Ikäihmisten neuvosto, kokous 31.3.2025

§ 14 Halkivaha III, asemakaava, kaavanumero 3476, Hyrylä

TUUDno-2025-26

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Katja Elo, vs. sivistysjohtaja, katja.elo@tuusula.fi
Annukka Luoderanta, hyvinvointikoordinaattori, annukka.luoderanta@tuusula.fi
Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi
Hannamari Vänni, varhaiskasvatuspäällikkö, hannamari.vanni@tuusula.fi
Ulla Kinnunen, kulttuuri- ja museotoimenjohtaja, ulla.kinnunen@tuusula.fi
Risto Kanerva, vapaa-aikapalveluiden päällikkö, risto.kanerva@tuusula.fi

Perustelut

Sivistyksen lautakunnat, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta, kasvatus- ja sivistyslautakunta sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta, antavat osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan yhteisen lausunnon. Yhteisen lausunnon perusteluita ovat muun muassa kaavoitettavan alueen sijainti, merkittävät luonto- ja virkistysarvot sekä keskeinen kulttuurihistoriallinen arvo. Kunnan kasvaessa ja kehittyessä tulee tasavertaisesti huomioida nykyisten ja tulevien asukkaiden tarpeet asumisympäristölleen ja siihen liittyville palveluille. 

Vaikutukset asukkaiden hyvinvointiin ja terveyteen sekä ulkoilu- ja virkistysmahdollisuuksiin 

Tuusulan vetovoimatekijöitä ovat luonnonläheisyys sekä hyvin hoidetut ja monipuoliset lähivirkistysalueet. Halkivaha III kaavoituksen tulee olla riittävän väljää, jotta aito luonnonläheisyys alueella säilyy. Kaavassa tulee varmistaa, että asutusalueen sisälle jää riittävästi luonnonmukaista, saavutettavaa luonto- ja virkistysaluetta: metsää, puistometsää ja kallioita. Alueen erittäin arvokkaiden luontoympäristöjen säilyttämiseen tulee kaavassa kiinnittää erityistä huomiota. 

Virkistys- ja liikunta-alueiden kehittämistä ohjaavat paikallinen, alueellinen ja seutukunnallinen taso. Halkivaha III kaavoituksessa tulee mahdollistaa edellytykset virkistysalueiden ja ulkoilureittien kehittämiselle. Kaava-alueen suunnittelussa esimerkiksi Löövinkallion voisi säilyttää kokonaan ulkoilualueena. Esteettömien ja sujuvien ulkoilureittien kehittäminen kaava-alueen sisällä ja kaava-alueelta esimerkiksi Rusutjärven suuntaan on varmistettava. 

Vaikutukset kulttuuriympäristöön 

Kaava-alueen suunnittelussa on huolellisesti harkiten huomioitava alueen rajautuminen Paijalan kyläalueeseen ja maisemapeltoihin. Kyläalue raitteineen on merkittävä kulttuurihistoriallinen kohde sekä Tuusulassa että Uudellamaalla, ja Paijalan kylätie on Uudenmaan kaunein kyläraitti. 

Vaikutukset liikenteeseen 

Kaava-alueen liikenne on nykytilassa käytännössä kokonaan yksityisautoilun varassa joukkoliikenneyhteyksien heikon käytettävyyden vuoksi. Kaupalliset palvelut sijaitsevat Hyrylässä ja Lahelassa. Alueen ja asutuksen laajentuminen voi myös tuottaa mahdollisuuksia kaupallisten palveluiden kehittymiselle ja julkisen liikenteen reittien parantumiselle.  

Lisärakentaminen lisää henkilöautoliikennettä alueella ja alueelta, ja aiheuttanee ruuhkautumista Hämeentien suuntaan. Odotettavissa on myös päästöjen ja liikenteen melun lisääntyminen alueella. Nykytilassa Hämeentien viereinen metsäalue toimii lähialueen hiilinieluna ja meluesteenä.  

Vaikutukset varhaiskasvatustarpeen kasvuun  

Väestösuunnite näyttää jo vuoteen 2030 mennessä Hyrylän suuralueella yli 200 lapsen kasvua 0-6-vuotiaissa. Kaava-alueen valmistuessa on odotettavissa piikki varhaiskasvatuspalveluiden tarpeeseen. Kaava-alueen lähistöllä sijaitsee tällä hetkellä kaksi päiväkotia; palvelutarjonnan kysynnän kasvuun tulee varautua laajemmallakin alueella. 

Vaikutukset perusopetuksen oppilasmääriin 

Kaava-alueen lähikoulu on Paijalan koulu, minne on hyvät ja turvalliset kevyen liikenteen reitit. Alueen rakentamisella voidaan mahdollisesti varmistaa Paijalan koulun oppilasmäärä siten, että koulu säilyy kaksisarjaisena. Oppilaita voidaan tarvittaessa ohjata myös Lahelan uuteen kouluun. Yläkouluna alueen oppilaille on Lahelan koulu. Kaavassa tulee varmistaa turvallisten ja sujuvien kevyen liikenteen reittien säilyminen ja kehittyminen varhaiskasvatukseen, koulujen ja monipuolisten palveluiden äärelle. 

 

Ehdotus

Esittelijä

Katja Elo, vs. sivistysjohtaja, katja.elo@tuusula.fi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää

  • antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon Halkivaha III, asemakaava, kaavanumero 3476 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta.

Päätös

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päätti 

  • antaa seuraavan lausunnon Halkivaha III, asemakaava, kaavanumero 3476 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta:
     

Sivistyksen lautakunnat, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta, kasvatus- ja sivistyslautakunta sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta, antavat osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan yhteisen lausunnon. Yhteisen lausunnon perusteluita ovat muun muassa kaavoitettavan alueen sijainti, merkittävät luonto- ja virkistysarvot sekä keskeinen kulttuurihistoriallinen arvo. Kunnan kasvaessa ja kehittyessä tulee tasavertaisesti huomioida nykyisten ja tulevien asukkaiden tarpeet asumisympäristölleen ja siihen liittyville palveluille. 

Vaikutukset asukkaiden hyvinvointiin ja terveyteen sekä ulkoilu- ja virkistysmahdollisuuksiin 

Tuusulan vetovoimatekijöitä ovat luonnonläheisyys sekä hyvin hoidetut ja monipuoliset lähivirkistysalueet. Halkivaha III kaavoituksen tulee olla riittävän väljää, jotta aito luonnonläheisyys alueella säilyy. Kaavassa tulee varmistaa, että asutusalueen sisälle jää riittävästi luonnonmukaista, saavutettavaa luonto- ja virkistysaluetta: metsää, puistometsää ja kallioita. Alueen erittäin arvokkaiden luontoympäristöjen säilyttämiseen tulee kaavassa kiinnittää erityistä huomiota. 

Virkistys- ja liikunta-alueiden kehittämistä ohjaavat paikallinen, alueellinen ja seutukunnallinen taso. Halkivaha III kaavoituksessa tulee mahdollistaa edellytykset virkistysalueiden ja ulkoilureittien kehittämiselle. Kaava-alueen suunnittelussa esimerkiksi Löövinkallion voisi säilyttää kokonaan ulkoilualueena. Esteettömien ja sujuvien ulkoilureittien kehittäminen kaava-alueen sisällä ja kaava-alueelta esimerkiksi Rusutjärven suuntaan on varmistettava. Kaavassa tulee erityisesti huomioida pohjavesialueet sekä riittävän kokoisen viherkäytävän merkitys alueelle.

Vaikutukset kulttuuriympäristöön 

Kaava-alueen suunnittelussa on huolellisesti harkiten huomioitava alueen rajautuminen Paijalan kyläalueeseen ja maisemapeltoihin. Kyläalue raitteineen on merkittävä kulttuurihistoriallinen kohde sekä Tuusulassa että Uudellamaalla, ja Paijalan kylätie on Uudenmaan kaunein kyläraitti. 

Vaikutukset liikenteeseen 

Kaava-alueen liikenne on nykytilassa käytännössä kokonaan yksityisautoilun varassa joukkoliikenneyhteyksien heikon käytettävyyden vuoksi. Kaupalliset palvelut sijaitsevat Hyrylässä ja Lahelassa. Alueen ja asutuksen laajentuminen voi myös tuottaa mahdollisuuksia kaupallisten palveluiden kehittymiselle ja julkisen liikenteen reittien parantumiselle.  

Lisärakentaminen lisää henkilöautoliikennettä alueella ja alueelta, ja aiheuttanee ruuhkautumista Hämeentien suuntaan. Odotettavissa on myös päästöjen ja liikenteen melun lisääntyminen alueella. Nykytilassa Hämeentien viereinen metsäalue toimii lähialueen hiilinieluna ja meluesteenä.  

Vaikutukset varhaiskasvatustarpeen kasvuun  

Väestösuunnite näyttää jo vuoteen 2030 mennessä Hyrylän suuralueella yli 200 lapsen kasvua 0-6-vuotiaissa. Kaava-alueen valmistuessa on odotettavissa piikki varhaiskasvatuspalveluiden tarpeeseen. Kaava-alueen lähistöllä sijaitsee tällä hetkellä kaksi päiväkotia; palvelutarjonnan kysynnän kasvuun tulee varautua laajemmallakin alueella. 

Vaikutukset perusopetuksen oppilasmääriin 

Kaava-alueen lähikoulu on Paijalan koulu, minne on hyvät ja turvalliset kevyen liikenteen reitit. Alueen rakentamisella voidaan mahdollisesti varmistaa Paijalan koulun oppilasmäärä siten, että koulu säilyy kaksisarjaisena. Oppilaita voidaan tarvittaessa ohjata myös Lahelan uuteen kouluun. Yläkouluna alueen oppilaille on Lahelan koulu. Kaavassa tulee varmistaa turvallisten ja sujuvien kevyen liikenteen reittien säilyminen ja kehittyminen varhaiskasvatukseen, koulujen ja monipuolisten palveluiden äärelle. 

Kokouskäsittely

Käsittelyn aikana jäsen Palomäki ehdotti seuraavaa lisäystä lausuntoon kappaleeseen "Vaikutukset asukkaiden hyvinvointiin ja terveyteen sekä ulkoilu- ja virkistysmahdollisuuksiin":  "Kaavassa tulee erityisesti huomioida pohjavesialueet sekä riittävän kokoisen viherkäytävän merkitys alueelle."

Lautakunta hyväksyi lisäyksen yksimielisesti.

Valmistelija

Minna Mielonen, vapaaehtoistyön koordinaattori, minna.mielonen@tuusula.fi

Perustelut

Perustelut

Suunnitelman kuvaus

Suunnittelualue sijaitsee Etelä-Tuusulassa Hyrylän kunnanosan luoteiskulmassa Tuusulanjärven ja Rusutjärven välisellä alueella. Asemakaavan tavoitteena on mahdollistaa lisää pientaloasumista Hyrylän alueelle hyvien liikenneyhteyksien varrelle ja olemassa olevan asumisen jatkeeksi, alueen luonto-, maisema-, ja virkistysarvot huomioiden. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävillä 30.1. -3.3.2025.  Asemakaavan valmistelun aikana järjestetään kaikille avoin asukastilaisuus 13.2.2025 klo 18-20 Paijalan koululla (katuosoite Paijalantie 44, 04300 Tuusula).

Suunnittelualue

Suunnittelualue sijaitsee Etelä-Tuusulassa Hyrylän kunnanosan luoteiskulmassa Tuusulanjärven ja Rusutjärven välisellä alueella. Alue rajautuu etelässä Nummelanväylään sekä Halkivahantien, Halkivahannotkon ja Rahkasammaleentien varrella sijaitseviin asuinkiinteistöihin. Lännessä suunnittelualue rajautuu Hämeentiehen, Pohjoisessa Kavaankallion metsään ja idässä Paijalan kylätiehen sekä Paijalan peltoalueisiin. Kaavarajaus käsittää pääosin asemakaavoittamattomia metsä- ja peltoalueita sekä pientaloasumista kaava-alueen keskiosassa. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa suunnittelualueen pinta-ala on noin 74 ha. Alueen rajausta voidaan muuttaa suunnittelutyön edetessä ja tavoitteiden tarkentuessa.

Aloite ja suunnittelun tavoitteet

Halkivahan alueen asemakaava on ollut vuodesta 2008 lähtien Tuusulan kunnan kaavoitussuunnitelmassa eri prioriteettiluokissa. Alueella aiemmin vireillä ollut kaavaprosessi ei ole johtanut lainvoimaiseen asemakaavaan ja kaavaprosessi käynnistyy nyt uudelleen. Asemakaava on käynnistynyt kunnan aloitteesta. Asemakaava lisättiin kaavoitussuunnitelman 2024-2027 kärkihankkeisiin kunnanvaltuuston päätöksellä 13.11.2023 sekä kaavoituksen työohjelmaan vuoden 2024 käynnistyviin hankkeisiin.

Asemakaavan tavoitteena on mahdollistaa lisää pientaloasumista Hyrylän alueelle hyvien liikenneyhteyksien varrelle ja olemassa olevan asumisen jatkeeksi sekä toteuttaa tarvittavat katu- ja tieyhteydet. Asemakaavalla luodaan edellytyksiä luonnonläheiselle pientaloasumiselle Etelä-Tuusulassa. Asemakaava edistää kunnan strategisia tavoitteita tarjoamalla monipuolisia asumisen mahdollisuuksia sekä lisäämällä taloudellisesti kestävää kasvua uuden asumisen sijoittuessa suurelta osin kunnan omistamalle maalle sekä kestävästi nykyisen yhdyskuntarakenteen osaksi. Kunnan strategisten tavoitteiden mukaisesti suunnittelutyössä kiinnitetään myös erityistä huomiota alueen luonto-, maisema- ja virkistysarvojen säilymiseen.

Ehdotus

Vammaisneuvosto päättää

  • antaako neuvosto kirjallisen palautteen Halkivaha III 3476 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta.

Päätös

Vammaisneuvosto päätti

  • jättää seuraavan mielipiteen kaavasta Halkivaha III 3476 OAS:

"Vammaisneuvosto pitää tärkeänä, että alueelle kaavoitetaan asumisratkaisuja, jotka soveltuvat vammaisille ja ikäihmisille ja edistävät heidän hyvinvointiaan. Kaavoituksessa tulee mahdollistaa yksikerroksisten ja esteettömien talojen rakentaminen, sekä turvallinen liikkuminen tonteille sekä jalankulun että autoilun näkökulmasta.

Aluetta kaavoitettaessa tulee jo kaavoitusvaiheessa ottaa huomioon alueen hyvä käytettävyys, fyysinen esteettömyys ja aistiesteettömyys. Alueella tulee olla helppo liikkua. Neuvosto painottaa, että alueelle tulee rakentaa tarpeeksi levähdyspaikkoja alueen asukkaiden liikkumisen mahdollistamiseksi. Alueella tulee huomioida asukkaiden hyvinvointia edistävät luonto-, ulkoilu- ja virkistysmahdollisuudet.

Vammaisneuvosto painottaa, että alueelle tulee rakentaa riittävä määrä pysäköintipaikkoja ja LE-pysäköintipaikkoja liikuntaesteisten henkilöiden, ikäihmisten ja kotihoidon pysäköimisen mahdollistamiseksi. Kaavoitusvaiheessa on hyvä huomioida lumenpoisto ja sille varattava tila, sekä kulkureittien tosiallinen esteettömyys talviaikana."

Vammaisneuvosto päätti hyväksyä tämän asiakohdan suoraan kokouksen aikana.

 

Valmistelija

Katja Elo, vs. sivistysjohtaja, katja.elo@tuusula.fi
Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi
Hannamari Vänni, varhaiskasvatuspäällikkö, hannamari.vanni@tuusula.fi
Annukka Luoderanta, hyvinvointikoordinaattori, annukka.luoderanta@tuusula.fi
Risto Kanerva, vapaa-aikapalveluiden päällikkö, risto.kanerva@tuusula.fi
Ulla Kinnunen, kulttuuri- ja museotoimenjohtaja, ulla.kinnunen@tuusula.fi

Perustelut

Sivistyksen lautakunnat, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta, kasvatus- ja sivistyslautakunta sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta, antavat osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan yhteisen lausunnon. Yhteisen lausunnon perusteluita ovat muun muassa kaavoitettavan alueen sijainti, merkittävät luonto- ja virkistysarvot sekä keskeinen kulttuurihistoriallinen arvo. Kunnan kasvaessa ja kehittyessä tulee tasavertaisesti huomioida nykyisten ja tulevien asukkaiden tarpeet asumisympäristölleen ja siihen liittyville palveluille. 

Vaikutukset asukkaiden hyvinvointiin ja terveyteen sekä ulkoilu- ja virkistysmahdollisuuksiin 

Tuusulan vetovoimatekijöitä ovat luonnonläheisyys sekä hyvin hoidetut ja monipuoliset lähivirkistysalueet. Halkivaha III kaavoituksen tulee olla riittävän väljää, jotta aito luonnonläheisyys alueella säilyy. Kaavassa tulee varmistaa, että asutusalueen sisälle jää riittävästi luonnonmukaista, saavutettavaa luonto- ja virkistysaluetta: metsää, puistometsää ja kallioita. Alueen erittäin arvokkaiden luontoympäristöjen säilyttämiseen tulee kaavassa kiinnittää erityistä huomiota. 

Virkistys- ja liikunta-alueiden kehittämistä ohjaavat paikallinen, alueellinen ja seutukunnallinen taso. Halkivaha III kaavoituksessa tulee mahdollistaa edellytykset virkistysalueiden ja ulkoilureittien kehittämiselle. Kaava-alueen suunnittelussa esimerkiksi Löövinkallion voisi säilyttää kokonaan ulkoilualueena. Esteettömien ja sujuvien ulkoilureittien kehittäminen kaava-alueen sisällä ja kaava-alueelta esimerkiksi Rusutjärven suuntaan on varmistettava. 

Vaikutukset kulttuuriympäristöön 

Kaava-alueen suunnittelussa on huolellisesti harkiten huomioitava alueen rajautuminen Paijalan kyläalueeseen ja maisemapeltoihin. Kyläalue raitteineen on merkittävä kulttuurihistoriallinen kohde sekä Tuusulassa että Uudellamaalla, ja Paijalan kylätie on Uudenmaan kaunein kyläraitti. 

Vaikutukset liikenteeseen 

Kaava-alueen liikenne on nykytilassa käytännössä kokonaan yksityisautoilun varassa joukkoliikenneyhteyksien heikon käytettävyyden vuoksi. Kaupalliset palvelut sijaitsevat Hyrylässä ja Lahelassa. Alueen ja asutuksen laajentuminen voi myös tuottaa mahdollisuuksia kaupallisten palveluiden kehittymiselle ja julkisen liikenteen reittien parantumiselle.  

Lisärakentaminen lisää henkilöautoliikennettä alueella ja alueelta, ja aiheuttanee ruuhkautumista Hämeentien suuntaan. Odotettavissa on myös päästöjen ja liikenteen melun lisääntyminen alueella. Nykytilassa Hämeentien viereinen metsäalue toimii lähialueen hiilinieluna ja meluesteenä.  

