tarjolla tietoa ja neuvontaa myös kasvokkain, puhelimitse ja kirjallisesti ei puolella Tuusulaa
  • lisäysehdotus: otamme eri-ikäiset asukkaat ja yhdistystoimijat mukaan rakentamaan uutta Tuusulaa

Teknologian kehitys

  • lisäysehdotus: huomioimme kodin turvallisuuden omatoimisessa selviytymisessä
  • lisäysehdotus: sosiaaliset suhteet ja kasvokkainen kanssakäyminen on tärkeää, ei unohdeta niitä vaikka teknologia luo mahdollisuuksia muuhunkin


Hyvinvointisuunnitelman tavoitteet

Yhdenvertaisuus, identiteetti ja elämänlaatu

  • lisäysehdotus: luomme digitaalisuuden rinnalle lähineuvontapisteitä eri puolille Tuusulaa
  • muutosehdotus: panostamme tuusulaisten hyvinvoinnin tukemiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn
  • lisäysehdotus: panostamme monipuolisesti kasvavan ikäihmisten ryhmän hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen sekä heille suunnattuihin palveluihin

Elämäntapa, esteettömyys ja osallisuus

  • lisäysehdotus: kehitämme ja koordinoimme vapaaehtoistoimintaa yhdessä yhdistysten kanssa

Kulttuuri, sivistys ja oppiminen

  • lisäysehdotus: tarjoamme kansalaisopistojen ja kirjastojen puitteissa myös ikäihmisille luentoja, digikoulutusta ja harrastusmahdollisuuksia
  • lisäysehdotus: lisäämme ikäihmisten osallistumista esim. kulttuuriluotsitoiminnalla ja maksuttomilla kulttuuritapahtumilla

Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky

  • lisäysehdotus: lisäämme lähiliikuntapaikoille myös senioreille sopivia kuntoilulaitteita
  • lisäysehdotus: lisäämme mahdollisuuksien mukaan ikäihmisille tarkoitettua ohjattua liikuntaa koko Tuusulan alueella
  • lisäysehdotus: kehitämme päiväkeskustoimintaa koko Tuusulan alueella
  • lisäysehdotus: Ikäihmisillä, erityisesti huonokuntoisilla asukkailla on oikeus sosiaalisiin suhteisiin ja kanssakäymiseen muiden ihmisten kanssa. Erityisesti kotonaan yksin asuvat ikäihmiset kokevat usein yksinäisyyttä
  • lisäysehdotus: kiinnitämme huomiota ikäihmisten terveelliseen ravitsemukseen kotona ja hoitolaitoksissa

Ympäristö, liikenne ja turvallisuus

  • lisäysehdotus: lisäämme erityisesti ikäihmisten ja vammaisten käyttöön suunniteltua, tarvittaessa ovelta ovelle toimivaa palveluliikennettä sekä taksisetelien käyttöä.
  • lisäysehdotus: Lisäämme kodin ja kodin lähiympäristön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.

Valmistelija

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Perustelut

Perustelut

Laki ja kuntastrategia hyvinvointikertomuksen ja – suunnitelman pohjana

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia laaja hyvinvointikertomus ja – suunnitelma valtuustokausittain. Hyvinvointikertomus- ja suunnitelma on yksi kunnan strategisista asiakirjoista, joka syventää, täsmentää ja toteuttaa kuntastrategian tavoitteita tuusulalaisten hyvinvoinnin edistämisen osalta. Hyvinvointisuunnitelma toimii jatkossa kokoavana asiakirjana erillisille hyvinvointia edistäville strategisille asiakirjoille. Hyvinvoinnin edistämisen kokonaisuuteen kuuluvista erillisistä asiakirjoista on tarkoitus luopua. Hyvinvointisuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio.

Kuntatasoisen hyvinvointikertomuksen- ja suunnitelman lisäksi tulee laatia alueellinen hyvinvointikertomus- ja suunnitelma. Alueellisen hyvinvointikertomuksen ja – suunnitelman laadinta käynnistyi kesällä Keusote-kuntayhtymän koordinoimana ja sen on määrä valmistua loppuvuodesta 2019. Alueellinen kertomus ja suunnitelma laaditaan Keusoten ja Keusote-kuntien yhteistyönä.

