Kuvaus
Hankinnan kohde ja hankintamenettely
Tuusulan kunta järjestää oppilaskuljetukset ensisijaisesti olemassa olevaa linjaliikennettä tai tarvittaessa muita joukkoliikennemuotoja käyttäen. Mikäli linjaliikenteen reitti ja aikataulu tai muu Tuusulan kunnassa käytössä oleva joukkoliikennemuoto ei vastaa myönteisen koulukuljetuspäätöksen saaneen oppilaan koulumatkoihin tai oppilaan kohdalla muu Tuusulan kunnan koulukuljetuksen myöntämisperuste toteutuu, järjestetään oppilaan koulukuljetus tilausajona.
Hankinnan kohteena ovat tilausajona suoritettavat oppilaskuljetukset. Sopimuskausi on kaksi vuotta ja se alkaa lukuvuoden 2025 - 2026 alusta. Sopimuskauden mukaisten oppilaskuljetusten alkamisajankohta on 7.8.2025. Lisäksi tilaaja varaa oikeuden kahden lukuvuoden mittaiseen optiokauteen.
Oppilaskuljetukset alkavat ja päättyvät lukuvuosittain Tuusulan kunnan kasvatus- ja sivistyslautakunnan päättäminä aikoina. Palvelu ajoittuu koulujen työajoiksi. Pääsääntöisesti kuljetukset ajetaan lukuvuoden työpäivinä, alkaen elokuussa ja päättyen touko-kesäkuun vaihteessa. Syyslukukaudella pidetään syysloma, lukukausien välissä joululoma ja kevätlukukauden aikana talviloma. Viimeisin tieto koulujen työ- ja loma-ajoista on luettavissa Tuusulan kunnan www-sivuilta.
Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (1397/2016).
Hankinnan arvo ylittää hankintalain 26 §:ssä ilmoitetun EU-kynnysarvon.
Hankinta on jaettu kolmeen (3) osa-alueeseen. Tämä keskeytyspäätös koskee hankinnan osa-aluetta A2. Osa-alueesta A1 ja A3 on tehty erillinen hankintapäätös.
Hankintamenettely ja tarjouspyyntö
Oppilaskuljetusten hankinta lukuvuosille 2025-2026 ja 2026-2027 (optio lukuvuosille 2027-2028 ja 2028-2029) koskeva EU-hankintailmoitus ja tarjouspyyntö julkaistiin 29.11.2024 ilmoituskanavissa Hankintailmoitukset.fi tunnisteella TUUDno-2024-1790 sekä TED-tietokannassa tunnisteella 731649-2024.
Tarjousten käsittely
Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Tarjousten käsittely ennen vertailua on kolmivaiheinen, ensin avataan saapuneet tarjoukset ja tämän jälkeen tarkistetaan tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuusehtojen täyttyminen. Tarjouspyynnön vastaiset tarjoukset hylätään ja vaatimukset täyttävät tarjoukset otetaan mukaan tarjousvertailuun.
Tarjousten avaus, tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuus
Tarjouksia saatiin määräaikaan 7.1.2025 klo 16.00 mennessä kahdeksan (8) kappaletta. Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä 16.12.2024 klo 12.00 asti. Määräaikaan mennessä saapui neljä (4) kysymystä, joihin vastattiin 17.12.2024 mennessä. Tarjoukset avattiin suljetussa tilaisuudessa 8.1.2025 klo 12.03 hankintayksikön tiloissa. Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei ollut.
Hankinnan keskeyttäminen
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.
Tarjousten vertailuvaiheessa on ilmennyt, että hankintayksikkö on tarjouspyynnön kohdassa hankinnan kohteen kriteerit muodostanut vertailuperusteet siten, että saadut tarjoukset eivät olleet keskenään vertailukelpoisia. Virhettä ei voi korjata muutoin kuin julkaisemalla uuden hankintailmoituksen.
Näin ollen hankintayksikkö on päättänyt keskeyttää tämän hankinnan ja julkaista uuden hankintailmoituksen täsmennetyillä hankinnan kohteen tiedoilla.
Tarjousasiakirjat ja tiedot tarjouskilpailuun osallistuneista pidetään salassa siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa hankintamenettelyssä tai on päättänyt kokonaan luopua hankinnasta. Salassapito perustuu lainvalmisteluaineiston tulkintasuosituksiin. Hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen.