Päätös
Päätän ympäristönsuojelulain 122.1 §:n nojalla hyväksyä koetoimintaa koskevan ilmoituksen, ja antaa Carbo Culture Oy:lle alla olevat ilmoitettua koetoimintaa koskevat määräykset.
1. Koeluonteisen toiminnan aikana kasvihuoneviljelyn- ja herkkusieniviljelyn kasvualustoja (02 01 99) saa käsitellä kiinteistöllä 245-9-332-23 olevassa biohiilireaktorissa (pyrolyysi) vuonna 2024 18 tonnia ja vuonna 2025 12 tonnia ilmoituksen mukaisesti. Kasvihuoneviljelyn- ja herkkusieniviljelun kasvualustoja (02 01 99) saa varastoida em. määrän ainoastaan kiinteistöllä olevassa varastoteltassa. Jätteitä ei saa varastoida ulkona. Alueelle ei saa ottaa vastaan muuta jätettä tai jätteitä, jotka on luokiteltu vaaralliseksi jätteeksi. Mikäli laitokselle tuodaan jätettä, jonka vastaanottoa ei ole hyväksytty tässä päätöksessä, on jäte viipymättä toimitettava sellaiseen käsittelypaikkaan, jonka ympäristöluvassa vastaavan jätteen vastaanotto on hyväksytty tai palautettava jäte jätteen haltijalle.
2. Koeluonteista toimintaa (jätteenkäsittely) voidaan harjoittaa koetoimintailmoituksessa esitetyn aikataulun mukaisesti 10.6.2024 - 30.4.2025 välisenä aikana. Laitoksella saa toimia arkisin klo 7-22 välisenä aikana, pois lukien koeajot (maksimissaan 3 kpl), joita saa 24 h ajan. Em. vuorokauden kestävistä koeajoista tulee ilmoittaa Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen.
3. Toiminnalle on nimettävä vastuu- ja yhteyshenkilö mahdollisten haittailmoitusten ja muiden koetoimintaa koskevien yhteydenottojen varalta. Vastuu- ja yhteyshenkilöiden yhteystiedot on ilmoitettava Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen ja pidettävä ajan tasalla.
4. Jätteen pyrolysointi tulee tehdä ilmoituksen mukaisesti. Jos toiminnasta aiheutuu roskaantumista, pöly- tai meluhaittaa tai muuta ympäristöhaittaa, on ryhdyttävä välittömästi toimenpiteisiin haittojen ehkäisemiseksi ja vahinkojen korjaamiseksi. Tarvittaessa koeluonteinen toiminta on keskeytettävä tai lopetettava kokonaan.
5. Koeluonteisen toiminnan aloittamisesta ja lopettamisesta on ilmoitettava Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen. Koetoiminnasta on pidettävä kirjaa, jossa on otettava huomioon jätelain (646/2011) kirjanpitoa koskevat vaatimukset. Kirjanpito on pyydettäessä esitettävä toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle.
6. Koeluonteisen toiminnan päättyessä toimintaan kuuluvat jätteet, varastot ja tilat ja alueet on viipymättä saatettava sellaiseen tilaan, ettei niistä käytöstä poistamisen jälkeen aiheudu vaaraa tai haittaa ympäristölle ja terveydelle. Prosessissa käyttämättä jääneet jätteet on toimitettava laitokselle, jolla on lupa vastaanottaa kyseisiä jätteitä.
7. Kasvihuoneviljelyn- ja herkkusieniviljelyn kasvualustoista (02 01 99) valmistettu tutkimus- ja kehityskäyttöön kelpaamaton ja/tai ylijäämä biohiili tulee toimittaa sellaiseen käsittelypaikkaan, jonka ympäristöluvassa kyseisen jätteen vastaanotto on hyväksytty.
8. Koeluonteisen toiminnan loppumisesta on toimitettava Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen loppuraportti 30.6.2025 mennessä. Raportista on käytävä ilmi ainakin seuraavat tiedot:
· yhteenveto koeluonteisen toiminnan tavoitteiden toteutumisesta (biohiilen kasvihuoneviljelyn- ja herkkusieniviljelyn kasvualustoja).
· kasvihuoneviljelyn- ja herkkusieniviljelyn kasvualustoja valmistetun biohiilen määrä ja jatkokäsittely sekä jätteestä valmistetun biohiilen toimittaminen jätteenä käsittelyyn (kg/t, vastaanottopaikka, jäteluettelon koodi, käsittely/hyödyntämistoimi).