Hyvinvointikertomuksen ja – suunnitelman laadinnan eteneminen

Tuusulassa hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman valmistelu käynnistyi tammikuussa 2019 ja valmistelutyö jaettiin kahteen osaan. Hyvinvointikertomus vuosilta 2017-2018 laadittiin keväällä 2019 ja syksyllä 2019 laaditaan hyvinvointisuunnitelma vuosille 2020-2021. Hyvinvointikertomus kertoo tuusulalaisten hyvinvoinnista ja sen menneestä kehityksestä useiden eri indikaattoreiden valossa. Hyvinvointisuunnitelmassa asetetaan hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet tuleville vuosille. Tavoitteiden toteutumista seurataan vuosittain. Hyvinvointisuunnitelman painopisteitä, tavoitteita ja toimenpiteitä tarkennetaan aina vuosisuunnittelun ja talousarvion laadinnan yhteydessä.

Hyvinvointikertomus vuosilta 2017-2018 koottiin poikkihallinnollisena yhteistyönä HYTE-ryhmän koordinoimana yhteistyössä toimialueiden, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan sekä kunnassa toimivien vaikuttamistoimielinten (lapsi- ja perheasiain neuvosto, vammaisneuvosto, ikäihmisten neuvosto) kanssa. Kertomus perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) suositukseen kunnan hyvinvointikertomuksen minimisisällöstä. Hyvinvointikertomus käsiteltiin lautakunnissa keväällä ja se hyväksyttiin valtuustossa 10.6.2019.

Hyvinvointisuunnitelman laadinta käynnistyi kesäkuussa jatkona hyvinvointikertomuksen laadinnalle. Hyvinvointisuunnitelmaa on laadittu osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa asukkaiden, yhdistysten, vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) ja HYTE-lautakunnan kanssa. Hyvinvointisuunnitelman luonnos on koottu poikkihallinnollisessa yhteistyössä HYTE-ryhmän toimesta.

Hyvinvointisuunnitelman luonnokseen toivotaan lautakuntien ja vaikuttamistoimielinten lausuntoja lokakuun aikana. Suunnitelmaa jalostetaan lausuntokierroksella saatujen kommenttien ja huomioiden pohjalta loka-marraskuun aikana. Hyvinvointisuunnitelma viedään HYTE-lautakunnan hyväksyttäväksi marraskuussa, josta se etenee valtuuston hyväksyttäväksi joulukuussa.

Hyvinvointisuunnitelman rakenne

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoiteasetanta perustuu viiteen hyvinvoinnin näkökulmaan. Rakenne poikkeaa hyvinvointikertomuksesta, jossa tuusulalaisten hyvinvointia tarkasteltiin kohderyhmittäin. Hyvinvointisuunnitelman rakennetta haluttiin uudistaa, sillä hyvinvoinnin ilmiöt ja näkökulmat ovat monesti yhteisiä kohderyhmästä riippumatta. 

1. Esipuhe

2. Yhteiskunnan megatrendit ja niiden vaikutus tuusulalaisten hyvinvointiin

3. Hyvinvoinnin näkökulmat - valtuustokauden tavoitteet ja hyvinvointisuunnitelman tavoitteet

  • Yhdenvertaisuus, identiteetti ja elämänlaatu
  • Elämäntapa, esteettömyys ja osallisuus
  • Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
  • Ympäristö, liikenne ja turvallisuus
  • Kulttuuri, sivistys ja oppiminen

4. Yhteenveto ja seuranta

Ehdotus

Esittelijä

Jussi Rantala, talous- ja asiakaspalvelupäällikkö

Kuntakehityslautakunta päättää

  • merkitä tiedokseen hyvinvointisuunnitelman luonnoksen.

