Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta, kokous 14.5.2024

§ 23 Lapsiystävällinen kunta -työn edistymisen katsaus

TUUDno-2023-1379

Valmistelija

  • Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi

Perustelut

Alkukartoitus 

Lapsiystävällinen kunta -alkukartoitus on valmistunut alkuvuoden 2024 aikana. 

 Indikaattorikartoituksen perusteella kuntamme vahvuuksia ovat 

  • Suoraan lasten ja nuorten toimintaa ohjaavissa asiakirjoissa lasten oikeudet ovat hyvin esillä.  

  • Agenda2030-painotuksen kautta ihmisoikeuskasvatukselle on keinoja eri ikäisten lasten ja nuorten palveluiden arjessa.  

  • Lasten ja nuorten osallisuudelle on hyviä rakenteita ja toimintatapoja palveluissa ja osallisuustyössä.  

  • Matalan kynnyksen maksuttomalle harrastustoiminnalle on selkeä ja pitkäkestoinen malli.  

  • Lasten, nuorten ja perheiden tukemiseen ja toimintamahdollisuuksiin on panostettu paljon.  

  • Tahtoa ja halua lasten oikeuksien edistämiseen on meillä kaikilla. 
     

Indikaattorikartoituksen perusteella kehittämistä vaativia kokonaisuuksia ovat: 

  • Lapsen oikeudet kunnan rakenteissa  

  • Lapsen oikeudet (etenkin yhdenvertaisuus, osallisuus, lapsen etu, oikeus elämään ja kehittymiseen) sisältyvät lasten kannalta keskeisiin, koko kuntaa ohjaaviin asiakirjoihin, ohjelmiin ja suunnitelmiin.  

  • Kunnan viranhaltijat, työntekijät, luottamushenkilöt ja keskeiset sidosryhmät on perehdytetty lapsen oikeuksiin. Lapsen oikeudet ovat osana kunnan perehdytysohjelmia.  

  • Yhdenvertaisuus  

  • Kunnan toiminnan suunnittelussa huomioidaan haavoittuvassa asemassa ja syrjinnän vaarassa olevien lasten ja perheiden näkökulma.   

  • Kunta ehkäisee syrjintää pyrkimällä vaikuttamaan kuntalaisten asenteisiin.  

  • Lapsia koskevaa tutkimus-, kokemus- ja viranomaistietoa eritellään kunnassa niin, että keskiarvon sijaan pystytään analysoimaan eri lapsiryhmien tilanne (esim. koulukiusaamisen osalta ulkomaalaista syntyperää olevien ja toimintarajoitteisten lasten tilanne sekä kunnan sisäiset alueelliset erot).  

  • Lapsen etu  

  • Lapsi yksilönä: Lapsen edun ensisijaisuus on otettu huomioon systemaattisesti ja kattavasti kaikissa yksittäistä lasta koskevissa hallinnollisissa päätöksissä.  

  • Lapset ryhmänä: Lapsivaikutusten arviointeja (LAVAa) toteutetaan kunnassa systemaattisesti.  

  • Kunta jäljittää ja seuraa poikkihallinnollisesti julkisten varojen käyttöä lapsiin sekä tekee lapsivaikutusten arviointia talousarviopäätöksistään (lapsibudjetointi eli LABU).  

  • Oikeus elämään ja kehittymiseen  

  • Kunnan lasten ja nuorten palveluissa, kuten varhaiskasvatuksessa, kouluissa, oppilaitoksissa ja vapaa-ajan palveluissa, tunnistetaan ja otetaan väkivalta lasten kanssa syste-maattisesti puheeksi sekä ohjataan väkivaltaa kokenut avun ja tuen piiriin.  

  • Osallisuus  

  • Kunnan palveluita koskeva palautteenkeruu on lapsiystävällistä, säännönmukaista ja järjestelmällistä.  

  • Kaupunkiympäristön suunnittelussa selvitetään ja otetaan huomioon lasten kokemuksia ja näkemyksiä. Näin toimitaan prosessin eri vaiheissa ja eri suunnittelutehtävissä, kuten maankäytön suunnittelussa ja kaavoituksessa sekä muuten julkisia tiloja suunniteltaessa.  

 

Lasten ja nuorten kuuleminen 

Alkukartoitukseen kuuluvassa laajassa lasten ja nuorten kuulemisessa tärkeiksi kehittämiskokonaisuuksiksi nousivat seuraavat asiat: 

1) Lasten osallisuuden kokemusten ja mahdollisuuksien vahvistaminen  

2) Vapaa-ajanvieton ja harrastusmahdollisuuksien järjestäminen ja niistä tiedottamisen suuntaaminen tarkoituksenmukaisella tavalla 

3) Kunnioittavan kohtaamisen mahdollistaminen kaikille lapsille: Hyvinvoinnin, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lisääminen 

  

Toimintasuunnitelman laatiminen 

Luonnos Lapsiystävällinen kunta -toimintasuunnitelmasta valmistui maaliskuussa 2024, ja eteni toimialueiden johtoryhmien ja kunnan johtoryhmän käsittelyn kautta Unicefin 1. seurantatapaamiseen 18.3.2024. Tapaamisessa koordinaatioryhmä sai laajasti palautetta ja ohjausta tavoitteista, toimenpiteistä, mittareista ja lasten ja nuorten osallisuudesta tavoitteiden toteuttamisessa.  

Toimintasuunnitelmaan tulee nostaa vähintään viisi tavoitetta, joista yhden tulee olla lasten ja nuorten itsensä valitsema. Tuusulan kunnan toimintasuunnitelmaan valitut tavoitteet ovat: 

  1. Lasten valitsema tavoite: Lasten ja nuorten harrastustoiminnan saatavuutta ja saavutettavuutta parannetaan. 

  1. Lapsen oikeudet kunnan rakenteissa -teemakokonaisuuden tavoite: Kunnan viranhaltijat, työntekijät, luottamushenkilöt ja keskeiset sidosryhmät on perehdytetty lapsen oikeuksiin. Lapsen oikeudet ovat osana kunnan perehdytysohjelmia.  

  1. Lapsen etu -teeman tavoite: Lapset ryhmänä: Lapsivaikutusten arviointeja (LAVAa) toteutetaan kunnassa systemaattisesti.  

  1. Vapaavalintainen tavoite valittiin osallisuus -teemasta: Kaupunkiympäristön suunnittelussa selvitetään ja otetaan huomioon lasten kokemuksia ja näkemyksiä. Näin toimitaan prosessin eri vaiheissa ja eri suunnittelutehtävissä, kuten maankäytön suunnittelussa ja kaavoituksessa sekä muuten julkisia tiloja suunniteltaessa.  

  1. Toinen vapaavalintainen tavoite valittiin yhdenvertaisuuden teemasta: Lapsia koskevaa tutkimus-, kokemus- ja viranomaistietoa eritellään kunnassa niin, että keskiarvon sijaan pystytään analysoimaan eri lapsiryhmien tilanne (esim. koulukiusaamisen osalta ulkomaalaista syntyperää olevien ja toimintarajoitteisten lasten tilanne sekä kunnan sisäiset alueelliset erot).  

 

Lapsiystävällinen kunta -koordinaatioryhmän vetämä toimintasuunnitelman viimeistely on käynnissä huhti-kesäkuussa 2024, ja toimintasuunnitelma tuodaan kunnan toimielinten hyväksymiskäsittelyyn elo-syyskuussa 2024.  

Lapsiystävällinen kunta -työlle on avattu verkkosivut, joilla viestimme ajankohtaisista lasten ja nuorten ja lapsiystävällinen kunta -työn asioista: https://www.tuusula.fi/index.tmpl?sivu_id=10560

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää

  • käydä asiasta keskustelun ja merkitä Lapsiystävällinen kunta -työn tilannekatsauksen tiedoksi. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.