Vaikutukset varhaiskasvatustarpeen kasvuun  

Väestösuunnite näyttää jo vuoteen 2030 mennessä Hyrylän suuralueella yli 200 lapsen kasvua 0-6-vuotiaissa. Kaava-alueen valmistuessa on odotettavissa piikki varhaiskasvatuspalveluiden tarpeeseen. Kaava-alueen lähistöllä sijaitsee tällä hetkellä kaksi päiväkotia; palvelutarjonnan kysynnän kasvuun tulee varautua laajemmallakin alueella. 

Vaikutukset perusopetuksen oppilasmääriin 

Kaava-alueen lähikoulu on Paijalan koulu, minne on hyvät ja turvalliset kevyen liikenteen reitit. Alueen rakentamisella voidaan mahdollisesti varmistaa Paijalan koulun oppilasmäärä siten, että koulu säilyy kaksisarjaisena. Oppilaita voidaan tarvittaessa ohjata myös Lahelan uuteen kouluun. Yläkouluna alueen oppilaille on Lahelan koulu. Kaavassa tulee varmistaa turvallisten ja sujuvien kevyen liikenteen reittien säilyminen ja kehittyminen varhaiskasvatukseen, koulujen ja monipuolisten palveluiden äärelle. 

Ehdotus

Esittelijä

Katja Elo, vs. sivistysjohtaja, katja.elo@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää

  • antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon Halkivaha III, asemakaava, kaavanumero 3476 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Katja Elo, vs. sivistysjohtaja, katja.elo@tuusula.fi
Risto Kanerva, vapaa-aikapalveluiden päällikkö, risto.kanerva@tuusula.fi
Ulla Kinnunen, kulttuuri- ja museotoimenjohtaja, ulla.kinnunen@tuusula.fi
Annukka Luoderanta, hyvinvointikoordinaattori, annukka.luoderanta@tuusula.fi
Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi
Hannamari Vänni, varhaiskasvatuspäällikkö, hannamari.vanni@tuusula.fi

Perustelut

Sivistyksen lautakunnat, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta, kasvatus- ja sivistyslautakunta sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta, antavat osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan yhteisen lausunnon. Yhteisen lausunnon perusteluita ovat muun muassa kaavoitettavan alueen sijainti, merkittävät luonto- ja virkistysarvot sekä keskeinen kulttuurihistoriallinen arvo. Kunnan kasvaessa ja kehittyessä tulee tasavertaisesti huomioida nykyisten ja tulevien asukkaiden tarpeet asumisympäristölleen ja siihen liittyville palveluille. 

Vaikutukset asukkaiden hyvinvointiin ja terveyteen sekä ulkoilu- ja virkistysmahdollisuuksiin 

Tuusulan vetovoimatekijöitä ovat luonnonläheisyys sekä hyvin hoidetut ja monipuoliset lähivirkistysalueet. Halkivaha III kaavoituksen tulee olla riittävän väljää, jotta aito luonnonläheisyys alueella säilyy. Kaavassa tulee varmistaa, että asutusalueen sisälle jää riittävästi luonnonmukaista, saavutettavaa luonto- ja virkistysaluetta: metsää, puistometsää ja kallioita. Alueen erittäin arvokkaiden luontoympäristöjen säilyttämiseen tulee kaavassa kiinnittää erityistä huomiota. 

Virkistys- ja liikunta-alueiden kehittämistä ohjaavat paikallinen, alueellinen ja seutukunnallinen taso. Halkivaha III kaavoituksessa tulee mahdollistaa edellytykset virkistysalueiden ja ulkoilureittien kehittämiselle. Kaava-alueen suunnittelussa esimerkiksi Löövinkallion voisi säilyttää kokonaan ulkoilualueena. Esteettömien ja sujuvien ulkoilureittien kehittäminen kaava-alueen sisällä ja kaava-alueelta esimerkiksi Rusutjärven suuntaan on varmistettava. 

Vaikutukset kulttuuriympäristöön 

Kaava-alueen suunnittelussa on huolellisesti harkiten huomioitava alueen rajautuminen Paijalan kyläalueeseen ja maisemapeltoihin. Kyläalue raitteineen on merkittävä kulttuurihistoriallinen kohde sekä Tuusulassa että Uudellamaalla, ja Paijalan kylätie on Uudenmaan kaunein kyläraitti. 

Vaikutukset liikenteeseen 

Kaava-alueen liikenne on nykytilassa käytännössä kokonaan yksityisautoilun varassa joukkoliikenneyhteyksien heikon käytettävyyden vuoksi. Kaupalliset palvelut sijaitsevat Hyrylässä ja Lahelassa. Alueen ja asutuksen laajentuminen voi myös tuottaa mahdollisuuksia kaupallisten palveluiden kehittymiselle ja julkisen liikenteen reittien parantumiselle.  

Lisärakentaminen lisää henkilöautoliikennettä alueella ja alueelta, ja aiheuttanee ruuhkautumista Hämeentien suuntaan. Odotettavissa on myös päästöjen ja liikenteen melun lisääntyminen alueella. Nykytilassa Hämeentien viereinen metsäalue toimii lähialueen hiilinieluna ja meluesteenä.  

Vaikutukset varhaiskasvatustarpeen kasvuun  

Väestösuunnite näyttää jo vuoteen 2030 mennessä Hyrylän suuralueella yli 200 lapsen kasvua 0-6-vuotiaissa. Kaava-alueen valmistuessa on odotettavissa piikki varhaiskasvatuspalveluiden tarpeeseen. Kaava-alueen lähistöllä sijaitsee tällä hetkellä kaksi päiväkotia; palvelutarjonnan kysynnän kasvuun tulee varautua laajemmallakin alueella. 

Vaikutukset perusopetuksen oppilasmääriin 

Kaava-alueen lähikoulu on Paijalan koulu, minne on hyvät ja turvalliset kevyen liikenteen reitit. Alueen rakentamisella voidaan mahdollisesti varmistaa Paijalan koulun oppilasmäärä siten, että koulu säilyy kaksisarjaisena. Oppilaita voidaan tarvittaessa ohjata myös Lahelan uuteen kouluun. Yläkouluna alueen oppilaille on Lahelan koulu. Kaavassa tulee varmistaa turvallisten ja sujuvien kevyen liikenteen reittien säilyminen ja kehittyminen varhaiskasvatukseen, koulujen ja monipuolisten palveluiden äärelle. 

Ehdotus

Esittelijä

Katja Elo, vs. sivistysjohtaja, katja.elo@tuusula.fi

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää

  • antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon Halkivaha III, asemakaava, kaavanumero 3476 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Asian käsittelyn jälkeen kokouksessa pidettiin tauko klo 19:56-​20:01

Valmistelija

  • Neetta Eriksson, neetta.eriksson@tuusula.fi

Perustelut

Perustelut

Suunnitelman kuvaus

Suunnittelualue sijaitsee Etelä-Tuusulassa Hyrylän kunnanosan luoteiskulmassa Tuusulanjärven ja Rusutjärven välisellä alueella. Asemakaavan tavoitteena on mahdollistaa lisää pientaloasumista Hyrylän alueelle hyvien liikenneyhteyksien varrelle ja olemassa olevan asumisen jatkeeksi, alueen luonto-, maisema-, ja virkistysarvot huomioiden. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävillä 30.1. -3.3.2025. Ikäihmisten neuvosto on saanut lisäaikaa lausunnon antamiselle. Asemakaavan valmistelun aikana järjestetään kaikille avoin asukastilaisuus 13.2.2025 klo 18-20 Paijalan koululla (katuosoite Paijalantie 44, 04300 Tuusula).

Suunnittelualue

Suunnittelualue sijaitsee Etelä-Tuusulassa Hyrylän kunnanosan luoteiskulmassa Tuusulanjärven ja Rusutjärven välisellä alueella. Alue rajautuu etelässä Nummelanväylään sekä Halkivahantien, Halkivahannotkon ja Rahkasammaleentien varrella sijaitseviin asuinkiinteistöihin. Lännessä suunnittelualue rajautuu Hämeentiehen, Pohjoisessa Kavaankallion metsään ja idässä Paijalan kylätiehen sekä Paijalan peltoalueisiin. Kaavarajaus käsittää pääosin asemakaavoittamattomia metsä- ja peltoalueita sekä pientaloasumista kaava-alueen keskiosassa. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa suunnittelualueen pinta-ala on noin 74 ha. Alueen rajausta voidaan muuttaa suunnittelutyön edetessä ja tavoitteiden tarkentuessa.

Aloite ja suunnittelun tavoitteet

Halkivahan alueen asemakaava on ollut vuodesta 2008 lähtien Tuusulan kunnan kaavoitussuunnitelmassa eri prioriteettiluokissa. Alueella aiemmin vireillä ollut kaavaprosessi ei ole johtanut lainvoimaiseen asemakaavaan ja kaavaprosessi käynnistyy nyt uudelleen. Asemakaava on käynnistynyt kunnan aloitteesta. Asemakaava lisättiin kaavoitussuunnitelman 2024-2027 kärkihankkeisiin kunnanvaltuuston päätöksellä 13.11.2023 sekä kaavoituksen työohjelmaan vuoden 2024 käynnistyviin hankkeisiin.

Asemakaavan tavoitteena on mahdollistaa lisää pientaloasumista Hyrylän alueelle hyvien liikenneyhteyksien varrelle ja olemassa olevan asumisen jatkeeksi sekä toteuttaa tarvittavat katu- ja tieyhteydet. Asemakaavalla luodaan edellytyksiä luonnonläheiselle pientaloasumiselle Etelä-Tuusulassa. Asemakaava edistää kunnan strategisia tavoitteita tarjoamalla monipuolisia asumisen mahdollisuuksia sekä lisäämällä taloudellisesti kestävää kasvua uuden asumisen sijoittuessa suurelta osin kunnan omistamalle maalle sekä kestävästi nykyisen yhdyskuntarakenteen osaksi. Kunnan strategisten tavoitteiden mukaisesti suunnittelutyössä kiinnitetään myös erityistä huomiota alueen luonto-, maisema- ja virkistysarvojen säilymiseen.

Vammaisneuvosto päätti kokouksessaan 12.2.2025  jättää seuraavan mielipiteen kaavasta Halkivaha III 3476 OAS:

"Vammaisneuvosto pitää tärkeänä, että alueelle kaavoitetaan asumisratkaisuja, jotka soveltuvat vammaisille ja ikäihmisille ja edistävät heidän hyvinvointiaan. Kaavoituksessa tulee mahdollistaa yksikerroksisten ja esteettömien talojen rakentaminen, sekä turvallinen liikkuminen tonteille sekä jalankulun että autoilun näkökulmasta. Aluetta kaavoitettaessa tulee jo kaavoitusvaiheessa ottaa huomioon alueen hyvä käytettävyys, fyysinen esteettömyys ja aistiesteettömyys. Alueella tulee olla helppo liikkua. Neuvosto painottaa, että alueelle tulee rakentaa tarpeeksi levähdyspaikkoja alueen asukkaiden liikkumisen mahdollistamiseksi. Alueella tulee huomioida asukkaiden hyvinvointia edistävät luonto-, ulkoilu- ja virkistysmahdollisuudet. Vammaisneuvosto painottaa, että alueelle tulee rakentaa riittävä määrä pysäköintipaikkoja ja LE-pysäköintipaikkoja liikuntaesteisten henkilöiden, ikäihmisten ja kotihoidon pysäköimisen mahdollistamiseksi. Kaavoitusvaiheessa on hyvä huomioida lumenpoisto ja sille varattava tila, sekä kulkureittien tosiallinen esteettömyys talviaikana."

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Anja Matikainen, ikäihmisten neuvoston edustaja

Ikäihmisten neuvosto päättää

  • yhtyä Vammaisneuvoston 12.2.2025 antamaan lausuntoon samassa Halkivaha III, asemakaava, kaavanumero 3476 osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa.

Tiedoksi

Kaavoitus, kaavasuunnittelija Kaisa Vahlberg.