Perustelut
Jussi Salonen esitti seuraavan valtuustoaloitteen:
Olemme kuluvan valtuustokauden loppukuukausilla. Katseet alkavat suuntautua tulevaan - uusiin tavoitteisiin, päätöksiin ja yhteistyöhön. Tämä hetki on kuitenkin myös aikaa arvioida mennyttä:
mitä kokemuksia ja tarpeita tämä valtuustokausi on jättänyt mieleen? Mitkä asiat ovat kaivanneet selkeyttämistä tai uudistamista? Tällä kertaa haluan keskittyä erityisesti hallinnon toimivuuteen ja siihen liittyviin kehityskohteisiin, joista teen valtuustoaloitteen.
1. Hallintosäännön päivittämisen viive
Valtuusto päätti jo 11.11.2024 velvoittaa kunnanhallituksen valmistelemaan hallintosäännön muutokset valtuustokauden 2017-2025 arviointien perusteella. Aikataulu oli selvä: esitykset tulee tuoda valtuuston käsittelyyn toukokuun kokoukseen 12.5.2025 mennessä.
- Kuitenkin kunnanhallitus ryhtyi toimeen vasta 10.2.2025, ja työryhmä aloitti työnsä vasta 27.2.2025.
-Tämä aiheuttaa tarpeetonta kiirettä valmisteluun. Miksi kunnanhallituksessa kesti näin kauan?
- On huomionarvoista, että Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella tämä työ aloitettiin jo marraskuussa.
2. Valtuustokysymysten muuttunut luonne
Alun perin valtuustokysymysten tarkoituksena oli tuoda esiin kunnallisia kehityskohteita ja kysymyksiä kunnan toiminnasta. Viime aikoina - kuten neljä vuotta sitten vaalien alla - ne ovat alkaneet saada toisenlaisen, henkilöihin ja yhteisöihin kohdistuvan sävyn.
-Tämä herättää tarpeen tarkentaa valtuustokysymysten määritelmiä hallintosäännössä, niihin liittyvää prosessia eri vaiheineen
- Tällä valtuustokaudella on ollut epäselvää, miten valtuustokysymyksissä mainitut toimijat saavat niistä tiedon ja mahdollisuuden oikaista mahdollisia virheitä. Edellisellä kaudella tämä prosessi toimi paremmin.
Vaikka valtuustokysymyksen tarkoitus on edistää hyvää hallintoa, voi sen käyttö toisinaan saada myös poliittisesti tarkoitushakuisen sävyn.
Tästä syystä on tärkeää, että valtuustokysymysten käsittelylle on selkeät periaatteet, hallintosäännön pykälissä.
3. Eettiset ohjeet ja toimielinten pelisäännöt
Valtuusto hyväksyi 7.2.2022 kunnanhallituksen esityksestä eettiset ohjeet ja toimielinten pelisäännöt. Niissä sitouduttiin seuraaviin periaatteisiin:
- Avoimuus, kunnioittava keskustelukulttuuri ja johdonmukainen johtaminen
-Asiallinen somekäyttäytyminen, rehellisyys ja väärinkäsitysten oikaiseminen
- Eri mieltä voi olla, mutta asiallisesti - ilman henkilöihin kohdistuvaa loanheittoa
- Luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden keskinäinen kunnioitus
Näihin kaikkiin olemme valtuutettuina sitoutuneet.
Juuri viime viikolla poliittiset puolueet ovat yhdessä Kuntaliiton kanssa julkaisseet yhteisen vetoomuksen asiallisen keskusteluilmapiirin puolesta vuoden 2025 kuntavaaleissa.
4. Pormestarin rooli ja somekäyttäytyminen
Tuusulan pormestarimallissa ylin poliittinen, operatiivinen johtaja on pormestari. Tämä tarkoittaa, että pormestarin asema ei ole ainoastaan yksi luottamustoimi muiden joukossa, vaan hän on koko kunnan poliittinen keulakuva ja instituutio, jonka toiminta vaikuttaa koko kunnalliseen ilmapiiriin.
Pormestarin rooliin kuuluu vaalia neutraaliutta ja rakentavaa vuoropuhelua kaikkien poliittisten ryhmien välillä.
Siksi on erityisen tärkeää, että pormestari noudattaa johdonmukaisesti hyväksyttyjä eettisiä ohjeita ja toimielinten pelisääntöjä.
Somekäyttäytymisessä tämä tarkoittaa:
- Neutraaliutta ja harkintaa - ei osallistumista vastakkainasetteluun.
- Ei henkilöihin kohdistuvaa arvostelua tai vihjailuja.
- Ei tukea lykkäyksillä tai kommenteilla julkaisuja, jotka sisältävät virheellistä tai harhaanjohtavaa
tietoa.
Toisin kuin erään valtuutetun Facebook-videossa väitetään, en ole apulaispormestarina rakennuttanut Fjällbon laituria itselleni. En ole myöskään teettänyt kuntalaisten piikkiin lauttalaituria.
Koen, että pormestarin reagoidessa tällaisia vääriä ja harhaanjohtavia väitteitä sisältäviin julkaisuihin, hän ei toimi tavalla, joka pormestarin asemaan kuuluu. Pormestarilta edellytetään korostettua harkintaa, jotta hän ei suoraan tai epäsuorasti vahvista virheellistä tietoa tai edistä poliittista vastakkainasettelua.
5. Valtuustokysymys roolistani tarkastuslautakunnan puheenjohtajana
Sain torstaina valtuuston puheenjohtajalta tiedon, että tänään tullaan esittämään valtuustokysymys, joka koskee rooliani tarkastuslautakunnan puheenjohtajana.
Olemme tarkastuslautakunnan viimeisessä kokouksessa käsitelleet alustavasti tätä asiaa ja tehneet pöytäkirjamerkinnän:
"Keskusteltiin 3.2.2025 esitetystä valtuustokysymyksestä, joka sivuaa lautakunnan puheenjohtajaa. Sovittiin tähän palattavan seuraavissa kokouksissa."
Tätä sovittua käsittelyä kuitenkin vaikeuttaa osin se, että en ole saanut Tuusulan kunnasta vastauksia hallintolain edellyttämällä tavalla tekemiini tietopyyntöihin.
Osaan tietopyynnöistä en ole saanut minkäänlaista vastausta. Vastauksessa minua on kehotettu kääntymään hallinto-oikeuden puoleen.
6. Hallinnon kehittämiskohteet
Tuusulan kunnan hallinnossa on kehittämiskohteita - oikeastaan tarvetta kehittämiselle.
Tietopyynnöt ja niihin vastaaminen on yksi esimerkki tästä.
Edelleenkään, useista kysymyksistä ja tietopyynnöistä huolimatta, ei ole saatu vastausta siihen, millä päätöksellä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toiminnot on siirretty sivistyksen toimialueelle.
Tietojen saamisen vaikeus herättää huolen siitä, kuinka hallinnon avoimuus ja päätöksenteon läpinäkyvyys toteutuvat. Hallinnon on toimittava siten, että päätöksenteko ja vastuut ovat selkeitä ja tiedonsaanti on sujuvaa.
Kun uusi kansliapäällikkö aloittaa työnsä Tuusulassa viikon kuluttua, toivon, että hallintoon ja sen kehittämiseen sekä osaamiseen kiinnitetään jatkossa aivan toisenlaista huomiota. Tiedonsaannin ja päätöksenteon selkeyden parantaminen on yksi tärkeimmistä kehityskohteista Tuusulan kunnassa.
Esitän, että
1.
valtuusto valmistelee hallintosääntöön tarkemmat määräykset valtuustokysymysten käsittelystä ja prosessista kysymyksen jättämisestä, vastauksen valmistelusta, osallisten huomioimisesta tässä prosessissa aina valtuustossa niiden esittämiseen ja niiden vaikutuksesta yksilön oikeusturvaan.
2.
Arvioidaan tietopyyntöihin vastaamisen nykytila ja kehitystarpeet ja mahdolliset lisäystarpeet hallintosääntöön ja kunnan muuhun ohjeistoon noudatettavaksi.
Tuusulassa 3.3.2025
Jussi Salonen
valtuutettu, Tuusulan puolesta ry
Päätös
Aloite lähetettiin kunnanhallituksen valmisteltavaksi.