Valtuusto, kokous 4.6.2018

§ 70 Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy, Y-tontin 858-11-2217-1 myynti, Lahelanpelto

TUUDno-2018-764

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja

Perustelut

Valtuusto on 7.12.2015 § 169, Asuntorakentaminen 2016 - 2020, hyväksynyt asuntorakentamisen ohjelman, jonka mukaan Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy rakennuttaa Lahelaan kehitysvammaisten asumispalveluyksikön, jonka tilat on tarkoitus vuokrata Tuusulan kunnalle. Asumispalveluyksikön ryhmäasuntojen lisäksi Lahelanpellon asemakaava-alueella sijaitsevalle tontille rakennetaan pienasuntoja itsenäiseen asumiseen tarkoitetuille asukkaille normaalina ARA-korkotuettuna vuokra-asuntotuotantona.

Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:n hallitus on kokouksessaan 25.4.2018 päättänyt ehdottaa Tuusulan kunnalle, että kunta myisi Lahelanpellon korttelin 2217 tontista nro 1 rajatun määräalan Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:lle yhden (1) euron hintaan Neitoperhon ryhmäasumisyksikön rakentamiseksi kehitysvammaisille. Perusteluina esitetään se, että Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) ei ole hyväksynyt hankkeelle esitettyjä rakentamisen ja tontin kustannuksia ja suunnitelmia, joiden pohjalta. Suunnittelua on tämän jälkeen jatkettu kustannusten karsimiseksi, mutta muutokset eivät arvion mukaan alenna hintaa riittävästi.  Sen vuoksi Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy ehdottaa tontin määräalan luovuttamista hankkeelle esitetyllä yhden euron hinnalla.

Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy (Tukuki) on kunnan 100 % omistama yhtiö. Ryhmäasumisen yksikön rakennuksen valmistuttua Tukuki vuokraisi rakennuksen ja kiinteistön kunnan palvelutoimintaan ns. omakustannushintaan.

Hankkeen saatua ARA:lta osapäätöksen ja rakennustöiden lähdettyä käyntiin, tontin loppuosalle suunniteltavan ns. normaalin vuokratalon tonttihinta määriteltäisiin normaalihinnoittelun mukaisesti.

    

Ehdotus

Esittelijä

Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja

Kunnanhallitus päättää

  • ottaa asian valtuuston 4.6.2018 pidettävän kokouksen esityslistalle
  • tehdä ehdotuksen valtuustolle 28.5.2018 pidettävässä kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Puheenjohtaja poistui esteellisenä kokouksesta tämän asian käsittelyn ajaksi (palvelussuhdejäävi Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:n työntekijänä). Puheenjohtajana toimi kunnanhallituksen 1. varapuheenjohtaja Jussi Salonen. Kokouksesta poistui esteellisenä myös Kari Friman (yhteisöjäävi Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:n hallituksen jäsenenä). 

Valmistelija

Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja

Perustelut

Markkinoilla määräytyvästä käyvästä hinnasta voidaan kuntalain hallituksen esityksessä olevien perustelujen (HE 268/2014 vp, sivut 232–233) mukaisesti poiketa, kun kunta luovuttaa kiinteistön sosiaalista asuntotuotantoa varten.

Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy toteuttaa myytävälle määräalalle kehitysvammaisten ryhmäasumisyksikön. Myytävän määräalan pinta-ala on noin 3166 m² ja rakennusoikeus noin 950 k-m². Kyseisen määräalan arvoksi on ulkopuolisen puolueettoman kiinteistöarvioitsijan toimesta arvioitu 123 500 euroa (130 €/k-m²). Määräalan myyntihinnan ja arviohinnan välisen erotuksen (123 499 euroa) katsotaan olevan SGEI-tukea, jossa tuen myöntäjänä on kunta. SGEI-tuki on tukea yleistä taloudellista etua koskevien palveluiden tuottamiseen. Kauppakirjaluonnokseen on otettu maininta SGEI-tuesta ja sen määrästä. Kunta tulee raportoimaan tuen määrän ARA:lle, joka raportoi sen edelleen komissiolle välitettäväksi.

Kuntien myöntämät tuet rinnastuvat EU-oikeuden kannalta valtion myöntämiin tukiin. Yksi sellainen hyväksymisperuste, jonka nojalla julkisista varoista myönnetty tuki voi olla EU-oikeuden mukaista ja unionin yhteismarkkinoille soveltuva, on se, että tuki on korvausta yrityksen toteuttamasta yleistä taloudellista etua koskevasta palvelusta. Tällainen niin sanottu SGEI-tuki (englanniksi services of general economic interest) on EU-oikeuden mukaista ja yhteismarkkinoille soveltuvaa, jos se täyttää SGEI-tuelle komission päätöksessä asetetut vaatimukset.

Loppukiinteistöstä, jonka pinta-ala on noin 2128 m² ja rakennusoikeus on noin 638 k-m², allekirjoitetaan samassa yhteydessä esisopimus, jolla osapuolet sitoutuvat tekemään kiinteistökaupan viiden vuoden kuluessa esisopimuksen allekirjoituksesta lopullisen kaupan tekohetkellä voimassa olevan ARA:n vahvistaman pientalotontin enimmäistonttihinnan myyntihinnalla. Tämän hetken ARA pientalotontin myyntihinta kyseiselle määräalalle on 111 650 euroa (175 €/k-m²).

Ehdotus

Esittelijä

Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • myydä Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:lle noin 3166 m²:n suuruisen määräalan kiinteistöstä 858-11-2217-1 yhden (1) euron kauppahinnalla ja muutoin kauppakirjassa tarkemmin määritellyin ehdoin
  • myydä Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:lle noin 2128 m²:n suuruisen loppukiinteistön 858-11-2217-1 esisopimuksessa sovittavin ehdoin lopullisen kaupantekohetken mukaan määräytyvän ARA:n vahvistaman pientalotontin enimmäistonttihinnalla viiden (5) vuoden kuluessa esisopimuksen allekirjoituksesta
  • että esisopimuksen allekirjoituksen yhteydessä Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:ltä peritään käsirahana 5 500 euroa, joka hyvitetään lopullisen kauppahinnan maksun yhteydessä
  • oikeuttaa esisopimuksen mukaisen lopullisen kauppakirjan allekirjoittajien tarvittaessa tekemään lopulliseen kauppakirjaan tarvittavia muutoksia ja allekirjoituksillaan hyväksymään lopullisen luovutuskirjan.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Puheenjohtaja poistui esteellisenä kokouksesta tämän asian käsittelyn ajaksi (palvelussuhdejäävi Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:n työntekijänä). Puheenjohtajana toimi kunnanhallituksen 1. varapuheenjohtaja Jussi Salonen. Kokouksesta poistui esteellisenä myös Kari Friman (yhteistöjäävi Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:n hallituksen jäsenenä). Frimanin tilalle tuli hänen henkilökohtainen varajäsenensä Liisa Palvas.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • myydä Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:lle noin 3166 m²:n suuruisen määräalan kiinteistöstä 858-​11-​2217-​1 yhden (1) euron kauppahinnalla ja muutoin kauppakirjassa tarkemmin määritellyin ehdoin
  • myydä Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:lle noin 2128 m²:n suuruisen loppukiinteistön 858-​11-​2217-​1 esisopimuksessa sovittavin ehdoin lopullisen kaupantekohetken mukaan määräytyvän ARA:n vahvistaman pientalotontin enimmäistonttihinnalla viiden (5) vuoden kuluessa esisopimuksen allekirjoituksesta
  • että esisopimuksen allekirjoituksen yhteydessä Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:ltä peritään käsirahana 5 500 euroa,​ joka hyvitetään lopullisen kauppahinnan maksun yhteydessä
  • oikeuttaa esisopimuksen mukaisen lopullisen kauppakirjan allekirjoittajien tarvittaessa tekemään lopulliseen kauppakirjaan tarvittavia muutoksia ja allekirjoituksillaan hyväksymään lopullisen luovutuskirjan.

---

Puheenjohtajan avattua keskustelun Eetu Niemelä esitti, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi. Esitys rauksesi kannattamattomana.

Päätös

Pohjaehdotus hyväksyttiin.

Eetu Niemelä ilmoitti päätöksestä seuraavan eriävän mielipiteen:
"Kuten kokouskäyttäytymisestäni saattaa päätellä, olen erimieltä valtuuston päätöksestä.
Asian esittely on puutteellinen, koska siinä ei ole selvitetty riittävällä tavalla, miksi hanke ei ole kelvannut ARA:lle."

Arto Lindberg ja Kari Friman ilmoittivat olevansa esteellisiä  (Lindberg Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:n työntekijä ja Friman Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:n hallituksen jäsen) ja poistuivat paikaltaan tämän asian käsittelyn ajaksi eivätkä osallistuneet asian käsittelyyn eikä päätöksentekoon. Lindbergin tilalla oli Sosialidemokraattien 8. varavaltuutettu Klaus Koivunen ja Frimanin tilalla Tuusulan Puolesta ryhmän 2. varavaltuutettu Leena Joensuu.  

Tiedoksi

Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy, talouspalvelut

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot

Ensisijaisesti valitus tehdään hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

tai

Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm