Valtuusto, kokous 7.10.2019

§ 128 Kirkonkylän kampus, asemakaavan muutos

TUUDno-2018-796

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Vilma Karjalainen tuukarjavi

Perustelut

Perustelut

Suunnittelualue sijoittuu Tuusulantien ja Järvenpääntien risteykseen Mattilaan. Muutosalue käsittää Kirkonkylän koulun nykyisen tontin, peltoaluetta tontin itäpuolella sekä maantien aluetta Tuusulantiellä. Koulun pohjoispuolella on golfkenttä ja etelä- ja itäpuolella kaavoittamatonta aluetta. Hyrylän keskukseen on matkaa kaksi kilometriä. Suunnittelualue on kunnan omistuksessa lukuunottamatta tiealuetta.  

Asemakaava mahdollistaa nykyaikaisen koulukampuksen rakentamisen alueelle. Alueelle osoitetaan tiloja n. 450 koululaiselle, 50 esikoululaiselle, 200 päiväkotilapselle ja 80 työntekijälle. Kirkonkylän koulun asemakaava mahdollistaa Mattilan päiväkotitoimintojen sijoittumisen tontille. Koulukampuksen sijainti on valittu kunnan palveluverkkoon liittyvien päätösten pohjalta. 

Asemakaavaa on laadittu samanaikaisesti koulukampuksen hankesuunnittelun kanssa. Kampuksen toteuttamisesta on suunnitteluprosessin aikana laadittu neljä eri vaihtoehtoa A-D, joista Kasvatus- ja sivistyslautakunta on kokouksessaan 26.3.2019, §24 päättänyt esittää kunnanhallitukselle hyväksyttäväksi vaihtoehtoa B. Vaihtoehdossa B vanha koulurakennus ja sen uudempi liikuntasiipi purettaisiin kokonaisuudessaan uudisrakennuksen tieltä. Asemakaava on laadittu joustavaksi siten, että se mahdollistaa kaikkien suunnitteluvaiheessa työstettyjen tontinkäyttövaihtoehtojen toteuttamisen.

Hanke perustuu Tuusulan kunnan valtuuston 12.11.2018, §124 mukaiseen päätökseen Tuusulan kunnan palveluverkkosuunnitelmasta ja edelleen Tuusulan kunnan palveluverkon kehittämiseen vuosina 2019–2026. Uudisrakennuksena toteutettava Kirkonkylän koulukampus on yksi Sivistyksen toimialueen keskeisistä kunnallisista palvelutuotantohankkeista suunnittelukaudelle. Uudisrakennus tulee valmistuttuaan korvaamaan nykyisen sisäilmaongelmien vuoksi osittain käyttökieltoon laitetun Kirkonkylän koulukiinteistön ja nykyisen, peruskorjausta edellyttävän Mattilan päiväkodin. Lisäksi hanke tulee korvaamaan osan Etelä-Tuusulan alueelta poistettavaksi määritellyistä, huonokuntoisia päiväkotikiinteistöistä yhdessä uudisrakennuksena toteutettavan Päiväkoti Martta Wendelinin kanssa.

Kaavaratkaisu edesauttaa kunnan strategisten tavoitteiden toteutumista siten, että Tuusulasta kehittyy erityisesti varhaiskasvatuksen ja koulutuksen kärkikunta. Kaavan toteutumisen myötä uudistamme ja tehostamme kunnan palveluverkkoa kuntalaislähtöisesti päämääränä modernit, terveet ja turvalliset toimintaympäristöt sekä kohtaamisten mahdollistaminen.

Alue voidaan toteuttaa vaiheittain niin, että kokonaisuus on toimiva ja turvallinen, jossa liikenne ja leikkialueet on mahdollista sijoittaa erilleen. Lähtökohtana on muodostaa miellyttävää ja inhimillisen mittakaavaista koulun ja päiväkodin ympäristöä. 

Suunnittelualueen pinta-ala on n. 8 hehtaaria. Yleisten rakennusten korttelialueelle on osoitettu 12 000 k-m2 kerrosalaa. Laaja rakennusala mahdollistaa rakennuksen sijoittumisen tontille usealla eri tavalla. Rakennuksen arkkitehtuurin laatuun on kiinnitetty huomiota kaavamääräyksissä. Kaavassa on annettu määräykset myös melunhallintaan, hulevesien käsittelyyn, ajoliittymiin ja piha-alueiden sijoitukseen liittyen. Asemakaavassa ilmanlaatuvyöhykkeiden suositusetäisyys on osoitettu istutettaviksi alueenosiksi sekä paikoitusalueiksi. Kaava on Tuusulan kunnan strategisen yleiskaava 2040 –ehdotuksen mukainen. Tuusulan kunta omistaa koko suunnittelualueen. Pohjoisessa koulutontti laajenee osittain alueelle, jota kunta vuokraa tällä hetkellä golfkentäksi. Laajentumisesta on neuvoteltu golfklubin edustajien kanssa. Kaavaratkaisu ei vaaranna golftoimintaa. Kaavassa on osoitettu koulutontille ja viheralueelle golfkentän suoja-alue. 

Tarkasteltaessa Kirkonkylän koulun asemakaava-aluetta omana kaavataloudellisena yksikkönään, voidaan todeta, että sen toteuttaminen on kunnalle taloudellisesti kannattavaa. Kaava-alue aiheuttaa vain vähän yleisten alueiden rakentamista, lähinnä maanpäällisiä pysäköintialueita ja päiväkodin piha-alueita. Tuusulantien rakentaminen maksaa arviolta 300 000 – 400 000 euroa. Melusuojausten kustannusarvio on 250 000 euroa. Rakennushankkeen arvioitu kustannus on valitusta vaihtoehdosta riippuen arviolta 21,7 – 23 miljoonaa euroa. Vaiheistuksesta, siirroista ja muutoista aiheutuvia kustannuksia ei ole sisällytetty kustannusarvioon. 

Kirkonkylän koulun asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma oli nähtävillä 28.5.-15.6.2015. Osallistuminen ja vuorovaikutus järjestetään erillisen osallistumis- ja arviointisuunnitelman mukaisesti. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta annettiin 5 mielipidettä. Kaava-alueella on suoritettu Helsingin kaupunginmuseon toimesta kohdekäynti joulukuussa 2017. Kaavan liikenneratkaisuista järjestettiin neuvottelu Uudenmaan ELY -keskuksen kanssa 11.1.2019. Kaavaehdotuksesta pyydetään asiaankuuluvien viranomaisten lausunnot. Päivitetty OAS laitetaan nähtäville yhtäaikaisesti kaavaehdotuksen kanssa. 

Ehdotus

Esittelijä

Pia Sjöroos, kaavoituspäällikkö

Kuntakehityslautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus

  • hyväksyy laaditun Kirkonkylän kampuksen asemakaavaehdotuksen ja laaditut vastineet valmisteluvaiheessa saatuihin mielipiteisiin ja lausuntoihin
  • asettaa asemakaavaehdotuksen MRA 27 §:n mukaisesti nähtäville muistutusten ja lausuntojen esittämistä varten

Lisäksi kuntakehityslautakunta päättää 

  • hyväksyä ja tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

 

Merkittiin, että Lars Winqvist poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi intressijääviyden vuoksi.

Arkkitehti Anni Reinikainen Arkkitehtuuritoimisto B & M Oy:stä selosti asiaa kokouksessa.

 

Valmistelija

Vilma Karjalainen

Perustelut

...

