Valmistelija
Antti Vehi, vs. lakimies, antti.vehi@tuusula.fi
Perustelut
17 valtuutettua ovat 9.12.2024 allekirjoitetulla asiakirjalla pyytäneet valtuustoa asettamaan kuntalain 34 ja 35 §:n mukaisesti tilapäisen valiokunnan arvioimaan pormestarin luottamusta.
Kuvaus prosessista yleisesti
Luottamushenkilön erottaminen
Kuntalain 34 §:n mukaan, valtuusto voi erottaa luottamushenkilön kesken toimikauden, mikäli tämä ei nauti valtuuston luottamusta. Asia tulee vireille vähintään neljäsosan valtuutetuista niin vaatiessa (kuntalain 34.4 §). Kun asia on tullut vireille, tulee kunnanhallituksen saattaa valtuuston päätettäväksi, asetetaanko kuntalain 35 §:n mukaisesti tilapäinen valiokunta valmistelemaan asiaa.
Tilapäisen valiokunnan asettaminen
Valtuusto enemmistöpäätöksellään päättää asettaako se tilapäisen valiokunnan arvioimaan pormestarin luottamusta. Jos valtuusto päättää asettaa valiokunnan, se aloittaa itse sen valmistelun.
Kuntaliiton suositus valiokunnan jäsenmääräksi on viisi, tai korkeintaan seitsemän jäsentä ja heille varajäsenet.
Tasa-arvolain 4.2 §:n mukaisesti on kiinnitettävä huomiota valiokunnan kokoonpanossa myös sukupuoleen, jotta valiokunnassa (varsinaisissa sekä varajäsenissä) toista sukupuolta on oltava vähintään 40 prosenttia.
Valtuusto valitsee valiokuntaan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan varsinaisista jäsenistä.
Tilapäisen valiokunnan työskentely
Työskentelynsä aluksi valiokunnan on syytä koota kaikki se aineisto, joka asiassa on kertynyt. Tilapäinen valiokunta päättää, miten ja keneltä se hankkii asiassa selvitystä. Luottamuksen/epäluottamuksen perusteita voidaan tiedustella valiokunnan toimesta aloitteen allekirjoittajilta. Oleellista on hankkia asiassa tasapuolisesti selvitystä.
Asianosaista on kuultava hallintomenettelyssä (hallintolaki 34 §). Erottamisen kohteena olevalle luottamushenkilölle on varattava tilaisuus antaa selityksensä luottamuksen menetyksen syistä ja erottamisvaatimuksesta. Valiokunnan on tarkoituksenmukaista järjestää kuuleminen, kun ratkaisun perusteeksi tarvittavat selvitykset on saatu. Näin varmistetaan asianosaisen oikeus tulla kuulluksi merkityksellisistä vaatimuksista ja selvityksistä. Kuulemistarkoituksessa tilapäinen valiokunta antaa tiedoksi asianosaiselle valmistelemansa muistion liitteineen. Asianosaiselle on ilmoitettava kuulemisen tarkoitus ja selityksen antamiselle varattu asian laatuun nähden riittävä määräaika. Asianosaiselle on samalla ilmoitettava, ettei määräajan noudattamatta jättäminen estä asian ratkaisemista. Mikäli valiokunta saa kuulemisen jälkeen asiassa lisäselvitystä, jotka voivat vaikuttaa asian käsittelyyn, tulee kuuleminen järjestää uudelleen.
Kuntalain 35.3 §:n mukaan tilapäisen valiokunnan on hankittava sen valmisteltaviin kuuluvissa asioissa kunnanhallituksen lausunto. Lähtökohtana on, että kunnanhallitukselle varataan tilaisuus antaa lausuntonsa asiasta asianosaisen kuulemisen jälkeen, ennen asian viemistä valtuuston käsiteltäväksi.
Valiokunta laatii asiasta muistion ja tekee päätösehdotuksen suoraan valtuustolle. Tämä ei edellytä kunnanhallituksen valmistelua valtuustolle kuntalain 93 §:n mukaisesti.
Tilapäisen valiokunnan päätösehdotus
Päätösehdotus toimii pohjaesityksenä valtuustolle.
Valtuusto voi erottaa luottamushenkilön enemmistöpäätöksellä, mikäli tämä ei nauti valtuuston luottamusta.
Mahdollinen erottamispäätös on perusteltava ja siinä on mainittava, mihin luottamuspula perustuu. Perusteluissa tulee hallintolain 45 §:n 1 momentin mukaan ilmoittaa, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset.
Kuntalaissa tai muualla lainsäädännössä ei ole tarkemmin säädetty siitä, millä perusteilla valtuusto voi erottaa luottamushenkilön epäluottamuksen vuoksi. Luottamuksen tai sen puuttumisen arviointi on luonteeltaan poliittista ja tapauskohtaista, eikä sitä ole haluttu laissa tarkemmin rajata. Kysymys on ensisijaisesti poliittisesta ja tarkoituksenmukaisuusharkinnasta päätöksenteossa. Erottamisen perusteiden tulee kuitenkin olla asiallisia, eivätkä ne voi perustua mielivaltaan tai olla syrjiviä. Valtuusto voi siten käyttää laajaa harkintavaltaansa niissä raameissa, jotka perustuslaki ja hallintolaki yleisesti hallinnolle asettavat.
Muodollinen oikeellisuus korostuu: Päätös voi kumoutua kunnallisvalituksen johdosta päätöksen menettelyvirheen, toimivallan ylityksen tai muun lainvastaisuuden vuoksi.
Tilapäisen valiokunnan asiakirjat ja asiakirjajulkisuus
Tilapäinen valiokunta on julkisuuslain 4.1 §:n 4 kohdassa tarkoitettu kunnallinen viranomainen, ja sen laatimiin ja vastaanottamiin asiakirjoihin sovelletaan julkisuuslakia. Valiokunnan pöytäkirjat tulevat julkisiksi, kun pöytäkirja on allekirjoitettu ja tarkastettu, lukuun ottamatta salassa pidettäviä tietoja. Asianosaisen tiedonsaantioikeus ulottuu muihinkin kuin julkisiin asiakirjoihin, jos ne voivat vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn.
Valiokunnan sisäiset valmistelumuistiinpanot ja sähköpostivaihto eivät lähtökohtaisesti ole viranomaisen asiakirjoja, ellei niitä liitetä pöytäkirjoihin tai arkistoida.
Esteellisyydestä
Tilapäisessä valiokunnassa sovelletaan yleisesti hallintolain 28 §:n esteellisyysperusteita. Erottamisasiaa koskevan valtuustoaloitteen allekirjoittamisen ei voida katsoa tekevän allekirjoittajista sellaisia asianosaisia, että he olisivat esteellisiä osallistumaan asian käsittelyyn valtuustossa tai muissa toimielimissä. Aloitteen allekirjoittaja voidaan myös valita asiaa valmistelevan tilapäisen valiokunnan jäseneksi.
Kuntalain 97.1 §:n mukaan jos asia koskee valtuutettua itseään, on hän esteellinen käsittelemään asiaa valtuustossa.
Ehdotus
Esittelijä
Kari Ora, talousjohtaja, kari.ora@tuusula.fi
Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää
- asettaa keskuudestaan kuntalain 35 §:ssä tarkoitetun tilapäisen valiokunnan arvioimaan pormestari Kalle Ikkelän luottamusta
- valita tilapäiseen valiokuntaa vähintään viisi, mutta enintään seitsemän jäsentä ja kullekin henkilökohtaisen varajäsenen
- nimetä varsinaisista jäsenistä valiokunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan
- että valiokunnan työskentelyssä noudatetaan soveltuvin osin kunnan hallintosäännön määräyksiä ja että asiat käsitellään puheenjohtajan selostuksen pohjalta
- että valiokunta ottaa sihteeriksi kunnan vs. lakimiehen Antti Vehin.
Kokouskäsittely
Puheenjohtaja Ikkelä ilmoitti olevansa hallintolain 28.1 pykälän kohdan 1 mukaisesti esteellinen (osallisuusjäävi) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Puheenjohtajana toimi 1. varapuheenjohtaja Anna Yltävä.
Pormestari Ikkelän henkilökohtainen varajäsen Pekka Laakso saapui kokoukseen klo 17.30.
Vs.lakimies Antti Vehi selosti asiaa kokouksessa.