Perustelut
Ristikiventien kevyen liikenteen väylän katusuunnitelmaehdotus, piir.no 2208/1-3,5 on ollut yleisesti nähtävillä 20.3.-2.4.2025.
Lähtökohdat
Katusuunnitelmaehdotus koskee Ristikiventien länsipuolelle sijoittuvan jalankulku- ja polkupyöräväylän rakentamista sekä Ristikiventien ja Nahkelantien ylitystä ja Nahkelantien leventämistä. Lisäksi Ristikiventien itäpuolelle rakennetaan ajoneuvoyhdistelmän pysäköintikaista. Suunnittelualueen eteläpäässä väylä yhdistyy nykyiseen jkpp-väylään Ristikiventien varressa. Idässä suunniteltu jkpp-väylä liittyy Nahkelantien eteläpuolella ja pohjoisessa pohjoispuolella olevaan nykyiseen jkpp-väylään. Väylä sijoittuu Etelä-Tuusulaan, Ristikiven työpaikka-alueelle. Väylän rakentaminen tulee parantamaan kevyen liikenteen turvallisuutta alueella.
Liikenne- ja katutekniset ratkaisut
Suunnitelmassa on eritelty kaksi väylää, Jkpp1, pituus noin 530 metriä ja Jkpp2, joka on pituudeltaan noin 30 metriä. Väylien leveys on 3,0 metriä. Jkpp1 on Ristikiventien sen pohjoispäässä ylittävä, länsipuolella kulkeva väylä. Jkpp 2 ylittää Nahkelantien ja yhdistyy Jkpp1:een Nahkelantien eteläpuolella.
Kohteeseen tehdään neljä ylityspaikkaa suojateitse, joista kaksi keskisaareekkeellisia. Keskisaarekkeiden leveys on 2,5 metriä.
Ristikiventien ja Nahkelantien liittymä sekä ajokaistat keskisaarekkeiden kohdalla on mitoitettu HCT-ajoneuvoyhdistelmälle. Ajokaistan leveys on Nahkelantien keskisaarekkeen kohdalla 4,25 metriä. Nahkelantien ja Ristikiventien liittymän leveys on keskisaarekkeen kohdalla itäpuolella 7,20 metriä ja länsipuolella 8,70 metriä. Ajoneuvoyhdistelmän pysäköintikaistan leveys on 4,0 metriä ja pituus noin 47 metriä.
Päällysteet ja istutukset
Jkpp-väylä sekä ajoneuvoyhdistelmän pysäköintikaista päällystetään asfaltilla. Reuna- ja välialueet nurmetetaan. Keskisaarekkeet sekä Nahkelantien ja Ristikiventien liittymän länsipuoli päällystetään betonikivellä.
Vesihuolto ja kaapelit
Nykyiseen vesihuoltoon ei tule muutoksia. Nykyisiä tulevan väylän alle jääviä kaapeleita siirretään väylän reunaan.
Kuivatus
Jkpp-väylä kuivatetaan imeytyspainanteiden ja nykyisten ojien avulla.
Valaistus
Nykyiseen valaistukseen ei tule muutoksia.
Katusuunnitelmaehdotuksesta jätettiin yhteensä 4 muistutusta nähtävillä olon aikana. Yksi muistutuksista oli lausunto ja tuli ennen virallisen nähtävilläoloajan alkamista. Lisäksi yksi muistutuksista tuli vasta virallisen nähtävilläoloajan jälkeen.
Muistutus 1, Elisa Oyj 13.3.2025
”Lausunto, Ristikiventien kevyen liikenteen väylän katusuunnitelmaehdotus
Elisa Oyj:llä ei ole huomauttamista asemakaavamuutokseen.
Alueella on Elisa Oyj:n tietoliikennekaapeleita ja putkituksia, joiden olemassaolo tarvitsee alueella toimijoiden tiedostaa ja huolehtia niiden riittävästä suojauksesta.
Mikäli kaapeleita joudutaan siirtämään pitää siirron tarvitsijan olla hyvissä ajoin yhteydessä Elisaan ja tilata ao. siirto.
Siirrot ovat maksullisia (Maankäyttö- ja Rakennuslaki 89§).
Lisätietoja asiasta antaa verkontuki@elisa.fi"
Vastine 1
Alueella olevat nykyiset kaapelit ja putket on huomioitu suunnittelussa ja niitä ei tarvitse hankkeen tieltä siirtää pois. Uuden kevyen liikenteen väylän korkeusasemat on suunniteltu mukailemaan nykyisiä maanpinnan korkoja.
Muistutus 2, Yksityishenkilö 30.3.2025
”Hei
Nahkelantien ja Ristikiventien risteykseen tarvitsee tehdä suojatien lisäksi tarpeeksi suuri risteys, koska suuria betoni ja hiekka-rekkoja liikennöi koko ajan päivittäin.
Myös Hosionsuomutkan ja nahkelantien risteykseen tarvitsee ojarumpu, koska vesi ja jää tulvii risteyksessä keväisin.
Tiedän että vetoatte Ely kekuksen toimeen liittyväksi. Aikoinaan kun Nahkelantie oikaistiin Suonmutkista niin jätettiin kyseisestä risteyksestä ojitus ja tienalitukset kokonaan pois.
Jotenkin läpinäkyvää tämä. Suonkaateentien risteykseen kyllä saadaan liikenteenjakajat ja uudet bussipysäkit, sinäsä sekin hyvä asia että saadaan näin tiestöä turvallisemmaksi, niin ja asuuhan Suokaarteen tiellä poliitikkojen sukulaisia.
Ette voi siirtää työtä Elykeksukseen vastuulle, koska kysyin vähän aikaa sitten kuinka mopolla ajo oli sallittu Nahkelantien kevytväylällä ja ilmoitettiin ettei voida muuttaa koska Elykeksus on vastuussa tästä. Näin vaan kävi että tämä Elykeskus kielsi kokonaan Nahkelantien kevytväylällä mopoilun samantien. Kysyinkin miksi Hämeentiellä voi mopoilla kevytväylällä, on kuulemma erilainen liikenne Hämeentiellä.
Lahelantien ja Nahkelantien liikenne ei ole niin vilkasta että voisi mopoilla kevytväylällä. Vaikka väite oli että Elykeskus päättää Nahkelantien ja Lahelantien liikennejärjestelyistä. Kuitenkin samantien tuli kielto Nahkelantien kevytliikenneväylällä ajokielta mopolla.
Oikea vastaus on, että Hämeentien varrella asuu silmää tekeviä poliitikkoja joiden lapset voivat mopoilla kevytväylällä.
Ehdotan että Hosionsuonmutkan ja Nahkelantien risteykseen tehdään kunnollisnen ojitus ja tien alituset jotka ovat jääneet aikoinaan pois kokonaan....!!!"
Vastine 2
Nahkelantien ja Ristikiventien tieliittymä on mitoitettu HCT-yhdistelmille. Lyhenne HCT tulee sanoista High Capacity Transport. Se on kansainvälisesti vakiintunut termi sallittua pidemmille tai raskaammille ajoneuvoyhdistelmille tieliikenteessä, joita ei kuitenkaan pidetä erikoiskuljetuksina. HCT-yhdistelmien suurin sallittu pituus Suomessa on 34,5 metriä.
Nahkelantien tiealueesta vastaa ELY-keskus. Hosionmutkan ja Nahkelantien risteyksen tiealueelle sijoittuville tienalitusrummuille tarvitaan siten ELY:n hyväksyntä, jotta ne voidaan suunnitella tämän hankkeen yhteydessä. Tarkistetaan ELY:stä alitusrumpujen lisäämistarve rakentamissuunnitelmien laatimisen aikana.
Muistutus 3, Keski-Uudenmaan polkijat ry 2.4.2025
”Muistutus Ristikiventien kevyen liikenteen väylän katusuunnitelmaehdotuksesta
Olemme tutustuneet Ristikiventien katusuunnitelmaehdotukseen. Panimme tyytyväisinä merkille, että Ristikiventien ja Liekonkujan risteyksessä ei ole reunakiveä pyöräilijälle. Siksi jäimmekin ihmettelemään miksi kuitenkin Nahkelantien ja Ristikiventien ylityksissä on reunakiviä. Eikö niidenkin kohdalla voisi vihdoin siirtyä nykyaikaan siten, että puolet leveydestä varataan pyöräliikenteelle ilman reunakiveä?
Ristikiventien ja Liekonkujan risteyksessä pyörätie tekee erikoisen mutkan juuri ennen Liekonkujaa. Väyläviraston pyöräliikenteen suunnitteluohje opastaa linjaamaan pyörätien suoraksi ennen risteystä: “Pääsuunnan pyörätie toteutetaan suoraksi 20 m ennen ajoradan ylitystä”. Katusuunnitelmaehdotuksessa piirretty mutka juuri ennen ajoradan ylitystä heikentää liikenneturvallisuutta ja vie pyörällä liikuttaessa huomion pois liikennetilanteesta.
Ehdotamme täten suunnitelmaa korjattavaksi seuraavasti:
1. Pyöräliikenteen puolikkaalta poistetaan kokonaan reunakivet Nahkelantien ja Ristikiventien risteyksessä.
2. Ristikiventien ja Liekonkujan risteyksessä pyörätie linjataa suoraksi vähintään 20 m matkalta molemmilta puolilta Liekonkujaa.
Lisäksi näyttäisi siltä, että liikennemerkistä N3 puuttuu kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilpi."
Vastine 3
Suojateiden ja reunakivien suunnittelussa on pyritty noudattamaan ohjeistuksia kiveyksistä. ELY:n tiealueella oleville kiveyksille on myös saatu ELY:stä hyväksytty kuittaus kys. ratkaisusta.
Ristikiventien kevyen liikenteen väylän mutkat ennen Liekonkujan suojatietä on suunniteltu sen takia, että Ristikiventieltä Liekonkujalle kääntyvä ajoneuvo mahtuu odottamaan Liekonkujan suojatien ylittäjiä estämästä kuitenkaan kokonaan takaa tulevia ajoneuvoja jatkamasta suoraan Ristikiventietä. Linjauksen suoristaminen heikentää Ristikiventien sujuvaa ajoneuvoliikennettä ja kasvattaa riskiä Ristikiventien ruuhkautumiselle ja tukkeutumiselle. Katualueella ei ole myöskään tilaa tehdä mutkien linjausta aiemmin. Lisäksi pyörätien mutka ennen suojatietä itseasiassa pakottaa pyöräilijöitä hidastamaan vauhtiaan ennen suojatietä, joka voi parantaa suojatien liikenneturvallisuutta, kun autoilijat ehtivät paremmin reagoimaan suojatietä ylittäviin pyöräilijöihin. Ristikiventien ja Liekonkujan liittymänäkemätkään eivät ole kiinteistöillä kasvavien puiden takia erityisen hyvät.
Päivitetään liikenteenohjaussuunnitelmaa ja lisätään siihen mainittu kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilpi. Liikenteenohjaussuunnitelmasta tehdään revisio A-suunnitelma.
Muistutus 4, Motoforum Oy 2.4.2025
”Hei,
Ristikiventien kevyen liikenteen väylän katusuunnitelmaehdotukseen liittyen väylän korolla on iso merkitys kiinteistön 858-407-4-122 kohdalla.
Hallirakennuksen kadunpuoleisessa päädyssä liittymän kohdalla on kansi iso kuoma-autolla ja rekalla sisään ajettavaa ovea, ne on tarkoitus uusia kesällä kun hallin saneeraus käynnistyy.
Mikäli väylä tulee liian korkealle halliin ajo estyy ja toinen tekijä mikä huolestuttaa on sade- ja sulamisvedet.
Onko mahdollista, että minuun oltaisi yhteydessä ja käytäisi paikan päällä katsomassa tilannetta?"
Vastine 4
Sade- ja sulamisvedet on huomioitu suunnitelmassa korkojen puolesta niin hyvin kuin mahdollista. Kevyen liikenteen väylän sivukallistus on suunniteltu ajoradan välikaistan suuntaan pois päin kiinteistöistä. Hulevedet imeytetään välikaistan imeytyspainanteessa hiekkamaaperään. Kevyen liikenteen väylä sijoittuu Lahelan pohjavesialueelle ja maaperä soveltuu siellä hyvin imeyttämiseen.
Muistutuksen jättäjään ollaan vielä erikseen yhteydessä liittyen kiinteistön ajoliittymiin ennen rakentamissuunnitelmien valmistumista.