Ehdotus

Esittelijä

Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä laaditun Kirkonkylän kampuksen asemakaavaehdotuksen ja laaditut vastineet valmisteluvaiheessa saatuihin mielipiteisiin ja lausuntoihin
  • asettaa asemakaavaehdotuksen MRA 27 §:n mukaisesti nähtäville muistutusten ja lausuntojen esittämistä varten.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Markus Torvinen
Hannamari Halinen tuuhalinha
Tiina Simons

Perustelut

Kunnanhallitus on 15.4.2019 § 139 päättänyt asettaa asemakaavan ja asemakaavamuutosehdotuksen MRA 27 §:n mukaisesti nähtäville ja pyytää kaavasta kasvatus- ja sivistyslautakunnan lausunnon. Ehdotus on nähtävillä 25.4.–27.5.2019.

Suunnittelualueen sijainti

Suunnittelualue sijoittuu Tuusulantien ja Järvenpääntien risteykseen Mattilaan.

Muutosalue käsittää Kirkonkylän koulun nykyisen tontin, peltoaluetta tontin itäpuolella sekä maantien aluetta Tuusulantiellä. Koulun pohjoispuolella on golfkenttä ja etelä- ja itäpuolella kaavoittamatonta aluetta. Hyrylän keskukseen on matkaa kaksi kilometriä. Suunnittelualueen pinta-ala on n. 8 hehtaaria. 

Taustaa

Kirkonkylän koulun ja päiväkodin asemakaava on Tuusulan kaavoitussuunnitelmassa 2019-2023 (KV 10.12.2018 §143) merkitty kärkihankkeeksi. Koulun ympäristössä on asemakaavavaiheessa useita uusia asuinalueita mm. Saviriihen, Saksan ja Tuuskodon alue.

Tuusulan kunnanvaltuusto päätti kokouksessaan 4.6.2018 hyväksyä palveluverkkoselvityksen, jonka mukaan kasvatus- ja sivistystoimen palveluverkon uudisrakentamishankkeista Kirkonkylän koulu- ja päiväkotikampus on ensimmäisiä ja jää nykyiselle paikalleen. Mattilan päiväkodin toiminnot tullaan siirtämään Kirkonkylän koulun yhteyteen lähivuosina.

Kirkonkylän koko koulukeskuksen kehittämiseksi on aloitettu hankesuunnittelu keväällä 2017. Hankesuunnittelun yhteydessä tullaan ottamaan kantaa vaurioituneiden rakennusosien mahdolliseen purkamisen ja säilyttämisen tarpeeseen.

Kaava-alueen liittyminen ympäristöön

Kirkonkylän koulun asemakaava-alue sijoittuu n. 2 kilometriä Hyrylän keskustan pohjoispuolelle, Järvenpääntien itäpuolelle.  Suunnittelualue sijaitsee seudullisesti keskeisellä paikalla, jonne on olemassa hyvät tieyhteydet ja hyvät seudulliset joukkoliikenneyhteydet. Keravan rautatieasema sijaitsee kaava-alueelta hieman yli 3 kilometriä kaakkoon.

Kaava-alueen kuvaus

Asemakaava käsittää 8 hehtaarin kokoisen alueen.  Alueelle voi sijoittaa opetustoimintaa palvelevia rakennuksia. Asemakaava mahdollistaa nykyaikaisen koulukampuksen rakentamisen alueelle. Alueelle osoitetaan tiloja n. 450 koululaiselle, 50 esikoululaiselle, 200 päiväkotilapselle ja 80 työntekijälle. Kirkonkylän koulun asemakaava mahdollistaa Mattilan päiväkotitoimintojen sijoittumisen tontille.

Alue voidaan toteuttaa vaiheittain niin, että kokonaisuus on toimiva ja turvallinen, jossa liikenne ja leikkialueet on mahdollista sijoittaa erilleen. Lähtökohtana on muodostaa miellyttävää ja inhimillisen mittakaavaista koulun ja päiväkodin ympäristöä. 

Asemakaavalla muodostuu kerrosalaa noin 12 000 k-m 2.  Kokonaismitoitus tällä kaava-alueella vastaa likimain aluetehokkuutta 0,15.

Kaava on Tuusulan kunnan strategisen yleiskaava 2040 ±ehdotuksen mukainen.

 

ASEMAKAAVAN TAVOITTEET

Kunnan tavoitteet 

Koulukampus

Kunnan tavoitteena on tutkia mahdollisuudet kehittää koulun aluetta Tuusulan yleiskaava 2040 ±luonnoksen mukaisesti. Tavoitteena on kehittää koko yhteisön vetovoimainen keskus, jossa on tiloja ja palveluita lähialueiden asukkaiden käyttöön. Kirkonkylän koulun ympäristössä on kaavahankkeita, joiden asukasmäärätavoite yhteensä on noin 1 300. Asukasmäärän lisääntymisestä johtuen kunnan tavoitteena on nykyisen opetus- ja varhaiskasvatussuunnitelman mukainen nykyaikainen oppimisympäristö, jossa:

  • toimii esteetön ja turvallinen esikoulu ja alakoulu

  • koululaisia 450, esikouluikäisiä 50, päiväkotilapsia 200 ja työntekijöitä 80 on n. 9 000 br-m 2 

  • toimii nykyinen Mattilan päiväkoti

  • tulevaisuudessa varaudutaan koulun laajennukseen

 

Tilaratkaisut ja arkkitehtuuri

Kunnan tavoitteena on:

  • perusopetuksen tilaratkaisujen kehittämisessä, suunnittelussa, toteutuksessa ja käytössä otetaan huomioon ergonomia, ekologisuus, esteettisyys, esteettömyys ja akustiset olosuhteet sekä tilojen valaistus, sisäilman laatu, viihtyisyys, järjestys ja siisteys (Tuusulan perusopetuksen opetussuunnitelma 2016)

  • suunnitella ja toteuttaa joustavia, erilaisia oppimisen tapoja mahdollistavia tiloja Kirkonkylän koulun tontille. Nykyaikaisiin kouluihin suunnitellaan erilaisille oppimistilanteille ja -tavoille sopivia tilallisia puitteita

  • tilat palvelevat niin peruskouluopetuksen kuin alueen asukkaiden tarpeita

  • päivisin tilat ovat opetuskäytössä, ja koululaisten iltapäivätoimintakäytössä. Illalla tilat ovat asukkaiden kokoontumis- ja harrastuskäytössä

  • koulu on toiminnallisesti yhtä tilaa, tärkeiksi nähdään myös tilojen väliset yhteydet   

  • koulun ja päiväkodin tarpeisiin edelleen riittävästi suojaisia piha-alueita osana oppimisympäristöä

  • turvallinen ja puhdas sisäilma oppilaille ja työntekijöille. Ilmanvaihtomääräykset eivät toteudu vanhoissa rakennuksissa, niiden korjaaminen on vaikeaa tai mahdotonta

 

Alueen sijainnista johdetut tavoitteet

  • kulttuurimaisema on alueen jäsennyksen lähtökohtana ja rakennuksen suunnittelussa tulee huomioida näkyvä sijainti ja vaikutus maisemakuvaan

  • asumisen edellytykset asuntolassa ovat heikot koulukampuksen laajentuessa

  • Hyrylän itäisen ohikulkutien ja Järvenpääntien meluvaikutus tulee ottaa huomioon rakennusten sijoittelussa huomioimalla kortteleihin sijoittuvien tilojen meluherkkyys, melusuojaus toimintojen tarpeen mukaan

  • yhteys linja-autopysäkille säilytettävä

  • uusi liittymä ja huoltoajo tontille järjestetään nykyisen kouluntontin itäosasta tai -puolelta

  • säilytetään vanhaa puustoa tontilla

  • lähiliikuntapuiston säilyttäminen tontin länsiosassa, myös lähialueen asukkaiden käytössä ilta-aikaan, pääosin koulun käyttöön urheilukenttiä kaava-alueen itäosaan

