Perustelut
Kuntakehityslautakunta § 40/15.3.2017
Kiellot yleiskaavaa laadittaessa
Kun yleiskaavan laatiminen tai muuttaminen on pantu vireille, kunta voi
määrätä alueelle maankäyttö- ja rakennuslain 128 §:ssä tarkoitetun toimenpiderajoituksen. Toimenpiderajoitus on voimassa enintään viisi vuotta. Kaavoituksen keskeneräisyyden vuoksi kunta voi pidentää aikaa enintään viidellä vuodella ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus kunnan hakemuksesta erityisestä syystä sen jälkeen vielä enintään viidellä vuodella.
Jos kunta on määrännyt 1 momentissa tarkoitetun toimenpiderajoituksen, se on voimassa myös alueella, jolle on hyväksytty yleiskaava tai yleiskaavan muutos, kunnes hyväksymispäätös on saanut lainvoiman.
Maankäyttö- ja rakennuslaki 128 §:
Maisematyölupa
Maisemaa muuttavaa maanrakennustyötä, puiden kaatamista tai muuta näihin
verrattavaa toimenpidettä ei saa suorittaa ilman lupaa (toimenpiderajoitus):
1) asemakaava-alueella;
2) yleiskaava-alueella, jos yleiskaavassa niin määrätään; eikä
3) alueella, jolla on voimassa 53 §:ssä tarkoitettu rakennuskielto asemakaavan laatimiseksi tai jolle yleiskaavan laatimista tai muuttamista varten on niin määrätty.
Lupaa ei tarvita yleis- tai asemakaavan toteuttamiseksi tarpeellisten taikka myönnetyn rakennus- tai toimenpideluvan mukaisten töiden suorittamiseen eikä vaikutuksiltaan vähäisiin toimenpiteisiin.
Lupa ei ole myöskään tarpeen, jos toimenpide perustuu maantielain mukaiseen hyväksyttyyn tiesuunnitelmaan tai ratalain mukaiseen hyväksyttyyn ratasuunnitelmaan.
(2.2.2007/112)
Maisematyölupaa koskevia säännöksiä ei sovelleta sellaiseen maa-ainesten
ottamiseen, johon tarvitaan maa-aineslaissa (555/1981) tarkoitettu lupa.
Maa-aineslaki 6 § 2.mom, koskien maa-aineslain mukaista maa-aineksen
ottamista: "Alueella, jolla on voimassa toimenpiderajoitus yleiskaavan tai asemakaavan laatimista tai muuttamista varten, lupa voidaan myöntää, jollei ottaminen tuota huomattavaa haittaa kaavan laatimiselle tai muuttamiselle, turmele kaupunki- tai maisemakuvaa eikä muutenkaan ole ristiriidassa 3 §:ssä säädettyjen rajoitusten kanssa. (5.2.1999/134)"
Toimenpiderajoituksen tarkoituksena on estää suunnittelun kohteena olevan alueen muuttuminen suunnitteluprosessin aikana.
Yleiskaavan laatimisvaiheeseen liittyvä toimenpiderajoitus pitää sisällään MRL 128 §:n mukaisen velvollisuuden hakea maisematyölupa maisemaa muuttavaan maanrakennustyöhön, puiden kaatamiseen tai muuhun niihin verrattavaan toimenpiteeseen. Lupa voidaan myöntää MRL 140 §:n mukaisesti, mikäli toimenpide ei aiheuta huomattavaa haittaa kaavan laatimiselle tai turmele maisemakuvaa.
Laadittavan yleiskaavan tarkoitus ja valmistelun vaihe
Tuusulan yleiskaava 2040 laaditaan oikeusvaikutteisena koko kuntaan. Kaava keskittyy ennen kaikkea taajamien maankäytön ohjaamiseen ja on ohjeena tarkempaan suunnitteluun. Kaavalla ei ole tarkoitus kumota kaikkia aikaisemmin laadittuja osayleiskaavoja. Kumottaviksi esitetään Hyrylän laajentumissuuntien, Jokelan, Maantiekylän ja Tuomalan osayleiskaavoja sekä osia Kellokosken osayleiskaavasta. Taajamien ulkopuolelle ei esitetä kattavasti aluevarauksia, mutta esimerkiksi luonnon kannalta arvokkaita alueita ja uusimmat lentomelukäyrät on osoitettu koko kunnan laajuudelta.
Kunnassa valmistuneita uusimpia osayleiskaavoja ei kumota. Tiettyjä teemoja on yleiskaavassa tarkasteltu koko kunnan osalta, jolloin ne astuvat koko kunnan osalta voimaan:
– Pääliikenneverkko
– Uudet, ympäristöluvan mukaiset lentokonemelun verhokäyrät
– Luonnonsuojelualueet
– Luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeät alueet
– Ekologiset yhteystarpeet
– Maisema-alueet
– Muinaismuistokohteet
Asemakaava-alueen ulkopuolella tapauksissa, joissa voimaan jää kaksi kaavaa (sekä aikaisemmin laadittu osayleiskaava että nyt laadittu yleiskaava 2040), ovat Tuusulan yleiskaava 2040:n merkinnät tuoreempana tietonavoimassa. Yleiskaavaluonnos oli nähtävillä 11.8.–30.9.2014.
Toimenpiderajoituksen asettaminen
Arvokkaille luontoalueille tulee asettaa toimenpiderajoitus yleiskaavan laatimisen ajaksi, jotta tiedossa olevien luontoarvojen säilyminen voidaan varmistaa.
Toimenpiderajoituksen asettamista esitetään alueille, jotka ovat valmistellussa yleiskaavaehdotuksessa osoitettu uudeksi luonnonsuojelualueeksi (16 kpl), luonnonsuojelullisesti erityisen arvokkaaksi pienvesistöksi tai suoksi (19 kpl), luonnonsuojelullisesti erityisen arvokkaaksi alueeksi (29 kpl), luonnon monimuotoisuuden kannalta arvokkaaksi alueeksi (24 kpl) tai arvokkaaksi harjualueeksi tai muuksi geologiseksi muodostumaksi (14 kpl).
Yleiskaavassa esitetään arvokkaimpien luontotyyppikohteiden säästämistä rakentamiselta ja muutamia uusia kohteita perustettavan luonnonsuojelualueiksi; Tuusulanjokivarren kohteet sekä pähkinäpensaslehdot.
Laaditun yleiskaavan toteutumisen turvaamiseksi MRL 128 §:n mukainen toimenpidekielto tulee asettaa voimaan liitekartan osoittamilla kohteilla. Jos kunta on määrännyt 1 momentissa tarkoitetun toimenpiderajoituksen, ne ovat voimassa myös alueella, jolle on hyväksytty yleiskaava tai yleiskaavan muutos, kunnes hyväksymispäätös on saanut lainvoiman.
Lisätietoja: Katja Gräsbeck, p. 040 314 3064
Ehdotus
kp Kuntakehityslautakunta ehdottaa kunnanhallitukselle hyväksyttäväksi ja edelleen valtuuston päätettäväksi, että
– liitekartassa esitetyille yleiskaavan alueille asetetaan MRL 128 §:n mukainen toimenpiderajoitus ja että toimenpiderajoitus on voimassa kolme vuotta 15.3.2020 saakka tai kunnes yleiskaava on saanut lainvoiman
– päätöstä on noudatettava MRL 202 §:n nojalla ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
Katja Gräsbeck poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen klo 19.38.
__________
Khall § 116/20.3.2017 Liitteenä toimenpiderajoituskartta
Ehdotus
Kkj Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää, että
– liitekartassa esitetyille yleiskaavan alueille asetetaan MRL 128 §:n mukainen toimenpiderajoitus ja että toimenpiderajoitus on voimassa kolme vuotta 15.3.2020 saakka tai kunnes yleiskaava on saanut lainvoiman
– päätöstä on noudatettava MRL 202 §:n nojalla ennen kuin se on saanut lainvoiman.
---
Puheenjohtajan avattua asiassa keskustelun Laura Åvall usean jäsenen kannattamana esitti, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi ja selvitetään, mitkä alueista, joille toimenpiderajoitusta on esitetty, ovat uusia. Lisäksi tulee toimia vuorovaikutteisesti maanomistajien kanssa.
Päätös Kunnanhallitus päätti
– palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.
Katja Gräsbeck oli asiantuntijana kokouksessa.
_________
Kuntakehityslautakunta 10.10.2018
Kunnanhallituksen päätöksen (Khall § 116/20.3.2017) mukaisesti kaikille maaomistajille, joiden maille yleiskaavaehdotuksessa kohdistui luontoarvoja, varattiin mahdollisuus esittää mielipiteensä. Ylimääräinen kuuleminen koski noin 600 maanomistajaa. Kirje maanomistajille postitettiin 4.5.2018. Mielipiteitä sai jättää 1.6.2018 saakka, jonka jälkeen mielipiteiden jättöaikaa jatkettiin kahdella viikolla. Metsänhoitoyhdistys järjesti 29.5.2018 yleiskaavan luontokohteista kunnantalolla maaomistajille suunnatun yleisötilaisuuden, johon myös kaavoitus osallistui. Mielipiteitä saatiin 95, jotka käytiin läpi Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen kanssa. Lisäksi yleiskaavaehdotukseen valmistelluista kaavamääräyksistä käytiin työneuvottelu Uudenmaan ELY-keskuksessa 16.8.2018. Mielipiteisiin laaditut vastineet postitetaan lokakuun alussa. Liitteenä 3 on taulukko, jossa on esitetty eri alilehdillä palaute referoituna. Suurelta osin palaute on ymmärrettävästi pääosin kriittistä. Palautteen perusteella on tehty tarkistuskäyntejä ja tarpeen tullen tehty rajauksiin muutoksia. Liitteenä 4 on maanomistajakuulemisen aikaan nähtävillä ollut kooste kohteista ja kohdekuvauksista sisältäen mm. kohteiden sijaintikartat, joiden perusteella saadun palautteen voi kohdentaa.
Liitteenä 2 on kartta, jossa on esitetty olevat luonnonsuojelualueet SL-merkinnällä, nyt yleiskaavan laatimisen ajaksi toimenpiderajoituksen piiriin esitetyt alueet "Luokka 1" ja "Luokka 2" -merkinnöillä sekä olevien lainvoimaisten osayleiskaavoissa suojelualueiksi merkittyt alueet ("OYK-suojelumerkinnät") vertailun helpottamiseksi.
Liitteenä 1 on kartta esitetyistä toimenpiderajoitusalueista. Jotta toimenpiderajoitus olisi niin vähän rajoittava kuin mahdollista, mutta riittävä turvatakseen löydetyt luontoarvot ennen yleiskaavan hyväksymispäätöstä, esitetään toimenpiderajoitusta kahdenlaisien aluieiden osalta: luokka 1 ja luokka 2. Luokan 1 kohteet ovat sellaisia, joiden alueelle yleiskaava 2040:n ehdotukseen nähdään olevan tarve rajoittaa myös metsänkäsittelyä. Luokan 2 kohteilla on luontoarvoja, joiden osalta ei puolestaan ole syytä tai ei lainsäädännöstä johtuen rajoittaa metsänkäsittelyä. Liitteenä olevasta kartasta käy ilmi toimenpiderajoitusalueiden luokitus. Luontoselvitysten perusteella on todettu, että osa luontoarvoista on hävinnyt tai hävitetty. Tästä johtuen toimenpiderajotiuksen piiriin esitetään osin lainvoimaisten kaavojen rajauksiin nähden supistettuja aluerajauksia. Osin selvitysten nojalla on perusteltua asettaa toisaalta uusia tai laajennettuja rajauksia ja näistä johtuen rajoituksia.
Arvokkaille luontoalueille tulee asettaa toimenpiderajoitus yleiskaavan laatimisen ajaksi, jotta tiedossa olevien luontoarvojen säilyminen voidaan varmistaa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi
Kuntakehityslautakunta ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuuston päätettäväksi, että
– liitekartassa 1 esitetyille luokka 1 -merkinnän alueille asetetaan maankäyttö- ja rakennuslain 128 §:n mukainen toimenpiderajoitus, joka koskee kaivamis-, louhimis-, tasoittamis- ja täyttämistöitä, puiden kaatamista tai muuta näihin verrattavaa toimenpidettä.
– liitekartassa 1 esitetyille luokka 2 -merkinnän alueille asetetaan maankäyttö- ja rakennuslain 128 §:n mukainen toimenpiderajoitus, joka koskee kaivamis-, louhimis-, tasoittamis- ja täyttämistöitä tai muuta näihin verrattavaa toimenpidettä.
– päätöstä on noudatettava MRL 202 §:n nojalla ennen kuin se on saanut lainvoiman.