· tiedot koeluontoisen toiminnan toiminta-ajoista, mukaan lukien 24 h kestävät koeajot
· tieto toiminnassa käytetyn kasvihuoneviljelyn- ja herkkusieniviljelyn kasvualustoja (02 01 99) määrästä, alkuperästä ja laadusta
· koeluonteisen toiminnassa syntyneiden muiden jätteiden määrät, toimituspaikat ja käsittelytavat (kg/t),
· selvitys keskeytyksistä, poikkeuksellisista tilanteista, vaara- ja vahinkotilanteista tai muista häiriötilanteista sekä toimenpiteistä joihin tapahtumien vuoksi on ryhdytty.
· tiedot laitoksella tehdyistä huolto- ja korjaustoimenpiteistä,
- yhteenveto mahdollisista naapurustosta tulleista yhteydenotoista.
9. Carbo Culture Oy:n on asetettava Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnalle (Keravan kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen) 8 000 euron vakuus alueen asianmukaisen jätehuollon, seurannan, tarkkailun ja toiminnan lopettamisesta tai sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi. Vakuudeksi hyväksytään takaus, vakuutus tai pantattu talletus. Vakuuden antajan on oltava luotto-, vakuutus- tai muu ammattimainen rahoituslaitos, jolla on kotipaikka Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa. Vakuus on asetettava ennen toiminnan aloittamista. Vakuuden pitää olla voimassa vähintään toiminnan ajan sekä jälkihoitotöiden ajan. (YSL 59 §, 60 §, 61, 61 a §)
Päätöksen perustelut
Yleiset perustelut koeluonteiselle toiminnalle
Ympäristönsuojelulain (527/2014) 31 §:n mukaan ympäristölupaa ei tarvita koeluonteiseen lyhytaikaiseen toimintaan, jonka tarkoituksena on kokeilla uutta tekniikkaa, raaka-tai polttoainetta, valmistus-tai polttomenetelmää tai puhdistuslaitetta taikka käsitellä jätettä laitos-tai ammattimaisesti tällaisen toiminnan vaikutusten, käyttökelpoisuuden tai muun näihin rinnastettavan seikan selvittämiseksi. Tällaisesta toiminnasta tehtävästä ilmoituksesta säädetään 119 §:ssä. Jos koeluonteisesta toiminnasta saattaa aiheutua 27 §:n 2 momentissa tarkoitettu seuraus, toimintaan on kuitenkin oltava ympäristölupa.
Edellä 31 §:ssä tarkoitetusta koeluonteisesta toiminnasta on tehtävä ilmoitus sähköisesti lupaviranomaiselle viimeistään 30 vuorokautta ennen toiminnan aloittamista. Toiminnanharjoittajan asemassa oleva luonnollinen henkilö voi jättää ilmoituksen paperisena.
Carbo Culture Oy:n ilmoituksessa kuvattu koetoiminta täyttää ympäristönsuojelulain 31 §:n mukaiset edellytykset. Ilmoituksen mukainen toiminta on ympäristönsuojelulain 31 §:n tarkoittamaa koeluonteista lyhytaikaista toimintaa, johon ei tarvita ympäristölupaa. Ympäristönsuojelulain 122.1 §:n mukaan päätöksessä on annettava tarpeelliset määräykset toiminnasta aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi ja toiminnan järjestämiseen liittyvien jätelain mukaisten velvollisuuksien täyttämiseksi. Lisäksi 119 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen johdosta annettavassa päätöksessä on tarvittaessa annettava tarpeelliset määräykset 59 §:ssä tarkoitetusta vakuudesta ja sen asettamisesta. Päätöksessä voidaan lisäksi antaa määräyksiä toiminnan tarkkailusta ja tiedottamisesta asukkaille.
Katson, että ilmoituksessa kuvattu koeluonteinen toiminta voidaan toteuttaa ilmoituksen mukaisesti tässä päätöksessä annettuja määräyksiä noudattaen. Ilmoittajan esittämiä ja päätöksessä edellytettyjä ympäristönsuojelutoimia ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi sekä ympäristönsuojelulain ja jätelain velvoitteiden täyttämiseksi voidaan pitää riittävinä toiminnalle.
Ympäristönsuojelulain 121 §:n mukaista asianosaisten kuulemista ei ole pidetty tarpeellisena, koska ilmoitettu toiminta ei merkittävästi lisää ympäristövaikutuksia toiminta-alueella eikä ilmoitetun mukainen toiminta vaikuta olennaisesti yleisiin tai yksityisiin etuihin.
Määräysten perustelut
Koeluonteisen toiminnan tulee olla luonteeltaan rajattua ja lyhytaikaista ottaen huomioon toiminnan ja kokeilun tarkoitus. Päätöksessä on myös tarpeen määrätä mitä jätettä ja kuinka paljon laitokselle saa vastaanottaa ja käsitellä. Tämä on myönnetty ilmoituksen mukaisesti. Koetoiminnan toiminta-aika (10.6.2024-30.4.2025) on rajattu ilmoituksen mukaiseksi. 24 h kestäviä testiajoa on rajoitettu hakemuksen mukaisesti kolmeen kappaleeseen vuonna 2024. Tämän ei ole arvioitu aiheuttavan kohtuutonta rasitusta lähimmille häiriintyville kohteille. Lisäksi on tarpeen määrätä, kuinka toiminnanharjoittajan tulee toimia, jos laitokselle tuodaan sellaista jätettä, jota ei ole sallittu vastaanotettavan. Myös kasvihuoneviljelyn- ja herkkusieniviljelyn kasvualustojen varastoinnista kiinteistöllä on tarpeen määrätä roskaantumisen ehkäisemiseksi. (Määräys 1 ja 2)
Jätelain 141 §:n mukaan jätteenkäsittelylaitoksella tulee olla ammattitaitoinen vastuuhenkilö toiminnan asianmukaista hoitoa, käyttöä ja käytöstä poistamista ja niihin liittyvää toiminnan seurantaa ja tarkkailua varten. Vastuuhenkilön yhteystiedot tulee pitää ajan tasalla, jotta toiminnan viranomaisvalvonta voidaan suorittaa asianmukaisesti. Alueella on oltava myös käytännön valvontaa tekevä henkilö tai henkilöitä, jotka ovat perehtyneet tähän päätökseen ja huolehtivat, että toiminta alueella on ilmoituksen sekä päätöksen mukaista. (Määräys 3).
Määräyksessä on määrätty, että laitoksen toimintaa tulee harjoittaa ilmoituksen mukaisesti. Jos haitallisia ympäristövaikutuksia ilmenee, on välittömästi ryhdyttävä toimenpiteisiin haittojen synnyn estämiseksi ja haittojen korjaamiseksi. Koeluonteinen toiminta on tarvittaessa keskeytettävä tai lopetettava kokonaan ympäristöhaittojen synnyn estämiseksi ja/tai laajuuden rajoittamiseksi. Määräyksellä on varmistettu riittävät ympäristönsuojelutoimenpiteet (Määräys 4).
Koetoiminnan aloittamisesta ja lopettamisesta ilmoittaminen on tarpeen asianmukaisen valvonnan kannalta. Lopettamistoimista määrääminen on tarpeen, koska jätteen käsittelypaikka on jätteen vastaanoton ja muun toiminnan lakattua viipymättä saatettava sellaiseen tilaan, ettei siitä käytöstä poistamisen jälkeen aiheudu jätelain 13 §:n 2 momentissa tarkoitettua vaaraa tai haittaa. Koetoiminnan päätyttyä toimintaa harjoittanut vastaa edelleen tarvittavista toimista pilaantumisen ehkäisemiseksi. Jätelain 12 §:n 2 momentin mukaan jätteen haltijan on oltava selvillä jätteen alkuperästä, määrästä, lajista, laadusta ja muista jätehuollon järjestämiselle merkityksellisistä jätteen ominaisuuksista sekä jätteen ja jätehuollon ympäristö- ja terveysvaikutuksista ja tarvittaessa annettava näitä koskevat tiedot muille jätehuollon toimijoille. (Määräykset 5 ja 6)
Laitoksella käsitellään ilmoituksen mukaisesti kasvihuoneviljelyn- ja herkkusieniviljelyn kasvualustoja (02 01 99), josta tehdään biohiiltä. Prosessissa muodostuva biohiili on jätettä, koska sille ei ole haettu jätelain (646/2011) 5 b §:n mukaista jätteeksi luokittelun päättymistä (EEJ = ei enää jätettä). Toiminnanharjoittaja ei ole myöskään esittänyt, että jätteestä valmistetulle biohiilellä olisi haettu jotain muuta hyväksyntää esim. Ruokavirastosta. Carbo Culture Oy saa käyttää jätteestä valmistettua biohiililtä tutkimus- ja kehitystyössä, mutta tästä ylijäävä kasvihuoneviljelyn- ja herkkusieniviljelyn kasvualustoista syntyvä biohiili tulee toimittaa sellaiselle vastaanottajalle, jolla on oikeus em. jätteen vastaanottamiseen (JL 29 §). (Määräys 7).
Kirjanpitoa ja raportointia koskevat määräykset ovat tarpeen valvonnan suorittamiseksi ja asiaa koskevien säädösten noudattamiseksi. (Määräys 8).
Ympäristönsuojelulain 59 §:n mukaisesti jätteen käsittelytoiminnan harjoittajan on asetettava vakuus asianmukaisen jätehuollon, seurannan, tarkkailun ja toiminnan lopettamisessa tai sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi. Carbo Culture Oy:n koetoiminnasta on tarpeellista määrätä ympäristönsuojelulain 59 §:n mukaisesti, koska toiminnassa käsitellään jätteitä sekä esitetty toiminta sijaitsee asemakaava-alueella, jolloin tulee varmistua siitä, että toiminnasta ylijäävät jätteet, kuten kasvihuoneviljelyn- ja herkkusieniviljelyn kasvualustat (02 01 99) ja tästä valmistettu biohiili, saadaan toimitettua pois kiinteistöltä, jotta jätteistä ei aiheudu viihtyvyyshaittaa tai roskaantumista lähialueelle. Vakuuden määräksi on määrätty toiminnanharjoittajan esittämän mukaisesti 8000 euroa, joka voidaan pitää riittävänä esitetylle jätelaadulle ja -määrälle (määräys 9).
Päätöksen täytäntöönpano
Ympäristönsuojelulain 200 §:n nojalla määrään, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei muutoksenhakuviranomainen toisin määrää.
Tämä päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, jos päätökseen ei haeta muutosta.
Perustelut täytäntöönpanolle
Koeluonteisen toiminnan saa aloittaa 30 vuorokauden kuluttua ilmoituksen jättämisestä. Sen varmistamiseksi, että koeluonteinen toiminta tehdään tässä päätöksessä hyväksytyssä laajuudessa ja muodossa, on tarpeen määrätä päätöstä noudatettavaksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
Muutoksenhakutuomioistuin voi valituksesta kumota tämän määräyksen tai muuttaa sitä tai muutoinkin kieltää päätöksen täytäntöönpanon.
Käsittelymaksu ja sen määräytyminen
Ilmoituksen käsittelystä peritään Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan 12.12.2023 § 171 hyväksymän ympäristönsuojeluviranomaisen taksan 3 §:n ja taksan liitteenä olevan maksutaulukon kohdan 24.2 mukaan 1260 €. Maksu on taksan 14.1 §:n mukaan suoritettava 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun asiaa koskeva päätös on saanut lainvoiman. Viivästyneestä maksusta peritään kulloinkin voimassa olevaa viivästyskorkoa korkolain (633/1982) 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan. Ilmoituksen käsittelymaksusta valitetaan ympäristönsuojelulain 190.3 §:n mukaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta. Laskutus tapahtuu erillisellä laskulla päätöksen saatua lainvoiman.
Oikeusohjeet
Ympäristönsuojelulaki (527/2014): 6, 7, 14, 16, 17, 20, 31, 53, 59, 60, 61, 61 a, 85, 119, 121, 122, 123, 172, 190, 191, 200, 201, 205 ja 209 §:t;
Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (YSA 713/2014): 2, 24 ja 26 §:t;
Jätelaki (646/2011): 5, 5b, 6, 8, 12, 13, 15, 28, 29, 30, 72, 118-122, 141 §:t;
Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012): 4, 13 §:t ja liite 4;
Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 19.6.2023 § 95);
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 19.9.2023 § 109);
Keski-Uudenmaan ympäristönsuojeluviranomaisen taksa (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 12.12.2023 § 171)
Nähtävilläolo
Päätös pidetään nähtävillä valitusaikana Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen verkkosivuilla osoitteessa www.keskiuudenmaanymparistokeskus.fi.
Päätöksestä tiedottaminen
Päätös annetaan tiedoksi valitusosoituksineen:
Carbo Culture Oy
Uudenmaan ELY-keskus, kirjaamo.uusimaa(at)ely-keskus.fi (sähköisesti)
Kiinteistön 245-9-332-23 omistaja
Päätöksestä kuulutetaan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ja Keravan kaupungin verkkosivuilla 6.6. -15.7.2024 välisenä aikana.
Muutoksenhaku
Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin päätösasiasta. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä. Viimeinen valituspäivä on 15.7.2024.