  • ekologisen yhteyden säilyminen pohjois-eteläsuunnassa on turvattava

  • viereisen golf-kentän toiminnan jatkuminen nykyisellään   

 

Kasvatus- ja sivistyslautakunnan lausunto:

Kirkonkylän kampuksen rakennuspaikka on Kirkonkylän koulun nykyinen tontti laajennettuna lisäosalla idän suuntaan. Osana Kirkonkylän kampuksen strategista kehittämisselvitystä on tutkittu tontin soveltuvuus päiväkoti- ja koulu käyttöön ja tehty tarvittavat melu- ja hiukkasselvitykset yhteistyössä tilapalvelujen ja kaavoituksen kanssa. Kokonaisuudessaan tontti on laaja ja se sisältää uusien pallokenttien rakentamisen kampuksen välittömään läheisyyteen. Alustavassa rakennuksen sijoittelussa päiväkodin piha jää tontin itäpuolelle ja koulun tontti etelä- ja länsipuolelle. Toteamme että, selvityksessä esille nostetut seikat melusta sekä hiukkaspäästöistä tulee huomioida sijoitettaessa rakennusta tontille.

Osa tontista jää rakennuksen taakse muodostaen suojavyöhykkeen golfkenttään nähden. Alue ei ole sen vuoksi lasten käytettävissä. Rakennuksen taakse on suunniteltu ajo huoltoliikenteelle.Toteamme, että kaavassa pitää ottaa huomioon riittävät kevyenliikenteenväylät, sekä yhteys ja kulku kampuksen tontilta niille.

Saatto- ja liityntäliikenteen osalta on strategisessa kehittämisselvityksessä laadittu viitesuunnitelma saatto- ja huoltoliikenteen huomioimiseksi. Päiväkodin saatto- ja keittiön huoltoliikenteen turvallisuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Liikenteen sujuvoittamiseksi on hyvä tehdä toiminnallista suunnittelua koulun saattoliikenteen kanssa esim. joustava aamupala-aikataulu päiväkodissa ja koulun aloittamisajan kanssa.

Tontinkäyttösuunnitelmassa (alustava asemapiirustus) on esitetty autopaikkoja yhteensä xx autopaikkaa, joista 1 ap / 2 työntekijää kohden ja saatto- ja iltakäytölle 35 autopaikkaa. Hankkeen yhteydessä toteutetaan vähintään yksi sähköautojen latauspiste ja putkitukset sähköauton latauspisteille sekä lataus-piste/-eet sähköpyörille

Suunnittelualue sijaitseen Tuusulantien ja Järvenpääntien risteyksessä. Järvenpääntieltä on alikulkutunneli yhteys kevyenliikenteen kulkuvälineillä.

Kirkonkylän kampus on välttämätön palveluverkon uudistamisen näkökulmasta. Sen avulla valmistaudutaan myös Rykmentinpuiston kasvuun, koska nyt Hyökkälän kouluun ohjautuvilta alueilta perusopetuksen aloittavia oppilaita voidaan ohjata tulevaisuudessa myös Kirkonkylän kampukseen.

 

Ehdotus

Esittelijä

Virpi Lehmusvaara tuulehmuvi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää antaa Kirkonkylän kampuksen asemakaavasta ja asemakaavan muutoksesta asiaselostuksen mukaisen lausunnon.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Ulla Kinnunen
Risto Kanerva

Perustelut

Kunnanhallitus on 15.4.2019 § 139 päättänyt asettaa asemakaavan ja asemakaavamuutosehdotuksen MRA 27 §:n mukaisesti nähtäville ja pyytää kaavasta kasvatus- ja sivistyslautakunnan lausunnon. Ehdotus on nähtävillä 25.4.–27.5.2019.

Suunnittelualueen sijainti

Suunnittelualue sijoittuu Tuusulantien ja Järvenpääntien risteykseen Mattilaan.

Muutosalue käsittää Kirkonkylän koulun nykyisen tontin, peltoaluetta tontin itäpuolella sekä maantien aluetta Tuusulantiellä. Koulun pohjoispuolella on golfkenttä ja etelä- ja itäpuolella kaavoittamatonta aluetta. Hyrylän keskukseen on matkaa kaksi kilometriä. Suunnittelualueen pinta-ala on n. 8 hehtaaria. 

Taustaa

Kirkonkylän koulun ja päiväkodin asemakaava on Tuusulan kaavoitussuunnitelmassa 2019-2023 (KV 10.12.2018 §143) merkitty kärkihankkeeksi. Koulun ympäristössä on asemakaavavaiheessa useita uusia asuinalueita mm. Saviriihen, Saksan ja Tuuskodon alue.

Tuusulan kunnanvaltuusto päätti kokouksessaan 4.6.2018 hyväksyä palveluverkkoselvityksen, jonka mukaan kasvatus- ja sivistystoimen palveluverkon uudisrakentamishankkeista Kirkonkylän koulu- ja päiväkotikampus on ensimmäisiä ja jää nykyiselle paikalleen. Mattilan päiväkodin toiminnot tullaan siirtämään Kirkonkylän koulun yhteyteen lähivuosina.

Kirkonkylän koko koulukeskuksen kehittämiseksi on aloitettu hankesuunnittelu keväällä 2017. Hankesuunnittelun yhteydessä tullaan ottamaan kantaa vaurioituneiden rakennusosien mahdolliseen purkamisen ja säilyttämisen tarpeeseen.

Kaava-alueen liittyminen ympäristöön

Kirkonkylän koulun asemakaava-alue sijoittuu n. 2 kilometriä Hyrylän keskustan pohjoispuolelle, Järvenpääntien itäpuolelle.  Suunnittelualue sijaitsee seudullisesti keskeisellä paikalla, jonne on olemassa hyvät tieyhteydet ja hyvät seudulliset joukkoliikenneyhteydet. Keravan rautatieasema sijaitsee kaava-alueelta hieman yli 3 kilometriä kaakkoon.

Kaava-alueen kuvaus

Asemakaava käsittää 8 hehtaarin kokoisen alueen.  Alueelle voi sijoittaa opetustoimintaa palvelevia rakennuksia. Asemakaava mahdollistaa nykyaikaisen koulukampuksen rakentamisen alueelle. Alueelle osoitetaan tiloja n. 450 koululaiselle, 50 esikoululaiselle, 200 päiväkotilapselle ja 80 työntekijälle. Kirkonkylän koulun asemakaava mahdollistaa Mattilan päiväkotitoimintojen sijoittumisen tontille.

Alue voidaan toteuttaa vaiheittain niin, että kokonaisuus on toimiva ja turvallinen, jossa liikenne ja leikkialueet on mahdollista sijoittaa erilleen. Lähtökohtana on muodostaa miellyttävää ja inhimillisen mittakaavaista koulun ja päiväkodin ympäristöä. 

Asemakaavalla muodostuu kerrosalaa noin 12 000 k-m 2.  Kokonaismitoitus tällä kaava-alueella vastaa likimain aluetehokkuutta 0,15.

Kaava on Tuusulan kunnan strategisen yleiskaava 2040 ±ehdotuksen mukainen.

 

ASEMAKAAVAN TAVOITTEET

Kunnan tavoitteet 

Koulukampus

Kunnan tavoitteena on tutkia mahdollisuudet kehittää koulun aluetta Tuusulan yleiskaava 2040 ±luonnoksen mukaisesti. Tavoitteena on kehittää koko yhteisön vetovoimainen keskus, jossa on tiloja ja palveluita lähialueiden asukkaiden käyttöön. Kirkonkylän koulun ympäristössä on kaavahankkeita, joiden asukasmäärätavoite yhteensä on noin 1 300. Asukasmäärän lisääntymisestä johtuen kunnan tavoitteena on nykyisen opetus- ja varhaiskasvatussuunnitelman mukainen nykyaikainen oppimisympäristö, jossa:

  • toimii esteetön ja turvallinen esikoulu ja alakoulu

  • koululaisia 450, esikouluikäisiä 50, päiväkotilapsia 200 ja työntekijöitä 80 on n. 9 000 br-m 2 

  • toimii nykyinen Mattilan päiväkoti

  • tulevaisuudessa varaudutaan koulun laajennukseen

 

Tilaratkaisut ja arkkitehtuuri

Kunnan tavoitteena on:

  • perusopetuksen tilaratkaisujen kehittämisessä, suunnittelussa, toteutuksessa ja käytössä otetaan huomioon ergonomia, ekologisuus, esteettisyys, esteettömyys ja akustiset olosuhteet sekä tilojen valaistus, sisäilman laatu, viihtyisyys, järjestys ja siisteys (Tuusulan perusopetuksen opetussuunnitelma 2016)

  • suunnitella ja toteuttaa joustavia, erilaisia oppimisen tapoja mahdollistavia tiloja Kirkonkylän koulun tontille. Nykyaikaisiin kouluihin suunnitellaan erilaisille oppimistilanteille ja -tavoille sopivia tilallisia puitteita

  • tilat palvelevat niin peruskouluopetuksen kuin alueen asukkaiden tarpeita

  • päivisin tilat ovat opetuskäytössä, ja koululaisten iltapäivätoimintakäytössä. Illalla tilat ovat asukkaiden kokoontumis- ja harrastuskäytössä

  • koulu on toiminnallisesti yhtä tilaa, tärkeiksi nähdään myös tilojen väliset yhteydet   

  • koulun ja päiväkodin tarpeisiin edelleen riittävästi suojaisia piha-alueita osana oppimisympäristöä

  • turvallinen ja puhdas sisäilma oppilaille ja työntekijöille. Ilmanvaihtomääräykset eivät toteudu vanhoissa rakennuksissa, niiden korjaaminen on vaikeaa tai mahdotonta

 

Alueen sijainnista johdetut tavoitteet

  • kulttuurimaisema on alueen jäsennyksen lähtökohtana ja rakennuksen suunnittelussa tulee huomioida näkyvä sijainti ja vaikutus maisemakuvaan

  • asumisen edellytykset asuntolassa ovat heikot koulukampuksen laajentuessa

  • Hyrylän itäisen ohikulkutien ja Järvenpääntien meluvaikutus tulee ottaa huomioon rakennusten sijoittelussa huomioimalla kortteleihin sijoittuvien tilojen meluherkkyys, melusuojaus toimintojen tarpeen mukaan

  • yhteys linja-autopysäkille säilytettävä

  • uusi liittymä ja huoltoajo tontille järjestetään nykyisen kouluntontin itäosasta tai -puolelta

  • säilytetään vanhaa puustoa tontilla

  • lähiliikuntapuiston säilyttäminen tontin länsiosassa, myös lähialueen asukkaiden käytössä ilta-aikaan, pääosin koulun käyttöön urheilukenttiä kaava-alueen itäosaan

  • ekologisen yhteyden säilyminen pohjois-eteläsuunnassa on turvattava

  • viereisen golf-kentän toiminnan jatkuminen nykyisellään   

 

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto:

.Alueen kehittämisen lähtökohtana tulee olla ympäröivä, merkittävä kulttuurimaisema. Rakennuksen suunnittelussa tulee harkiten huomioida uuden rakennuksen sijainti ja vaikutus maisemaan. Uusi rakennus tulee palvelemaan opetuksen lisäksi alueen asukkaita sekä kokoontumis- ja harrastuskäytössä että lähiliikunta-alueena. Alueen asukkaat tuleekin ottaa mukaan suunnitteluun jo kampusalueen suunnitteluvaiheessa.

Ehdotus

Esittelijä

Virpi Lehmusvaara tuulehmuvi

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää antaa Kirkonkylän kampuksen asemakaavasta ja asemakaavan muutoksesta asiaselostuksen mukaisen lausunnon.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Vilma Karjalainen tuukarjavi

Perustelut

Perustelut

Kunnanhallitus hyväksyi kokouksessaan 15.4.2019 Kirkonkylän kampuksen asemakaavan ja asemakaavan muutosehdotuksen ja päätti asettaa sen nähtäville. Kaavaehdotus oli nähtävillä MRA 27 §:n mukaisesti 25.4.–27.5.2019 välisenä aikana Tuusinfo asiakaspalvelun tiloissa sekä kunnan nettisivuilla. Päivitetty osallistumis- ja arviointisuunnitelma oli nähtävillä samanaikaisesti kaavaehdotuksen kanssa.

Nähtävilläoloaikana järjestettiin 7.5.2019 kaavan asukastilaisuus sekä muotoiluilta koululaisten vanhemmille. Asukastilaisuudessa keskustelua herätti erityisesti liikenneturvallisuus. Asemakaavasta ja asemakaavan muutosehdotuksesta annettiin 2 muistutusta ja 13 lausuntoa. Niihin on laaditut vastineet ovat liitteenä. Lausuntojen ja muistutusten aiheet liittyvät mm. meluun ja hiukkaspäästöihin, viheryhteyksiin, golfin suoja-alueeseen, liikenneturvallisuuteen ja liittymiin, maanalaisiin johtoihin sekä vanhojen rakennusten kulttuurihistoriallisiin arvoihin. Huomautuksissa esitetyt asiat on otettu huomioon, kaavan tavoitteet huomioon ottaen, tarkoituksenmukaisilta osin.

Lausuntojen perusteella kaava-aineistoa on täydennetty

  • Tuusulan Golfklubi Oy:n, Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ja Uudenmaanliiton lausuntojen mukaan golfin suoja-alueen määräystä on tarkennettu niin, että golfkentän vastaisen rajan suoja-aidan tarve arvioidaan rakennussuunnittelun yhteydessä.
  • Yleismääräystä melusuojausten sijoittumisesta ja suunnittelusta on tarkennettu ELY-keskuksen ja Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen lausuntojen mukaan.
  • Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen lausunnon mukaisesti on lisätty yleismääräys ilmanvaihtokojeiden sijoittelusta.
  • Kasvatus- ja sivistyslautakunnan lausunnon johdosta kaavaan on lisätty yleismääräys: ”Tontille tulee rakentaa vähintään yksi sähköauton latauspiste.”
  • Selostuksen osaan 2.1.7 on lisätty tiedot Telian ja Fortumin alueella sijaitsevista kaapeleista.
  • Selostukseen on tehty teknisiä korjauksia, sekä tarkennuksia lausuntojen mukaan.

Muutokset eivät edellytä asemakaavan muutosehdotuksen asettamista uudelleen nähtäville.

Ehdotus

Esittelijä

Pia Sjöroos, kaavoituspäällikkö

Kuntakehityslautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus

  • hyväksyy laaditun Kirkonkylän kampuksen asemakaavan sekä lausuntoihin laaditut vastineet
  • esittää valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

hyväksyä Kirkonkylän kampuksen asemakaavan

Lisäksi kuntakehityslautakunta päättää

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Vilma Karjalainen

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, apulaispormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä laaditun Kirkonkylä kampuksen asemakaavan sekä lausuntoihin laaditut vastineet
  • ehdottaa valtuustolle, että

 

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä Kirkonkylän kampuksen asemakaavan.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • hyväksyä Kirkonkylän kampuksen asemakaavan.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Uudenmaan ELY-keskus, väylävirasto, kaavoitus

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot

Ensisijaisesti valitus tehdään hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

tai

Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm