Kuvaus
Esittely ja hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on ollut Tuusulan kunnan (jäljempänä ”Hankintayksikkö”) rakennustyöt puitejärjestelynä. Hankittavat työt ovat pääasiassa tilapalvelun ylläpitämien kiinteistöjen kunnossapito- tai urakointitöitä, joiden kesto vaihtelee lähtökohtaisesti muutamasta tunnista muutamaan viikkoon. Hankittavia töitä ovat huolto- ja kunnostustyöt, esimerkiksi kirvesmiehentyöt, maalaustyöt, mattotyöt, puusepän työt sekä alakattotyöt. Rakennustyöt koskevat esimerkiksi kouluja, päiväkoteja, sotekiinteistöjä, virastotaloja, kirjastoja ja museoita. Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin tarjouspyyntöasiakirjoissa.
Hankintamenettely ja hankintailmoitus
Hankintamenettelynä on ollut julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki, 1397/2016) 32 §:n mukainen avoin menettely. Hankinnassa on ollut kyse hankintalain 26 §:n mukaisen EU-kynnysarvon ylittävästä hankinnasta.
Hankinnasta on 2.7.2025 lähetetty julkaistavaksi EU-hankintailmoitus Tarjouspalvelu.fi-sivustolla sekä TED-tietokannassa. Tarjoajien on ollut mahdollista esittää lisätietokysymyksiä hankintamenettelyyn liittyen. Lisätietokysymysten jättämisen määräaika on ollut 8.8.2025 klo 12:00.
Hankintaan sisältyvät seuraavat rakennustyöt puitejärjestelynä ja hankinta on jaettu osa-alueisiin seuraavasti:
Osa-alue 1: Rakennustekniset työt (pienet toimeksiannot)
Osa-alue 2: Rakennustekniset työt (suuret toimeksiannot)
Tarjous on mahdollista jättää yhteen tai molempiin osa-alueisiin. Tarjoaja voi tulla valituksi yhdelle tai molemmille osa-alueille.
Suunniteltu sopimuskausi on kolme (3) vuotta + yhden (1) vuoden optiokausi.
Tarjousten jättämisen määräajaksi on asetettu 22.8.2025 klo 12.00.
Hankinnan keskeyttäminen
Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Lainkohtaa koskevien esitöiden mukaan (HE 108/2016 vp, s. 223) pykälä säilyy muuttumattomana aiemmin voimassa olleen julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 73 a §:ään nähden.
Jälkimmäisenä mainitun säännöksen esitöiden (HE 182/2010 vp, s. 22–23) mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen eikä hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi ole hyväksyttävää. Hankinnan keskeyttäminen tarkoittaa asiallisesti hankintamenettelyn päättämistä hankintaa tekemättä, vaikka hankintayksikön hankintatarve pysyisikin ennallaan.
Säännöksen esitöissä (HE 182/2010 vp, s. 22) on edelleen todettu, että hankintamenettelyn keskeyttämiseen on oikeuskäytännössä suhtauduttu suhteellisen sallivasti eikä säännöksellä ole ollut tarkoitus tiukentaa vallitsevaa tulkintakäytäntöä. Oikeuskäytännön mukaan hyväksyttävänä syynä hankintamenettelyn keskeyttämiselle on pidetty muun muassa hankintayksikön muuttunutta rahoitustilannetta sekä hankinnan kohteen tai tarpeen muuttumista hankintamenettelyn aikana sekä sitä, että tarjouspyyntö on osoittautunut tulkinnanvaraiseksi taikka virheelliseksi. Markkinaoikeus on myös todennut, viitaten talousvaliokunnan mietintöön hankintalakia koskevasta hallituksen esityksestä (TaVM 48/2010 vp, s. 4), että Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttäminen ei edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa. Hankintamenettelyn keskeyttämisen syy voi johtua myös hankintayksikön omasta toiminnasta aiheutuvasta hankintamenettelyn virheellisyydestä.
Hankintamenettelyn keskeyttämisen perusteita arvioidaan kuitenkin aina tapauskohtaisesti ja hankintayksiköllä tulee olla hyväksyttävä syy hankinnan keskeyttämiseen. Hankintamenettelyn keskeyttämisen on katsottu olevan perusteltua muun muassa siinä tapauksessa, että tarjouspyyntö on ollut virheellinen, hankintamenettelyssä on tapahtunut jokin muu virhe, hankintayksikön hankintatarve on muuttunut tai olosuhteet ovat muutoin muuttuneet hankintailmoituksen julkaisemisen jälkeen.
Markkinaoikeuden ratkaisussa MAO 579/2023 hankintayksikön hankinnan keskeyttämispäätös oli perustunut siihen, että hankintayksikkö on havainnut, että sen hankinnalle asettamat tavoitteet eivät toteudu, koska hankintayksikkö on epäonnistunut toimittajan ja varatoimittajan valintaa koskevien ehtojen määrittelyssä. Markkinaoikeus katsoi, että hankintayksiköllä oli ollut hankintalain 125 §:n 1 momentissa tarkoitettu todellinen ja perusteltu syy hankintamenettelyn keskeyttämiseen sen vuoksi, ettei tarjouspyyntö vastannut hankintayksikön tarkoitusta.
Nyt käsillä olevassa asiassa Hankintayksikkö on hankintailmoituksen julkaisemisen jälkeen havainnut, että tarjouspyyntö on ollut epäonnistunut Hankintayksikön asettamien hankinnan kohdetta koskevien vähimmäisvaatimusten osalta. Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit” on osa-alueen 2 osalta edellytetty, että tarjoaja nimeää koko sopimuskauden ajaksi sitoutettavan ja asetetut vähimmäisvaatimukset täyttävän päävastuullisen työnjohtajan. Tarjouspyynnössä on asetettu nimettävälle työnjohtajalle koulutusta ja kokemusta koskeva seuraava vähimmäisvaatimus: ”Työnjohtaja on suorittanut teknisessä oppilaitoksessa rakennusalan insinöörin tutkinnon, rakennusalan insinöörin AMK-tutkinnon tai talonrakennusalan DI-tutkinnon.”
Hankintayksikkö on hankintailmoituksen julkaisemisen jälkeen havainnut, että se on epäonnistunut edellä esitetyn nimetyn päävastuullisen työnjohtajan koulutusta ja kokemusta koskevan vähimmäisvaatimuksen asettamisessa. Hankintayksikkö on todennut, että kyseinen vähimmäisvaatimus ei ole tarkoituksenmukainen käsillä olevassa hankinnassa, eikä se vastaa Hankintayksikön hankintatarpeita. Hankintayksikkö on epäonnistunut tarjouspyynnön laatimisessa kyseisen vähimmäisvaatimuksen osalta, eikä asia ole korjattavissa muulla tavalla kuin keskeyttämällä hankintamenettely ja julkaisemalla hankinnan kohteesta uusi hankintailmoitus.
Lisätiedot
Patrik Kalteva, rakennuspäällikkö, patrik.kalteva@tuusula.fi, puh 040314 2243