Vammaisneuvosto, kokous 9.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 75 Kehä IV, asemakaava nro 3579

TUUDno-2019-137

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Petteri Puputti, projektipäällikkö, petteri.puputti@tuusula.fi
Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Perustelut

Kuntasuunnittelu / Kaavoitus pyytää vammaisneuvostolta lausuntoa Kehä IV asemakaaava nro 3579 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävillä 24.1.–28.2.2019.

Kehä IV:n asemakaavoitus käynnistyy. Alue sijoittuu Etelä-Tuusulaan Focus-alueelle, Helsinki-Vantaan lentoaseman pohjoispuolelle, Tuusulanväylän(kt 45) ja Myllykyläntien (mt 11363) väliin. Asemakaavan tarkoituksena on suunnitella alueen kautta uusi tieyhteys - Kehä IV, ja muodostaa kehätien varteen vetovoimainen logistiikka- ja työpaikka-alue. Kehä IV tunnetaan myös nimellä mt 152 ja se on yksi suunnitteilla olevista Keski-Uudenmaan logistiikan poikittaisyhteyksistä.

Suurten logistiikkakeskusten sijoittumista lähelle pääkaupunkiseudun markkinoita vaikeuttaa erityisesti suurten tonttien puute. Alueen kaavoittamisella pyritään tuottamaan tontteja näille isoille logistiikkatoimijoille ja luomaan alueelle uusia työpaikkoja. Alueen kehittäminen tukee myös lentoaseman toimintaedellytyksiä, luoden mahdollisuuksia uusien
huolto- ja logistiikkayhteyksien järjestämiselle pohjoisen kautta. Focus-alueen ja Kehä IV:n rakentaminen on yksi Tuusulan kuntastrategian päätavoitteista.

Suunnittelualueen sijainti ja alustava rajaus

Maankäyttöratkaisun tavoitteena on kunnan elinkeinorakenteen monipuolistaminen ja työpaikkaomavaraisuuden nostaminen sekä seudun liikennetarpeen huomioon ottaminen, eli toisin sanoen Kehä IV:n rakentaminen. Kehä IV on tärkeä osa  valtatiet  3  ja  4  yhdistävää  Keski-Uudenmaan  logistiikan  poikittaisyhteyttä. Kaavoitettavan uuden työpaikka-alueen voidaan katsoa olevan osa lentoaseman ympärille rakentuvaa lentokenttäkaupunkia. Alueen kehittäminen edesauttaa lentoaseman ympärille keskittyvän elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja luo uusia mahdollisuuksia lentokentän huoltovarmuuden kehittämiseksi.
 
Asemakaavaa laaditaan alueelle laaditun Focus-alueen osayleiskaavan ohjausvaikutuksen mukaisesti. Asemakaavoitettavan työpaikka-alueen suurimpien toimialojen  oletetaan  olevan  kuljetus-  ja  logistiikka  sekä  teollisuus  ja  varastointi. Alustava  suunnittelualue  muodostuu  Focus-osayleiskaavan  mukaisesta  Kehä IV:n liikennealueesta (noin 43 ha) ja loppuosa kehätien pohjoispuolelle sijoittuvasta logistiikka- ja työpaikka-alueesta. Suunnittelualueen koko on noin 140 ha. Suunnittelualueen rajausta tarkennetaan kaavaprosessin edetessä ja suunnittelualue voi tarvittaessa jakautua pienempiin osakokonaisuuksiin.

Alueen yleiskuvaus ja maanomistus
 
Suunnittelualue  on  käytännössä  rakentamaton.  Kaava-alueen  keskiosissa  on kallioisia mäkiä sekä metsää. Alueen korkeuserot ovat melko suuret. Kaava-aluetta halkovan voimalinjan pohjoispuoli on pääosin peltoa ja myös alueen länsiosassa maisema on maaseutumaista peltomaisemaa. Kehä  IV:n  liikennealueella  on  muutama  työpaikkarakennus  aivan  alueen  itäosassa  Sammonmäen  työpaikka-alueella.  Työpaikka-alueella  on  tällä  hetkellä mm. betonituoteteollisuutta ja asfalttitehdas sekä muuta työpaikkatoimintaa. Työpaikka-alueen naapurissa on noin 20 omakotitalon muodostama Sammonmäen asuinalue.  Kaava-alueen  läheisyydessä  on  haja-asutusluonteista  asutusta  eri puolilla suunnittelualuetta. Suunnittelualue sijaitsee Helsinki-Vantaan lentomelualueella. Lentoestepinnat aiheuttavat myös korkeusrajoituksia alueen maankäytönsuunnittelulle. Kaava-alue on osin yksityisomistuksessa. Tuusulan kunta käy neuvotteluja puuttuvien maa-alueiden hankinnasta. Kaavoitus on tullut vireille kunnan aloitteesta.

Asemakaavat

Suunnittelualueella ei ole voimassa asemakaavaa muutoin kuin aivan pieneltä osin. Kaavamuutosalue on osa Sammonmäki II asemakaavan (L.V 2006. Kaava nro. 3391) KTY-korttelia, joka jää tulevassa suunnittelussa Kehä IV:n tiealueen alle.  Focus-alueen  itäosassa  on  myös  vireillä  Focus-liikekeskuksen  asemakaava, jonka tarkoituksena on Sammonmäen nykyisen työpaikka-alueen muuttaminen kaupan  ja  palveluiden  alueeksi  osayleiskaavan  ohjausvaikutuksen  mukaisesti. Focus-liikekeskuksen asemakaavan suunnittelualue on kehätien aluevarauksen
osalta osittain päällekkäinen Kehä IV asemakaavan kanssa.

Ehdotus

Vammaisneuvosto päättää

  • merkitä tiedokseen lausuntopyynnön ja keskustella Kehä IV asemakaaava nro 3579 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta.

Päätös

ok

Valmistelija

Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi
Hannamari Halinen tuuhalinha
Virpi Lehmusvaara tuulehmuvi

Perustelut

Kuntasuunnittelu / Kaavoitus pyytää kasvatus- ja sivistyslautakunnalta lausuntoa Kehä IV asemakaaava nro 3579 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävillä 24.1.–28.2.2019.

Kehä IV:n asemakaavoitus käynnistyy. Alue sijoittuu Etelä-Tuusulaan Focus-alueelle, Helsinki-Vantaan lentoaseman pohjoispuolelle, Tuusulanväylän(kt 45) ja Myllykyläntien (mt 11363) väliin. Asemakaavan tarkoituksena on suunnitella alueen kautta uusi tieyhteys - Kehä IV, ja muodostaa kehätien varteen vetovoimainen logistiikka- ja työpaikka-alue. Kehä IV tunnetaan myös nimellä mt 152 ja se on yksi suunnitteilla olevista Keski-Uudenmaan logistiikan poikittaisyhteyksistä.

Suurten logistiikkakeskusten sijoittumista lähelle pääkaupunkiseudun markkinoita vaikeuttaa erityisesti suurten tonttien puute. Alueen kaavoittamisella pyritään tuottamaan tontteja näille isoille logistiikkatoimijoille ja luomaan alueelle uusia työpaikkoja. Alueen kehittäminen tukee myös lentoaseman toimintaedellytyksiä, luoden mahdollisuuksia uusien
huolto- ja logistiikkayhteyksien järjestämiselle pohjoisen kautta. Focus-alueen ja Kehä IV:n rakentaminen on yksi Tuusulan kuntastrategian päätavoitteista.

Suunnittelualueen sijainti ja alustava rajaus

Maankäyttöratkaisun tavoitteena on kunnan elinkeinorakenteen monipuolistaminen ja työpaikkaomavaraisuuden nostaminen sekä seudun liikennetarpeen huomioon ottaminen, eli toisin sanoen Kehä IV:n rakentaminen. Kehä IV on tärkeä osa  valtatiet  3  ja  4  yhdistävää  Keski-Uudenmaan  logistiikan  poikittaisyhteyttä. Kaavoitettavan uuden työpaikka-alueen voidaan katsoa olevan osa lentoaseman ympärille rakentuvaa lentokenttäkaupunkia. Alueen kehittäminen edesauttaa lentoaseman ympärille keskittyvän elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja luo uusia mahdollisuuksia lentokentän huoltovarmuuden kehittämiseksi.
 
Asemakaavaa laaditaan alueelle laaditun Focus-alueen osayleiskaavan ohjausvaikutuksen mukaisesti. Asemakaavoitettavan työpaikka-alueen suurimpien toimialojen  oletetaan  olevan  kuljetus-  ja  logistiikka  sekä  teollisuus  ja  varastointi. Alustava  suunnittelualue  muodostuu  Focus-osayleiskaavan  mukaisesta  Kehä IV:n liikennealueesta (noin 43 ha) ja loppuosa kehätien pohjoispuolelle sijoittuvasta logistiikka- ja työpaikka-alueesta. Suunnittelualueen koko on noin 140 ha. Suunnittelualueen rajausta tarkennetaan kaavaprosessin edetessä ja suunnittelualue voi tarvittaessa jakautua pienempiin osakokonaisuuksiin.

Alueen yleiskuvaus ja maanomistus
 
Suunnittelualue  on  käytännössä  rakentamaton.  Kaava-alueen  keskiosissa  on kallioisia mäkiä sekä metsää. Alueen korkeuserot ovat melko suuret. Kaava-aluetta halkovan voimalinjan pohjoispuoli on pääosin peltoa ja myös alueen länsi-
osassa maisema on maaseutumaista peltomaisemaa. Kehä  IV:n  liikennealueella  on  muutama  työpaikkarakennus  aivan  alueen  itäosassa  Sammonmäen  työpaikka-alueella.  Työpaikka-alueella  on  tällä  hetkellä mm. betonituoteteollisuutta ja asfalttitehdas sekä muuta työpaikkatoimintaa. Työpaikka-alueen naapurissa on noin 20 omakotitalon muodostama Sammonmäen asuinalue.  Kaava-alueen  läheisyydessä  on  haja-asutusluonteista  asutusta  eri
puolilla suunnittelualuetta. Suunnittelualue sijaitsee Helsinki-Vantaan lentomelualueella. Lentoestepinnat aiheuttavat myös korkeusrajoituksia alueen maankäytönsuunnittelulle. Kaava-alue on osin yksityisomistuksessa. Tuusulan kunta käy neuvotteluja puuttuvien maa-alueiden hankinnasta. Kaavoitus on tullut vireille kunnan aloitteesta.

Asemakaavat

Suunnittelualueella ei ole voimassa asemakaavaa muutoin kuin aivan pieneltä osin. Kaavamuutosalue on osa Sammonmäki II asemakaavan (L.V 2006. Kaava nro. 3391) KTY-korttelia, joka jää tulevassa suunnittelussa Kehä IV:n tiealueen alle.  Focus-alueen  itäosassa  on  myös  vireillä  Focus-liikekeskuksen  asemakaava, jonka tarkoituksena on Sammonmäen nykyisen työpaikka-alueen muuttaminen kaupan  ja  palveluiden  alueeksi  osayleiskaavan  ohjausvaikutuksen  mukaisesti. Focus-liikekeskuksen asemakaavan suunnittelualue on kehätien aluevarauksen
osalta osittain päällekkäinen Kehä IV asemakaavan kanssa.

Kasvatus- ja sivistyslautakunnan lausunto:

Kasvatus- ja sivistyslautakunnalla ei ole huomautettavaa  Kehä IV asemakaava nro 3579 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta.

 

Ehdotus

Esittelijä

Virpi Lehmusvaara tuulehmuvi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää antaa Kehä IV asemakaava nro 3579 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta asiaselostuksen mukaisen lausunnon.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Petteri Puputti, projektipäällikkö, petteri.puputti@tuusula.fi

Perustelut

Kuntasuunnittelu / Kaavoitus pyytää vammaisneuvostolta lausuntoa Kehä IV asemakaaava nro 3579 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävillä 24.1.–28.2.2019.

Kehä IV:n asemakaavoitus käynnistyy. Alue sijoittuu Etelä-Tuusulaan Focus-alueelle, Helsinki-Vantaan lentoaseman pohjoispuolelle, Tuusulanväylän(kt 45) ja Myllykyläntien (mt 11363) väliin. Asemakaavan tarkoituksena on suunnitella alueen kautta uusi tieyhteys - Kehä IV, ja muodostaa kehätien varteen vetovoimainen logistiikka- ja työpaikka-alue. Kehä IV tunnetaan myös nimellä mt 152 ja se on yksi suunnitteilla olevista Keski-Uudenmaan logistiikan poikittaisyhteyksistä.

Suurten logistiikkakeskusten sijoittumista lähelle pääkaupunkiseudun markkinoita vaikeuttaa erityisesti suurten tonttien puute. Alueen kaavoittamisella pyritään tuottamaan tontteja näille isoille logistiikkatoimijoille ja luomaan alueelle uusia työpaikkoja. Alueen kehittäminen tukee myös lentoaseman toimintaedellytyksiä, luoden mahdollisuuksia uusien
huolto- ja logistiikkayhteyksien järjestämiselle pohjoisen kautta. Focus-alueen ja Kehä IV:n rakentaminen on yksi Tuusulan kuntastrategian päätavoitteista.

Suunnittelualueen sijainti ja alustava rajaus

Maankäyttöratkaisun tavoitteena on kunnan elinkeinorakenteen monipuolistaminen ja työpaikkaomavaraisuuden nostaminen sekä seudun liikennetarpeen huomioon ottaminen, eli toisin sanoen Kehä IV:n rakentaminen. Kehä IV on tärkeä osa  valtatiet  3  ja  4  yhdistävää  Keski-Uudenmaan  logistiikan  poikittaisyhteyttä. Kaavoitettavan uuden työpaikka-alueen voidaan katsoa olevan osa lentoaseman ympärille rakentuvaa lentokenttäkaupunkia. Alueen kehittäminen edesauttaa lentoaseman ympärille keskittyvän elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja luo uusia mahdollisuuksia lentokentän huoltovarmuuden kehittämiseksi.
 
Asemakaavaa laaditaan alueelle laaditun Focus-alueen osayleiskaavan ohjausvaikutuksen mukaisesti. Asemakaavoitettavan työpaikka-alueen suurimpien toimialojen  oletetaan  olevan  kuljetus-  ja  logistiikka  sekä  teollisuus  ja  varastointi. Alustava  suunnittelualue  muodostuu  Focus-osayleiskaavan  mukaisesta  Kehä IV:n liikennealueesta (noin 43 ha) ja loppuosa kehätien pohjoispuolelle sijoittuvasta logistiikka- ja työpaikka-alueesta. Suunnittelualueen koko on noin 140 ha. Suunnittelualueen rajausta tarkennetaan kaavaprosessin edetessä ja suunnittelualue voi tarvittaessa jakautua pienempiin osakokonaisuuksiin.

Alueen yleiskuvaus ja maanomistus
 
Suunnittelualue  on  käytännössä  rakentamaton.  Kaava-alueen  keskiosissa  on kallioisia mäkiä sekä metsää. Alueen korkeuserot ovat melko suuret. Kaava-aluetta halkovan voimalinjan pohjoispuoli on pääosin peltoa ja myös alueen länsiosassa maisema on maaseutumaista peltomaisemaa. Kehä  IV:n  liikennealueella  on  muutama  työpaikkarakennus  aivan  alueen  itäosassa  Sammonmäen  työpaikka-alueella.  Työpaikka-alueella  on  tällä  hetkellä mm. betonituoteteollisuutta ja asfalttitehdas sekä muuta työpaikkatoimintaa. Työpaikka-alueen naapurissa on noin 20 omakotitalon muodostama Sammonmäen asuinalue.  Kaava-alueen  läheisyydessä  on  haja-asutusluonteista  asutusta  eri puolilla suunnittelualuetta. Suunnittelualue sijaitsee Helsinki-Vantaan lentomelualueella. Lentoestepinnat aiheuttavat myös korkeusrajoituksia alueen maankäytönsuunnittelulle. Kaava-alue on osin yksityisomistuksessa. Tuusulan kunta käy neuvotteluja puuttuvien maa-alueiden hankinnasta. Kaavoitus on tullut vireille kunnan aloitteesta.

Asemakaavat

Suunnittelualueella ei ole voimassa asemakaavaa muutoin kuin aivan pieneltä osin. Kaavamuutosalue on osa Sammonmäki II asemakaavan (L.V 2006. Kaava nro. 3391) KTY-korttelia, joka jää tulevassa suunnittelussa Kehä IV:n tiealueen alle.  Focus-alueen  itäosassa  on  myös  vireillä  Focus-liikekeskuksen  asemakaava, jonka tarkoituksena on Sammonmäen nykyisen työpaikka-alueen muuttaminen kaupan  ja  palveluiden  alueeksi  osayleiskaavan  ohjausvaikutuksen  mukaisesti. Focus-liikekeskuksen asemakaavan suunnittelualue on kehätien aluevarauksen osalta osittain päällekkäinen Kehä IV asemakaavan kanssa.

Ehdotus

Esittelijä

Heidi Hagman

Ikäihmisten neuvosto päättää

  • merkitä tiedokseen lausuntopyynnön ja keskustella Kehä IV asemakaaava nro 3579 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta.

Päätös

Ikäihmisten neuvosto päätti

  • merkitä lausuntopyynnön tiedoksi
  • todeta, ettei sillä ole siihen lausuttavaa.

Valmistelija

Risto Kanerva, vapaa-aikapalveluiden päällikkö, risto.kanerva@tuusula.fi
Ulla Kinnunen, kulttuuri- ja museotoimenjohtaja, ulla.kinnunen@tuusula.fi

Perustelut

Kuntasuunnittelu / Kaavoitus pyytää kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa Kehä IV asemakaaava nro 3579 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävillä 24.1.–28.2.2019.

Kehä IV:n asemakaavoitus käynnistyy. Alue sijoittuu Etelä-Tuusulaan Focus-alueelle, Helsinki-Vantaan lentoaseman pohjoispuolelle, Tuusulanväylän(kt 45) ja Myllykyläntien (mt 11363) väliin. Asemakaavan tarkoituksena on suunnitella alueen kautta uusi tieyhteys - Kehä IV, ja muodostaa kehätien varteen vetovoimainen logistiikka- ja työpaikka-alue. Kehä IV tunnetaan myös nimellä mt 152 ja se on yksi suunnitteilla olevista Keski-Uudenmaan logistiikan poikittaisyhteyksistä. Focus-alueen ja Kehä IV:n rakentaminen on yksi Tuusulan kuntastrategian päätavoitteista.

Suurten logistiikkakeskusten sijoittumista lähelle pääkaupunkiseudun markkinoita vaikeuttaa erityisesti suurten tonttien puute. Alueen kaavoittamisella pyritään tuottamaan tontteja näille isoille logistiikkatoimijoille ja luomaan alueelle uusia työpaikkoja. Alueen kehittäminen tukee myös lentoaseman toimintaedellytyksiä, luoden mahdollisuuksia uusien huolto- ja logistiikkayhteyksien järjestämiselle pohjoisen kautta.

Suunnittelualueen sijainti ja alustava rajaus

Maankäyttöratkaisun tavoitteena on kunnan elinkeinorakenteen monipuolistaminen ja työpaikkaomavaraisuuden nostaminen sekä seudun liikennetarpeen huomioon ottaminen, eli toisin sanoen Kehä IV:n rakentaminen. Kehä IV on tärkeä osa valtatiet 3 ja 4 yhdistävää Keski-Uudenmaan logistiikan  poikittaisyhteyttä. Kaavoitettavan uuden työpaikka-alueen voidaan katsoa olevan osa lentoaseman ympärille rakentuvaa lentokenttäkaupunkia. Alueen kehittäminen edesauttaa lentoaseman ympärille keskittyvän elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja luo uusia mahdollisuuksia lentokentän huoltovarmuuden kehittämiseksi.
 
Asemakaavaa laaditaan alueelle laaditun Focus-alueen osayleiskaavan ohjausvaikutuksen mukaisesti. Asemakaavoitettavan työpaikka-alueen suurimpien toimialojen  oletetaan  olevan  kuljetus-  ja  logistiikka  sekä  teollisuus  ja  varastointi. Alustava  suunnittelualue  muodostuu  Focus-osayleiskaavan  mukaisesta  Kehä IV:n liikennealueesta (noin 43 ha) ja loppuosa kehätien pohjoispuolelle sijoittuvasta logistiikka- ja työpaikka-alueesta. Suunnittelualueen koko on noin 140 ha. Suunnittelualueen rajausta tarkennetaan kaavaprosessin edetessä ja suunnittelualue voi tarvittaessa jakautua pienempiin osakokonaisuuksiin.

Alueen yleiskuvaus ja maanomistus
 
Suunnittelualue  on  käytännössä  rakentamaton.  Kaava-alueen  keskiosissa  on kallioisia mäkiä sekä metsää. Alueen korkeuserot ovat melko suuret. Kaava-aluetta halkovan voimalinjan pohjoispuoli on pääosin peltoa ja myös alueen länsiosassa maisema on maaseutumaista peltomaisemaa. Kehä IV:n liikennealueella on muutama työpaikkarakennus aivan alueen itäosassa Sammonmäen työpaikka-alueella. Työpaikka-alueella on tällä  hetkellä mm. betonituoteteollisuutta ja asfalttitehdas sekä muuta työpaikkatoimintaa. Työpaikka-alueen naapurissa on noin 20 omakotitalon muodostama Sammonmäen asuinalue. Kaava-alueen läheisyydessä on haja-asutusluonteista asutusta  eripuolilla suunnittelualuetta. Suunnittelualue sijaitsee Helsinki-Vantaan lentomelualueella. Lentoestepinnat aiheuttavat myös korkeusrajoituksia alueen maankäytönsuunnittelulle. Kaava-alue on osin yksityisomistuksessa. Tuusulan kunta käy neuvotteluja puuttuvien maa-alueiden hankinnasta. Kaavoitus on tullut vireille kunnan aloitteesta.

Asemakaavat

Suunnittelualueella ei ole voimassa asemakaavaa muutoin kuin aivan pieneltä osin. Kaavamuutosalue on osa Sammonmäki II asemakaavan (L.V 2006. Kaava nro. 3391) KTY-korttelia, joka jää tulevassa suunnittelussa Kehä IV:n tiealueen alle.  Focus-alueen itäosassa on myös vireillä Focus-liikekeskuksen asemakaava, jonka tarkoituksena on Sammonmäen nykyisen työpaikka-alueen muuttaminen kaupan ja palveluiden alueeksi osayleiskaavan  ohjausvaikutuksen  mukaisesti. Focus-liikekeskuksen asemakaavan suunnittelualue on kehätien aluevarauksen
osalta osittain päällekkäinen Kehä IV asemakaavan kanssa.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta muistuttaa kaavasuunnitelman ulkopuolelle jäävän Annebergin tilakeskuksen olemassaolosta. Maisemallisesti näkyvällä paikalla sijaitsevalle Annebergille on jätettävä riittävä suojavyöhyke, joka mahdollistaa näkymien säilymisen.

Ehdotus

Esittelijä

Virpi Lehmusvaara tuulehmuvi

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää antaa Kehä IV asemakaava nro 3579 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta asiaselostuksen mukaisen lausunnon.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Petteri Puputti, projektipäällikkö, petteri.puputti@tuusula.fi
Aamu Kurjenpuu, aamu.kurjenpuu@tuusula.fi

Perustelut

Tiivistelmä

Kehä IV asemakaava ja asemakaavan muutos alue sijaitsee Tuusulan eteläosassa, Helsinki-Vantaan lentoaseman pohjoispuolelle, Tuusulan-väylän (kt 45) ja Myllykyläntien (mt 11463) välisellä alueella. Suunnittelualueen pinta-ala on noin 139 hehtaaria. Kaavan tavoitteena on osoittaa alue pääasiassa teollisuus-, tuotanto-, ja varastoalueeksi sekä toimitila-alueeksi ja mahdollistaa aluetta palvelevan katuverkon ja muun infran rakentaminen sekä voimajohtojen uudelleen sijoittaminen alueella.

Kaava-alue on pääosin kunnan omistuksessa. Kunta on hakenut kahden asemakaavoittamattoman kiinteistön osalta lunastusmenettelyä, joka on vielä kesken. Asemakaavoitetut alueet ovat osittain yksityisessä omistuksessa.

Asemakaavoitus on käynnistynyt kunnan aloitteesta.

Mitoitus

Suunnittelualueen pinta-ala on noin 139,2 ha, josta korttelialueita noin 96,8 ha. Kaavaratkaisun kokonaisrakennusoikeus on 484 168 k- m². Asemakaava tuottaa uutta kerrosalaa n. 445 000 k-m², josta teollisuus- ja varastorakennuksia on 443 045 k-m² ja toimitilarakentamista 41 123 k-m². Rakennusoikeus muodostuu tehokkuusluvulla e=0.50. Kaavaratkaisu tuottaa laskennallisesti noin 2500–4000 työpaikkaa toiminnan luonteesta riippuen.

Alueella noudatetaan ohjeellista tonttijakoa.

Kaavan tavoite ja päätökset kaavoituksen taustalla

Asemakaavan laatiminen on yksi kunnanvaltuuston hyväksymän kaavoitussuunnitelman kärkihankkeista.

Kuntastrategian yhtenä keskeisenä tavoitteena on tarjota työpaikkatontteja erinomaisilla liikenneyhteyksillä. Kunnan elinkeinorakenteen monipuolistamista ja työpaikkaomavaraisuuden nostamista tavoitellaan kaavoittamalla yritystontteja Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyyteen ja suunnitellun Kehä IV:n varrelle. Laadullisena tavoitteena on suunnitella omaleimainen ja elinvoimainen työpaikka-alue, joka muodostaa hyvän toiminnallisen kokonaisuuden.

Asemakaavaa laaditaan voimassa olevan Focus-alueen osayleiskaavan ohjausvaikutus ja sitä tarkentavan yleissuunnitelman suunnitteluratkaisut huomioiden. Yleissuunnitelmassa on mm. arvioitu Focus-osayleiskaavan ajantasaisuutta ja hyväksytty kunnan tavoitteet aluetta koskevan yksityiskohtaisemman suunnittelun lähtökohdaksi.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on ollut ensimmäisen kerran nähtävillä 24.1-28.2.2019 välisenä aikana ja siitä annettiin 12 lausuntoa ja 1 mielipide. Asemakaavallinen suunnittelu pysäytettiin tämän jälkeen Focus-alueen maankäytön yleissuunnitelman laadinnan ajaksi, sillä alueen maankäyttöä katsottiin tarpeelliseksi suunnitella yksittäistä asemakaava-aluetta laajemmin ja samalla Focus-alueen osayleiskaavaa tarkentaen. Tuusulan kunnanhallitus on hyväksynyt yleissuunnitelman kokouksessaan 30.10.2023.

Asemakaavoitus lähti uudelleen liikkeelle alkuvuodesta 2024 ja kaavoituksen käynnistämiseksi järjestettiin aloitusvaiheen viranomaisneuvottelu (MRL 66 §). Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa on tämän jälkeen päivitetty ja kaava-alueen rajausta tarkistettu.

Asemakaavaa laaditaan samanaikaisesti toisen Focus-alueelle sijoittuvan Sammonmäki IV asemakaavan muutoksen kanssa. Kehä IV ja Sammonmäki IV kaavat muodostavat yhdessä toiminnallisen kokonaisuuden, mikä tarkoittaa yhteisiä periaatteita etenkin mt 152 liikenneratkaisujen, pääkatuverkon sekä voimajohtojen osalta.

Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuu kunnalle kustannuksia erityisesti katujen ja yleisten alueiden rakentamisen muodossa sekä muun kunnallistekniikan toteuttamisesta. Infrakustannuksista on laadittu kaavaprosessin aikana kustannusarvio. Tekniikan kustannusarvio on noin 26,8 M€. Kustannusarvio ei pidä sisällään tilaaja- ja työmaatehtäviä, eikä mt 152 (Kehä IV) toteutukseen tai nykyisten eritasoliittymien parantamiseen liittyviä kustannuksia. Kustannusarviota päivitetään suunnittelun edetessä. Lisäksi kunnalle aiheutuu maanhankintakuluja.

Tuusulan kunta saa tuloja tonttien myymisestä tai vuokraamisesta, sekä yksityisessä omistuksessa olevien tonttien osalta maankäyttökorvauksia. Maankäyttökorvauksista sovitaan asemakaavan muutosalueen maanomistajien kanssa käytävissä maapoliittisissa neuvotteluissa.

Ehdotus

Esittelijä

Anne Olkkola

Kuntakehityslautakunta päättää

  • hyväksyä Kehä IV asemakaavaan vuoden 2019 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta annettuihin lausuntoihin ja mielipiteisiin laaditut vastineet
  • asettaa Kehä IV asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelman sekä muun luonnosvaiheen valmisteluaineiston MRA 30 §:n mukaisesti nähtäville mielipiteiden ja lausuntojen esittämistä varten.


Lisäksi kuntakehityslautakunta päättää tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Minna Mielonen, vapaaehtoistyön koordinaattori, minna.mielonen@tuusula.fi

Perustelut

Suunnitelman kuvaus

Kehä IV asemakaavan suunnittelualue sijoittuu Etelä-Tuusulaan, Tuusulanväylän ja Myllykyläntien väliselle alueelle. Suunnittelualue rajautuu etelässä tulevan maantien 152 jatkeeseen (Kehä IV). Kunnan tavoitteena on kaavoittaa alueelle teollisuus-, tuotanto- ja varastotoimintoja sekä toimitiloja. Suunnittelualueen koko on n. 139 ha. Asemakaavalla mahdollistetaan myös aluetta palvelevan katuverkon toteuttaminen ja muun yhdyskuntatekniikan järjestäminen.

Lisätietoja hankkeesta

Kuntakehityslautakunta asetti 23.10.2024 osallistumis- ja arviointisuunnitelman sekä asemakaavamuutoksen luonnoksen MRA 30 §:n mukaisesti nähtäville mielipiteiden ja lausuntojen esittämistä varten. Asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma, kaavaluonnos sekä muu valmisteluaineisto ovat nähtävillä 7.11. - 9.12 2024. Nähtävillä olevasta aineistosta voi antaa mielipiteen viimeistään 9.12. 2024 mennessä täyttämällä alla olevan palautelomakkeen tai olemalla yhteydessä kaavan valmistelijoihin.

Suunnittelun suunnittelualue

Kaava-alue sijaitsee etelä-Tuusulassa, Helsinki-Vantaan lentoaseman pohjoispuolella, Tuusulan-väylän (kt 45) ja Myllykyläntien (mt 11463) välissä. Suunnittelualue on lähes rakentamaton lukuun ottamatta alueen itäosassa asemakaavan muutosalueella toimivaa asfalttiasemaa ja muutamia teollisuusrakennuksia. Näistä keskeisimmät kiinteistöt ovat ns. Kinis -hallit ja entinen maalitehdas. Kaava-alueella on myös kaksi asuinkiinteistöä, joiden asuinkäyttö on loppumassa. Kaava-alue on maastonmuodoiltaan vaihtelevaa. Itäosa on rakennettua ympäristöä ja länsiosa pääasiassa viljelymaisemaa sekä maa- ja metsätalouskäytössä ollutta aluetta. Kaava-alueen keskiosissa on kallioisia mäkiä sekä eri kasvuasteissa olevaa metsää. Pohjoisosassa on myös peltoa. Alueen korkeuserot ovat melko suuret. Alueelle on myönnetty useita maa-ainesten ottolupia, ja niihin liittyvää louhintaa on käynnissä eri puolilla aluetta. Kaava-aluetta halkoo kaksi voimalinjaa, jotka kulkevat suurimman osan suunnittelualueesta rinnakkain. Linjat haarautuvat asfalttiaseman edustalla, mutta palaavat lähekkäin Tuusulan väylän tuntumassa. Suunnittelualueen vieressä on teollisuusalueeksi asemakaavoitettu noin 20 omakotitalon muodostama Sammonmäen asuinalue. Lisäksi kaava-alueen läheisyydessä on haja-asutusluonteista asutusta eri puolilla suunnittelualuetta.

Aloite ja suunnittelun tavoitteet

Tämän asemakaavan laatiminen on yksi kunnanvaltuuston hyväksymän kaavoitussuunnitelman kärkihankkeista. Asemakaava ja asemakaavamuutos on tullut vireille kunnan aloitteesta.

Kuntastrategian yhtenä keskeisenä tavoitteena on tarjota työpaikkatontteja erinomaisilla liikenneyhteyksillä. Kunnan elinkeinorakenteen monipuolistamista ja työpaikkaomavaraisuuden nostamista tavoitellaan kaavoittamalla yritystontteja Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyyteen ja suunnitellun Kehä IV:n varrelle. Laadullisena tavoitteena on suunnitella omaleimainen ja elinvoimainen työpaikka-alue, joka muodostaa hyvän toiminnallisen kokonaisuuden.

Asemakaavaa laaditaan voimassa olevan Focus-alueen osayleiskaavan ohjausvaikutus ja sitä tarkentavan yleissuunnitelman suunnitteluratkaisut huomioiden. Yleissuunnitelmassa on mm. arvioitu Focus-osayleiskaavan ajantasaisuutta ja hyväksytty kunnan tavoitteet aluetta koskevan yksityiskohtaisemman suunnittelun lähtökohdaksi.

Asemakaavalla varataan tarvittavat tilavaraukset liikenneratkaisujen ja yhdyskuntatekniikan tarkoituksenmukaiselle toteuttamiselle sekä turvataan Kehä IV (mt 152) toteuttamisedellytykset. Suunnittelussa huomioidaan lentoaseman läheisyyden tuomat rajoitukset. Asemakaavan mahdollistamat työpaikkatoiminnot sijoitetaan ja mitoitetaan alueen olosuhteet ja ylempiasteiset kaavat huomioiden. Teknisissä suunnitelmissa huomioidaan alueen vaiheittainen toteuttaminen sekä kytkeytyminen muihin kaava-alueisiin.

Ympäristön laadun osalta tavoite on suojata olemassa olevaa asutusta häiriöiltä mm. suojaviheralueilla sekä rakentamistapaa koskevilla määräyksillä. Vastaavasti maisemallisesti herkät kohdat tunnistetaan ja huomioidaan kaavaratkaisussa. Hulevesiratkaisuissa huomioidaan vesijohtaminen herkkiin vesistöihin. Huhtarinpuron luonnontilaisen osan säilymisedellytykset pyritään turvaamaan. Pohjavesialueiden ja Päijännetunnelin osalta esitetään tarvittavat suojelumääräykset.

Suunnittelualueen rajausta tarkennetaan kaavaprosessin edetessä ja suunnittelualue voi tarvittaessa jakautua pienempiin osakokonaisuuksiin, mikäli vaiheittain toteuttaminen sitä edellyttää.

Tuusulan kunnan hallitus asetti Kehä IV asemakaavan 2.10.2017 § 443 vireille ja rakennuskieltoon. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma oli ensimmäisen kerran nähtävillä 24.1-28.2.2019. Asemakaavasta laadittiin selvityksiä ja alustavia luonnosvaihtohtoja, mutta kaavoitusta ei viety tämän jälkeen eteenpäin mm. laajemmasta suunnittelutarpeesta kuten mt 152 aluevaraussuunnitelman päivittämisestä johtuen, mikä sittemmin johti myös Focus-alueen yleissuunnitelman laatimiseen.

Vuoden 2019 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta jätettiin 12 lausuntoa ja 1 mielipide. Viranomaisten kannanotot osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta kohdistuivat mm. seuraaviin teemoihin: ekologisiin yhteyksiin, maisema-, luonto- ja virkistysarvoihin, hulevesiin ja Päijännetunnelin rajoituksiin, liikenteeseen ja liikenneverkon turvallisuuteen, lentomeluun ja lentoesterajapintoihin, esteettömyyteen ja sähkönjakeluun.

Asemakaavoitus lähti uudelleen liikkeelle alkuvuodesta 2024 ja kaavoituksen käynnistämiseksi järjestettiin aloitusvaiheen viranomaisneuvottelu (MRL 66 §). Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa on tämän jälkeen päivitetty ja kaava-alueen rajausta tarkistettu.

Asemakaavaa laaditaan samanaikaisesti toisen Focus-alueelle sijoittuvan Sammonmäki IV asemakaavan muutoksen kanssa. Kehä IV ja Sammonmäki IV muodostavat yhdessä toiminnallisen kokonaisuuden, mikä tarkoittaa yhteisiä periaatteita etenkin mt 152 liikenneratkaisujen, pääkatuverkon sekä voimajohtojen osalta.

Kaavoitettavan alueen rajaus ja laajuus voivat tarkentua suunnittelutyön edetessä.

Ehdotus

Vammaisneuvosto

  • päättää antaa seuraavan lausunnon Kehä IV nro 3579 asemakaavan muutoksesta:

Vammaisneuvosto painottaa, että liikenneturvallisuus tulee huomioida alueella erityisesti jalankulkijoiden osalta. Vammaisneuvosto pitää hyvänä, että liikenneselvityksessä on esitetty välikaistojen rakentamista jalankulku- ja pyöräilyväylien ja autoliikenteen väliselle alueelle. Vammaisneuvosto pitää tärkeänä, että suojatiet ja katujen ylitys rakennetaan esteettömiksi. Esteetön joukkoliikenne alueelle tulee turvata. Vammaisneuvosto painottaa, että joukkoliikenteen pysäkit tulee rakentaa esteettömiksi niin, että pysäkki on korotettu ja kulku jalankulkuväylältä pysäkille on esteetön. Korotettu pysäkki mahdollistaa pääsyn bussiin rollaattoria tai pyörätuolia käyttäen.

Päätös

Vammaisneuvosto päätti

  • lausua esityksen mukaisesti kyseisestä kaavasta.

Tiedoksi

Kaavoitus Petteri Puputti ja Aamu Kurjenpuu.