Perustelut
Lausuntopyyntö
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnassa on vireillä Tuusulan kunnan ympäristö- ja aloituslupahakemus jätteen vastaanottamiselle ja hyödyntämiselle, maisemamäki, Tuusula.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus pyytää kunnanhallituksen lausuntoa 2.10.2024 mennessä. Lausunnnon antamiseen on saatu lisäaikaa 16.10.2024 asti.
Kaavoitukselle osoitetun oman lausuntopyynnön mukaan Keski-Uudenmaan ympäristökeskus pyytää erityisesti kaavatulkintaa ns. Korpikylän alueen kaavatilanteesta. Kunnanhallituksen lausunto sisältää myös pyydetyn tulkinnan.
Hanke/hakemus
Hakija hankkeessa on Tuusulan kunta, jota edustaa kasvu- ja ympäristö toimialueen yhdyskuntatekniikka.
Toiminnan sijaintipaikkana ovat kiinteistöt 858-405-26-5 ja 858-405-25-2, Tuusula. Toiminnan tarkka sijaintialue on osoitettu karttaliitteessä.
Yhdyskuntatekniikka on laittanut 18.12.2023 Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnalle vireille ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen hakemuksen jätteen vastaanottamiselle ja hyödyntämiselle maisemamäessä. Lupahakemus pitää sisällään ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisen aloituslupahakemuksen aloittaa toiminta muutoksenhausta huolimatta.
Hakemuksen toiminnan kuvauksen mukaan yhdyskuntatekniikan suunnittelemaan maisemamäkeen on tarkoitus sijoittaa Sulan työpaikka-alueen katualueilta kaivettujen ja seulottujen maa-ainesten seula-alitetta 24 500 m3 (enintään 50 000 tonnia). Seula-alite saattaa sisältää vähäisiä määriä jätettä (< 5 %) ja alemman ohjearvon alittavia haitta-ainepitoisuuksia. Seula-alitteen alle ja päälle tulee bentoniittimatto. Toiminnan kestoksi on arvioitu 4-6 kuukautta. Suunnitellun maisemamäen kokonaispituus on 205 metriä, harjan leveys noin 19 metriä ja korkeus maanpinnan tasosta noin 4,5-5,5 metriä. Maisemamäen alaosan leveys on noin 59 metriä. Maisemamäen rakentamisen jälkeen maisemamäen alue maisemoidaan.
Maisemamäen rakentaminen tapahtuu arkisin klo 7-22 sekä tarpeen mukaan lauantaisin klo 8-18. Rakentaminen voidaan toteuttaa minä vuodenaikana tahansa. Seula-alite ja muut maisemamäen rakentamisessa tarvittavat aineet tuodaan alueelle Rykmentinportinkadun kautta. Maa-ainesta kuljettavia ajoneuvoja ajaa alueella päivittäisen toiminta-ajan aikana 2-10 kpl. Lisäksi alueella on kaivinkone sekä maa-aineksen tiivistämiseen käytettävää kalustoa sekä tarvittaessa pyöräkuormaaja.
Tiedot toiminnasta ja sen aiheuttamista päästöistä on esitetty lupahakemuksessa. Hakemuksen mukaisesta toiminnasta aiheutuu mm. melu-, tärinä- ja pölypäästöjä sekä pintavesipäästöjä. Hakemuksessa on arvioitu toiminnan päästöjä sekä vaikutuksia ja riskejä ympäristöön.
Kaavallinen ja maankäytöllinen tilanne
Alueen kaavallinen tilanne on kuvattu ympäristölupahakemuksessa. Hankealueen maankäyttöä ohjaa lainvoimainen Tuusulan Rykmentinpuiston yritysalueen asemakaava. Asemakaavassa hankealue on osoitettu lähivirkistysalueeksi (VL). Asemakaava ei estä hakemuksen kohteena olevaa toimintaa alueella.
Rykmentinpuiston osayleiskaavassa hankealue on osoitettu lähivirkistysalueeksi (VL), jolla sallitaan ulkoilua tai muuta yleistä virkistystoimintaa palveleva rakentaminen. Maisemaa muuttava maanrakennustyö, puiden kaataminen tai muu näihin verrattava toimenpide on luvanvaraista kuten maankäyttö- ja rakennuslain 128§:ssä on säädetty. Hankealueelle on merkitty myös palstaviljelyalue ja alueen läpi kulkee ulkoilureittiyhteys sekä lentomelualue. Lentokonemelualueiden merkintää päivitetään Tuusulan yleiskaavassa 2040, mutta kaava ei ole vielä lainvoimainen.
Yleiskaava ei ole kuitenkaan asemakaava-alueella voimassa muutoin kuin MRL 42 § 1 momentissa tarkoitetun asemakaavan muuttamista koskevan vaikutuksen osalta, jonka mukaan yleiskaava on ohjeena laadittaessa ja muutettaessa asemakaavaa sekä ryhdyttäessä muutoin toimenpiteisiin alueiden käytön järjestämiseksi (MRL 42 §).
Lausunnossa pyydetään tulkintaa Korpikylän kaavatilanteesta. Lähimmillään rakennetut kiinteistöt sijoittuvat reilun 300 metrin päähän hankealueesta. Alueella on sekä vakituista- että loma-asutusta. Korpikylän aluetta ei ole asemakaavoitettu, vaan alueella on voimassa Rykmentinpuiston osayleiskaava, joka on tullut voimaan Korkeimman haIlinto-oikeuden päätöksellä 22.10.2014. Korpikylän länsiosat on osoitettu A-2 -merkinällä. Alueelle on merkitty myös lähipalvelujen keskittymä C. Lisäksi kaavaan on osoitettu retkeily- ja ulkoilualuetta VR ja lähivirkistysaluetta VL, lentomelualuetta, ulkoilureittiyhteys sekä viheryhteyden tarve. Korkein hallinto-oikeus on kumonnut Korpikylän itäosista kaavamerkintää A-2 lentokonemelun vuoksi. Kumotuilla alueilla on voimassa Hyrylän laajentumissuuntien osayleiskaava, jossa alueelle ei ole osoitettu pääkäyttötarkoitusta, ainoastaan oikeusvaikutuksettomana ohjeellinen ulkoilureitti. Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksellä kumotuilla alueilla maankäyttöä ohjaa Uudenmaan maakuntakaava, jossa alue on merkitty taajamatoimintojen kehittämisvyöhykkeeksi.
Kunnassa on vireillä Rykmentinpuiston keskiosan yleissuunnitelman laadinta. Korpikylä sijoittuu yleissuunnitelman alueelle, hakemuksen kohteena oleva hankealue ei. Yleissuunnitelman osallistumis-ja arviointisuunnitelma oli nähtävillä kesällä 2024. Nähtävilläolon aikana järjestettiin asukastilaisuus, karttakysely ja 2 keskustelutilaisuutta. Rykmentinpuiston keskiosan suunnittelussa tavoitteena on tutkia Rykmentinpuiston osayleiskaavan ratkaisua alueilla, joilla ei ole lainvoimaista tai vireillä olevaa asemakaavaa. Työssä keskeistä on selvittää virkistysalueiden ja rakentamiseen osoitettujen alueiden välistä suhdetta. Tavoitteena on säilyttää alueella riittävä, metsäinen viher- ja virkistysverkoston kokonaisuus. Tavoiteaikataulun mukaan yleissuunnitelmaluonnos tulee poliittiseen käsittelyyn keväällä 2025.
Liikenne- ja ympäristövaikutukset
Mäkeen kuljetettavan maa-aineksen kuljetukset reitittyvät Sulan alueelta Fallbackantielle ja Fallbackantieltä Rykmentinportinkadulle joko Tuotantotien-Teollisuuskujan kautta tai Telitie-Teollisuustie-Tuotantotie-Teollisuuskuja -reittiä. Kuvatun maa-ainesmäärän tarvitsemien kuljetusten määrä vaihtelee käytettävän kuljetuskaluston ja kaluston kuljetuskapasiteetin perusteella. Hankkeen maa-aineskuljetuksista johtuva, päivittäin alueella liikkuvien kuljetusajoneuvojen määrä riippuu myös siitä, kuinka pitkän ajan kuluessa maa-ainesmäärän kuljetukset toteutuvat (4-6 kuukauden rakentamisaika). Laskennallisesti, kun kuljetusmäärän vaihteluväliä arvioidaan neljästä kuuteen kuukauteen -ajanjaksona ja kuljetusten oletetaan tapahtuvan vain arkipäivinä, eri hyötykuormapainoilla (14 tonnia, 19 tonnia ja 38 tonnia), maa-ainesten (seula-alite 50 000 tonnia, muu maa-aines arviolta 37 850 tonnia) kuljetus tuottaa yhteensä (kuormatut matkat mäen rakennusalueelle ja kuormaamattomat matkat takaisin kuormien noutoalueelle) arkivuorokaudessa noin 30 - 130 matkaa. Arkivuorokaudessa (työaika klo 7-22) tämä liikennemäärä on keskimäärin 2-9 ajoneuvomatkaa tunnissa. Fallbackantien kokonaisliikennemäärä on maantieviranomaisen tarjoamien tietojen mukaan nykyisellään (vuonna 2022) KVL n. 4800 ajon/vrk ja raskaan liikenteen määrä n. 310 ajon/vrk, raskaan liikenteen osuus noin 6,5%. Teollisuustien vilkkaimmalla osuudella kadun itäpäässä vuorokausiliikennemäärä on kunnan omassa viimeisimmässä laskennassa (vuosi 2016) ollut noin 3000 ajon/vrk, raskaan liikenteen osuus 12,2%. Muiden Hyrylän työpaikka-alueen katujen liikennemäärät vaihtelevan nykyisin arviolta välillä 1000 - 3000 ajon./vrk -tasolla. Teollisuusalueelle tyypillisesti raskaan liikenteen osuus liikennemääristä on maankäytön luonteesta johtuen katuverkon keskiarvoa korkeampi ollen tasolla 10 % - 20 % liikennevirrasta. Maisemamäki -hankkeen toteutus kasvattaa maa-aineskuljetuksien muodossa raskasta liikennettä reiteille valittavilla kaduilla, mutta vaikutusalueen maanteiden, katujen tai liittymien välityskyvyn voi arvioida pysyvän liikenteen ja maankäytön tarpeisiin nähden riittävänä myös hankkeen ollessa käynnissä.
Korpikylän alueella kiinteistöillä on käytössä olevia talousvesikaivoja. Lupahakemuksen mukana olevan kaivoselvityksessä todetaan, ettei haitta-aineiden kulkeutuminen maisemamäestä näihin kaivoihin ole riski. Seula-alitteen ei katsota aiheuttavan haittaa tai riskiä alueen pohjavedelle.
Päästö- ja vaikutustarkkailun tarkkailuohjelmaehdotuksessa esitetään, että Sammalojan pintavedestä otetaan taustanäyte ennen maisemämäen rakentamista. Ehdotus on, että pintaveden laatua tarkkaillaan rakentamisen ajan ja rakentamisen jälkeen kahden (2) vuoden ajan kahdesti vuodessa. Tämän jälkeen päätetään tarkkailun jatkosta valvontaviranomaisen kanssa. Selvitysten perusteella talousvesikaivojen tarkkailulle ei katsottaisi olevan tarvetta.
Meluselvityksen perusteella rakentamisen toiminnoista aiheutuvat meluvaikutukset eivät ylitä ohjearvotasoja maisemamäen läheisyydessä sijaitsevien rakennusten piha-alueilla. Rakentamisen toimintojen ja tieliikenteen yhteismelu ei aiheuta suuri muutoksia melutasoihin maisemamäen läheisyydessä sijaitsevien asuin- ja lomarakennusten piha-alueilla. Melutasot nousevat yhteisvaikutuksesta noin 0,5-1 dB (LAeq).
LAUSUNTO asiaan TUUDno-2023-2705
Kunnanhallitus toteaa, että kyse on Sulan työpaikka-alueen kunnallistekniikan ja katujen rakentumisen kannalta tärkeästä lupa-asiasta, jonka käsittelyä on syytä kiirehtiä, ottaen erityisesti huomioon jo varsin pitkäksi käyneen käsittelyajan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa.
Vaikka maisemamäkeen on ensisijaisesti suunniteltu sijoitettavan Sulan työpaikka-alueen katualueilta kaivettujen ja seulottujen maa-ainesten seula-alitetta, voi olla, että kohdetta tarvitaan myöhemmin myös muiden kunnan toiminnassa syntyvien ylijäämämaiden sijoituspaikaksi. Myös tämä seikka on omiaan puoltamaa kiirehtimistä. Hankkeen luvittamisen edistyminen on siis kaikin puolin tärkeää kunnan kannalta.
Mitä tulee alueen maankäytölliseen ja kaavalliseen tilanteeseen kunnanhallitus toteaa, että hanke on asemakaavan mukaista toimintaa ja voi toteutua voimassa olevan Rykmentinpuiston yritysalueen asemakaavan lähivirkistysalueelle (VL).
Korpikylän kaavatilanteen ja -tulkinnan osalta kunnanhallitus toteaa, että maisemamäen hanke ei vaaranna Korpikylän maankäyttöä ja siellä olevaa asutusta.
Liikennevaikutusten osalta kunnanhallitus toteaa, että maisemavallin rakentamiseen liittyvien kuljetusten liikenteellinen vaikutus on hallittavissa. Vaikutusalueen maanteiden, katujen tai liittymien välityskyvyn arvioidaan pysyvän liikenteen ja maankäytön tarpeisiin nähden riittävänä rakentamishankkeen ollessa käynnissä.
Korpikylän talousvesikaivojen osalta tulee harkita talousveden laadun ja määrän selvitystä ennen hankkeen aloittamista, jotta epätodennäköisissä ja mahdollisesti epäselvissä veden laadun tai määrän muutostilanteissa on parempi mahdollisuus määrittää muutoksen syy.
Kunnanhallitus katsoo, että hankkeen kaikki ympäristövaikutukset ovat hallittavissa hyvällä suunnittelulla ja asianmukaisin lupamääräyksin ja sen vuoksi kunnanhallitus puoltaa ympäristöluvan ja aloitusluvan myöntämistä.