Kuntakehityslautakunta, kokous 5.3.2025

§ 21 Kuulemisen vaikuttavuuden raportointi, aloite

TUUDno-2023-2658

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Eeva-Liisa Nieminen esitti seuraavan aloitteen:

Kuulemisen vaikuttavuuden raportointi

Kaavoitushankkeisiin, kouluverkon muuttamiseen ja moneen ympäristön tilaa sivuavaan hankkeeseen sisällytetään asukkaiden kuuleminen. Monet asukkaat tarttuvat tähän mahdollisuuteen, perehtyvät aineistoihin ja esittävät mielipiteensä usein hyvinkin perusteellisesti. Nyt kuitenkin on enemmänkin säännönmukaisesti ilmennyt, että asukkaiden käsityksiä, mielipiteitä ja perusteluja ei oteta huomioon, vaan suunnitelmat etenevät kuten on alusta lähtien suunniteltu. Tämä ei ole demokraattista, osallistavaa ja kuuntelevaa.
Ehdotan, että luodaan kuulemisen ja osallistumisen vaikutusten raportointikertomus. Siihen kirjataan jokainen kuuleminen, koonti asukaspalautteen määristä ja excel-taulukko, jossa näkee valitulla asteikolla, vaikkapa 1-5, ensinnäkin, mitkä ovat asukkaiden haluamat muutokset ja kuinka mielipiteillä on ollut vaikutusta: ei ollenkaan, vähän, jonkin verran, melko paljon, paljon. Eli jokaisen mielipiteen kohdalla kirjataan jokin luku, ja esitetään taulukko tuloksista. Myös tulee ilmoittaa kuinka moni mielipide vastustaa kyseistä toimenpidettä ja miltä osin. Myös aloitteiden kohdalla tulee tehdä vastaava kertomus.
Nämä kertomukset voidaan esittää erillisenä vuosittaisena raporttina. Osallistamisesta ja kuulemisesta on turha puhua, ellei niillä ole vaikutusta. Tämä vieraannuttaa asukkaita kunnan päätöksenteosta ja politiikasta ja luo kielteistä suhtautumista kuntaan. Toisaalta asukkaiden kuulemisen ottaminen huomioon luo positiivista mielikuvaa kunnasta. 

Valmistelija

  • Anne Olkkola, kaavoituspäällikkö, anne.olkkola@tuusula.fi

Perustelut

Vastine Eeva-Liisa Niemisen 11.12.2023 tekemään valtuustoaloitteeseen kuulemisen vaikuttavuuden raportoinnista.

Alueidenkäyttölaki (31.12.2024 asti Maankäyttö- ja rakennuslaki) edellyttää osallisten kuulemista osana kaavaprosessia (63 §, 65 §, MRA 29 §, 30 §) On tärkeää, että osallisilla on mahdollisuus vaikuttaa kaavatyöhön, ja että heidän mielipiteensä ja näkemyksensä tutkintaan ja mahdollisuuksien mukaan otetaan huomioon. Tämä edistää avoimuutta ja luottamusta kunnan päätöksentekoon. Osallisuus on keskeinen päämäärä myös kuntastrategiassa.

Kaavatöiden nähtävilläolon aikana jätetyt kannanotot; mielipiteet, jotka jätetään osallistumis- ja arviointisuunnitelmista, kaavaluonnoksista ja yleissuunnitelmista sekä muistutukset, jotka jätetään kaavaehdotuksista käydään läpi, tutkitaan ja niihin laaditaan vastineet, joista ilmenee ovatko ne vaikuttaneet ratkaisuun. Jos mielipiteitä on tullut useita kymmeniä samansisältöisiä, on niihin laadittu yhteinen vastine. Tämä lausuntojen ja mielipiteiden tai muistutusten koontidokumentti, jossa on annettu kannanotto ja vastine toimivat tietynlaisena koontina. Monet kannanotot, niin mielipiteet, muistutukset ja lausunnot ovat vaikuttaneet kaavan lopputulokseen, kuten palautekoonneista tai selostuksista on luettavissa.

Merkittävä osa nähtävilläoloa ovat myös asukastilaisuudet, joissa on käyty hyvää ja rakentavaa keskustelua myös vaikeista ja ristiriitaisista asioista. Vuonna 2024 kaava- ja yleissuunnitelmatöistä järjestettiin 17 julkista asukastilaisuutta. Hyrylässä, Jokelassa ja Kellokoskella vuosittain järjestetyissä kuntalaisilloissa on esitelty ajankohtaisia kaavatöitä. Vuonna 2024 Tuusulan kaavoitus osallistui Hyrylän ja Jokelan kuntalaisiltoihin.  

Vuonna 2024 oli nähtävillä yhteensä 30 kaava- ja yleissuunnitelmatyötä ja niistä annettiin arviolta vajaa 400 kannanottoa, jotka on tutkittu kyseisessä kaava- tai yleissuunnitelmatyössä. Tällaisen määrän luokittelu, analysointi tai raportointi ei ole mahdollista nykyisillä resursseilla saati kaikilta osin mielekästäkään. Monet kannanotot sisältävät mielipiteitä tai ehdotuksia, jotka ovat kaavan tavoitteiden tai yleiskaavan vastaisia, eikä niitä näin ollen ole edes mahdollista ottaa huomioon. Mielipiteet saattavat usein myös sisältää keskenään ristiriitaisia toiveita - nähtävilläolo ei ole äänestys tietyn asian puolesta. Asemakaavan ja yleiskaavan selostukseen on kirjattu muutokset, joita on tehty lausunnon antajien ja osallisten antamien palautteiden perusteella. Myös yleissuunnitelmatöiden liitteeksi päätöksentekoon sekä työn hankekortille on liitetty kooste saaduista palautteista ja niihin laadituista vastineista. 

Uuden alueidenkäyttölain ennakoidaa tulevan voimaan vuoden 2026 alussa. Laki tuonee muutoksia muun muassa nähtävilläoloihin ja tiedottamiseen. Uuden lain yhteydessä kaavoituksen palvelualue joutuu mahdollisesti muuttamaan kaavaprosessia. Tämän ja RYHTI-lain muutosten johdosta myös osallistaminen, kuuleminen ja tiedottaminen todennäköisesti muuttuvat. Uusia toimintamalleja kehitettäessä tullaan asukkaat ja osalliset ottamaan huomioon, jotta lain ja kuntastrategian tavoitteet yhteistyöstä toteutuvat ja kuntalaiset kokisivat vaikuttamisen merkityksellisenä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Anne Olkkola, kaavoituspäällikkö, anne.olkkola@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää

  • hyväksyä esitetyn selvityksen aloitteen johdosta
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • katsoa Eeva-Liisa Niemisen esittämän valtuustoaloitteen 11.12.2023 § 185 tulleen käsitellyksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.