TUUDno-2023-2089
Tuusulan kunnan hallintosääntö, toimivalta henkilöstöpäätöksissä.
xxxxx on ollut toistaiseksi voimassa olevassa tuntiopettajan palvelussuhteessa Tuusulan kuntaan 1.8.2007 lähtien. xxxxx on tehnyt kirjallisen palvelussuhteen purku-uhkaisen vaatimuksen ja esityksen palvelussuhteen päättämisestä. Vaatimuksessa xxxxx tuo esiin, että hänen opetusvelvollisuutensa ei täyty ja opetusvelvollisuuden mukainen tuntimäärä ja palkkaus on jäänyt alle opetusvelvollisuuden mukaisen tuntimäärän 9/2020 lähtien. xxxxx opetusvelvollisuus on 20 tuntia hänen ollessaan kielten aineenopettaja. xxxxx mukaan OVTES edellyttää, että jos opettajanviran haltijalle ei voida osoittaa hänen opetusvelvollisuutensa edellyttämää tuntimäärää, hänen opetusvelvollisuuteensa luetaan osion A 23 §:n mukaista lisätyötä, jotta opetusvelvollisuuden mukaiset tunnit täyttyvät. xxxxx mukaan samalla kun opetusvelvollisuuden mukaiset tunnit eivät ole täyttyneet, on saman koulun määräaikaisille vähemmän kokemusvuosia omaaville opettajille tarjottu yli OVTES:n 20 tunnin opetusvelvollisuuden ylittäviä tunteja. Tällä perusteella xxxxx katsoo, että yhdenvertaisuutta on räikeästi rikottu.
Tuusulan kunta toteaa vastauksenaan, että xxxxx on palkattu perusopetuksen tuntiopettajan virkasuhteeseen 1.8.2009 alkaen. Tuntiopettajana xxxxx ei ole viranhaltija vaan tuntiopettaja, johon ei sovelleta KVhL 22 § (kokoaikaisen viran tarjoamisvelvoite). Päätoimisilla tuntiopettajilla pitää olla pohjana sama opetusvelvollisuus palkanlaskentajärjestelmässä kuin viranhaltijoilla. Sädevirran opetusvelvollisuus on siten kielten opettajan 20 viikkotuntia. Käytännössä xxxxxon merkitty varsinaisia tunteja 18 ja opetusvelvollisuudeksi 20, mikä on ns. järjestelmätekninen merkintä ko. aineen osalta. Opetusvelvollisuus on opetettavien aineiden mukainen. Tuntiopettajalla sen ei tarvitse tulla ns. täyteen, vaan 16 vuosiviikkotuntia riittää. Sädevirran kohdalla tämä toteutuu. Virkamääräyksellä voidaan mainita oman aineen mukainen opetusvelvollisuus. xxxxx on otettu päätoimiseksi tuntiopettajaksi, jolloin xxxxx on oikeus saada työsuunnitelman mukaan min. 16 vuosiviikkotuntia. Päätoimisella tuntiopettajalla tunnit voivat tippua alle opetusvelvollisuuden. Jos opetusvelvollisuus on täynnä, maksetaan ylimenevät opetusvelvollisuustunnit ja opetusvelvollisuusvelvoitteeseen luettavissa olevat tunnit ylitunteina. Opettajan opetustuntimäärä voi vaihdella lukuvuosittain ja täten opetusvelvollisuuteen kuuluvien tuntien tai ylituntien määrä ei vakiinnu.
Riihikallion koulu on n. 700 oppilaan yhtenäiskoulu vuosiluokille 1-9. Koulussa työskentelee 6 opettajaa, jotka opettavat vieraita kieliä. Tuntimäärät vaihtelevat välillä 16 - 23 viikkotuntia ja osalla opettajista tuntimäärässä on myös muiden oppiaineiden kuin kielten tunteja. Tuntien määrään vaikuttaa mm. opettajien kelpoisuudet, lukujärjestyksen rakenne ja ryhmittelyt. Tämän vuoksi esimerkiksi ruotsin ja englannin kielen opetusta on jaettu useammalle opettajalle ja tämä vaikuttaa myös xxxxx opetustuntien määrään. xxxxx opetus koostuu 5 ruotsin ja 13 englannin tunnista. Muilla kielten opettajilla on myös pääsääntöisesti 2 eri kieltä opetettavanaan ja mahdollisesti muiden aineiden oppitunteja. Tunnit on jaettu opetushenkilölle siten, että jokainen kieliä opettava henkilö saa päätoimisuuden täyteen. Tuusulan kunta ei näe opetustuntien jakamisessa rikotun yhdenvertaisuutta, koska koulun ryhmittelyt ja opettajien kelpoisuudet vaikuttavat oppituntien jakamiseen. Jokainen kielten opettaja on saanut vähintään päätoimisuuden verran opetustunteja.
Yleisesti voidaan todeta, että virkasuhde ei ole viranhaltijan taholla purettavissa. Viranhaltija voi irtisanoutua, jolloin irtisanomisaika määräytyy OVTES osio A 58 §:n mukaan. Irtisanomisajasta voidaan sopia myös toisin.
Riihikallion koulu toimii tällä hetkellä useammassa yksikössä koululla kesällä tapahtuneen tulipalon vuoksi. Oppilaiden palatessa viikolla 43 takaisin pääkoulun tiloihin, opettajien oppitunnit tulevat mahdollisesti muuttumaan ja xxxxxtuntimäärä voi mahdollisesti nousta.
Totean, että työnantaja ei näe perusteita palvelussuhteen purkamiselle tai palvelussuhteen päättämisestä sopimiselle perusteluosassa tarkemmin kuvatuilla perusteilla.