-------

Puheenjohtajan avattua keskustelun Jari Anttalainen esitti esityksen palauttamista valmisteluun ja lisätä seuraavan muutosehdotuksen:

  • toimittaa huomiot  6.11 mennessä esittelijälle

 

Päätös

Puheenjohtaja Jari Anttalaisen ehdotuksesta lautakunta yksimielisesti päätti

  • Palauttaa esityksen valmisteluun
  • toimittaa huomiot  6.11 mennessä esittelijälle

 

Valmistelija

Jussi Rantala, talous- ja asiakaspalvelupäällikkö

Ehdotus

Esittelijä

Marko Härkönen, kuntakehitysjohtaja

Kuntakehityslautakunta päätti merkitä tiedokseen hyvinvointisuunnitelman luonnoksen ja esittää seuraavat huomiot:

  • Suunnitelma on hyvin yleisluontoinen.
  • Ekologisen kestävyyskriisin ja HSL asian kohdalla nostaisin esiin kutsujoukkoliikenteen kokeilemisen myös  Tuusulassa. Nykysysteemillä emme saa toimivaa joukkoliikennettä niin, että se olisi taloudellisesti järkevää.

---

Puheenjohtajan avattua keskustelun Liisa Sorri esitti seuraavan muutosesityksen muotoilun osalta:

  • Suunnitelma on hyvin yleisluontoinen.
  • Ekologisen kestävyyskriisin ja HSL asian kohdalla nostettava esiin kutsuliikenteen kokeilemisen myös  Tuusulassa. Nykyisellä HSL:n toimintatavalla emme saa toimivaa joukkoliikennettä niin, että se olisi taloudellisesti järkevää.

Lautakunta hyväksyi esityksen yksimielisesti

 

Päätös

Kuntakehityslautakunta päätti yksimielisesti Liisa Sorrin muutosesityksen pohjalta merkitä tiedokseen hyvinvointisuunnitelman luonnoksen ja esittää seuraavat huomiot:

  • Suunnitelma on hyvin yleisluontoinen.
  • Ekologisen kestävyyskriisin ja HSL asian kohdalla nostettava esiin kutsuliikenteen kokeilemisen myös  Tuusulassa. Nykyisellä HSL:n toimintatavalla emme saa toimivaa joukkoliikennettä niin, että se olisi taloudellisesti järkevää.

Valmistelija

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan hyvinvointisuunnitelman luonnoksesta pyydettiin lausuntoja neuvostoilta, lautakunnilta ja nuorisovaltuustolta loka-marraskuussa 2019. Hyte-lautakunta evästi jatkovalmistelua lokakuun kokouksessaan. Lausunnoista koottiin yhteenveto, joka on liitteenä kokousmateriaaleissa. 13.10. mennessä saapuneet lausunnot huomioitiin hyvinvointisuunnitelman luonnoksen viimeistelyssä. 

Ehdotus

Esittelijä

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää 

  • hyväksyä osaltaan Tuusulan hyvinvointisuunnitelman 2020-2021 ja ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että se hyväksyy Tuusulan hyvinvointisuunnitelman 2020-2021.

---

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun Erja Sarenius-Salmenkivi esitti Anne Mäkisen kannattamana, että hyvinvointisuunnitelmaan liitetään ikäihmisten neuvoston asiasta antama lausunto. Lautakunta päätti yksimielisesti liittää lausunnon hyvinvointisuunnitelmaan.

Päätös

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päätti

  • että esipuheen allekirjoittaa pormestari ja lautakunnan puheenjohtaja 
  • valtuuttaa kehittämispäällikön tekemään tekstiin teknisluontoisia muutoksia ja tarkentaa esipuhetta lautakunnan ohjeiden mukaisesti
  • liittää ikäihmisten neuvoston tekemän lausunnon hyvinvointisuunnitelman liitteeksi
  • liittää hyväksytyn hyvinvointisuunnitelman pöytäkirjan liitteeksi
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että


VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä hyvinvointisuunnitelman vuosille 2019-2021.

Valmistelija

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, apulaispormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä hyvinvointisuunnitelman vuosille 2019 - 2021.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Heidi Hagman oli asiantuntijana kokouksessa.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • hyväksyä hyvinvointisuunnitelman vuosille 2019 -​ 2021.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot

Ensisijaisesti valitus tehdään hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

tai

Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm