Perustelut
Ympäristönsuojelulain (527/2014) 175 §:n mukainen hallintopakkomääräys Tarpaper Recycling Finland Oy:lle selvitysten antamiseksi ja lupa-alueen saattamiseksi ympäristöluvan mukaiseen kuntoon kiinteistöllä 505-407-31-25 (Marjala), Mäntsälän kunnassa.
Viite: Tarkastuskertomus 12.2.2025 toteutetulta tarkastukselta (päiväys 20.2.2025). Tarkastuskertomus on lautakunnalla kokouksessa nähtävillä.
Lupapäätös ja toiminnan sijainti
Ympäristönsuojelulain (527/2014) 39 §:n mukainen ympäristölupapäätös kattohuopajätteen siirtokuormausasemalle on annettu Tarpaper Recycling Finland Oy:lle 10.11.2020 (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, 125 §).
Lupapäätöstä koskeva toiminta sijaitsee Mäntsälässä kiinteistöllä Marjala 505-407-31-25, os. Suoniityntie 12. Kiinteistön omistaa Mäntsälän kunta, joka on vuokrannut lupa-alueen Tarpaper Recycling Finland Oy:lle 5.2.2019 alkaen viideksi vuodeksi. Vuokrasopimusta ei ole uusittu, eikä Tarpaper Recycling Oy:llä ole voimassa olevaa vuokrasopimusta kyseisellä kiinteistöllä.
Asian taustaa
Tarpaper Recycling Finland Oy:llä on Mäntsälässä voimassa oleva ympäristölupa 23.11.2020 § 125. Toiminta sijoittuu kiinteistölle Marjala 505-407-31-25, os. Suoniityntie 12. Samalla kiinteistöllä Tarpaper Recycling Oy:llä on ollut voimassa myös YSL 31 § mukainen koetoimintapäätös (ympäristötarkastaja 28.8.2023, 63 §) ajalla 2.10.2023-30.9.2024.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen on oltu yhteydessä toimintaa koskevan maanhallintasopimuksen voimassaolon päättymisestä, sekä jätteiden varastoinnin kestossa havaittujen epäkohtien osalta. Ympäristötarkastaja on tehnyt kohteelle paikallakäynnin 2.5.2024 ja todennut toiminta-alueen olevan ääriään myöten täynnä kattohuopajätettä. Asiasta, sekä alueen vuokrasopimuksen umpeutumisesta, on keskusteltu maanomistajan ja toiminnanharjoittajan kanssa 15.5.2024, jolloin toiminnanharjoittaja on luvannut oikaista epäkohdat sekä suunnitellut aloittavansa koetoiminnan mukaisen kattohuopajätteen murskauksen alueella ja hankkivansa lisätyövoimaa.
Koetoiminnan vuoksi tehtiin tarkastus 28.8.2024, jolloin todettiin kattohuopajätteen edelleen sijaitsevan kiinteistöllä. Toiminnanharjoittaja kutsuttiin tarkastukselle, mutta toiminnanharjoittajan edustaja ei saapunut tarkastukselle. Tarkastuksen yhteydessä havaittiin Tarpaper Recycling Finland Oy:llä kattohuopajätteen siirtokuormausasemaa koskevan ympäristöluvan lupamääräysten rikkomuksia toiminta-alueella. Toiminnanharjoittajaa kehotettiin toimittamaan selvitys koetoiminnan osalta 4.10.2024 mennessä. Toiminnanharjoittaja ei toimittanut selvitystä. Selvitysten toimittamisesta tehtiin hallintopakkopäätös (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 12.11.2024 § 121), joka on edennyt uhkasakon tuomitsemiseen (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 18.3.2025 § 41).
Asian valvontatietoja
Tarkastus 12.2.2025
Koetoiminnan tarkastuksen yhteydessä havaittujen ympäristöluvan lupamääräysten rikkomusten johdosta alueelle toteutettiin YLS 169 § mukainen tarkastus 12.2.2025. Toiminnanharjoittaja kutsuttiin tarkastukselle, mutta toiminnanharjoittajan edustajaa ei saapunut tarkastukselle. Tarkastuksella otettiin valokuvia. Tarkastuksella todettiin, että tilanne kiinteistöllä ei ollut muuttunut 28.8.2024 tehdystä koetoiminnan tarkastuksesta. Koko asfaltoitu alue oli edelleen täynnä kattohuopajätettä. Tarkastuksella arvioitiin lisäksi kattohuopajätteen määrää ja laatua. Länsiosassa kasa ulottuu hiukan 4,5 metrin maisemavallin yläpuolelle ja mataloituu noin 1-2 metriä alueen itälaidalle tultaessa. Kentän koko on noin 55 x 65 metriä, eli kattohuopaa olisi noin 3500 m2:n alueella arviolta yhteensä 8000-12000 m3 riippuen kasan korkeudesta ja tiiviydestä. Kattohuopajätteen seassa oli pieniä määriä nauloja, puuta, villaa ja peltiä.
Tarpaper Recycling Finland Oy on ottanut alueelle vastaan kattohuopajätettä toimitettujen vuosiraportointitietojen mukaan vuonna 2021, aikavälillä 19.1.2021 - 22.3.2021. Tuolloin sallittu varastokapasiteetti on toiminnanharjoittajan toimittamien tietojen mukaan ylittynyt noin 1000 tonnilla ja ympäristönsuojeluviranomainen on kehottanut toimittamaan ylivarastoidun jätemäärän pois alueelta. Tarpaper Recycling Finland Oy on siirtänyt 2025,95 tonnia kattohuopajätettä yrityksen toiselle toimipisteelle vuonna 2022 ja ottanut vastaan jätettä samana vuonna 574,79 tonnia. Vuoden 2022 lopulla varastossa on ilmoitettu olevan kattohuopajätettä 5936 tonnia. Toiminnanharjoittaja ei ole toimittanut vuosiraporttia vuodelta 2023 eikä vuodelta 2024, eikä ole vastannut tiedusteluihin varastomääristä. Toiminnanharjoittajaan ei ole saatu yhteyttä 15.5.2024 jälkeen. Ympäristöluvan mukaan kattohuopajätteen maksimivarastomäärä on 6000 tonnia, joten sen voidaan olettaa nyt ylittyvän, jos arvioidaan, että kuutio kattohuopajätettä painaa noin tonnin.
Koska toiminnanharjoittaja ei ole toimittanut vuosiraporttia vuodelta 2023 eikä 2024, ympäristönsuojeluviranomaisen tiedossa ei ole tietoja jätteen vastaanotosta, esikäsittelystä, ympäristön pilaantumisesta, päästöistä, jätteistä, hulevesien hallinnasta, jätteenkäsittelyn seuranta- ja tarkkailuohjelman noudattamisesta tai häiriö- ja poikkeuksellisista tilanteista.
Kattohuopajätettä oli sijoitettu ympäristöluvassa hyväksytyn suunnitelman vastaisesti maisemavallia vasten, jolloin maisemavallin ja käsittelyalueen reunalle suunniteltu hulevesioja on peittynyt. Näin ollen alueen hulevedet eivät johdu suunnitelman mukaisesti tasausaltaalle. Kattohuopajätteen sijoittaminen ei noudata ympäristölupahakemuksessa esitettyjä suunnitelmapiirustusta myöskään kasan muodon osalta, jolloin hulevedet johtuvat kasan huolimattomasta täytössä syntyneiden syvänteiden kautta ympäristöön. Käsittelyalueen hulevedet johtuvat pääosin alueen pohjois-itä ja kaakkoisreunalle, josta ei ole ojayhteyttä tasausaltaalle. Alueen pohjoisnurkkaan kaivettu tasausaltaalle johtava oja ei myöskään kerää käsittelyalueen hulevesiä, koska se alkaa vasta maisemavallin takaa eikä pinta kaltevoidu ojaa kohden. Kattohuopajätteen sijoittamisessa ei ollut havaittavissa, että ne olisivat sijoitettuna ympäristölupahakemuksessa esitetysti lavojen päälle.
Suoniityntien alussa on puomi ja kyltti kameravalvonnasta alueella. Suoniityntie johtaa usean toimijan alueelle. Itse alueelle on päiväsaikaan vapaa pääsy ja aluetta ei valvota. Asiatonta pääsyä alueelle tai jätteen luvatonta sijoittamista alueelle ei näin ollen ole estetty lukittavalla portilla ja muilla rakenteellisilla keinoilla.
Tarkastuksen johdosta annettiin kehotukset selvitysten antamiseksi ja toiminta-alueen luvan mukaiseen tilaan saattamiseksi; Tarpaper Oy:n tuli selvittää alueelle varastoidun kattohuopajätteen määrä ja läpimenoajat, toimittaa vuosiraportit vuosilta 2023 ja 2024; toimittaa selvitys toiminnan pitkäaikaisesta keskeytymisestä sekä tiedot vuokrasopimuksesta; selvittää kuinka asiaton pääsy ja jätteen luvaton sijoittaminen alueella estetään, sekä selvittää jätteenkäsittelytoiminnan jatkamisen edellytykset, sekä mikäli edellytyksiä toiminnan jatkamiselle ei olisi, ilmoitus toiminnan lopettamisesta. Selvitykset tuli toimittaa määräaikaan 14.3.2025 mennessä. Selvityksiä ei toimitettu annettuun määräaikaan mennessä. Selvityksiä ei edelleenkään ole toimitettu 4.6.2025 mennessä.
Lisäksi toiminnanharjoittajaa kehotettiin siivoamaan ympäristölupahakemuksessa esitetyn suunnitelman vastaisesti sijoitetut kattohuopajätteet, kentän ulkopuolinen roskaantunut alue, poistamaan kattohuopajäte hulevesiojien päältä sekä tarkastamaan ja kunnostamaan ne. Toimenpiteet tuli olla suoritettuna määräaikaan 30.4.2025 mennessä.
Kuuleminen hallintopakkomääräysten antamisesta
Samassa yhteydessä Keski-Uudenmaan ympäristökeskus kuuli Tarpaper Recycling Finland Oy:tä uhkasakkolain 22 § ja hallintolain 34 § sekä ympäristönsuojelulain 185 § mukaisesti mahdollisen hallintopakkomääräyksen (YLS 175 §) antamisesta kehotusten mukaisessa asiassa. Kirjallinen vastine tuli jättää 14.3.2025 mennessä. Tarpaper Recycling Finland Oy ei antanut vastinetta määräaikaan mennessä.
Tarkastus 15.5.2025
Kehotusten noudattamisen valvomiseksi kiinteistöllä toteutettiin tarkastus 15.5.2025. Kutsu tarkastuksesta lähetettiin Tarpaper Recycling Oy:lle sekä Tarpaper Recycling Oy:n konkurssipesän pesänhoitajalle. Pesänhoitaja ilmoitti, että oli estynyt saapumaan paikalle. Tarpaper Recycling Finland Oy:n edustaja ei saapunut paikalle. Tarkastuksella havaittiin tilanteen alueella pysyneen muuttumattomana edelliseen tarkastukseen nähden. Tarkastuksella otettiin valokuvia.
Ehdotus
Esittelijä
-
Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää:
- todeta, että Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan ympäristölupapäätöksen 10.11.2020 (125 §) lupamääräyksiä,11 ja 19 on rikottu, sekä lupamääräysten 1, 4, 5 ja 22 rikkomisen selvittämiseksi valvontaviranomaiseen ei ole toimitettu pyydettyjä selvityksiä.
- määrätä ympäristönsuojelulain 175 §:n 1 momentin kohdan 3 perusteella Tarpaper Recycling Finland Oy:lle alla olevat päävelvoitteet (1-7) ja niihin liittyvät ympäristönsuojelulain 184 §:n mukaiset tehosteet siirtokuormausaseman saattamiseksi luvan mukaiseen kuntoon.
Päävelvoitteet
Päävelvoite 1
Tarpaper Recycling Finland Oy:n tulee selvittää alueella varastoidun kattohuopajätteen läpimenoajat ja alueella varastossa olevan käsittelemättömän kattohuopajätteen määrä. Selvitys tulee toimittaa kahden (2) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista. (lupamääräykset 1 ja 4)
Päävelvoite 2
Toiminnanharjoittajan tulee toimittaa ympäristönsuojeluviranomaiselle toiminnan vuosiraportit vuodelta 2023 ja vuodelta 2024. (lupamääräys 19) Vuosiraportit tulee toimittaa kahden (2) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Päävelvoite 3
Toiminnanharjoittajan on laadittava selvitys toiminnan pitkäaikaisesta keskeyttämisestä Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle. Mistä asti toiminta on ollut keskeytyneenä? Onko alueelle voimassa olevaa vuokrasopimusta? (lupamääräys 22) Selvitys tulee toimittaa kahden (2) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Päävelvoite 4
Toiminnanharjoittajan on toimitettava selvitys siitä, kuinka asiaton pääsy ja jätteen luvaton sijoittaminen alueelle estetään. (YSL 52 ja 58 §, lupamääräys 5) Selvitys tulee toimittaa kahden (2) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Päävelvoite 5
Tarpaper Recycling Finland Oy:n tulee selvittää jätteenkäsittelytoiminnan jatkamisen edellytykset. Mikäli edellytyksiä toiminnan jatkamiselle ei ole, Tarpaper Recycling Finland Oy:n tulee tehdä ilmoitus toiminnan lopettamisesta ja esittää suunnitelma toteutusaikatauluineen alueen siistimiseksi ja toiminnan lopettamiseksi lupamääräyksen 23 mukaisesti. Selvitys ja ilmoitus tulee toimittaa kahden (2) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Päävelvoite 6
Kiinteistölle 505-407-31-25 (Marjala) tarkastuksella 20.2.2025 sekä toistamiseen 15.5.2025 todetut ympäristöluvan vastaisesti sijoitetut kattohuopajätteet tulee poistaa. Kattohuopajätettä on sijoitettuna maisemavallin ja hulevesiojaston päällä, sekä siirtokuormausaseman ympärysojissa asfaltoidun käsittelykentän ulkopuolelta. Ympäristöluvan mukaisesti kenttäalueella saa olla kerrallaan varastossa jätettä korkeintaan 6000 tonnia.
Kenttäalueen ulkopuolinen alue on siivottava ja kattohuopajätteen varastointi tulee saattaa vastaamaan ympäristölupahakemuksessa esitettyä (lupamääräys 2). Jätteitä tulee poistaa niin paljon, että varastoon jää korkeintaan 6000 tonnia käsiteltyä ja/tai käsittelemätöntä kattohuopajätettä, ja että varastointitapa vastaa ympäristölupahakemuksessa esitettyä suunnitelmaa. Toimenpide tulee suorittaa kolmen (3) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Päävelvoite 7
Hulevesiojasto tulee tarkistaa ja kunnostaa ojasto siten, että hulevedet johtuvat kenttä- ja varastoalueelta ympäristölupahakemuksessa esitetyn suunnitelman mukaiseksi (YSL 16 - 17, 43, 52 ja 68 §; lupamääräys 11). Toimenpide tulee suorittaa neljän (4) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Päävelvoitteiden tehosteet
Ympäristölautakunta päättää määrätä ympäristönsuojelulain 184 §:n nojalla seuraavat edellä mainittuja päävelvoitteita koskevat uhkasakkolain (1113/1990) mukaiset tehosteet:
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa päävelvoitteen 1 noudattamisen tehosteeksi 2 000 euron uhkasakon, mikäli selvitystä ei ole toimitettu kahden (2) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa päävelvoitteen 2 noudattamisen tehosteeksi 2 000 euron uhkasakon, mikäli vuosiraportteja ei ole toimitettu kahden (2) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa päävelvoitteen 3 noudattamisen tehosteeksi 1 000 euron uhkasakon, mikäli selvitystä toiminnan pitkäaikaisesta kahden (2) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa päävelvoitteen 4 noudattamisen tehosteeksi 1 000 euron uhkasakon, mikäli selvitystä asiattoman pääsyn estämiseksi ei ole toimitettu kahden (2) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa päävelvoitteen 5 noudattamisen tehosteeksi 2 000 euron uhkasakon, mikäli selvitystä jätteenkäsittelytoiminnan jatkamisen edellytykistä ja mahdollista toiminnan lopettamissuunnitelmaa ei ole toimitettu kahden (2) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa päävelvoitteen 6 noudattamisen tehosteeksi 200 000 euron uhkasakon, mikäli ympäristöluvan vastaisesti sijoitettuja ja varastoituja kattohuopajätteitä ei ole poistettu alueelta kolmen (3) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa päävelvoitteen 7 tehosteeksi 15 000 euron uhkasakon, mikäli hulevesiojastoa ei ole kunnostettu neljän (4) kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Lisäksi Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa seuraavien velvoitteiden lisäksi uhkasakkolain 9 § mukaiset juoksevat uhkasakot
o velvoitteen 6 osalta 2 000 euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen
o ja velvoitteen 7 osalta 1 000 euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
Päätöksen täytäntöönpano muutoksenhausta huolimatta
Tätä hallintopakkomääräystä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei muutoksenhakuviranomainen toisin päätä (Ympäristönsuojelulaki 200 §).
Päätöksen perustelut
Ympäristönsuojelulain 7 §:n mukaan toiminnanharjoittajan on järjestettävä toimintansa niin, että ympäristön pilaantuminen voidaan ehkäistä ennakolta. 175 §:n mukaan valvontaviranomainen voi kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa. Saman pykälän kohdan 2 mukaan valvontaviranomainen voi määrätä palauttamaan ympäristö ennalleen tai poistamaan rikkomuksesta ympäristölle aiheutunut haitta. 184 §:n mukaan viranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään. Päätöksen tehnyt viranomainen voi 200 §:n mukaan määrätä, että 175 §:ssä tarkoitettua määräystä tai päätöstä on oikaisuvaatimuksesta ja muutoksenhausta huolimatta noudatettava.
Tarkastuksen perusteella ympäristölupapäätöksen (10.11.2020 § 125) lupamääräystä 1 on rikottu ja ympäristölupahakemuksessa ilmoitetut varastointimäärät ovat ylittyneet. Viranomaisen tarkastuksella tehdyn mittausten, suunnitelmapiirustuksiin ja viranomaisen laskelmiin perustuvan arvion mukaan varastossa olevan kattohuopajätteen määrä on noin 10 500 tonnia. Ympäristölupahakemuksessa on esitetty, että kerrallaan varastoitava määrä on 6000 tonnia, minkä perusteella vakuus on asetettu. Ylivarastoitua kattihuopajätettä olisi näin ollen noin 3500 tonnia. Lupamääräyksen mukaan hakemuksessa ilmoitettuja varastomääriä ei saa ylittää. Toiminnanharjoittaja on laiminlyönyt raportointivelvollisuuden, eikä ole toimittanut pyydettyjä selvityksiä tai arvioita kattohuopajätteen määrästä ja läpimenoajoista. Ympäristöluvan mukainen jätevakuus on määrätty luvan sallimien välivarastojen enimmäismäärien perusteella. (YSL 52 ja 58 §, YSA 2 §, JL 12 §, VNa 179/2012).
Valvontaviranomaisen hallussa olevan tiedon mukaan ympäristöluvan lupamääräystä 4 on rikottu. Lupamääräyksen mukaan vastaanotettujen ja hyödynnettäväksi tarkoitettujen jätteiden käsittely, varastointi ja varastoinnin läpimenoajat on järjestettävä siten, että jätteet tulevat hyötykäytetyksi kolmen vuoden sisällä vastaanotosta. Hyödyntämiseen kelpaamatonta jätettä ei saa varastoida alueella vuotta pidempään. Toiminnanharjoittaja ei ole toimittanut valvontaviranomaiselle pyydettyjä selvityksiä jätteen läpimenoajoista, eikä vuosiraporttia vuosilta 2023 ja 2024. Valvontaviranomaiselle toimitettujen vuosiraportointitietojen perusteella kattohuopajätettä olisi varastoitu alueella yli kolmen vuoden ajan. (YSL 58 §, VNa 331/2013: 3 §) Toiminnanharjoittajalla on ollut alueella voimassa oleva ympäristöpäätöksestä erillinen koetoimintailmoitukseen perustuva koetoimintapäätös (28.8.2023 63 §). ajalle 2.10.2023-30.9.2024, jonka mukaan kattohuopajätettä olisi voinut saattaa ja murskata hyötykäyttöön. Toiminnanharjoittaja ei ole toimittanut pyydettyä selvitystä koetoiminnan toteutumisesta. Viranomaisen koetoimintaa koskevan tarkastuksen perusteella koetoimintaa ei ole toteutettu.
Lupamääräystä 5 on rikottu. Lupamääräyksen mukaan asiaton pääsy ja jätteen luvaton sijoittaminen alueelle on estettävä lukittavalla portilla ja tarvittaessa muilla rakenteellisilla keinoilla. (YSL 52 ja 58 §) Tarkastuksilla on havaittu, että varastoalueen sisääntulon kohdalla ei ole puomia tai muuta rakennetta, joka estäisi varastokentälle pääsyn ja jätteen luvattoman sijoittamisen alueelle. Lupa-aluetta ei ole aidattu siten, että asiaton pääsy alueelle estettäisiin.
Lupamääräystä 11 on rikottu. Tarkastuksella ei ole voitu todeta hulevesiojaa maisemavallin ja kenttärakenteen välissä, koska sen päälle on kasattu runsaasti kattohuopajätettä. Kentän hulevedet eivät näin ollen johdu ympäristölupahakemuksessa esitetyn suunnitelman mukaisesti. Lupamääräyksen 11 mukaan hulevesien käsittely ja johtaminen tulee tehdä ympäristölupahakemuksessa esitetyn mukaisesti. Vesienkäsittelyjärjestelmän on oltava valmiina ennen täyttötoiminnan aloittamista. (YSL 16 - 17, 43, 52 ja 68 §)
Ympäristölupapäätöksen lupamääräystä 15 on rikottu roskaantumisen osalta. Lupamääräyksen mukaan toiminta-alueen jätehuolto on järjestettävä jätelain (646/2011) ja sen nojalla annettujen säädösten mukaisesti siten, että toiminnasta ei aiheudu ympäristön roskaantumista, maaperän pilaantumista eikä haittaa terveydelle tai ympäristölle.
Alueen täytössä ei ole noudatettu ympäristölupahakemuksessa esitettyä suunnitelmaa ja kattohuopajätettä on sijoitettu maisemavallia vasten ja suunnitelmassa esitetyn hulevesiojaston päälle. Sitä on myös päätynyt kenttäalueen laidalle ja ojan penkereelle. Ympärysojiin ja asfaltoidun käsittelynkentän ulkopuolelle kasatut kattohuopajätteet aiheuttavat jätelain tarkoittamaa roskaantumista. Jätelain 13 §:n mukaan jätettä ei saa hylätä eikä käsitellä hallitsemattomasti. Jätteestä ja jätehuollosta ei saa aiheutua vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle, roskaantumista, yleisen turvallisuuden heikentymistä taikka muuta näihin rinnastettavaa yleisen tai yksityisen edun loukkausta. Jätteen keräyksessä ja kuljetuksessa sekä jätteen käsittelylaitoksen tai –paikan sijoittamisessa, rakentamisessa, käytössä ja käytön jälkeisessä hoidossa on erityisesti huolehdittava siitä, ettei jätehuollosta aiheudu ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavia päästöjä mukaan lukien melua ja hajua taikka viihtyisyyden vähentymistä.
Lupamääräystä 19 on rikottu. Toiminnanharjoittaja ei ole toimittanut toiminnan vuosiraportteja vuodelta 2023 ja 2024. Lupamääräyksen mukaan toiminnanharjoittajan on vuosittain helmikuun loppuun mennessä toimitettava valvontaviranomaiselle edellistä vuotta koskeva vuosiraportti. Vuosiraportissa on ilmoitettava tiedot toiminnan ja sen vaikutusten tarkkailusta ja seurannasta sekä tiedot: 1) vastaanotettujen jätteiden määrästä (t/v), laatu, jätenimike, alkuperä osoitetietoineen, tuontipäivämäärä ja tuoja; 2) vuodenvaihteessa varastossa olevista jätteistä ja niiden määristä; 3) toiminta-ajoista; 4) vuoden aikana käytettyjen polttoaineiden laadusta ja määrästä; 5) ympäristönsuojelun kannalta merkittävistä poikkeuksellisista tilanteista ja niiden johdosta tehdyistä toimista (syy, kestoaika, arvio päästöistä ilmaan, vesiin tai maaperään sekä niiden ympäristövaikutuksista); 6) toiminnassa syntyneistä jätteistä ja niiden toimituskohteista sisältäen jätelain 119 §:n mukaiset kirjanpitotiedot; 7) suunnitteilla olevista muutoksista siirtokuormausasemalla ja sen toiminnassa; 8) yhteenveto melu-, ja pintavesitarkkailusta; (YSL 52, 58 ja 62 §, JL 118, 119, 120 ja 122 §).
Lupamääräyksen 22 mukaan toiminnan merkittävistä muutoksista, toiminnanharjoittajan vaihtumisesta tai toiminnan pitkäaikaisesta keskeyttämisestä on viipymättä ilmoitettava Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle, joka voi antaa asiaan liittyen tarvittavia määräyksiä. (YSL 89 ja 170 §) Toiminta-alueen vuokrasopimus on umpeutunut 7.3.2024 ja sitä ei ole uusittu. Toiminnan pitkäaikaisesta keskeytymisestä, eikä toiminnan merkittävistä muutoksista ole tehty ympäristönsuojeluviranomaiseen ilmoitusta.
Lupamääräyksen 23 mukaan toiminnan loputtua alue on viipymättä siistittävä ja saatettava sellaiseen kuntoon, ettei siitä aiheudu vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle. Alueelta on poistettava kaikki toimintaan liittyvät laitteet ja varusteet. Toiminnan lopettamisesta on ilmoitettava vähintään kaksi kuukautta ennen lopettamisajankohtaa kirjallisesti Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle. Toiminnanharjoittajan on samassa yhteydessä esitettävä valvontaviranomaiselle yksityiskohtainen suunnitelma toiminnan lopettamiseen liittyvistä vesiensuojelua, maaperänsuojelua ja jätehuoltoa koskevista toimista. Ympäristönsuojeluviranomainen antaa tarvittaessa lisämääräyksiä toiminnan lopettamiseksi tarvittavista toimista. (YSL 52, 94 ja 170 §) Toiminnanharjoittaja ei ole pyynnöistä, yhteydenotoista, tarkastuksista, eikä kehotuksista huolimatta ollut valvontaviranomaiseen millään tavalla yhteydessä toukokuun 2024 jälkeen, ei ole antanut vastinetta tarkastuskertomuksiin. Toiminnanharjoittajalla ei myöskään ole alueelle voimassa olevaa vuokrasopimusta, joten hän ei voi alueella tosiasiallisesti toimia.
Toiminnanharjoittajaa on kehotettu antamaan selvitys alueella varastoidun kattohuopajätteen määrästä ja läpimenoajoista, toimittamaan vuosiraportti, antamaan selvitys toiminnan pitkäaikaisesta keskeytyksestä, asiattoman pääsyn ja luvattoman jätteen sijoittamisen estämisestä, luvan vastaisesti sijoitetun kattohuopajätteen siivoamisesta ja poistamisesta, sekä hulevesiojaston kunnostamisesta. Pyydettyjä selvityksiä ei ole toimitettu, eikä toimenpiteisiin alueen luvanmukaiseen tilaan saattamiseksi ole ryhdytty annettuihin määräaikoihin mennessä.
Edellä esitetyn johdosta asiassa on tarpeen antaa ja tehostaa määräystä selvitysten osalta kiinteän uhkasakon, ja siivoamisen osalta juoksevan uhkasakon uhalla. Jos päävelvoitteita ei noudateta määräaikaan mennessä, Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta voi uhkasakkolain 10 §:n nojalla tuomita uhkasakon maksettavaksi. Ympäristönsuojelulain 200 §:n perusteella määrätyt velvoitteet on toteutettava kiinteistöltä 505-407-31-25 heti, eikä muutoksenhaku saa viivästyttää toimenpiteitä.
Uhkasakon suuruutta harkittaessa on huomioitu, että on yleisen edun kannalta tärkeää saada kattohuopajätteen epäasianmukainen varastointi ja varastoinnista aiheutuva roskaantuminen poistettua mahdollisimman pian. Uhkasakon määrää on kohtuullistettu toiminnanharjoittajan mahdollisen maksukyvyttömyyden vuoksi. Uhkasakon määrään arvioinnissa on otettu huomioon velvoitetun moitittava käytös yhteydenpidossa viranomaisen kanssa.
Sovelletut oikeusohjeet
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 6 §, 7 §, 16 §, 169 §, 172 §, 175 §, 179 §, 184 §; 185 §, 186 §, 200 §
Hallintolaki (434/2003) 32 §, 33 §, 34 §; 39 §, 45 §,
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 8 §, 9 §, 10 §, 22 §, 23 § ja 24 §
Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 12.5.2025 § 67); ja
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 18.3.2025 § 37)
Tiedoksi
- asiaote ja valitusosoitus saantitodistuksella Tarpaper Recycling Finland Oy ja Tarpaper Recycling Finland Oy konkurssipesän pesänhoitaja;
- tiedoksi Mäntsälän kunta.
- Uhkasakkolain 19 §:n mukainen rekisteröinti (asettaminen), Rekisterimerkintä (jätelain mukaisen uhkasakon asettaminen) koskee kiinteistöä 505-407-31-25)/Etelä-Suomen maanmittauslaitos, kiinteistörekisterimerkinnät PL 86, 00521 Helsinki.