Tekninen lautakunta, kokous 19.11.2024

§ 109 Joenrannan asuinalueen rakentaminen - kilpailullinen neuvottelumenettely ja urakoitsijan valinta

TUUDno-2024-940

Valmistelija

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Tuusulan kunta on kilpailuttanut Kellokoskella sijaitsevan Joenrannan uuden asuinalueen kunnallistekniikan ja viheralueiden rakentamisurakan. Tarjouspyyntö käsitti kohteen rakentamisen viheralueiden osalta täysin valmiiksi ja katujen osalta ABK-kerrokseen asti sekä optioina viheralueiden hoitovastuun 5 vuodeksi alueen kasvillisuuden kasvuun lähdön varmistamiseksi ja katurakenteiden osalta lopullisten pintarakenteiden teon. Kohde on osa Tuusulan pyrkimystä kohti hiilineutraaliutta ja on määritetty yhdyskuntatekniikan palvelualueen päästöttömän työmaan pilottikohteeksi. Hankkeen poikkeuksellisten tavoitteiden, tilaajan tietämyksen lisäämiseksi ja riskien minimoimiseksi hankintamuodoksi katsottiin parhaiten soveltuvan kilpailullinen neuvottelumenettely.

Kilpailullinen neuvottelumenettely on kaksivaiheinen menettely, jossa ensimmäisessä vaiheessa tilaaja tekee hankkeesta ilmoituksen ja pyytää hankkeesta kiinnostuneita jättämään osallistumishakemuksen neuvotteluvaihetta varten. Osallistumishakemuksen jättäneistä tahoista valitaan ilmoituksessa määritetyin kriteerein riittävä määrä tarjokkaita, kuitenkin aina vähintään kolme. Tarjokkaiksi valittujen kanssa käydään työn sisällöstä ennakkoon ilmoitettu määrä neuvotteluja ennen lopullisen tarjouspyynnön laatimista. Neuvottelujen sisältö voi koskea kaikkea hankintaan liittyvää. Neuvottelujen aikana on mahdollista pudottaa tarjokkaita pois lopullisesta kilpailusta. Neuvottelukierroksen jälkeen tilaaja julkaisee lopullisen tarjouspyynnön, johon vain lopulliseen tarjouskilpailuun hyväksytyt tarjokkaat voivat osallistua.

Tuusulan kunta julkaisi ilmoituksen osallistua kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn Cloudia kilpailutusportaalin kautta 30.4.2024. Osallistumishakemukset tuli jättää viimeistään 23.5.2024. Osallistumisilmoitukseen liittyviä kysymyksiä sai tehdä kilpailutusportaalin kautta 8.5.2024 klo 14:00 saakka ja kysymyksiin vastattiin kilpailutusportaalin kautta viimeistään 17.5.2024. Kutsuilmoituksessa oli ilmoitettu, että jatkoon valitaan 3…5 tarjokasta, jotka täyttävät ilmoituksessa määritetyt vaatimukset. Vaatimukset koskivat hankintalain mukaisia pakollisia poissulkemisvelvoitteitta, taloudellista tilannetta ja rahoitusasemaa, laadunvalvontaa, teknistä ja ammatillista pätevyyttä sekä yrityksen aikaisempaa kokemusta hiilijalanjäljen minimoimiseen pyrkivissä hankkeissa.

Määräaikaan mennessä saatiin 5 osallistumishakemusta. Hakemukset avattiin 27.5.2024. Hakemukset tarkistettiin ja kaikki hakemuksen jättäneet todettiin vaatimukset täyttäviksi. Kaikki tarjokkaat valittiin neuvottelukierrokselle.

Neuvottelukierroksia käytiin neljä välillä 28.5.-14.8.2024 Ensimmäinen neuvottelukierros oli kaikille yhteinen, kaksi seuraavaa tilaajan ja kunkin tarjokkaan kahdenvälinen ja viimeinen neuvottelukierros oli kirjallinen.

Tarjouspyyntö rakennusurakasta lähetettiin tarjokkaille Cloudia-portaalin kautta 5.9.2024 ja tarjoukset tuli jättää 30.9.2024 klo 12:00 mennessä. Tarjouspyyntöön liittyviä kysymyksiä sai tehdä tarjousportaalin kautta 12.9.2024 klo 12:00 saakka ja niihin vastattiin viimeistään 17.9.2024. Tarjoukseen liittyvien kysymysten myötä tarjousaikaa pidennettiin 16.9.2024 siten, että tarjoukset tuli jättää 1.10.2024 klo 12:00 mennessä.

Tarjouksia tuli 5 ja ne avattiin arviointiryhmän ulkopuolisen henkilön toimesta tarjousten jättöajan jälkeen. Kaikki tarjoukset täyttivät vaaditut muotoseikat ja ne muutettiin tarjousten avaajan toimesta sellaiseen muotoon, että laatupistearviointia varten tarjokkaat eivät olleet olleet pisteytykseen osallistuneille tunnistettavissa.

Tarjousten arviointi ja vertailu tapahtui 2. - 7.10.2024. Prosessi oli kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa annettiin tarjouksille laatupisteet. Arvioitavat ominaisuudet painotuksineen olivat:

Nimettyjen henkilöiden kokemus ja osaaminen 30%

  • mestari-kisälli ratkaisu 5%
  •  vastaavan mestarin kokemus vastaavista 10%
  • työpäällikön tms. kokemus vastaavista 10%
  • tietomalliasiantuntijan kokemus vastaavista 5%

Vihreän rakentamisen ratkaisut 40%

  • Kalusto 5%
  • Poistettavat massat 10%
  •  Massojen käsittely 10%
  •  Elinkaaren hiilijalanjälki 15%

Palveluntuottajan toteutusvarmuus 20%

  • Viivästyssakkojen lukumäärä 5%
  •  Infran omavaraisuusaste 5%
  •  Luottotappiot 5%
  •  Luottoluokitus 5%

Turvallisuus 10%

  • Turvallisuuslupaus 5%
  • Tapaturmataajuus 5%

Kukin arviointiryhmän jäsen arvioi tarjousten em. kohdat henkilökohtaisesti käyttäen pisteytysasteikkona seuraavaa asteikkoa:

0 pistettä       hylätty ehdotus

1 piste           erittäin heikko ehdotus

2 pistettä       huomattavasti alle odotusarvon

3 pistettä       selvästi alle odotusarvon

4 pistettä       hieman alle odotusarvon

5 pistettä       odotusarvoa vastaava

6 pistettä       hieman odotusarvon ylittävä

7 pistettä       odotusarvon selvästi ylittävä

8 pistettä       odotusarvon huomattavasti ylittävä

9 pistettä       erittäin hyvä ehdotus

10 pistettä     erinomainen ehdotus

Arviointiryhmän antamista pisteistä pudottiin suurin ja pienin pistemäärä, ja lopulliseksi pistemääräksi haettiin ryhmän yhteinen yksimielinen mielipide oikeasta pistemäärästä. Arviointiryhmään kuuluivat yhdyskuntatekniikan päällikkö Petri Juhola, Tuusulan veden johtaja Jukka Sahlakari, työpäällikkö Jussi Pesonen, kunnanpuutarhuri Mia Järvinen ja toimitusjohtaja Jari Kaukonen Kaukotek Oy:stä. Laatupisteiden painoarvo kokonaispisteissä oli 40 %. Laatupisteytys tehtiin kaavalla (A/B)*40 %, jossa A on vertailtava kokonaislaatupiste ja B suurin kokonaislaatupiste.

Laatupisteytyksen jälkeen avattiin tarjousten hintaosa. Hinnan painoarvo kokonaispisteissä oli 60 %. Hintapisteytys tehtiin kaavalla (X/Y)*60 %, jossa X on vertailun halvin hinta ja Y on vertailtava hinta. Kokonaishintaan laskettiin urakkahinnan lisäksi 10 % tarjouksen mukaan liitetyn yksikköhintaluettelon hinnoista.

Maksimipistemäärä oli 100 %. Lopullinen painotettu pisteytys muodostui seuraavaksi:

                                              kokonaispisteet                   laatupisteet    hintapisteet

  • GRK Suomi Oy                73,0353                              30,3650         42,6703
  • Louhintahiekka Oy          71,0153                               31,8248         39,1904
  • TerraWise Oy                  86,2773                               33,2847         52,9927
  • Hyvinkään Tieluiska Oy  89,4891                               29,4891         60,0000
  • VM Suomalainen Oy       98,9963                              40,0000         58,9963

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi VM Suomalainen Oy. Heidän arviointiryhmän antama laatupistemääränsä on 68,5000. Urakan kokonaishinta on 3 566 000 M€ ja vertailuhinta on 4 023 499,90 €. Optioiden osuus kokonaishinnasta on 267 000,00 € (liikennealueen pintatyöt takuuajan päättyessä) ja 60 000,00 € (viher- ja ulkoilualueiden toiminnallisuuden hoitaminen  5 vuotta). Hinnat ovat arvonlisäverottomia. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättäneen tahon kanssa on pidetty sopimuskatselmus tarjouksesta, ja osapuolet ovat todenneet ymmärtäneensä tarjouspyynnön ja tarjouksen samalla tavalla.

Toimivalta

Tuusulan kunnanvaltuuston 27.5.2024 § 54 hyväksymän hallintosäännön toimivaltasäännösten mukaan tekninen lautakunta päättää yhdyskuntatekniikan urakkasopimuksista, joiden hankinta-arvo on yli 2 miljoonaa euroa, mutta enintään 4 miljoonaa euroa.

Lisätiedot

Petri Juhola, sp. petri.juhola@tuusula.fi, p. 040 314 3566

Liitteet

Asemakaava, yleiskartta, Cloudia-ilmoitus osallistumispyynnöstä, osallistumispyynnön tarjouspyyntöluonnos, osallistumispyynnön kysymykset ja vastaukset, osallistumishakemusten avauspöytäkirja, osallistumishakemusten vertailutaulukko, Cloudia-ilmoitus tarjouspyynnöstä, tarjouspyyntö, tarjouspyynnön lisäkirjeet 3 kpl, tarjousten avauspöytäkirja, tarjousten vertailutaulukko ja tarjousten pisteytys.

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää, että

  • Joenrannan asuinalueen kunnallistekniikan ja viheralueiden urakoitsijaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättänyt urakoitsija VM Suomalainen Oy
  • oikeuttaa kuntakehitysjohtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen liikennealueista, vesihuoltotöistä ja VL-alueista ilman optioita kokonaishintaan 3 239 000,00 euroa sekä tarvittaessa mahdollisen väliaikaisen hankintasopimuksen em. kohteista, mikäli hankintapäätöksestä valitetaan markkinaoikeuteen
  • oikeuttaa kuntakehitysjohtajan päättämään optioiden käytöstä (liikennealueen pintatyöt takuuajan päättyessä 267 000,00 euroa, viher- ja ulkoilualueiden toiminnallisuuden hoitaminen  5 vuotta 60 000,00 euroa) lähempänä niiden ajankohtaa
  • tarkistaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

 

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valitun tarjoajan kanssa tehdään erillinen kirjallinen urakkasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

pormestari, kansliapäällikkö, kuntakehitysjohtaja, kt-rakentaminen, kt-mittaus, kunnossapitopäällikkö, viherpalvelut, vesihuoltolaitos, maankäyttö, kaavoitus, kt-suunnittelu, tarjoajat

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä Tuusulan kunnan asiakaspalvelupiste TuusInfoon os. Autoasemankatu 1, 04300 Tuusula. 

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi