Perustelut
Taustaa:
Valvontatarkastaja on kehottanut 24.5.2023 kiinteistön 858-409-0015-0024 omistajaa poistamaan piha-alueelta käytöstä poistetut tarvikkeet ja siistimään pihan 30 vrk kuluessa kehotuksen tiedoksisaamisesta. Kehotus oli postitettu 25.5.2023, jolloin tiedoksisaanti oli seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä eli 1.6.2023. Määräaika toimenpiteiden suorittamiselle oli umpeutunut 1.7.2023.
Valvontatarkastaja on lähettänyt 21.8.2023 selityspyynnön kehotuksen laiminlyömisestä 21.8.2023 suoritetun valvontatarkastuskäynnin perusteella. Kiinteistön omistaja ei ole antanut pyydettyä selitystä määräaikaan mennessä.
Kiinteistön omistaja on antanut 25.9.2023 selvityksen. Pihalla ollut tila-auto on toimitettu kierrätykseen ja sohvat ym. on toimitettu kaatopaikalle.
Valvontatarkastaja on tehnyt valvontakatselmuksen 23.5.2024, jossa hän on todennut, ettei piha-aluetta ole siistitty riittävästi. Kiinteistön omistaja oli ollut katselmuksella paikalla ja oli luvannut siivota piha-alueen välittömästi. Valvontatarkastaja oli jälleen tehnyt 30.5.2024 valvontakatselmuksen ja todennut, ettei piha-aluetta ollut vieläkään siistitty.
Kuntalainen on ilmoittanut epäsiististä pihaympäristöstä kirjeellä 20.5.2024 ja vaatinut kiinteistöllä tehtävän seuraavat toimenpiteet:
1) etupihan tyhjennys
2) ajoneuvojen ja peräkärryn säilyttäminen vain omalla pihalla / oman tontin kohdalla (ei pitkin Suksitietä)
3) osittain kaadetun koivun kaataminen kokonaan
Valvontatarkastaja on 4.9.2024 lähettänyt uuden selityspyynnön kehotuksen laiminlyönnistä. Asianosaisen on katsottu saaneen selityspyynnöstä tiedon kahden viikon kuluttua kirjeen lähettämisestä eli 19.9.2024. Määräaikaan mennessä ei rakennusvalvontaan ole annettu selitystä. Näin ollen valvontatarkastaja on tehnyt jälleen valvontakatselmuksen 8.10.2024 ja todennut ettei piha-aluetta ole siistitty eikä siistimistä ole silmämääräisesti edes aloitettu.
Asemakaava ja lainsäädäntö:
Rakennuspaikka sijoittuu Vesitorninseudun rakennuskaavan AO eli omakotirakennusten ja muiden enintään kahden perheen talojen korttelialueelle. Korttelissa sallitaan yksikerroksinen asuinrakennus ja rakennusoikeutta rakennuspaikalla on 200 kem². Asemakaavassa ei ole erikseen määritelty istutettavia tontin osia tai muita määräyksiä koskien piha-alueita.
Kiinteistölle on myönnetty rakennuslupa vuonna 1974 omakotitalon rakentamiseksi. Tähän lupaan on myönnetty myös muutoslupa, mikä on koskenut talousrakennusosaa rakennuksesta. Tässä muutosluvassa asuinrakennuksen yhteydessä oleva autokatos on muutettu umpinaiseksi autosuojaksi.
MRL 166.1 §
Rakennuksen kunnossapito
Rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä.
MRL 167.1 §
Ympäristönhoito
Rakennettu ympäristö on pidettävä rakennusluvan mukaisessa käytössä ja siistissä kunnossa.
MRL 182 §
Uhkasakko ja teettämisuhka
Jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen, kunnan määräämä monijäseninen toimielin 13 a luvun mukaisissa asioissa tai Turvallisuus- ja kemikaalivirasto markkinavalvontaviranomaisena voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin.
Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.
Uhkasakkoa ja teettämisuhkaa koskevassa asiassa sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.
MRL 186 §
Ilmoitus syytteen nostamiseksi
Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen on rakennustyön keskeyttämistä taikka uhkasakon tai teettämisuhan käyttämistä edellyttävän teon tai laiminlyönnin todettuaan ilmoitettava asiasta poliisille esitutkintaa varten.
Ilmoitus saadaan jättää tekemättä, jos tekoa tai laiminlyöntiä olosuhteet huomioon ottaen on pidettävä vähäisenä, eikä yleisen edun ole katsottava vaativan syytteen nostamista.
Uhkasakkolaki 4, 6, 7, 8 § ja 18, 19, 20 §
Ratkaisu:
Valvontakatselmuksien ja vuoden 2023 Tuusulan karttapalvelussa olevan heinäkuussa 2023 kuvatun ilmakuvan sekä naapurustoon kuuluvan kuntalaisen yhteydenottoon liitettyjen karttasovelluksen kuvien perusteella on havaittavissa, että kiinteistöllä on runsaasti sekalaista tavaraa, niin rakennuksen etupihalla Suksitien varressa kuin rakennuksen piha-alueella. Näkymä katualueelta (Suksitieltä) on erittäin epäsiisti eikä kiinteistön pihalla ole mahdollisuutta säilyttää esimerkiksi ajoneuvoa. Asuinrakennuksen yhteydessä on autosuoja (umpinainen), mutta ilmeisemmin se ei toimi ajoneuvon säilyttämistilana. Valokuvien perusteella sinne ei myöskään pääse ajamaan ajoneuvolla piha-alueen ollessa täynnä erilaista tavaraa. Kiinteistön omistajan tulee huomioida, että autosuoja on tarkoitettu vain moottoriajoneuvon säilyttämistä varten. Muiden ajoneuvoihin liittyvien tarvikkeiden varastoinnissa tulee huomioida Pelastuslaitosten kumppanuusverkoston pientalon paloturvallisuusoppaan ohjeet.
Kiinteistön omistajan velvollisuus on maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 176 §:n mukaan pitää rakennettu ympäristö rakennusluvan mukaisessa käytössä ja siistissä kunnossa. Saman lain 166 §:n mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset, eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Kiinteistön omistaja on ollut läsnä valvontatarkastajan katselmuksella ja on ollut tietoinen häneen kohdistetuista siivouskehotuksista. Kiinteistön omistaja on selityksissään kertonut siivouksen haasteista ja vähäisestä siivouksen etenemisestä. Kiinteistön omistaja on tässä tapauksessa selvästi laiminlyönyt velvollisuutensa.
Viimeisellä valvontakatselmuksella 8.10.2024 on valvontatarkastaja todennut, ettei piha-aluetta ole siistitty eikä siistimistä ole silmämääräisesti edes aloitettu. Kiinteistön omistajalle on kuitenkin annettu riittävästi aikaa alueen siivoamiseen. Kehotus on lähetetty jo 24.5.2023 eli lähes puolitoista vuotta sitten. Naapurustoon kuuluvan kuntalaisen esille nostamat osittain kaadetut puut on sen sijaan hoidettu ja kadun varressa on normaalit matalat kannot. Valvontatarkastaja on käynyt vielä 11.10.2024 valokuvaamassa katualueen puoleisen piha-alueen sekä yksilöinyt piha-alueella olevat tavarat. Kadun varren piha-alueella on muun muassa useita polkupyöriä, soutuvene, lastenrattaat, päältä ajettava ruohonleikkuri, mopo, ulko-ovi, tynnyri, metalli- ja muoviromua, kiuas, autonrenkaita. Digi- ja väestötietoviraston (DVV) mukaan rakennuksessa on kirjoilla yksi henkilö, joten useiden autojen ja muiden kulkuneuvojen (polkupyörät, autot, mopo jne.) säilyttämiseen ei näyttäisin olevan perusteita.
Koska rakennuspaikka sijaitsee asemakaava-alueella ja yleiseen alueeseen eli katualueelle päin kiinteistön alue on todella epäsiisti, on rakennusvalvonnalla ollut velvollisuus puuttua tilanteeseen siivouskehotuksen muodossa. Kiinteistön epäsiisteys on myös häirinnyt alueella kulkevia.
Kehotus ei kuitenkaan ole tuonut toivottua lopputulosta, joten rakennusvalvontajaostolla on velvollisuus puuttua asiaan ja asettaa velvoitteen tehostamiseksi uhkasakko. Yleinen etu ei tässä vaiheessa vaadi ilmoittamista poliisille syytteen nostamiseksi.