Kasvatus- ja sivistyslautakunta, kokous 23.9.2025

§ 85 Oikaisuvaatimus koskien TUUDno-2025-1530 Perusopetuksen luokanopettaja valinta 1.8.2025 alkaen toistaiseksi, Riihikallion koulu

TUUDno-2025-1530

Valmistelija

  • Jyrki Aronen, vt. opetuspäällikkö, jyrki.aronen@tuusula.fi

Perustelut

Merja Jylänki (jäljempänä oikaisuvaatimuksen tekijä) on säädetyssä määräajassa tehnyt oikaisuvaatimuksen vt. opetuspäällikön päätöksestä 24.7.2025 § 104 Perusopetuksen luokanopettaja valinta, Riihikallion koulu

Oikaisuvaatimuksen tekijä hakee muutosta tehtyyn päätökseen. Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että luokanopettajan valinta tulee kumota, koska päätös on lainvastainen eikä se ole tarkoituksenmukainen. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että valinta tehdään hakijoiden ansiovertailun pohjalta valitsemalla virkasuhteiseen tehtävään ansioitunein hakija. 

Oikaisuvaatimuksen tekijä perustelee oikaisuvaatimustaan seuraavasti: 

  • Lainsäädäntö velvoittaa työnantajan valitsemaan virkasuhteiseen tehtävään perustuslain yleisillä nimitysperusteilla arvioimalla ansioituneimman hakijan. Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että valintapäätös on perustuslain 125 §:n vastainen. 

  • Oikaisuvaatimuksen tekijä kokee olevansa perustuslain yleisillä nimitysperusteilla vertailtaessa selkeästi pätevämpi kuin tehtävään valittu henkilö.

  • Valintapäätöstä tehtäessä hakijoista ei ole ollut lain vaatimaa ansiovertailua.

  • Tuusulan kunnan virkavalintapäätös ei ole tarkoituksenmukainen, koska useammalla hakijalla on työkokemusta enemmän kuin virkaan valitulla.

  • Riihikallion koulun luokanopettajan virkavalintapäätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Virkavalintapäätös on tehty ennen kuin ansiovertailu on laadittu. Virkavalintapäätös on näin ollen lainvastainen.
     

Riihikallion koulun luokanopettajan virka on ollut julkisesti haettavana vakinaista täyttämistä varten ajalla 05.06.2025 - 20.06.2025 kunnan verkkosivuilla, työ- ja elinkeinotoimiston (TE-palvelut.fi) sekä Rekrytointi.com -verkkosivuilla. 

Viran kelpoisuusvaatimuksena on ollut opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 986/1998 mukainen kelpoisuus. 

Määräaikaan mennessä virkaa haki 11 hakijaa, joista 8 oli kelpoisuusehdot täyttäviä. Hakijoista yksi peruutti hakemuksensa. Virkaa varten haastateltiin hakijoista seitsemää rehtori Harri Saramolan ja apulaisrehtori Laura Nuikan toimesta.

Hakemusten,​ haastattelujen ja kokemuksen pohjalta tehdyn kokonaisarvion perusteella virkaan valittiin Toni Palkamoa (KM),​ joka arvioitiin virkaan soveltuvimmaksi.

Kunnan vastaus

Viranhaltijan valinta perustuu kokonaisharkintaan siitä, ketä kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista on virkanimitysperusteet huomioon ottaen pidettävä täytettävänä olevaan tehtävään ansioituneimpana. Koulutuksen ja työkokemuksen ohella on otettava huomioon hakijan viran hoitamisen kannalta merkitykselliset henkilökohtaiset ominaisuudet. Valinnan kannalta usein ratkaisevia ovat hakijan henkilökohtaiset ominaisuudet, joiden painottamisessa tehtävää täyttävällä on harkintavaltaa. 

Riihikallion koulun rehtori Harri Saramola on perustellut esitystään seuraavasti: 

  • Kokonaisarvio on muodostunut hakemuksesta, koulutuksesta, työkokemuksesta, haastattelusta ja valittavalle henkilölle suunnitelluista työtehtävistä (luokka-aste, opetettavat aineet). Kaikille hakijoille lähetettiin Laura-järjestelmän kautta hakijalista ja rehtori soitti haastatelluille hakijoille tehtyään esityksen vt. opetuspäällikölle viran täyttämisestä.
  • Sekä virkaan valittu että oikaisuvaatimuksen tekijä täyttävät opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (986/1998) vaatimukset. Molempien hakemukset olivat selkeät ja niistä kävi ilmi koulutus, työkokemus opettajana, muu työkokemus sekä muut viran täyttämisen kannalta oleelliset asiat.
  • Oikaisuvaatimuksen tekijä vetoaa perustuslain 125 §:ssä esitettyihin yleisiin nimitysperusteisiin julkista virkaa täytettäessä. Mikään näistä perusteista ei ole sellainen, joka virkaan valitulta puuttuisi. Oikaisuvaatimuksen tekijä vetoaa myös tiettyihin opettajan pedagogisiin taitoihin (eriyttäminen, lapsen yksilöllinen huomioiminen, monipuoliset opetusmenetelmät, ilmiölähtöinen opetus, yhteisopettajuus jne). Kaikki samat pedagogiset taidot on myös virkaan valitulla.
  • Oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa olevan perustuslain yleisillä nimitysperusteilla selkeästi pätevämpi kuin virkaan valittu. Virkaan valitulla löytyy kaikki samat pedagogiset taidot samoin kuin yleisissä nimitysperusteissa esitetyt julkisen viran täyttämisen edellytykset kuin oikaisuvaatimuksen tekijällä. 
  • Oikaisuvaatimuksen tekijä pyysi ansiovertailua ja se toimitettiin Tuusulan kunnan hr-palveluiden ohjeiden mukaan 4.8.2025, kun oli varmistettu, että se täyttää kaikilta osin normit, joita ansiovertailulta vaaditaan. Hakijavertailu on rehtorin tekemä.
  • Rehtorin tekemässä valintaesityksessä on perusteena kokonaisarvio. Molemmilla on työkokemusta ja näyttö toiminnastaan työyhteisössä Riihikallion koulusta. Haastattelussa tuli esille hakijoiden eroavaisuudet. Virkaan valittu osasi tuoda useassa kohtaa esille sen, millainen on toimiva tiimi, mitä tiimityöskentely vaatii ja millaisessa roolissa hän itsensä näkee tiimin jäsenenä ja mahdollisena tiimin johtajana.
  • Oikaisuvaatimuksen tekijää ei ole sivuutettu hakuprosessissa. Oikaisuvaatimuksen tekijällä on ollut samanvertainen mahdollisuus dokumenttien lisäksi vakuuttaa valintaesityksen tekijä osaamisestaan ja kyvykkyydestään haastattelussa kuin kaikilla muillakin kelpoisilla, haastatteluun kutsutuilla hakijoilla.
     

Edellä mainituilla perusteilla Tuusulan kunta katsoo, että oikaisuvaatimus on hylättävä. 

Liitteenä rehtorin lausunto, hakijavertailu, vt. opetuspäällikön viranhaltijapäätös § 104 ja oikaisuvaatimus.

Ehdotus

Esittelijä

  • Heli Hakulinen, vt. kehittämispäällikkö, heli.hakulinen@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää 

  • merkitä tiedoksi asiassa tehdyn oikaisuvaatimuksen
  • hylätä oikaisuvaatimuksen selostusosassa esitetyillä perusteilla. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot

Ensisijaisesti valitus tehdään hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

tai

Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm