Valtuusto, kokous 3.2.2025

§ 4 Tilapäisen valiokunnan asettaminen

TUUDno-2024-2412

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Antti Vehi, vs. lakimies, antti.vehi@tuusula.fi

Perustelut

17 valtuutettua ovat 9.12.2024 allekirjoitetulla asiakirjalla pyytäneet valtuustoa asettamaan kuntalain 34 ja 35 §:n mukaisesti tilapäisen valiokunnan arvioimaan pormestarin luottamusta.

Kuvaus prosessista yleisesti

Luottamushenkilön erottaminen

Kuntalain 34 §:n mukaan, valtuusto voi erottaa luottamushenkilön kesken toimikauden, mikäli tämä ei nauti valtuuston luottamusta. Asia tulee vireille vähintään neljäsosan valtuutetuista niin vaatiessa (kuntalain 34.4 §). Kun asia on tullut vireille, tulee kunnanhallituksen saattaa valtuuston päätettäväksi, asetetaanko kuntalain 35 §:n mukaisesti tilapäinen valiokunta valmistelemaan asiaa. 

Tilapäisen valiokunnan asettaminen

Valtuusto enemmistöpäätöksellään päättää asettaako se tilapäisen valiokunnan arvioimaan pormestarin luottamusta. Jos valtuusto päättää asettaa valiokunnan, se aloittaa itse sen valmistelun.

Kuntaliiton suositus valiokunnan jäsenmääräksi on viisi, tai korkeintaan seitsemän jäsentä ja heille varajäsenet.

Tasa-arvolain 4.2 §:n mukaisesti on kiinnitettävä huomiota valiokunnan kokoonpanossa myös sukupuoleen, jotta valiokunnassa (varsinaisissa sekä varajäsenissä) toista sukupuolta on oltava vähintään 40 prosenttia.

Valtuusto valitsee valiokuntaan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan varsinaisista jäsenistä.

Tilapäisen valiokunnan työskentely

Työskentelynsä aluksi valiokunnan on syytä koota kaikki se aineisto, joka asiassa on kertynyt. Tilapäinen valiokunta päättää, miten ja keneltä se hankkii asiassa selvitystä. Luottamuksen/epäluottamuksen perusteita voidaan tiedustella valiokunnan toimesta aloitteen allekirjoittajilta. Oleellista on hankkia asiassa tasapuolisesti selvitystä.

Asianosaista on kuultava hallintomenettelyssä (hallintolaki 34 §). Erottamisen kohteena olevalle luottamushenkilölle on varattava tilaisuus antaa selityksensä luottamuksen menetyksen syistä ja erottamisvaatimuksesta. Valiokunnan on tarkoituksenmukaista järjestää kuuleminen, kun ratkaisun perusteeksi tarvittavat selvitykset on saatu. Näin varmistetaan asianosaisen oikeus tulla kuulluksi merkityksellisistä vaatimuksista ja selvityksistä. Kuulemistarkoituksessa tilapäinen valiokunta antaa tiedoksi asianosaiselle valmistelemansa muistion liitteineen. Asianosaiselle on ilmoitettava kuulemisen tarkoitus ja selityksen antamiselle varattu asian laatuun nähden riittävä määräaika. Asianosaiselle on samalla ilmoitettava, ettei määräajan noudattamatta jättäminen estä asian ratkaisemista. Mikäli valiokunta saa kuulemisen jälkeen asiassa lisäselvitystä, jotka voivat vaikuttaa asian käsittelyyn, tulee kuuleminen järjestää uudelleen.

Kuntalain 35.3 §:n mukaan tilapäisen valiokunnan on hankittava sen valmisteltaviin kuuluvissa asioissa kunnanhallituksen lausunto. Lähtökohtana on, että kunnanhallitukselle varataan tilaisuus antaa lausuntonsa asiasta asianosaisen kuulemisen jälkeen, ennen asian viemistä valtuuston käsiteltäväksi.

Valiokunta laatii asiasta muistion ja tekee päätösehdotuksen suoraan valtuustolle. Tämä ei edellytä kunnanhallituksen valmistelua valtuustolle kuntalain 93 §:n mukaisesti.

Tilapäisen valiokunnan päätösehdotus

Päätösehdotus toimii pohjaesityksenä valtuustolle.

Valtuusto voi erottaa luottamushenkilön enemmistöpäätöksellä, mikäli tämä ei nauti valtuuston luottamusta.

Mahdollinen erottamispäätös on perusteltava ja siinä on mainittava, mihin luottamuspula perustuu. Perusteluissa tulee hallintolain 45 §:n 1 momentin mukaan ilmoittaa, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset.

Kuntalaissa tai muualla lainsäädännössä ei ole tarkemmin säädetty siitä, millä perusteilla valtuusto voi erottaa luottamushenkilön epäluottamuksen vuoksi. Luottamuksen tai sen puuttumisen arviointi on luonteeltaan poliittista ja tapauskohtaista, eikä sitä ole haluttu laissa tarkemmin rajata. Kysymys on ensisijaisesti poliittisesta ja tarkoituksenmukaisuusharkinnasta päätöksenteossa. Erottamisen perusteiden tulee kuitenkin olla asiallisia, eivätkä ne voi perustua mielivaltaan tai olla syrjiviä. Valtuusto voi siten käyttää laajaa harkintavaltaansa niissä raameissa, jotka perustuslaki ja hallintolaki yleisesti hallinnolle asettavat.

Muodollinen oikeellisuus korostuu: Päätös voi kumoutua kunnallisvalituksen johdosta päätöksen menettelyvirheen, toimivallan ylityksen tai muun lainvastaisuuden vuoksi.

Tilapäisen valiokunnan asiakirjat ja asiakirjajulkisuus

Tilapäinen valiokunta on julkisuuslain 4.1 §:n 4 kohdassa tarkoitettu kunnallinen viranomainen, ja sen laatimiin ja vastaanottamiin asiakirjoihin sovelletaan julkisuuslakia. Valiokunnan pöytäkirjat tulevat julkisiksi, kun pöytäkirja on allekirjoitettu ja tarkastettu, lukuun ottamatta salassa pidettäviä tietoja.  Asianosaisen tiedonsaantioikeus ulottuu muihinkin kuin julkisiin asiakirjoihin, jos ne voivat vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn.

Valiokunnan sisäiset valmistelumuistiinpanot ja sähköpostivaihto eivät lähtökohtaisesti ole viranomaisen asiakirjoja, ellei niitä liitetä pöytäkirjoihin tai arkistoida.

Esteellisyydestä

Tilapäisessä valiokunnassa sovelletaan yleisesti hallintolain 28 §:n esteellisyysperusteita. Erottamisasiaa koskevan valtuustoaloitteen allekirjoittamisen ei voida katsoa tekevän allekirjoittajista sellaisia asianosaisia, että he olisivat esteellisiä osallistumaan asian käsittelyyn valtuustossa tai muissa toimielimissä. Aloitteen allekirjoittaja voidaan myös valita asiaa valmistelevan tilapäisen valiokunnan jäseneksi.

Kuntalain 97.1 §:n mukaan jos asia koskee valtuutettua itseään, on hän esteellinen käsittelemään asiaa valtuustossa. 

Ehdotus

Esittelijä

Kari Ora, talousjohtaja, kari.ora@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • asettaa keskuudestaan kuntalain 35 §:ssä tarkoitetun tilapäisen valiokunnan arvioimaan pormestari Kalle Ikkelän luottamusta
  • valita tilapäiseen valiokuntaa vähintään viisi, mutta enintään seitsemän jäsentä ja kullekin henkilökohtaisen varajäsenen
  • nimetä varsinaisista jäsenistä valiokunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan
  • että valiokunnan työskentelyssä noudatetaan soveltuvin osin kunnan hallintosäännön määräyksiä ja että asiat käsitellään puheenjohtajan selostuksen pohjalta
  • että valiokunta ottaa sihteeriksi kunnan vs. lakimiehen Antti Vehin.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin

Esteellisyys

Kalle Ikkelä

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja Ikkelä ilmoitti olevansa hallintolain 28.1 pykälän kohdan 1 mukaisesti esteellinen (osallisuusjäävi) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Puheenjohtajana toimi 1. varapuheenjohtaja Anna Yltävä. 
Pormestari Ikkelän henkilökohtainen v​​​​​arajäsen Pekka Laakso saapui kokoukseen klo 17.30.

Vs.​​​​​lakimies Antti Vehi selosti asiaa kokouksessa. 

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • asettaa keskuudestaan kuntalain 35 §:ssä tarkoitetun tilapäisen valiokunnan arvioimaan pormestari Kalle Ikkelän luottamusta
  • valita tilapäiseen valiokuntaa vähintään viisi,​ mutta enintään seitsemän jäsentä ja kullekin henkilökohtaisen varajäsenen
  • nimetä varsinaisista jäsenistä valiokunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan
  • että valiokunnan työskentelyssä noudatetaan soveltuvin osin kunnan hallintosäännön määräyksiä ja että asiat käsitellään puheenjohtajan selostuksen pohjalta
  • että valiokunta ottaa sihteeriksi kunnan vs. lakimiehen Antti Vehin.

Päätös

Valtuusto päätti

  • asettaa keskuudestaan kuntalain 35 §:ssä tarkoitetun tilapäisen valiokunnan arvioimaan pormestari Kalle Ikkelän luottamusta
  • valita tilapäiseen valiokuntaan Aarno Järvisen, Mika Timosen, Tuija Reinikaisen, Janne Mellinin, Outi Huuskon, Ari Nymanin, Monica Avellanin. Heidän varajäseniksi valiokuntaan valittiin Aila Koivunen, Johanna Sipiläinen, Kari Friman, Lilli Salmi, Eeva-Liisa Nieminen, Matti Alanko ja Raimo Stenvall. 
  • nimetä varsinaisista jäsenistä valiokunnan puheenjohtajaksi Aarno Järvisen ja varapuheenjohtajaksi Mika Timosen
  • että valiokunnan työskentelyssä noudatetaan soveltuvin osin kunnan hallintosäännön määräyksiä ja että asiat käsitellään puheenjohtajan selostuksen pohjalta
  • että valiokunta ottaa sihteeriksi kunnan vs. lakimiehen Antti Vehin.

Eriävä mielipide

  • Valtuusto 3.2.2025 § 4
    Eriävä mielipide


    Tänään valtuustossa päätettiin perustaa tilapäinen valiokunta pormestarin epäluottamuksesta. Vastustin tilapäisen valiokunnan perustamista, koska yhtään perusteltua syytä epäluottamukselle ei esitetty. Pormestaria ei toimikauden aikana olla huomautettu missään vaiheessa, tarkastuslautakunta ei ole havainnut moitteen sijaa toiminnassa eikä valtuuston pormestarille asettamissa velvoitteissa. Kuntalaki edellyttää valiokunnalta perusteluja epäluottamukselle. Laki on sama kuin kunnanjohtajalle. Ainut ero on, että kunnanjohtajan erottamiseen tarvitaan 2/3 valtuuston enemmistö, pormestarin tapauksessa määräenemmistö ½ riittää. Perusteet pitää kuitenkin olla.  Tilapäisiä valiokuntia ei pidä huvin vuoksi perustaa eikä varsinkaan vaalien alla.

    Pasi Huuhtanen, valtuutettu

Esteellisyys

  • Kalle Ikkelä

Kokouskäsittely

Pormestari Ikkelä ilmoitti olevansa hallintolain 28.1 pykälän kohdan 1 mukaisesti esteellinen (osallisuusjäävi) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. V​​​​​aravaltuutettu Kari Kinnunen saapui kokoukseen klo 18.13.

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun, valtuutettu Mäki-Kuhna esitti muutosesityksen valtuutettu Ahlgrenin kannattamana:

Muutosesitys: Tilapäistä valiokuntaa ei tule perustaa.

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu muutosesitys, on asia ratkaistava äänestämällä. Valtuusto hyväksyi puheenjohtajan esityksen, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät "JAA" ja ne, jotka kannattavat Mäki-Kuhnan tekemää muutosesitystä, äänestävät "EI". 

Suoritetussa äänestyksessä annettiin
 

  • 36"JAA"ääntä (Matti Alanko, Jari Anttalainen, Monica Avellan, Hanna Catani, Janne Hermunen, Outi Huusko, Jari Immonen, Aarno Järvinen, Taina Ketvell, Kim Kiuru, Aila Koivunen, Päivö Kuusisto, Elisa Laitila, Annika Lappalainen, Mira Lehtinen, Mila Lehtonen, Kati Lepojärvi, Arto Lindberg, Ari Loponen, Karita Mäensivu, Eeva-Liisa Nieminen, Ari Nyman, Liisa Palvas, Tuija Reinikainen, Kirsti Ruislehto, Jari Räsänen, Jussi Salonen, Henri Savolainen, Johanna Sipiläinen, Emmi Sirniö, Raimo Stenvall, Mika Timonen, Laura Vaarnas, Margita Winqvist, Anna Yltävä, Anu Åberg)
  • 15"EI"-ääntä (Jukka Ahlgren, Pasi Huuhtanen, Kari Kinnunen, Topi Korpinen, Elina Laine, Janne Mellin, Mika Mäki-Kuhna, Ulla Rosenqvist, Risto Rämö, Lilli Salmi, Antti Seppälä, Ruut Sjöblom, Tapio Tammilehto, Lauri Untamo, Laura Åvall)


Suoritetussa äänestyksessä annettiin 36 jaa-ääntä ja 15 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi pohjaesityksen tulleen valtuuston päätökseksi.
Valtuutettu Pasi Huuhtanen ilmoitti päätöksestä eriävän mielipiteen. Toimitettu kirjallinen perustelu eriävään mielipiteeseen on liitetty pöytäkirjaan. 

Puheenjohtajan jatkettua asiasta keskustelua, puheenjohtaja esitti valiokunnan jäsenehdokkaat. Valtuusto hyväksyi jäsenehdotukset yksimielisesti. 
 

Kokouksen aikana pidettiin tekninen tauko klo 18.25 -18.30.
Valtuutettu Sjöblom poistui kokouksesta klo 18.25 asian käsittelyn aikana, varavaltuutettu Kari Kinnunen saapui 18.30 hänen tilalleen. 


Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm