Perustelut
Jätelautakunta Kolmenkierto päätti kokouksessaan 8.5.2025 § 21 pyytää asumisessa syntyvien saostus- ja umpisäiliölietteiden kuljetusjärjestelmäselvityksestä lausuntoja Hämeen, Uudenmaan ja Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksilta, toimialueen kunnilta sekä kuntien ympäristönsuojeluviranomaisilta siitä, täyttääkö kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus jätelain 37 §:n mukaiset edellytykset.
Jätehuoltoviranomainen on asettanut asumisessa syntyvien saostus- ja umpisäiliölietteiden kuljetusjärjestelmäselvityksen nähtäville 9.5.2025-30.6.2025. Selvitykseen voi tutustua Kolmenkierron verkkosivuilla: www.kolmenkierto.fi>Ajankohtaista>Kuulutus: Asumisessa syntyvien lietteiden kuljetusjärjestelmäselvitys. Selvitys on liitetty myös ympäristölautakunnan kokouksen oheismateriaaleihin.
Lausunnot on pyydetty toimittamaan 30.6.2025 mennessä osoitteeseen jatelautakunta@hameenlinna.fi.
Ehdotus
Esittelijä
-
Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto
Kunnan on jätelain 32 §:n mukaan järjestettävä kotitaloudessa ja vapaa-ajan asunnossa sekä kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto. Jätelain 37 §:n mukaan kunta voi päättää, että saostus- ja umpisäiliölietteen kiinteistöittäinen kuljetus järjestetään kunnassa tai sen osassa siten, että kiinteistön haltija sopii siitä jätteen kuljettajan kanssa, jos:
1) näin järjestetty jätteenkuljetus täyttää 35 §:n 2 momentissa säädetyt edellytykset;
2) jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tukee jätehuollon alueellista kehittämistä eikä aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle;
3) päätöksen vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan.
Jätelautakunta Kolmenkierto on laatinut selvityksen (2.5.2025), jonka tavoitteena oli selvittää täyttyvätkö jätelain 37 §:n mukaiset edellytykset toimialueella. Tällä hetkellä kaikissa toimialueen kunnissa lietteet kuljetetaan kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa, vaikka asiasta ei ole tehty jätelain edellyttämää päätöstä.
Kolmenkierron alueella Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven ja Tuusulan kuntien ja kaupunkien ympäristönsuojeluviranomaisena toimivan Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta toteaa, että selvitys saostus- ja umpisäiliölietteen kuljetusjärjestelmästä on hyvin tehty ja kattava. Selvityksessä saatujen tulosten perusteella Kolmenkierron alueen kuntien nykyinen kiinteistön haltijan järjestämä saostus- ja umpisäiliölietteiden kuljetusjärjestelmä ei kokonaisuudessaan täytä jätelain 37 §:n mukaisia edellytyksiä. Ensimmäinen edellytys täyttyy osittain, mutta kaksi jälkimmäistä eivät täyty ollenkaan. Johtopäätöstä on perusteltu kattavasti selvityksessä saatujen tulosten perusteella.
Selvitys perustuu kysely- ja haastattelututkimuksiin sekä hyödyntää myös muuta saatavilla olevaa tietoa, kuten SIIRTO-rekisterin tietoja jätevesilietteiden kuljetuksesta. Selvityksen mukaan asukkaille suunnattua kyselyä mainostettiin kuntien yhteisö alustoilla ja verkkosivuilla. Selvitysraportin mukaan asukkaille ei lähetetty erikseen tietoa kyselystä, mikä on voinut vaikuttaa saatujen vastausten määrään. Selvityksen mukaan kyselyt toteutettiin sähköisesti. Selvityksessä ei ole mainintaa, onko asukkailla ollut mahdollisuutta vastata kyselyyn myös muuten kuin sähköisessä muodossa.
Selvityksessä olisi ollut hyvä tuoda esiin tarkempaa pohdintaa mahdollisista virhelähteistä tai muista tuloksiin vaikuttavista tekijöistä. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta ei kuitenkaan katso mahdollisten virhelähteiden vaikuttavan niin merkittävästi saatuihin tuloksiin, että niillä olisi vaikutusta hyvin perusteltuun johtopäätökseen. Tulokset antavat riittävän todenmukaisen kuvan siitä, missä määrin nykyisellä kiinteistön haltijan järjestämällä jätteenkuljetuksella jätelain 37 §:n mukaiset edellytykset toteutuvat asumisessa syntyvien saostus- ja umpisäiliölietteiden osalta. Selvityksen perusteella tehty johtopäätös vastaa myös Keski-Uudenmaan ympäristönsuojeluviranomaisen tekemän valvonnan pohjalta muodostunutta kuvaa asiasta.
Päätös
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto
Kunnan on jätelain 32 §:n mukaan järjestettävä kotitaloudessa ja vapaa-ajan asunnossa sekä kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto. Jätelain 37 §:n mukaan kunta voi päättää, että saostus- ja umpisäiliölietteen kiinteistöittäinen kuljetus järjestetään kunnassa tai sen osassa siten, että kiinteistön haltija sopii siitä jätteen kuljettajan kanssa, jos:
1) näin järjestetty jätteenkuljetus täyttää 35 §:n 2 momentissa säädetyt edellytykset;
2) jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tukee jätehuollon alueellista kehittämistä eikä aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle;
3) päätöksen vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan.
Jätelautakunta Kolmenkierto on laatinut selvityksen (2.5.2025), jonka tavoitteena oli selvittää täyttyvätkö jätelain 37 §:n mukaiset edellytykset toimialueella. Tällä hetkellä kaikissa toimialueen kunnissa lietteet kuljetetaan kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa, vaikka asiasta ei ole tehty jätelain edellyttämää päätöstä.
Kolmenkierron alueella Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven ja Tuusulan kuntien ja kaupunkien ympäristönsuojeluviranomaisena toimivan Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta toteaa, että selvitys saostus- ja umpisäiliölietteen kuljetusjärjestelmästä ei ole riittävän kattava ja saattaa sisältää tilastollisia virheitä. Selvityksessä saatujen tulosten perusteella Kolmenkierron alueen kuntien nykyinen kiinteistön haltijan järjestämä saostus- ja umpisäiliölietteiden kuljetusjärjestelmä ei kokonaisuudessaan täytä jätelain 37 §:n mukaisia edellytyksiä. Ensimmäinen edellytys täyttyy, mutta kaksi jälkimmäistä täyttyy pääosin. Johtopäätöstä ei ole perusteltu riittävän kattavasti.
Selvitys perustuu kysely- ja haastattelututkimuksiin sekä hyödyntää myös muuta saatavilla olevaa tietoa, kuten SIIRTO-rekisterin tietoja jätevesilietteiden kuljetuksesta. Selvityksen mukaan asukkaille suunnattua kyselyä mainostettiin kuntien yhteisö alustoilla ja verkkosivuilla. Selvitysraportin mukaan asukkaille ei lähetetty erikseen tietoa kyselystä, mikä on voinut vaikuttaa saatujen vastausten määrään. Selvityksen mukaan kyselyt toteutettiin sähköisesti. Selvityksessä ei ole mainintaa, onko asukkailla ollut mahdollisuutta vastata kyselyyn myös muuten kuin sähköisessä muodossa.
Selvityksessä olisi ollut hyvä tuoda esiin tarkempaa pohdintaa mahdollisista virhelähteistä tai muista tuloksiin vaikuttavista tekijöistä. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo mahdollisten virhelähteiden voivan vaikuttaa johtopäätökseen eikä anna riittävän todenmukaista kuvaa siitä, täyttääkö nykyinen järjestelmä jätelain 37 §:n mukaiset edellytykset saostus- ja umpisäiliölietteiden osalta.
Kokouskäsittely
Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun jäsen Eeva Särkiniemi teki seuraavan muutosehdotuksen jäsenen Mika Heino kannattamana:
"Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto
Kunnan on jätelain 32 §:n mukaan järjestettävä kotitaloudessa ja vapaa-ajan asunnossa sekä kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto. Jätelain 37 §:n mukaan kunta voi päättää, että saostus- ja umpisäiliölietteen kiinteistöittäinen kuljetus järjestetään kunnassa tai sen osassa siten, että kiinteistön haltija sopii siitä jätteen kuljettajan kanssa, jos:
1) näin järjestetty jätteenkuljetus täyttää 35 §:n 2 momentissa säädetyt edellytykset;
2) jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tukee jätehuollon alueellista kehittämistä eikä aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle;
3) päätöksen vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan.
Jätelautakunta Kolmenkierto on laatinut selvityksen (2.5.2025), jonka tavoitteena oli selvittää täyttyvätkö jätelain 37 §:n mukaiset edellytykset toimialueella. Tällä hetkellä kaikissa toimialueen kunnissa lietteet kuljetetaan kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa, vaikka asiasta ei ole tehty jätelain edellyttämää päätöstä.
Kolmenkierron alueella Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven ja Tuusulan kuntien ja kaupunkien ympäristönsuojeluviranomaisena toimivan Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta toteaa, että selvitys saostus- ja umpisäiliölietteen kuljetusjärjestelmästä ei ole riittävän kattava ja saattaa sisältää tilastollisia virheitä. Selvityksessä saatujen tulosten perusteella Kolmenkierron alueen kuntien nykyinen kiinteistön haltijan järjestämä saostus- ja umpisäiliölietteiden kuljetusjärjestelmä ei kokonaisuudessaan täytä jätelain 37 §:n mukaisia edellytyksiä. Ensimmäinen edellytys täyttyy, mutta kaksi jälkimmäistä täyttyy pääosin. Johtopäätöstä ei ole perusteltu riittävän kattavasti.
Selvitys perustuu kysely- ja haastattelututkimuksiin sekä hyödyntää myös muuta saatavilla olevaa tietoa, kuten SIIRTO-rekisterin tietoja jätevesilietteiden kuljetuksesta. Selvityksen mukaan asukkaille suunnattua kyselyä mainostettiin kuntien yhteisö alustoilla ja verkkosivuilla. Selvitysraportin mukaan asukkaille ei lähetetty erikseen tietoa kyselystä, mikä on voinut vaikuttaa saatujen vastausten määrään. Selvityksen mukaan kyselyt toteutettiin sähköisesti. Selvityksessä ei ole mainintaa, onko asukkailla ollut mahdollisuutta vastata kyselyyn myös muuten kuin sähköisessä muodossa.
Selvityksessä olisi ollut hyvä tuoda esiin tarkempaa pohdintaa mahdollisista virhelähteistä tai muista tuloksiin vaikuttavista tekijöistä. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo mahdollisten virhelähteiden voivan vaikuttaa johtopäätökseen eikä anna riittävän todenmukaista kuvaa siitä, täyttääkö nykyinen järjestelmä jätelain 37 §:n mukaiset edellytykset saostus- ja umpisäiliölietteiden osalta."
Puheenjohtaja totesi, että koska on tehty kannatettu muutosehdotus, on asia ratkaistava äänestämällä. Lautakunta äänesti pohjaesityksen ja Särkiniemen muutosehdotuksen välillä.
Äänestys
Ne, jotka kannattavat pohjaesitystä äänestävät ”jaa” ja ne, jotka kannattavat Särkiniemen muutosehdotusta äänestävät "ei".
Suoritetussa äänestyksessä annettiin
2 "jaa"-ääntä (Sami Carlenius, Merja Laitinen)
11 "ei"-ääntä (Susanna Metsälä, Mika Heino, Ritva Örling, Eero Linnamäki, Teemu Ovaska, Jari Renlund, Eeva Särkiniemi, Pasi Torkkeli, Maarit Turunen, Antti Vaittinen, Hannu Salin)
Koska muutosehdotus sai enemmän ääniä, se tuli lautakunnan päätökseksi.
Merkittiin tiedoksi, että jäsen Mika Heino poistui tämän pykälän käsittelyn aikana klo 19:00.
Merkittiin tiedoksi, että lautakunta piti tauon tämän pykälän käsittelyn aikana klo 19-19:13.